Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 17:24
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Men inget har framgått som visar på att någon hämtar matrester på caféet, varken till grisar eller andra djur.

Nej, men har någon på tråden frågat? Någon drog slutsats att grisar inte finns efter att ha konsulteratuppgifter om bedrivna näringsverksamheter. Det kan funnas massor av djur kring området som är fullt lagligt märkta veterinärbesiktade, ingår i cirkulations schema för avel men som inte är omsättningstillgång eller dylikt i näringsverksamhet.
2015-06-21, 17:25
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, men har någon på tråden frågat? Någon drog slutsats att grisar inte finns efter att ha konsulteratuppgifter om bedrivna näringsverksamheter. Det kan funnas massor av djur kring området som är fullt lagligt märkta veterinärbesiktade, ingår i cirkulations schema för avel men som inte är omsättningstillgång eller dylikt i näringsverksamhet.
Snälla kan ni inte sätta punkt för diskussionen om grisar? Den leder ingen vart.
2015-06-21, 17:26
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Om någon av de två ingredienserna hade kunnat konstateras hade den andra kunnat vara en spekulativ möjlighet. Nu har vi varken hämtning av rester eller grisar.
2015-06-21, 17:28
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Jag har inget hittat om GU och som du skriver så tror jag att hovsgärde skulle kunna var där hon hittades. Någon har också skrivit att någon hyr/ arrenderar Hovsgärde av AJ.

intressant också är att det vid Hovsgärde finns en å som går genom en slags dunge.

http://www.hitta.se/kartan!~58.54022,13.35929,16z/tr!i=DiP3aqRU

Om Lisa återfanns i den vita barack i utkanten av Martorps gård kan man nog säga att hon hittades i Hovsgärde. Liksom Blomberg är Martorp även ett geografiskt område.
2015-06-21, 17:28
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Med tanke på att de lämnade DNA redan första dagen så var det inte så bra strategi att stanna kvar, om de är skyldiga. Om de inte trodde att Lisas kropp skulle försvinna på något sätt och aldrig hittas.
Om de drar som en avlöning har de erkänt brottet ditt stolpskott.
De hoppades på att senare dumpa kroppen så att den aldrig skulle hittas, den snabba och massiva sökinsatsen gjorde detta svårt.
Hade de klarat sig och sökandet upphört hade kusten varit klar för att göra sig av med kroppen.
Det misslyckades för bröderna.
2015-06-21, 17:29
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför ska jag lära mig det nu, det lärde jag mig när mamma läste sagor för mig, vad har det med mordet att göra? Jag ska vara tydlig, jag tar inget som helst ansvar för att andra människor bygger vidare på, eller förvanskar, lägger till eller drar ifrån, något som jag har sagt. Jag står för mina egna ord och det där med grisar och bakverk var relevant när jag tog upp det första gången tycker jag, kanske fortfarande kan vara av intresse. Det var i alla fall ett försök att hitta en förklaring till hur Lisa stötte på gärningspersonen.

Vad har du för idéer som inte är tagna ur luften, något vardagligt och inte alltför konstruerat, var stötte Lisa på mördaren och varför var han där just då?
Jag har inget behov av att spekulera. Sanningen kommer fram så småningom, förhoppningsvis. Tills dess kan det vara av värde att att stilla meditera över hur snabbt ett förslag blir sanning.
2015-06-21, 17:31
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Det intressanta är hur snabbt ett uttänkt scenario blir en trådsanning.
Nej det är OT.

OYs scenario förklarar en hel del:
  • Varför kom någon dit strax efter stängningsdags?
  • Varför fanns inga fingeravtryck? Arbetshandskar!
  • Hur fraktades BOs kropp bort utan att någon såg något? Jo med vagn på släp efter traktor, en helt normal syn på åkrarna.
2015-06-21, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitewolf
Vad jag har förstått så hände följande i anslutning till tidpunkten Lisa hittades.
MP meddelar att de gjort ett fynd.
Istället för att åka till fyndet drar polisen iväg och plockar in MGM då någon av dem uppträtt på ett sätt som triggat den polisiära intuitionen. Var någonstans denne uppträtt på "konstigt" sätt framgår inte.
Därefter kommer information om att Lisa hittats.

Om detta är en korrekt beskrivning av händelseförloppet så kan man undra varför polisen struntade i fyndet MP gjort och istället gjorde något annat.

