2015-06-21, 21:21
Medlem
V.Putlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
jag är tydlig med min linje om folkens självbestämmanderätt, och den gäller och har gällt, Norges självständighet från Sverige, Tjecokslovakiens och Jugoslaviens upplösning, Kosovos självstänighet, liksom de med aktuella, KRim, Östukraina och Tjetjeniien. - tycker du att Krims folk har rätt att välja sin egen framtid - även om det skulle innebära anslutning till Moskva?
Clodius driver envist sin tes om att "folken har rätt att folkomrösta sig i väg" vart de vill.
Frågor då:
Hur definieras ett "folk", och av vem? Har ett lands konstitution inget att säga till om i en sådan fråga, om huruvida "ett folk" inom ett annat folk (nation) vill anordna en folkomröstning om utträde eller stanna?? Det är ju ganska givet att beroende på hur man snävt definierar folket finns det från början en majoritet för utträde, om det nu är frågan. Fallet Skottland var enklare eftersom den fokavgränsningen funnits sedan urminnes tider.
Samer, kurder, sunni, ålänningar, det går att räkna upp hur många "folk" som helst....
Det hade varit kul med folkomröstningar om utträde ur Sovjetunionen på sin tid...
2015-06-21, 21:47
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V.Putler
Clodius driver envist sin tes om att "folken har rätt att folkomrösta sig i väg" vart de vill.
Frågor då:
Hur definieras ett "folk", och av vem? Har ett lands konstitution inget att säga till om i en sådan fråga, om huruvida "ett folk" inom ett annat folk (nation) vill anordna en folkomröstning om utträde eller stanna?? Det är ju ganska givet att beroende på hur man snävt definierar folket finns det från början en majoritet för utträde, om det nu är frågan. Fallet Skottland var enklare eftersom den fokavgränsningen funnits sedan urminnes tider.
Samer, kurder, sunni, ålänningar, det går att räkna upp hur många "folk" som helst....
Det hade varit kul med folkomröstningar om utträde ur Sovjetunionen på sin tid...
Ja, eller folkomröstningar bland Rysslands delrepubliker om de vill vara kvar i Ryska federationen! Eller om folket på Krim i framtiden får rösta om de vill tillhöra Ukraina igen. OM folket i östra Ukraina kunde få rösta om de vill bli av med de ryska ockupationstrupperna. Men det är inte i Kremls intresse och därför inte i Clodius intresse.
2015-06-21, 22:26
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ja, eller folkomröstningar bland Rysslands delrepubliker om de vill vara kvar i Ryska federationen! Eller om folket på Krim i framtiden får rösta om de vill tillhöra Ukraina igen. OM folket i östra Ukraina kunde få rösta om de vill bli av med de ryska ockupationstrupperna. Men det är inte i Kremls intresse och därför inte i Clodius intresse.

Precis, men är det inte så att den ryska propaganda maskinen saktat ner och att alla bara antar att det kommer en kör när man diskuterar Ryssland. Ett nytt svenskt ord borde ju bli officiellt snart; Ryskt internettroll...

Dock så har Putin nu tappat momentum ordentligt. Vad kan han göra nu då han egentligen inte har råd till något mer... Invadera Ukraina eller Moldavien känns mer och mer avlägset, Han kommer naturligtvis att börja på verka genom propaganda samt betala rätt personer.
Men frågan är om han kan göra så mycket mer?

Antalet Nato trupper och utrustning ser ut att öka, materialtillförsel till Ukraina ökar, och träningen till soldater ökar.

Ukraina håller på att reformera landet till en icke soviet stat. Detta kommer nog ganska snart att förbättra ekonomin. Problemet är naturligtvis att just nu krävs en stor arme så att den kan mäta sig med Rysslands. Detta skulle förbättras med ett Nato medlemskap.

Ett problem är den ryska propaganda som vi också ser här på Flashback. Där håller Ukraina och Nato på att sätta upp ett samarbete i dagarna:
http://www.unian.info/world/1091999-ukraine-nato-join-hands-in-countering-russian-propaganda.html
2015-06-21, 22:37
Medlem
Tornado-bataljonen är under utredning för svåra krigsbrott. Gruppvåldtäkter och tortyr.

Citat:
Ukraine’s Tornado battalion fighters threaten to use weapons against Kiev operatives

Members of Ukraine’s Tornado battalion have locked themselves up at a base located in a school building in Severodonetsk, the Kiev-controlled part of the Luhansk region, and have threatened to use weapons against Ukraine’s Interior Ministry employees sent to pacify them, Ukraine’s Chief Military Prosecutor Anatoly Matios said on Thursday.

