Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 18:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
"Utspridning av delar" - vad har du fått det ifrån? Det går rykten här i tråden, men de bygger inte på något annat än att folk spekulerar utifrån att de tycker att poliserna verkade ovanligt illa berörda + ett antal mindre språkligt kunniga personers missförstånd av ordet "kvarlevor"

Allting tyder också på att kroppen hittats inne i en byggnad, även om det inte är 100% bekräftat. Förklara gärna hur din varg eller ditt vildsvin tog sig in där.

Det stämmer att jag fått det från tråden. Varifrån skulle jag fått det annars? Finns en karta här med utmärkta fyndplatser:
http://i.imgur.com/2r7W4Cv.jpg

Jag litar på att folk har räknat ut fyndplatserna med den information som finns tillgänglig.
Att "allt tyder på", varifrån får du det?
2015-06-21, 18:41
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Om någon var och fiskade vet vi inte. Ett rykte bland andra.
Nja, det har bekräftats av vår egen lilla källa, Rhona. Sen är det ju förstås upp till var och en om man vill lita på vederbörande. Jag tycker själv att Rhona ger ett trovärdigt intryck.

Sen är det alltså brödernas mamma som är den första källan till uppgiften om att den yngre sonen varit och fiskat runt 19.30.
2015-06-21, 18:42
Medlem
B0B0-emulators avatar
De båda bröderna uppfödde egna och/eller andras grisar med rester från affärer, restauranger och bagerier. Båda eller en av dem åkte med traktor till kafeterian när de trodde att personalen åkt. LH satt på mopeden färdig att åka iväg och klockan var c:a 18.25.

Något föranledde gm att döda LH och gömma henne på flaket bakom traktorn. Mobilen kunde spåras 18.30 sista gången och var på väg söderut. Några hundra meter söderut på stora vägen svängde traktorn av på den mindre väg som ledde till Blomberg. Där slängdes den förstörda mobilens delar ut i tron att de aldrig skulle återfinnas, utan fingeravtryck eftersom gm hela tiden burit arbetshandskar.

Ute på fältet lade ingen märke till en traktor med släp, inte heller på dess väg genom Blomberg mot Martorp, där den döda gömdes tillfälligt. Innan kroppen hann flyttas kom fyrhjulingar till platsen och sökte längs småvägar runt kafeterian, säkerligen även i Blomberg vid säteriet. Sedan kom poliser och därefter tusentals från Missing people.

När Missing people började närma sig Martorp såg den yngre brodern detta, han som varit ute och fiskat och kanske vaktat Martorp samtidigt. Han ringde efter den äldre brodern som kom dit. Missing people, som just hittat en av LHs tillhörigheter, såg dem uppträda underligt vid någon av byggnaderna i Martorp och meddelade polisen.

Efter att ha konfronterats med Missing people så började bröderna gå hemåt, men stoppades för ID-kontroll nära hemmet. Senare togs de tre litauerna in på förhör samtidigt som letandet koncentrerades till Martorp - dels på grund av brödernas uppträdande och dels p.g.a. fyndet. När kroppen hittades anhölls de tre.

Detta är förstås en mycket ärekränkande teori om nu bröderna skulle visa sig vara oskyldiga, men är det någon som vet om bröderna hade tillgång till traktorer och brukade använda dem?
2015-06-21, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Citat:
Ursprungligen postat av stromtoorper
Har inte sett så mycket inlägg om tiden före angreppet. Denna är väldigt intressant och kan lika väl som spår på BO leda till GM. Som jag förstått så har BO åkt moppe på söndag morgon från stöpen till caféet. Detta görs kortast via Götene Husaby Martorp MGM:s hus (stenhuset) säteriet. Samma väg tillbaka om den osannolikt påbörjas och kanske åker även caféägaren denna väg hem (Axvall) tidigt på eftermiddagen och signalerar då att tjejerna är själva kvar.