Kan det vara så att polisen redan visste var Lisa fanns. Men att de inte ville tala om detta för att se hur de MGM agerade. MP satte polisen på att finkamma terrängen på ledtrådar. De talade heller inte om för MP att Lisa redan var funnen. Polisen satte platsen där Lisa fanns under bevakning och efter en tid så kom en av de MGM till platsen. Han upptäckte dock att polisen bevakade platsen och började avvika. Nu agerade polisen och plockade in alla tre litauerna.

Detta kan också förklara varför polismannen på presskonferensen grimaserar och uttrycker sig otydligt när han säger - återfanns Lisas ena... eller återfanns Lisa senare. Ponera att han sade återfanns Lisa senare, vilket då är en lögn.

Nej, när MP rapporterar om nytt fynd och uppger att bröderna är stökiga får MP order om att backa bakåt samt griper polisen MGM. Därefter kommer ny polispatrull med hund för att studera fynden och hundarna leder polisen direkt till Mantorp. Två parallella operationer. Vid Mantorp hittas Lisa och MGM anhålls.

Om jag inte fattat helt galet.
2015-06-21, 17:33
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Nej det är OT.

OYs scenario förklarar en hel del:
  • Varför kom någon dit strax efter stängningsdags?
  • Varför fanns inga fingeravtryck? Arbetshandskar!
  • Hur fraktades BOs kropp bort utan att någon såg något? Jo med vagn på släp efter traktor, en helt normal syn på åkrarna.
95 % av tråden bygger på rykten, spekulationer, fantasier och trådsanningar.
2015-06-21, 17:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Om någon av de två ingredienserna hade kunnat konstateras hade den andra kunnat vara en spekulativ möjlighet. Nu har vi varken hämtning av rester eller grisar.

Vi vet väl inte om Lisa faktiskt hittades i en byggnad. Jag vet inte var relevansen av ev grisar på platsen har, det finns väl fler djursorter som luktar (om spekulationen var varför hundar inte markerat lukt tidigare), getter och höns luktar också rätt duktigt. Men man kan inte utifrån ägandet av tänkta byggnaden och ägarens registrerade verksamhet dra säker slutsats attgrisar inte skulle finnas där. Bonden som äger byggnaden kan ha hyrt ut utrymmet till hobbyfarmare.
2015-06-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, när MP rapporterar om nytt fynd och uppger att bröderna är stökiga får MP order om att backa bakåt samt griper polisen MGM. Därefter kommer ny polispatrull med hund för att studera fynden och hundarna leder polisen direkt till Mantorp. Två parallella operationer. Vid Mantorp hittas Lisa och MGM anhålls.

Om jag inte fattat helt galet.

MARTORP.....MARTORP!!
2015-06-21, 17:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stor panik hos de inblandade.

Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Hur hade du som polis tolkat det om arbetsgivaren rapporterar att de arbetare som arbetat i ladan där BOs handske hittades helt plötsligt tog sitt pick och pack och stack och slutade dyka upp på arbetet?

Detta hade varit det dummaste de kunde ha gjort. Det bästa de kunde göra var bara och stanna kvar och invänta "bättre tider".

Återigen så upprepar jag detta, att allt kom att gå mycket snabbt. Betydligt snabbare än vad de hade tänkt sig. Enbart ca 2½ timme efter att Lisa hade skickat sitt SMS till fadern, så är denne på plats. Att det redan under söndagskvällen kom att letas efter den försvunna är jag övertygad om att detta inte ens fanns i deras sinnesvärld. Först tidigt måndag morgon var nog det GM trodde.

Inte kom det att bli "bättre" ur GM synvinkel framöver. Ett stort antal poliser kom att delta i sökande efter henne. Under onsdagen utökades sökandet även med MPS, som kom att bli deras största engagemang någonsin hittills.

Det måste ha rått en stor panik hos de inblandade på ett mycket tidigt stadium.

Detta resonemanget bygger jag alltså på att de båda häktade är de skyldiga. Om de sedan är det vet jag naturligtvis lika litet som alla andra deltagande i tråden.

Under veckan som nu kommer, så kommer vi sannolikt att få reda på något mera. Tycker dock att det är bra att polis och åklagare inte läcker utan behåller det de vet tills vidare. Tids nog kommer vi att få reda på en hel del.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-21 kl. 17:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in