The Ukrainian military revolted after they had learnt that Ukraine’s Interior Minister Arsen Avakov was planning to disband the Tornado battalion, Matios said in an interview with the Ukrainskaya Pravda daily.

He noted that a considerable part of the Tornado battalion was made of former convicts, many of whom have long criminal records.

http://novorossia.today/ukraine-s-tornado-battalion-fighters-threaten-to-use-weapons-against-kiev-operatives/

Citat:
Ukrainian Prosecutor’s Office detained commander of Tornado battalion Ruslan Onishchenko in Dnepropetrovsk

http://novorossia.today/kiev-started-to-get-rid-of-odious-volunteer-battalions-that-it-used-to-intimidate-the-population-of- donbass/

Citat:
Last week the entire Ukraine learned about battalion "Tornado", the members of which are accused of torture, rape and murder of not even captured enemies, but civilians in places of deployment.

http://fortruss.blogspot.se/2015/06/ukrainian-interior-ministrys-battalion.html
2015-06-21, 22:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Tornado-bataljonen är under utredning för svåra krigsbrott. Gruppvåldtäkter och tortyr.

http://novorossia.today/ukraine-s-tornado-battalion-fighters-threaten-to-use-weapons-against-kiev-operatives/

http://novorossia.today/kiev-started-to-get-rid-of-odious-volunteer-battalions-that-it-used-to-intimidate-the-population-of- donbass/

Det är väl alldeles utmärkt att Ukraina tar i tur med kriminella element!

Det borde Ryssland också göra! Nej, det går ju inte, för då är man ju tvungen att arrestera hela statsledningen!
2015-06-22, 09:19
Medlem
Citat:
Många av oss förstod redan vid Rysslands annektering av Krim vad som hände. Vi hade inga funderingar om vilken stat de "små gröna gubbarna" tillhörde. Ni moskvatrogna försökte länge tramsa för att försöka göra oss osäkra. Ni kör fortfarande med samma gamla trams, nu om östra Ukraina då Putin för länge sedan erkänt att det var hans trupper på Krim. Jag har lite svårt att förstå hur du tror att vi ska luras av din "osäkerhet", jag ser det bara som intellektuell ohederlighet.
Trots allt har du tre trådar med tusentals inlägg och en verklighet att betrakta som borde räcka, eller har du ofta svårt att ta till dig fakta om omvärlden?
Var har jag tramsat om att Ryssland inte var inblandat i Krimannekteringen? Vad andra har skrivit vill jag inte förknippas med.
Du är ohederlig som försöker ställa mig till svars för vad andra har skrivit. Men det är klart, det är ju din taktik att försöka vilseleda läsare.
Är någon skeptisk till något som inte passar dig är denne Moskvatrogen, ungefär lika löjlig benämning som de pro-ryssar som anklagar alla för att vara nazister till höger och vänster. Ni är likadana.

Citat:
Att ni pro-Moskva kallar det pro-Kiev är ett faktum, speciellt uppenbart i sammanhanget som då var aktuellt. Jag sa att du skulle visa var i svensk media man sedan dess skrivit "pro_kiev" men jag fick av förklarliga skäl inget svar.

Återigen, jag hänvisade till västmedia med länkar (Reuters m.fl.). Inte en enda länk gick till svensk media i mitt ursprungsinlägg, så varför tjatar du om svensk media? Jag anser att brittisk och amerikansk media tillhör den västerländska sfären, och de använde sig av begreppet pro-Kiev som du sa var rysk benämning. I mitt inlägg förra (med inkluderande länk) länk ställde jag frågan varför SVD delade upp konflikten med benämningen Donbass och Novorossiya.
Klarar du av att bemöta ditt påstående om att bara ryssvänliga (kalla det moskvatrogna om du vill) använder ordet pro-Kiev utan att tramsa om Krim, gröna gubbar, svensk media eller annat jag aldrig uttalat mig om?
Det är det enda jag vill ha svar på.
Och nej, jag kommer inte ställa mig till svars för vad andra skrivit om gröna gubbar och liknande larvigheter.
2015-06-22, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Nej, det du missar är att Europa och USA kan vara uthålliga. Det kan inte Ryssland som kommer få göra eftergifter eftersom pengarna tar slut. Det kan ta längre tid men det är det som händer.

Idioten (Putin) ska ju nu rusta upp...

Samtidigt som olje priset ser u så här:
http://www.nasdaq.com/markets/crude-oil.aspx?timeframe=1y

Och Saudi arabien har sagt att de ska öka produktionen... Vad tror du händer då?

