Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Men innan var det restaurang och catering i många år varav AJ's son drev verksamheten till en början.

Men det låter inte så i artikeln, men är du säker på det i exakt samma lokaler.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag tror att OY menade dagen då Lisa försvann.

Ah ok, ja det har jag ingen aning om, däremot har det snackats om att de jobbat 6 dagar i veckan och varit lediga på söndagarna. Så mest troligt att de inte varit på Martorp den dagen, i arbetssyfte.
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men vittnen som pekade ut flyktvägen för Anna Lindhs mördare sa han tog av till vänster. GW sa att han trodde de hade fel för gm på flykt tar till höger och när de började undersöka och fråga längs högra flyktvägen, bingo! En stressad snubbe hade varit in hos en frisör och velat bli klippt omedelbart. Men statistik är ingen slump även om det kan finnas avvikelser
Statistikär inte generellt oanvändbar, men leder inte alltid rätt.
2015-06-21, 16:18
Medlem
Citat:
När du säger det så är det ju endast någon/några från mps som sagt det?
Undrar om det är en eller flera?
Polisen var ju aldrig där och kunde verifiera detta då de åkte direkt till de misstänktas bostad.

Jag är inte så säker på att de från mp sade att de hade träffat på bröderna på martorps gård. Jag undrar också varifrån uppgiften om brödernas bil kommer? Har polisen bekräftat att de har en bil eller är det bara spekulationer utifrån att det finns någon bil i medias bilder på gripandet av bröderna?
2015-06-21, 16:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
När du säger det så är det ju endast någon/några från mps som sagt det?
Undrar om det är en eller flera?
Polisen var ju aldrig där och kunde verifiera detta då de åkte direkt till de misstänktas bostad.

Ja, jag tycker att uppgiften har fått ett oförtjänt stort utrymme, resonemang i tråden utgår ifrån en uppgift som, vad jag känner till, inte är bekräftad.
2015-06-21, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag menar den fredagen när trion hämtades in till förhör. Polisen på pressträffen säger något om ett fynd femhundra meter ifrån där trion hämtades, det stämmer bra med dammen, ungefär vid det lilla huset som ligger där. Jag tror inte att polisen har mätt sträckan, det är en uppskattad siffra.

Det ska ha nämnts något om att polisen såg en av bröderna 500m i från fyndplatsen, varpå de senare vände tillbaka och grep dem i deras bostad. Men ja, det är så luddigt nu.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
En sak som vore intressant att få vetskap om är vad som föranledde att polisen grep dessa tre. Vad hittade MPS som så direkt fick länsman att åka till bostaden och plocka in dem. Kan man funnit något som saknas från t.ex. ladan och polismannen lägger ihop två och två, männen kopplas till fyndet.
Efter fyndet så verkar det som att sökinsatsen koncentrerades direkt mot dessa stallar/byggnader och flickan hittas inom kort.

Kan vara emballage av någon typ eller vagn, flak etc som använts vid transporten. Behöver inte uttryckligen vara något fynd som är direkt knutet till flickans tillhörigheter eller kläder.

Det var ju uppenbarligen avgörande för att de greps och flickan hittas.

Kanske någon som har en vass ide om vad som blev orsak till det snabba gripandet och fyndet av flickan strax därpå.

Vass idé vet jag inte. Men polisen undersökte en typ skottkärra väldigt envetet där vid ladan i Martorp. Kan fyndet ha haft koppling till Lisa (personligt klädesplagg) OCH visat spår som kan knytas till kärran? Slutsats. Lisa har förflyttats i kärran.

I en av brödernas videofilmer finns det en snutt där man ser en bror köra en bil som drar en gräsklippare med en broder som springer bakom. Min tanke blir då, kan man kopplat kärret efter bilen och forslat kroppen så? Därmed skulle inga spår av Lisa kunna knytas till GMs fordon.

Låter lite krystat medges.
Medlem
Vad jag har förstått så hände följande i anslutning till tidpunkten Lisa hittades.
MP meddelar att de gjort ett fynd.
Istället för att åka till fyndet drar polisen iväg och plockar in MGM då någon av dem uppträtt på ett sätt som triggat den polisiära intuitionen. Var någonstans denne uppträtt på "konstigt" sätt framgår inte.
Därefter kommer information om att Lisa hittats.

Om detta är en korrekt beskrivning av händelseförloppet så kan man undra varför polisen struntade i fyndet MP gjort och istället gjorde något annat.

Kan det vara så att polisen redan visste var Lisa fanns. Men att de inte ville tala om detta för att se hur de MGM agerade. MP satte polisen på att finkamma terrängen på ledtrådar. De talade heller inte om för MP att Lisa redan var funnen. Polisen satte platsen där Lisa fanns under bevakning och efter en tid så kom en av de MGM till platsen. Han upptäckte dock att polisen bevakade platsen och började avvika. Nu agerade polisen och plockade in alla tre litauerna.

Detta kan också förklara varför polismannen på presskonferensen grimaserar och uttrycker sig otydligt när han säger - återfanns Lisas ena... eller återfanns Lisa senare. Ponera att han sade återfanns Lisa senare, vilket då är en lögn.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Bild på dammen?

Nej, inte vad jag känner till, dock så har jag dryftat dammen och tyckt att det är konstigt att vi inte har fått höra om några sök vid och i dammen, särskilt när det fanns en vittnesuppgift om hjulspår om en bredd på cirka 1,10 meter i terrängen vid dammen.
2015-06-21, 16:20
Medlem
http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/ här är info om 500m

edit: och här om 100m http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971703.ab
2015-06-21, 16:21
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag är inte så säker på att de från mp sade att de hade träffat på bröderna på martorps gård. Jag undrar också varifrån uppgiften om brödernas bil kommer? Har polisen bekräftat att de har en bil eller är det bara spekulationer utifrån att det finns någon bil i medias bilder på gripandet av bröderna?
I samband med att trion greps beslagtogs deras bil.
2015-06-21, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitewolf
Vad jag har förstått så hände följande i anslutning till tidpunkten Lisa hittades.
MP meddelar att de gjort ett fynd.
Istället för att åka till fyndet drar polisen iväg och plockar in MGM då någon av dem uppträtt på ett sätt som triggat den polisiära intuitionen. Var någonstans denne uppträtt på "konstigt" sätt framgår inte.
Därefter kommer information om att Lisa hittats.

Om detta är en korrekt beskrivning av händelseförloppet så kan man undra varför polisen struntade i fyndet MP gjort och istället gjorde något annat.

Kan det vara så att polisen redan visste var Lisa fanns. Men att de inte ville tala om detta för att se hur de MGM agerade. MP satte polisen på att finkamma terrängen på ledtrådar. De talade heller inte om för MP att Lisa redan var funnen. Polisen satte platsen där Lisa fanns under bevakning och efter en tid så kom en av de MGM till platsen. Han upptäckte dock att polisen bevakade platsen och började avvika. Nu agerade polisen och plockade in alla tre litauerna.

Detta kan också förklara varför polismannen på presskonferensen grimaserar och uttrycker sig otydligt när han säger - återfanns Lisas ena... eller återfanns Lisa senare. Ponera att han sade återfanns Lisa senare, vilket då är en lögn.

Precis vad jag tror. Man visste vart hon fanns men väntade på mgm att avslöja sig, vilket dom gjorde rejält. Och därför kan de häktad för sannolika Skäl utan tekniska bevisning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in