Detta är en viktig sak att titta närmre på. Såg MGM BO på morgonen eller på eftermiddagen. Om MGM är oskyldiga kan GM hittas längs färdvägen? Jag menar att en GM med uppsåt kan triggats av möjligheten att angripa den ensamma BO. Tidigare har ju vuxen varit i omgivningarna

Du kan suga på denna karamellen ett tag och se om den är intressant, jag tycker det !!!
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Kolla in denna uppdatering en av CBs (AJs Ladugårdsförman) Facebook vänner, en Christophe* Jonsso* (undrar om det är en Jönsson i släkt med AJ?) gjorde den 16 juni, 2015 !
Denne CJ bor i Lidköping.
Det är en av hans FB vänner Thoma* Sjödi* (bor i Axvall, är från Skövde), som hittade en övergiven/gömd Mercedes ute i skogen den 15 Juni, 2015.
(Mercedes'en är svart eller mörkblå, stationcar typ)
Han anger att han hittade den i Ängslyckan.
Ängslyckan ligger ca 1 km väst om Axvall och det är ca 30 km syd/ost om Cafeet där Lisa försvann:

TS påstår att han tipsat polisen och att dom sagt han inte får röra bilen, men kan man lita på det?
Kan det ha med mordet på Lisa att göra ?
Borde polisen kontaktas för en säkerhets skull?
Skulle själv villa göra det men iom jag bor i Danmark, skulle någon här kunna tipsa polisen om detta ?

Här länkar till både Christophe* Jonsso* och Thoma* Sjödi* 's (TS har postat den på både sin egen och en Ängslycka facebook sida) uppdateringar om bilen:

https://www.facebook.com/christophe*.jonsso*.56 (**= r,n)

https://www.facebook.com/thoma*.sjokvis*.94?pnref=story (**= s,t)

https://www.facebook.com/pages/%C3%8...21404814675112

Här en länk till karta över där bilen hittades, platsen ca 1 km väst om Axvall och det är ca 30 km syd/ost om Cafeet där Lisa försvann:
https://www.facebook.com/pages/%C3%8...21404814675112

OBS!!! personligen misstänker jag inte någon av personerna i detta inlägg,
utom möjligtvis den person som lämnat/gömt bilen ute i skogen

Det här är väldigt intressant. Men länken till kartan var bilen hittades funkar inte!
2015-06-21, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bitewolf
OK, det är ju fullt klart att MP reagerar med detta beteende från MGM.
Ja om det nu förhåller sig så. Vi får se.
2015-06-21, 18:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Efter lite sökningar och ett även samtal med en nötbonde står det utom tvivel att levande boskap har daglig tillsyn.
Nöt:
http://www.lansstyrelsen.se/varmland/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/djurskydd/checklistor/Not.pdf
Gris:
http://www.lansstyrelsen.se/skane/SiteCollectionDocuments/sv/nyheter/2010/100915_Checklista_gris.pdf

Att upptäcka ett "fynd", då i form av ett klädesplagg (obekräftat) är helt styrt av hur dom förmodade djurskötarna, gårdspersonalen eller dylikt,, rört sig vid/inne i gårdskomplexet i förhållande till var "fynd" gjorts.

Det står alltså bortom tvivel att det befunnit sig folk på gården under perioden som flickan var borta, förutsatt att det fanns levande boskap på gården.
Detta gör att det borde vara ett faktum att polis vid det här laget har förhört och kontrollerat samtliga som rört sig på gården under veckan.

Sammanslaget angående det förmodade fyndet. Det lutar åt att tro att det var undangömt/dolt samt att det var polisens sökhundar som markerat fyndet.
Men det kan också vara helt missat eller inte uppmärksammat av den förmodade personal som rört sig inom gården.

Eller att handsken initialt låg vid kassen vid moppen men flyttats av något djur. En av mina katter bär gärna omkring mina strumpor och vantar (ibland gömmer hon dem under matta eller under soffkudde eller pilar in dem under överkastet). En katt brukar ofta kunna krypa in under en stängd och låst lagårdsport, eller att någon ingång finns för katt. Man vill vanligtvis att gårdskatt har tillträde till sådana byggnader.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-06-21 kl. 18:46.
2015-06-21, 18:45
Medlem
[quote=OY|53779857]Tur att de var hemma vid tillfället, slump eller skicklighet? Gärningspersonen har alltså lagt kroppen temporärt någonstans istället för att göra färdigt direkt, så snabbt som möjligt, vad är meningen med ett sådant tillvägagångssätt tror du?

Förövaren bör rimligtvis ha förstått att senast nästa morgon så kommer Lisa att betraktas som försvunnen och då blir möjligheten att göra färdigt ännu sämre, eller?

Bästa tiden att göra något i smyg är nattetid, de flesta sover, varför vänta, jag förstår inte riktigt varför en mördare skulle göra så?[/QUOTE]

Pappan med FM-kolleger var där knappt 90 minuter senare. Redan då var det kört.

