Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är förmodligen ingen som tror att de tre häktade planerat och genomfört brottet i samförstånd.

Nej men man griper tre personer innan kroppen hittats. Min teoretiska fråga är; varför griper man inte bara den skyldiga? Mitt eget svar är att jag inte tror att de riktigt visste vid gripandet vem som är skyldig till vad och därför är det inte helt säkert att kvinnan och den ena brodern heller vet varför de är inlåsta just nu?
2015-06-21, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Men hur riskabelt är det inte att köra mopeden till caféet? Någon som vet vems mopeden är kan finnas där. Om man nu har en moped som man vill dumpa torde det vara riskfriare att köra och dumpa den den någon annanstans.

Det är väl lika riskabelt att dumpa en moped oavsett var, och i detta fallet var det inte så många som vet hur mopeden ser ut efter som det var hennes första dag med mopeden på cafet.
Och ingen var ju kvar.
Medlem
Theforeigners avatar
Kolla in denna uppdatering en av CBs (AJs Ladugårdsförman) Facebook vänner, en Christophe* Jonsso* (undrar om det är en Jönsson i släkt med AJ?) gjorde den 16 juni, 2015 !
Denne CJ bor i Lidköping.
Det är en av hans FB vänner Thoma* Sjödi* (bor i Axvall, är från Skövde), som hittade en övergiven/gömd Mercedes ute i skogen den 15 Juni, 2015.
(Mercedes'en är svart eller mörkblå, stationcar typ)
Han anger att han hittade den i Ängslyckan.
Ängslyckan ligger ca 1 km väst om Axvall och det är ca 30 km syd/ost om Cafeet där Lisa försvann:

TS påstår att han tipsat polisen och att dom sagt han inte får röra bilen, men kan man lita på det?
Kan det ha med mordet på Lisa att göra ?
Borde polisen kontaktas för en säkerhets skull?
Skulle själv villa göra det men iom jag bor i Danmark, skulle någon här kunna tipsa polisen om detta ?

Här länkar till både Christophe* Jonsso* och Thoma* Sjödi* 's (TS har postat den på både sin egen och en Ängslycka facebook sida) uppdateringar om bilen:

https://www.facebook.com/christophe*.jonsso*.56 (**= r,n)

https://www.facebook.com/thoma*.sjokvis*.94?pnref=story (**= s,t)

https://www.facebook.com/pages/%C3%8...21404814675112

Här en länk till karta över där bilen hittades, platsen ca 1 km väst om Axvall och det är ca 30 km syd/ost om Cafeet där Lisa försvann:
https://www.facebook.com/pages/%C3%8...21404814675112

OBS!!! personligen misstänker jag inte någon av personerna i detta inlägg,
utom möjligtvis den person som lämnat/gömt bilen ute i skogen
Senast redigerad av Theforeigner 2015-06-21 kl. 02:54.
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Oavsett vad polisen kallade det så såg det mer ut som ett gripande,
man hade satt handbojor på dom.

De var väl handfängslade fōr att de motsatte sig att tas in för förhōr. Kvinnan var lugnare.
2015-06-21, 02:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Ja du har helt rätt i att man bör ta det med en nypa salt, det som står i tidningen. Men det är dock endast det vi kan förhålla oss till i väntan på att polisen skall göra några nya uttalanden eller att någon med insyn i utredningen skall råka kläcka ur sig något hemligt.
Men de här uppgifterna med kvinnan och städningen tror jag att jag läst på tre olika ställen alltså att det var över ett år sedan hon slutade med det. Jag tror det är en sådan sak som verkligen förstorats när någon hittat någon form av koppling. Jag tycker den är totalt ointressant eftersom om BO skulle träffat den här kvinnan så är det i alla fall inte via caféarbetet.

I övrigt har jag ingen åsikt om de här bröderna är skyldiga eller inte. Det är svårt att ta in att två skötsamma män helt plötsligt skulle bli mördare när de har så mycket att förlora

Nej finns nog ingen koppling där men BO och bröderna har antagligen sett varandra och förmodligen hälsat som man gör på mindre ställen även om man inte känner någon ens till namnet om de jobbat på platsen (de har ju varit där några år medan Lisa var ny på platsen)
2015-06-21, 02:49
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Du har rätt i att det borde i så fall kommit fram ett erkännande om olyckshändelse.

Men om dom som det spekuleras om har delat hennes kropp i flera delar, kanske man inte vill erkänna olyckan för då åker du ditt för en massa andra saker också. Styckning.

Nu vet jag inte var du fått ifrån att BO skulle vara styckat? Men det är klart med alla dessa spekulationer så visst kan det vara så.
Men vad som inte tyder på det är ju att BO familj identifierade henne direkt när hon hittades. Jag är inte så säker på att de fått göra det om de enbart funnit delar? Låter osannolikt.