Valutan ser ut så här: http://www.xe.com/currencycharts/?from=EUR&to=RUB&view=1Y

Ukraina ekonomi ser inte bättre ut och de har ju Inga reserver men de har Europa och USA som de kan låna ifrån.

Vem tror du vinner långsiktigt? Tror du verkligen att Rysslnad kan dominera utan att ha pengar att göra det med?

Att USA och EU kan hålla ut längre än ett utfattigt Ryssland är givet.
Men är det sjysst mot Ukraina? Lidandet blir utdraget för människorna.
2015-06-22, 09:40
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Var har jag tramsat om att Ryssland inte var inblandat i Krimannekteringen? Vad andra har skrivit vill jag inte förknippas med.
Du är ohederlig som försöker ställa mig till svars för vad andra har skrivit. Men det är klart, det är ju din taktik att försöka vilseleda läsare.
Är någon skeptisk till något som inte passar dig är denne Moskvatrogen, ungefär lika löjlig benämning som de pro-ryssar som anklagar alla för att vara nazister till höger och vänster. Ni är likadana.
Moskvatrogen är du. Du kallar det "kiev" fast det var privata banker som naturligtvis drog tillbaka service i östra Ukraina då värdetransporterna rånades ständigt. Det skyllde du på "Kiev". Då är du en moskvatrogen.

Citat:
Återigen, jag hänvisade till västmedia med länkar (Reuters m.fl.). Inte en enda länk gick till svensk media i mitt ursprungsinlägg, så varför tjatar du om svensk media? Jag anser att brittisk och amerikansk media tillhör den västerländska sfären, och de använde sig av begreppet pro-Kiev som du sa var rysk benämning. I mitt inlägg förra (med inkluderande länk) länk ställde jag frågan varför SVD delade upp konflikten med benämningen Donbass och Novorossiya.
Att svensk media nämner något som inte existerar har du rätt i att det är konstigt. I övrigt har du som moskvatrogen fel. Och du påstod att svensk media säger pro-Kiev, jag vill att du visar var man ser "pro-Kiev" i svensk media.

Citat:
Och nej, jag kommer inte ställa mig till svars för vad andra skrivit om gröna gubbar och liknande larvigheter.
Det behöver du inte inte, det räcker bra med din egna tjat om detaljer för att slippa tala om den ryska invasionen av Ukraina. Som moskvatrogen vill du väl inte erkänna ryska trupper i Ukraina? Vågar du säga att Putin ligger bakom krigföringen i östra Ukraina, som de små gröna gubbarna på Krim eller? Kan du som moskvatrogen försöka svara på frågorna istället för att försöka slingra dig?
2015-06-22, 09:57
Medlem
Citat:
Moskvatrogen är du. Du kallar det "kiev" fast det var privata banker som naturligtvis drog tillbaka service i östra Ukraina då värdetransporterna rånades ständigt. Det skyllde du på "Kiev". Då är du en moskvatrogen.

OK Xelious,
Du vill alltså inte bemöta ditt påstående om att enbart moskvatrogna använder begreppet pro-Kiev, fast jag länkade till västmedia? Du klarar inte att bemöta din egen lögn. Då vet jag.

Citat:
Att svensk media nämner något som inte existerar har du rätt i att det är konstigt. I övrigt har du som moskvatrogen fel. Och du påstod att svensk media säger pro-Kiev, jag vill att du visar var man ser "pro-Kiev" i svensk media.

Det behöver du inte inte, det räcker bra med din egna tjat om detaljer för att slippa tala om den ryska invasionen av Ukraina. Som moskvatrogen vill du väl inte erkänna ryska trupper i Ukraina? Vågar du säga att Putin ligger bakom krigföringen i östra Ukraina, som de små gröna gubbarna på Krim eller? Kan du som moskvatrogen försöka svara på frågorna istället för att försöka slingra dig?

Ja jag reagerade också på SVD's artikel. Det var en konstig benämning.
Exempel på svensk media som använder pro-Kiev:

Ang. tragedin i Odessa förra året (SVT samt Skånskan):
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/lavrov-europa-ignorerar-fascism
http://www.skanskan.se/article/20140507/TTUTRIKES/305079995/-/ryssland-europa-ignorerar-fascism
Benämningen Pro-Kiev används. Är dessa svenska medier också moskvatrogna som Reuters, NY times m.fl?

