Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 18:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
En passus när det gäller påståendet att polisen varit tvungen att bryta sej in i en lada. Kan det inte vara så enkelt att de gått in en annan väg/genom en annan dörr än den vanliga för att inte kontaminera ev bevis vid den vanliga ingången? Har någon tänkt på det?

Sen undrar jag också hur många spår i form av gräs som trampats ner fotspår eller annat som försvann pga mängden av människor som sökte????

Jag vet som de flesta andra inte mycket om vad som egentligen skett mer än att LH hittats avliden. Polisen har ju inte lämnat ut praktiskt taget några uppgifter alls. Det som har kommit fram har kommit via pressen som inte alltid är så pålitliga.Men som stått med sina teleobjektiv för att fota och försöka få info på så vis vilket inte alltid är att lita på

Jag kan ju inte heller uttala mej om skulden men i mina ögon verkar det som att man högg första bästa och med tanke på att det fortfarande inte framkommit åtminstone inte utåt något som är bevis på skuld tycker jag att det är märkligt.

Att från början inrikta sej på ett enda spår har ju visat sej tidigare inte vara så lyckat. Det kanske är samma den här gången. Om nu de som sitter anhållna ärt oskyldiga har lång tid försvunnit då utredningen kunnat gå framåt. Jag tycker hela alltihop är besynnerligt

Och jag förstår att det måste vara en fruktansvärd tid för LHs familj. De brottas ju inte bara med förlusten av henne utan också med allt runtomkring

Tycker också att uppgiften om att MP skickades till området där MGM hämtades när de hämtades är lite mysko (sökandet efter Lisa avbröts redan där).

Men till polisens försvar så säger de att de inte riktat in sig särskilt utan att de utreder brett men att omständigheterna kring var fynden fanns och specifikt MGM vistats resulterar i denna koppling (därmed utesluter de inte andra möjligheter).
2015-06-21, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitewolf
Ahhha går det ta del av liverapporteringen i efterhand. Har bara förstått att MGM betedde sig konstigt, underligt, inte att de var stökiga.

Ingen aning. Vet också att livereportrarna gärna tog i i överkant i sina rapporteringar.
Först hävdade Expressen att MGM hade gjort våldsamt motstånd vid gripandet, för att sedan korrigera det till "motvilligt" medföljande till upplysningsförhör.
Så man får la ta dem med en nypa salt förstås.

Men det har hävdats här i tråden att MGM försökte "sjasa" bort MP från platsen. Kanske är det som menas med stökiga, vad vet jag.
Senast redigerad av julusa 2015-06-21 kl. 18:31.
2015-06-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quieenie
Eftersom platsen hela tiden beskrivs som ödslig så,nej.Var han tillbaka vi 19.30,hann den nog svalna.

Om så är fallet tror jag också den skulle hunnit svalna gott och väl innan fadern var på plats. Somliga argumenterar att det skulle varit omöjligt moppen hade varit igång för fadern skulle ha märkt om den varit varm. Men den skulle antagligen med god marginal hunnit kallna.
2015-06-21, 18:30
Medlem
katws avatar
Två veckor sedan telefonen stängdes av/krossades i detta nu
2015-06-21, 18:31
Medlem
BlueGazellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De såg kanske när hon kom på mopeden på förmiddagen, menar du att de, eller en av dem under dagen skulle kunna ha planerat att ta henne vid stängningsdags? Det var första gången hon körde moped. Har det planerats så tror jag i så fall att planeringen har varit att ta någon av tjejerna, vem som helst, men det blir ju lite konstigt med tanke på att de förmodligen inte brukar stänga själva, så tänker jag kring det.

Jag tror fortfarande att det var tillfället som gjorde tjuven så att säga, två personer möts av en slump, alternativt så hade hon någon form av relation till gärningspersonen.

Ja det är svårt att veta om det är slumpen att det blev Lisa... Det som talar för att de var ute efter just henne är ju att de jobbat i närheten och säkert sett alla tjejerna tidigare. Dårar som överfaller och dödar tjejer går nog inte efter snyggaste tjejen, men det kan säkert ha bidragit i detta fall. Dvs att en eller båda gillade henne och blev besatt helt enkelt. Vem vet. Sjukt läskigt är det hur som. Nu undrar man ju hur hon dödades och när... Men att rätt personer är gripna är jag övertygad om.
2015-06-21, 18:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, det tror jag inte. Men GM trodde dom hade gott om tid att placera Lisas kropp på ett definitivt säkert ställe. Nu knackade polisen på deras dörr sent samma kväll. Det hade dom inte räknat med alls.

Efter det var dom observerade. Sedan tillkom MP som dammsög området, poliser en masse, poliser till häst, helikoptrar ... över 1000 personer som var överallt. Deras handlingsfrihet var starkt begränsad.

Jag tror Lisa hittades på den "temporära" förvaringsplatsen.

Tur att de var hemma vid tillfället, slump eller skicklighet? Gärningspersonen har alltså lagt kroppen temporärt någonstans istället för att göra färdigt direkt, så snabbt som möjligt, vad är meningen med ett sådant tillvägagångssätt tror du?

Förövaren bör rimligtvis ha förstått att senast nästa morgon så kommer Lisa att betraktas som försvunnen och då blir möjligheten att göra färdigt ännu sämre, eller?