Kvinnan i hushållet skulle inte få märka något, så dom åt väl middag och betedde sig som vanligt. Kanske, mest troligt, hade dom tänkt klara av resten vid gryningen när samhället och frugan sov. Givet det är dom.

Nu fick dom inte dom där nödvändiga timmarna. Dom måste blivit panikslagna redan vid 20.30 när pappan drog igång allt i området ...
2015-06-21, 18:46
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tur att de var hemma vid tillfället, slump eller skicklighet? Gärningspersonen har alltså lagt kroppen temporärt någonstans istället för att göra färdigt direkt, så snabbt som möjligt, vad är meningen med ett sådant tillvägagångssätt tror du?

Förövaren bör rimligtvis ha förstått att senast nästa morgon så kommer Lisa att betraktas som försvunnen och då blir möjligheten att göra färdigt ännu sämre, eller?

Bästa tiden att göra något i smyg är nattetid, de flesta sover, varför vänta, jag förstår inte riktigt varför en mördare skulle göra så?

man kan ju tänka sig att kroppen skulle gömmas senare men eftersom det blev ett sjukt pådrag så var det bara nattetid som det blev möjligt, men eftersom de hade ett fruntimmer i huset så kunde de ju inte gärna gå ut nattetid utan att hon skulle fatta misstankar. visst skulle de kunna säga att de skulle ut och fiska på natten, men om de aldrig gjort det innan och med tanke på att Lisa var försvunnen så skulle det förmodligen fått kvinnan misstänkt... vilket hon förmodligen redan var om någon av männen dräpt flickan... jag har svårt att tro att en sådan närstående inte märker om MGM beter sig annorlunda eller spänt.
2015-06-21, 18:48
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det stämmer att jag fått det från tråden. Varifrån skulle jag fått det annars? Finns en karta här med utmärkta fyndplatser:
http://i.imgur.com/2r7W4Cv.jpg

Jag litar på att folk har räknat ut fyndplatserna med den information som finns tillgänglig.
Att "allt tyder på", varifrån får du det?

Så BO hittades alltså i ett litet skjul på martorps gård?

58.539008, 13.370712

EDIT: Detta skjul alltså?
http://z.cdn-expressen.se/images/d0/b4/d0b44975da5d40ce80eefca82cc1e1bd/16x9/645@70.jpg
Senast redigerad av MortalDisease 2015-06-21 kl. 18:53.
2015-06-21, 18:48
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Nja, det har bekräftats av vår egen lilla källa, Rhona. Sen är det ju förstås upp till var och en om man vill lita på vederbörande. Jag tycker själv att Rhona ger ett trovärdigt intryck.

Sen är det alltså brödernas mamma som är den första källan till uppgiften om att den yngre sonen varit och fiskat runt 19.30.
Mamman i Litauen ska alltså bedyra sina söners oskuld genom div. uttalanden och hålltider med exakta klockslag.
Bröderna är världens snällaste har vi också fått veta och skulle aldrig ens slå ihjäl en irriterande fluga.
De som tror på något av detta och lägger vikt på detta i tråden bör genomgå stor sinnesundersökning.
Patetiskt korkat att tjata om mammans uttalanden och tafatta försök till alibi.
Senast redigerad av krackelerar 2015-06-21 kl. 18:53.
2015-06-21, 18:50
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, när MP rapporterar om nytt fynd och uppger att bröderna är stökiga får MP order om att backa bakåt samt griper polisen MGM. Därefter kommer ny polispatrull med hund för att studera fynden och hundarna leder polisen direkt till Mantorp. Två parallella operationer. Vid Mantorp hittas Lisa och MGM anhålls.

Om jag inte fattat helt galet.
Inget säger att bröderna varit stökiga. För att väcka uppmärksamhet kan det ju ha räckt med att de givit sig snabbt av när de upptäckt att MP anlänt.

Fyndet gjordes alltså på Mantorp strax innan 19.00. Sedan kom polisen dit, men åkte direkt därifrån till bröderna. Och som du skriver, bör ju en annan patrull sedan ha granskat fyndet mer noga.
Därefter återfanns snart flera fynd på Mantorp, enligt en källa. Sen hittades Lisa.
21.15 avbröt MP sitt sökande.
2015-06-21, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recce
jag har ingen korv i öronen men kan fan inte höra "re" i senare. Det finns inte där men betvivlar inte det ni påstår. Han avslutar ordet senare slarvigt.

Re hör inte jag Heller men det kan ju bero på att han säger sedan inte senare

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in