Nej Xelious, du smetar andras åsikter på mig, saker jag aldrig uttalat mig om. Därför "detaljerna" medan du duckar dina egna påståenden.
Men för ordningens skull, så ska jag svara.
Jag har aldrig betvivlat att Ryssland är inblandat i konflikten i östra Ukraina. Jag har aldrig betvivlat att Krim annekterades av ryska soldater.
Jag har aldrig skrivit att det inte skulle vara så, var du fått det ifrån fattar jag inte.
Vad andra skrivit, påstått eller tyckt vill jag inte förknippas med.
Vill du förknippas med andras åsikter än dina egna?
Återigen, ditt tramsande om att man är moskvatrogen så fort man inte köper ett påstående är precis samma larv som pro-ryssarnas nazist.
Men är man troll så är man.

Förövrigt så är ju hela Östblocket en enda sörja av skit som väst borde lämna åt sitt eget öde.

Men för att inte vara dig helt emot, så jag har ändå förståelse för dig.
*Jag hade också blivit jävligt förbannad om Putin ställt till ett helvete med krig och elände i Sverige, och skickat hit gröna gubbar, fyllon samt understött lokala busar. Jag har dock svårt att se mig kalla alla med en åsikt som inte passade min för moskvatrogen. Men man vet ju aldrig hur man reagerat förran man utsätts för det själv. Så till den grad har jag förståelse.

*Notera att jag med min ovanstående mening inte betvivlar Rysslands och Putins inblandning. Men för den sakens skull sväljer jag inte all propaganda från Ukraina heller. Det första som förloras i krig i är sanningen.
Senast redigerad av Dasher 2015-06-22 kl. 10:04.
2015-06-22, 10:32
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
OK Xelious,
Du vill alltså inte bemöta ditt påstående om att enbart moskvatrogna använder begreppet pro-Kiev, fast jag länkade till västmedia? Du klarar inte att bemöta din egen lögn. Då vet jag.
Återigen, det är bara ni moskvatrogna fascistsupporters som säger "pro-Kiev", även där det uppenbart inte har något med Ukrainas huvudstad att göra. Så då blir ni korrekt benämnda moskvatrogna eller kreml-troll. Terminologin är rätt viktig då många moskvatrogna, du inräknad, försöker låtsas vara "oberoende".

Citat:
Ang. tragedin i Odessa förra året (SVT samt Skånskan):
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/lavrov-europa-ignorerar-fascism
http://www.skanskan.se/article/20140507/TTUTRIKES/305079995/-/ryssland-europa-ignorerar-fascism
Benämningen Pro-Kiev används. Är dessa svenska medier också moskvatrogna som Reuters, NY times m.fl?
Att ryska kuppmakare i Odessa som angrep civila med brandbomber dog ser ni som en tragedi. Odessa är en fin fri ukrainsk stad fortfarande på grund av att dessa våldsamma ryssar brände upp sig själva. Gamla direktöversatta artiklar kan ha "pro-Kiev", du fick uppenbarligen gräva långt tillbaka för att hitta något som stöd. Varför är du så rädd att ta ställning och komma ut som moskvatrogen? Dina knep fungerar iaf inte längre.

Citat:
Nej Xelious, du smetar andras åsikter på mig, saker jag aldrig uttalat mig om. Därför "detaljerna" medan du duckar dina egna påståenden.
Men för ordningens skull, så ska jag svara.
Jag har aldrig betvivlat att Ryssland är inblandat i konflikten i östra Ukraina. Jag har aldrig betvivlat att Krim annekterades av ryska soldater.
Jag har aldrig skrivit att det inte skulle vara så, var du fått det ifrån fattar jag inte.
Vad andra skrivit, påstått eller tyckt vill jag inte förknippas med.
Vill du förknippas med andras åsikter än dina egna?
Återigen, ditt tramsande om att man är moskvatrogen så fort man inte köper ett påstående är precis samma larv som pro-ryssarnas nazist.
Men är man troll så är man.

Förövrigt så är ju hela Östblocket en enda sörja av skit som väst borde lämna åt sitt eget öde.

Men för att inte vara dig helt emot, så jag har ändå förståelse för dig.
*Jag hade också blivit jävligt förbannad om Putin ställt till ett helvete med krig och elände i Sverige, och skickat hit gröna gubbar, fyllon samt understött lokala busar. Jag har dock svårt att se mig kalla alla med en åsikt som inte passade min för moskvatrogen. Men man vet ju aldrig hur man reagerat förran man utsätts för det själv. Så till den grad har jag förståelse.

