Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 17:55
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
O med det vill du säga att Polisen sitter med fakta från första stund och där går man inte alls igenom tänkbara scenarium vad som kan vara rimligt...

Det är tyvärr väldigt sparsamt med rimliga teorier i tråden.
Väldigt gott om teorier som vore otänkbara på filmduken t o m.
2015-06-21, 17:55
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Nej det är OT.

OYs scenario förklarar en hel del:
  • Varför kom någon dit strax efter stängningsdags?
  • Varför fanns inga fingeravtryck? Arbetshandskar!
  • Hur fraktades BOs kropp bort utan att någon såg något? Jo med vagn på släp efter traktor, en helt normal syn på åkrarna.

både pilgrimsleden och kinnekulleleden finns i direkt närhet
sedan är det inte helt ödebygd utan folk rör sig i området både till fots, med moped, ATV, bil, traktor och andra fortskaffningsmedel.

på vad hade du tänkt att det skulle finnas fingeravtryck?

att frakta en kropp osedd beror väl vilken tid på dygnet man gör det och med de flesta fordon är det fullt möjligt att köra omkring på lik ganska långt
2015-06-21, 17:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Jag syftade på någons spekulation om att gärningsmannen kunde vara någon som var vid caféet och hämtade matrester till grisar. Men varken grisar eller hämtning av matrester är något som verkar finnas trakten.

Och du drar den slutsatsen utifrån att markägare på området inte har registrerat den verksamheten? Jobbar du med Mona Sahlin i någon utredning eller med Stay Behind? <elakt skämt från min sida>.
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Det verkar meningslöst att diskutera några andra teorier än just MORD, för det är ju mord som två personer sitter anhållna för. Att polisen skulle ha missat att t.ex. LH dött från skadorna av att ha blivit påkörd av en bil verkar orimligt. I så fall hade brottsrubriceringen ändrats tror jag.

Kom mig att tänka på kvinnan som blev "mördad" av en älg men maken häktades.
Hmm, kan det vara ett djur som gjort det? Varg, vildsvin? Skulle förklara utspridning av delarna och att polisen inte ens tänkt tanken som i fallet med mördarälgen.

Kom ihåg att ni såg denna teori först här. Om det är sant alltså. Annars kan nu glömma att ni läst det.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-06-21 kl. 17:59.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Mitt fetade.

Detta tror jag är ganska viktigt att ha i åtanke när man betänker gärningen. Om det nu är litauerna som är skyldiga så har de upplevt en snabbare och mer omfattande sökinsats än vad de någonsin skulle kunna drömma om. Något sådant har säkerligen aldrig skett när någon försvunnit i Litauen. Den plats där LH:s kropp hittats har säkerligen aldrig varit tänkt som hennes sista viloplats utan endast provisorisk. Tanken har säkert varit att kroppen skulle försvinna från jordens yta och aldrig någonsin hittas. Men tack vare den press som sökinsatsen satte på dem med start redan på söndagskvällen så har man en kropp att obducera idag.

Ja, sannerligen kände GM inte till pappans status som militär osv. Behöver inte vara litauerna, kan likväl ha varit någon som börjat tänka slarvigt med åren, typ AJ+kollega.
Intressant är om AJ fick reda på var hon bodde den morgonen, var hon kommit ifrån på mopeden.
Hon bodde ju trots allt +1h ifrån caféet. AJ+kollega trodde att det skulle ta betydligt längre tid för fadern att reagera.
Senast redigerad av fonzen 2015-06-21 kl. 18:03.
2015-06-21, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men MGM är inte ens skrivna i Sverige. De kan förstås ända äga en bil men jag tycker inte att det framgått att så är fallet. Min poäng är i alla fall att om det funnits så mycket som ett fingeravtryck eller hårstrå från Lisa i den bilen som kanske bogserades bort, så skulle åklagaren vid häktningen inte varit tvungen att erkänna att det inte finns teknisk bevisning mot MGM. Det tar inte så lång tid att få fingeravtryckträff eller DNA-träff som många här påstår. Och jag tar för givet att polisen hade prov på DNA och fingeravtryck från Lisa redan innan hon hittades död, med tanke på vem Lisas far är och med tanke på att utredningen handlade om människorov och beskrevs som en särskild händelse.

Vet inte om de ägde eller bara förfogade. Har för mig att jag tidigt i tråden läste att den hade utländska reg-skyltar. Men som sagt, jag är ingen expert. Vet bara vad jag läst i tråden, och sett på livesändningar.
2015-06-21, 17:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Faderns snabba och resoluta handlande.

Citat:
Mitt fetade.

Detta tror jag är ganska viktigt att ha i åtanke när man betänker gärningen. Om det nu är litauerna som är skyldiga så har de upplevt en snabbare och mer omfattande sökinsats än vad de någonsin skulle kunna drömma om. Något sådant har säkerligen aldrig skett när någon försvunnit i Litauen. Den plats där LH:s kropp hittats har säkerligen aldrig varit tänkt som hennes sista viloplats utan endast provisorisk. Tanken har säkert varit att kroppen skulle försvinna från jordens yta och aldrig någonsin hittas. Men tack vare den press som sökinsatsen satte på dem med start redan på söndagskvällen så har man en kropp att obducera idag.

Exakt! Just faderns snabba och resoluta handlande kom att leda till ett helt annat händelseförlopp än det som var tänkt från början. Hade t. ex. fadern inte varit så snabb i vändningarna och att sökande hade kommit igång först under måndagsmorgonen så hade vi säkerligen fått se ett helt annat händelseförlopp än det vi nu har fått se.

Delar helt och hållet ditt resonemang.
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Mitt fetade.