Sen tror jag att stycka en kropp inte är ett grövre brott om personen redan är död? Minns det där med allmänläkarna som styckade DaCosta. Men det där vet nog alla jurister här på sajten som har bättre kunskap i juridiken
2015-06-21, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Pappan kom ju till platsen medan det fortfarande var ljust och hade med sig sina militärvänner som började genomsöka området. Kl 22 kontaktades polisen som däreftrr kom till platsen. Efter det var det ju poliser överallt. Så om inte kroppen placerades på gården före det blev action i området måste det ha varit ännu svårare efteråt med poliser, polishundar, journalister och alla nyfikna. Att ha ett lik i bagageluckan och köra förbi en polis kan vara nervpirrande. Likaså att föra ett lik in och ut ur ens eget hus utan att bli sedd.

Om GM hade tillgång till lokalerna behöver han ju inte bryta sig in. Med bryta sig in menar jag att man gör intrång på annans egendom. Jag vet dessvärre inte om dörren som ledde till Lisas kropp var öppen eller om man behövde en nyckel för att ta sig in. Om GM inte hade tillgång till lokalerna i vanliga fall så är det otroligt riskabelt att köra in på en annans gård och dumpa ett lik där med risk för att bli sedd. Enklare hade väl varit att köra långt bort och gräva ner kroppen. Så varför skedde inte det? Varför las liket inomhus på en annan persons gård? Mycket ovanligt. Har det skett förut i vårt land?

Tack för bra svar. Jo mkt talar för att L fördes till Martorp innan det blev mörkt och valet av dumpplats är onekligen problematiskt.

Har tänkt på en sak som du nämner: att pappan tog med sig kollegor när han gav sig iväg efter L. Detta i kombination med att han agerade så pass snabbt får mig att tro att L i sitt sista sms skrev något som gjorde pappan orolig. Kanske inte först men när L inte kom hem i tid..
Alltså att hon skrivit nåt om någon som fanns där som sagt/gjort nåt märkligt etc.
Sedan var polisen mkt snabb att dra igång med sök: ofta brukar de ju avvakta, utgå ifrån att det handlar om frivilligt undanhållande. Men inte i detta fall.
Tror det beror på sms:ets innehåll vilket givetvis polisen fick ta del av.
2015-06-21, 02:51
Medlem
Jag hade hele tiden trott fel. Cafet verkar ligga på den östra sidan och ladan av den västra sidan av vägen. Då ligger det ju bostadshus direkt bakom cafet, och inte bakom ladan, som jag skrev först. Sorry.
2015-06-21, 02:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
De var väl handfängslade fōr att de motsatte sig att tas in för förhōr. Kvinnan var lugnare.

Ja så kan det vara, man kanske skulle ställa de jag antar vanliga frågorna man bör göra om deras iakttagelser och det sket sig i kommunikationen och man tog in dem för att tolkhjälp behövdes. Om kvinnan jobbat på fiket har hon antagligen haft bättre tillfälle att lära sig språket någorlunda jämfört med en utlänning som arbetar med en annan från samma land. Därav att hon var lugnare för hon förstod vad polisen ville.
2015-06-21, 02:56
Medlem
Bröderna är oskyldiga . Polisen har gjort samma miss som dom gjorde i "Kanibalfallet" i Gävle . Tar första bästa o vägrar erkänna att dom gjort fel .
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Nu vet jag inte var du fått ifrån att BO skulle vara styckat? Men det är klart med alla dessa spekulationer så visst kan det vara så.
Men vad som inte tyder på det är ju att BO familj identifierade henne direkt när hon hittades. Jag är inte så säker på att de fått göra det om de enbart funnit delar? Låter osannolikt.

Sen tror jag att stycka en kropp inte är ett grövre brott om personen redan är död? Minns det där med allmänläkarna som styckade DaCosta. Men det där vet nog alla jurister här på sajten som har bättre kunskap i juridiken

Dom blev inte dömda för mord då det inte gick att bevisa mord, dom blev dömda för ev. styckning, men kunde inte bli frikända vid ett överklagade därför att styckningsbrottet var då preskriberat.

Ungefär så är turerna i det fallet..
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det fetade är såvitt jag förstått en trådmyt. I själva verket kom gripandet flera timmar efter det att man gjort någon slags fynd. Och det är inte heller klarlagt att det var fyndet i sig som ledde till gripandet. Det har bland annat påståtts att de misstänkta vistats i området där fyndet gjordes och då agerat konstigt.
Det är nog ingen trådmyt. Efter att ha granskat alla vettiga källor, beskrev jag förloppet här:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Och det som gjorde att bröderna togs med, var sannolikt att de "inte haft en vettig förklaring till vad de gjort på plats". (Mammans upplysning.) Och "verkstaden" är sannolikt byggboden.

När kroppen sedan fanns, blev ju ett anhållande aktuellt.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-06-21 kl. 03:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in