*Notera att jag med min ovanstående mening inte betvivlar Rysslands och Putins inblandning. Men för den sakens skull sväljer jag inte all propaganda från Ukraina heller. Det första som förloras i krig i är sanningen.
Nej, östblocket är till majoritet med i NATO och EU nu. De har valt själva så som Ukraina gjort. Ryssland har inget att säga till om vad gäller dessa val. Moskvatrogna har svårt förstå och acceptera Sovjetunionens sammanbrott och det verkar som vi demokrater ständigt måste förklara för er vad demokrati är och varför de fria folken ska få välja sin framtid utan hot från ett aggressivt Ryssland.
Om ni försöker flytta fokus från det imperialistiska Kremls behov och tänker er att det är Sverige som blir angripet som Ukraina, fattar ni då eller är det just fascismen som lockar? Det är väldigt många av de moskvatrogna som drömmer våta drömmar om Ledaren som ska utrota judar i Europa och ser angreppet på Ukraina som början på en fascistisk stormakt a la Alexandr Dugin drömmar. Är du imponerad av Putin?
2015-06-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare

Ja det visar Ukrainas demokratiska framsteg när man utreder misstänkta brott i samband med att Ukraina slåss för sin frihet. Sådant gillar omvärlden, ja inte Putin förstås som ju slåss för diktaturens införande i Ukraina.
2015-06-22, 12:57
Medlem
Citat:
Återigen, det är bara ni moskvatrogna fascistsupporters som säger "pro-Kiev", även där det uppenbart inte har något med Ukrainas huvudstad att göra. Så då blir ni korrekt benämnda moskvatrogna eller kreml-troll. Terminologin är rätt viktig då många moskvatrogna, du inräknad, försöker låtsas vara "oberoende".

Att ryska kuppmakare i Odessa som angrep civila med brandbomber dog ser ni som en tragedi. Odessa är en fin fri ukrainsk stad fortfarande på grund av att dessa våldsamma ryssar brände upp sig själva. Gamla direktöversatta artiklar kan ha "pro-Kiev", du fick uppenbarligen gräva långt tillbaka för att hitta något som stöd. Varför är du så rädd att ta ställning och komma ut som moskvatrogen? Dina knep fungerar iaf inte längre.

Nej, östblocket är till majoritet med i NATO och EU nu. De har valt själva så som Ukraina gjort. Ryssland har inget att säga till om vad gäller dessa val. Moskvatrogna har svårt förstå och acceptera Sovjetunionens sammanbrott och det verkar som vi demokrater ständigt måste förklara för er vad demokrati är och varför de fria folken ska få välja sin framtid utan hot från ett aggressivt Ryssland.
Om ni försöker flytta fokus från det imperialistiska Kremls behov och tänker er att det är Sverige som blir angripet som Ukraina, fattar ni då eller är det just fascismen som lockar? Det är väldigt många av de moskvatrogna som drömmer våta drömmar om Ledaren som ska utrota judar i Europa och ser angreppet på Ukraina som början på en fascistisk stormakt a la Alexandr Dugin drömmar. Är du imponerad av Putin?

Du hävdar alltså (jag citerar dig nu) "Det är bara ni moskvatrogna fascistsupporters som säger "pro-Kiev"" ?
Med andra ord är alltså SVT m.fl. andra svenska medier, NY Times, Reuters etc. Moskvatrogna fascistsupporters enligt ditt sätt att se på konflikten?

Du bad om svensk media som använder terminologin, jag gav dig den. Enligt dig är detta inte giltigt eftersom de är direktöversatta, och gamla.
Låt vara för direktöversatt (vad det nu har att göra med saken), men gammal var de inte när jag skrev ursprungsinlägget.

Fakta är följande, västmedia har använt och använder begreppet. Förmodligen för att belysa vilken av sidorna man menar. Enligt dig är det bara moskvatrogna som gör det.

Ja det är jättebra att östblocket fått frihet och välja att tillhöra NATO och EU.
Vem har påstått något annat?
Var i mina inlägg får du det till att jag är imponerad av Putin? Hur lyckas du blanda in "våta drömmar" om folkmord etc. som svar på inlägg om att jag inte tvekar det minsta om att Ryssland och Putin är inblandade i konflikten?
Kan du inte bemöta dina egna påståenden så du måste skriva sån sörja och avleda diskussionen på något som inte diskuterats (åtminstone med mig)?
Du fick en chans att bemöta ditt påstående för jag vet inte hur många gånger i ordningen, du bad om länkar till svensk media.
Jag gav dig det, vilket du förklarade bort. Jag svarade på påståenden du smetat på mig som jag aldrig sagt. Du bad mig bemöta andra skribenters åsikter. Jag har gjort allt detta, medan du duckat.
Du är bevisligen ett troll och inget annat. Men som jag skrev, jag förstår dig till viss del. Jag hade också blivit förbannat om Sverige blev behandlat som Ukraina av Ryssland.
Senast redigerad av Dasher 2015-06-22 kl. 13:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in