Och dessutom, mycket talar för att ett allvarligt brott, människorov eller mord, helt oplanerat begicks på mindre än fem minuter. Gm förstörde telefonen (också inom fem minuter) eftersom gm visste att den kunde spåras och slängde ut delarna i panik och utan att förstå att de skulle återfinnas.
Senast redigerad av B0B0-emulator 2015-06-21 kl. 18:00.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du har alla länkar i den här tråden.

Börja med att läsa den så du vet vad du snackar om.

Polisen bekräftade på en gång att Lisa hittades i nån av avspärrningarna.
Alltså, Martorp, MGM´s bostad eller kaféet.

Sen kan du, om du har nån hjärnaktivitet, tänka ut vart kroppen låg på egen hand.

Kroppen hittades inom sökområdet vilken var mycket stort. Ingen officiell källa (polis) har angett den exakta positionen eller om det var utom- eller inomhus. Men det mesta lutar åt att det var i ladugårdskomplexet på Martorp. Och inomhus.

Polisen har inte bekräftat fyndplatsen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Benägen att hålla med dig. Hon chefen till höger gör inte någon min eller blick men avbryter honom. Han biter ihop och tittar ner. Intressant!
Han säger ju helt klart Lisas....
2015-06-21, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stromtoorper
Har inte sett så mycket inlägg om tiden före angreppet. Denna är väldigt intressant och kan lika väl som spår på BO leda till GM. Som jag förstått så har BO åkt moppe på söndag morgon från stöpen till caféet. Detta görs kortast via Götene Husaby Martorp MGM:s hus (stenhuset) säteriet. Samma väg tillbaka om den osannolikt påbörjas och kanske åker även caféägaren denna väg hem (Axvall) tidigt på eftermiddagen och signalerar då att tjejerna är själva kvar.

Detta är en viktig sak att titta närmre på. Såg MGM BO på morgonen eller på eftermiddagen. Om MGM är oskyldiga kan GM hittas längs färdvägen? Jag menar att en GM med uppsåt kan triggats av möjligheten att angripa den ensamma BO. Tidigare har ju vuxen varit i omgivningarna

Du kan suga på denna karamellen ett tag och se om den är intressant, jag tycker det !!!

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Kolla in denna uppdatering en av CBs (AJs Ladugårdsförman) Facebook vänner, en Christophe* Jonsso* (undrar om det är en Jönsson i släkt med AJ?) gjorde den 16 juni, 2015 !
Denne CJ bor i Lidköping.
Det är en av hans FB vänner Thoma* Sjödi* (bor i Axvall, är från Skövde), som hittade en övergiven/gömd Mercedes ute i skogen den 15 Juni, 2015.
(Mercedes'en är svart eller mörkblå, stationcar typ)
Han anger att han hittade den i Ängslyckan.
Ängslyckan ligger ca 1 km väst om Axvall och det är ca 30 km syd/ost om Cafeet där Lisa försvann:

TS påstår att han tipsat polisen och att dom sagt han inte får röra bilen, men kan man lita på det?
Kan det ha med mordet på Lisa att göra ?
Borde polisen kontaktas för en säkerhets skull?
Skulle själv villa göra det men iom jag bor i Danmark, skulle någon här kunna tipsa polisen om detta ?

Här länkar till både Christophe* Jonsso* och Thoma* Sjödi* 's (TS har postat den på både sin egen och en Ängslycka facebook sida) uppdateringar om bilen:

https://www.facebook.com/christophe*.jonsso*.56 (**= r,n)

https://www.facebook.com/thoma*.sjokvis*.94?pnref=story (**= s,t)

https://www.facebook.com/pages/%C3%8...21404814675112

Här en länk till karta över där bilen hittades, platsen ca 1 km väst om Axvall och det är ca 30 km syd/ost om Cafeet där Lisa försvann:
https://www.facebook.com/pages/%C3%8...21404814675112

OBS!!! personligen misstänker jag inte någon av personerna i detta inlägg,
utom möjligtvis den person som lämnat/gömt bilen ute i skogen
2015-06-21, 18:01
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Tilläggas bör att bröder+fru inhämtades till förhör från sin bostad. Från början var de inte gripna, utan skulle höras upplysningsvis.
Förtydligar detta, annars kommer nån att haka upp sig på vart de greps och klockslag och metrar hit och dit och hej och hå.

Stämmer att det pågick parallella sökningar. Det verkar folk ha svårt att få in i skallen.
"Det aktuella sökområdet" som BO hittades vid, är således stort, och utgick inte bara från en enda punkt.
Men om man betänker att polisen bekräftat att hon återfanns i ett område något söderut från Blombergs gård, så begränsas åtminstone platserna betydligt.

Citat:
På fredagen hade frivilliga från organisationen Missing People kontaktat polisen om ett fynd som eventuellt kunde kopplas till försvinnandet. De hade också träffat några personer ungefär 500 meter därifrån som väckte misstankar.

Polisen bestämde*att man ville veta mer om vilka de var och vad de gjorde i närheten av fyndet. Enligt Martin Fredman var det personerna som kom först.

– Sedan åker polisen tillbaka till fyndet och utifrån det görs avspärrningar och där påträffas sedan Lisa.

– Det har handlat om ganska små föremål, och man har fått in mängder av fynd under sökinsatsen. I det här fallet var det intressant från början, säger Martin Fredman utan att berätta vad fyndet är.

Området där man hittade Lisa Holms kropp ligger något söderut från Blombergs gård. Martin Fredman vill inte gå in närmare på exakt plats.

http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/misstankta-mannens-upptradande-satte-polisen-pa-sparet/
Senast redigerad av Tomato 2015-06-21 kl. 18:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in