Bästa tiden att göra något i smyg är nattetid, de flesta sover, varför vänta, jag förstår inte riktigt varför en mördare skulle göra så?
2015-06-21, 18:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeleye
Där blommorna ligger givetvis? http://sverigesradio.se/sida/images/2103/3536823_612_344.jpg?preset=article-slider
Nej, det är samma sida av huset. Moppen stod på baksidan.
2015-06-21, 18:34
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Det är inte kroppen jag funderar kring - det är fyndet i ladan. Att de inte sett henne om hon återfanns i skjulet finner jag inte konstigt. Däremot om det var ett klädesplagg (?) i en lada med djur som nån/några skött om. Har de inte daglig tillsyn och skötsel på djuren? Jag har ingen koll hur det går till, så det vore intressant att veta rutiner, tider och hur många som befunnit sig där. Låg det dessutom inte speciellt dolt är det än mer förunderligt. Det är detta jag inte begriper mig på. Och när nu dessa personliga ägodelar är på ett ställe, Lisa i en annan del - har de då glömt dessa?? Vore väl mer rimligt att de vore på samma ställe. Ska man tala om röda trådar relaterat till fynd så är den gemensamma nämnaren slarv och hafsverk från fyndplats 1 (handske). Om det skulle vara villospår utlagda från MGM så borde de väl ha lagt dem i ett helt annat väderstreck.

Efter lite sökningar och ett även samtal med en nötbonde står det utom tvivel att levande boskap har daglig tillsyn.
Nöt:
http://www.lansstyrelsen.se/varmland/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/djurskydd/checklistor/Not.pdf
Gris:
http://www.lansstyrelsen.se/skane/SiteCollectionDocuments/sv/nyheter/2010/100915_Checklista_gris.pdf

Att upptäcka ett "fynd", då i form av ett klädesplagg (obekräftat) är helt styrt av hur dom förmodade djurskötarna, gårdspersonalen eller dylikt,, rört sig vid/inne i gårdskomplexet i förhållande till var "fynd" gjorts.

Det står alltså bortom tvivel att det befunnit sig folk på gården under perioden som flickan var borta, förutsatt att det fanns levande boskap på gården.
Detta gör att det borde vara ett faktum att polis vid det här laget har förhört och kontrollerat samtliga som rört sig på gården under veckan.

Sammanslaget angående det förmodade fyndet. Det lutar åt att tro att det var undangömt/dolt samt att det var polisens sökhundar som markerat fyndet.
Men det kan också vara helt missat eller inte uppmärksammat av den förmodade personal som rört sig inom gården.

En fråga då. Är det någonstans uppgett mer exakt var fyndet i form av ett förmodat klädesplagg är gjort?
Senast redigerad av rotesau 2015-06-21 kl. 18:43.
2015-06-21, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Ingen aning. Vet också att livereportrarna gärna tog i i överkant i sina rapporteringar.
Först hävdade Expressen att MGM hade gjort våldsamt motstånd vid gripandet, för att sedan korrigera det till "motvilligt" medföljande till upplysningsförhör.
Så man får la ta dem med en nypa salt förstås.

Men det har hävdats här i tråden att MGM försökte "sjasa" bort MP från platsen. Kanske är det som menas med stökiga, vad vet jag.

OK, det är ju fullt klart att MP reagerar med detta beteende från MGM.
2015-06-21, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Tycker också att uppgiften om att MP skickades till området där MGM hämtades när de hämtades är lite mysko (sökandet efter Lisa avbröts redan där).

Men till polisens försvar så säger de att de inte riktat in sig särskilt utan att de utreder brett men att omständigheterna kring var fynden fanns och specifikt MGM vistats resulterar i denna koppling (därmed utesluter de inte andra möjligheter).
MP fanns inte på plats där MGM inhämtades till förhör. De hämtades i sin bostad vid 20-snåret.
Sökandet avblåstes runt 22.

Polisens konfrontation tidigare under dagen går att läsa om i mina tidigare inlägg.
Senast redigerad av julusa 2015-06-21 kl. 18:41.
2015-06-21, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGazella
Jag har följt tråden men har missat vem det var som betedde sig märkligt på kafét? Har det kommit fram vem denna person är?

Jag tror att en av bröderna eller båda har haft koll på Lisa, de har säkerligen fikat där flertalet gånger. Det betyder ingenting att de inte är dömda tidigare eller är snälla som lamm. Ingen vet vad som pågår i huvudet på en annan person. Det finns som vi alla vet män som mördar kvinnor av olika anledningar. Jag tror att en alt. båda ville ha henne och inte kunde kontrollera begäret.

Det som är sjukt är att de lyckades tajma in första gången hon skulle åka hem själv, detta kan de orimligen ha haft koll på? Men slumpen finns ju... De kanske bara råkade befinna sig där och såg henne ensam och det slog slint helt enkelt. Det finns x antal män med sjuk syn på kvinnor som vi vet. Tjejer kan snart inte gå ensamma ute utan en body guard...

Kan lika gärna vara en kvinna/tjej se på hästtjejen som styckade en rival nog finns det sjuka människor oavsett kön...
2015-06-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tur att de var hemma vid tillfället, slump eller skicklighet? Gärningspersonen har alltså lagt kroppen temporärt någonstans istället för att göra färdigt direkt, så snabbt som möjligt, vad är meningen med ett sådant tillvägagångssätt tror du?

Förövaren bör rimligtvis ha förstått att senast nästa morgon så kommer Lisa att betraktas som försvunnen och då blir möjligheten att göra färdigt ännu sämre, eller?

Bästa tiden att göra något i smyg är nattetid, de flesta sover, varför vänta, jag förstår inte riktigt varför en mördare skulle göra så?

Men om någon får syn på en nattetid så verkar det enormt skumt. Byggjobbare kan väl frakta skrymmande gods på dagtid utan att det verkar onormalt. De måste ju köra bort saker som ska flyttas frånplatsen de ska arbeta på, köra bort gammalt byggmaterial från det som rivits bort och köra dit nytt plank, isoleringsbalar/rullar , cement, tegel och dylikt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in