Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 16:52
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bodychoke
Låt mig upprepa mig om grisarna

Bolaget som enligt uppgift äger Martorp (http://www.proff.se/foretag/gum-egendom-kommanditbolag/k%C3%A4llby/boskap/10628353-1/) sysslar inte med grisuppfödning.

Det finns i princip ingen anledning som helst att tro att hon skulle blivit grismat och är en helt meningslös diskussion.
Var finns källan på att det bolaget äger eller driver martorp?
2015-06-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Bilen bogserades bort. Bekräftades av media. Från början fanns bilen på parkeringen utanför mgms hus. Vid senare bilder var den inte kvar. Nån reporter hade sett den bogserats bort också.

Jag har förgäves letat i media uppgifter om att MGMs bil som skulle ha bogserats bort. Jag är inte så säker på de ens hade en bil. Varför jag tycker att MGMs eventuella tillgång till bil det är intressant att veta är att polisen borde ganska omgående funnit spår av Lisa i bilen, om bilen användes till att frakta Lisas kropp.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Användaren som var från Kinnekulle och hade hört sig för i trakten angående grisspåret sa ju att det inte var Martorp utan Hovsgärde som var platsen hon hittades. Enligt användaren så var det grisuppfödning på Hovsgärde. Går detta att kolla upp på något sätt?

http://www.hitta.se/kartan!~58.53922,13.36942,17z/tr!i=bAsJJNoz

Hovsgärde ser mest ut som en bostad, drivs nog ingen sådan verksamhet där. Ser ut som ett bostadshus med garage.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
"Fantasi"? Kalla det hellre bitter erfarenhet Flashback har haft ett antal krimtrådar där alternativteoretiker (jag tror Hamilkar är upphovsman till begreppet) härjat runt och förespråkat andra gärningsmän. Utan att hittills ha fått rätt i något fall. Förklaringen till det är lika _alldaglig som trist: Den nyktra rågan i dessa fall - som tror jag i allt väsentligt vilat på indiciekedjor - har aldrig varit huruvida den åtalade är skyldig de facto till mordet/morden, utan om bevisningen i en rättsstat kan anses vara tillräcklig. Det existerar inga "alternativa gärningsmän" annat än i alternativteoretikernas fantasi.

Vad som är ganska synd är att just den berättigade frågan: Fria eller fälla på tillgängliga bevis, har kommit i skymundan när det har malts på om karatetränare eller andra mystiska personer som ska ha begått mordet fast alla trådar pekar mot den åtalade (och som regel också dömde)

Men visst har du rätt i att ett antal personer sannolikt kommer att fortsätta betrakta även friade och avförda personer som skyldiga. Det är ju inte någon originell teori med tanke på att Flashback regelmässigt pekar ut folk som inte ens är misstänkta av länsman för att vara inblandade i mord. Jag kan dock lova dig att om de blir officiellt friade och avförda så ska jag utgå från att de är oskyldiga. Är det så att detta fall - gud förbjude - slutar med att bevisningen inte räcker för fällande dom, men att de som nu sitter förblir misstänkta i utredningen - ja då förbehåller jag mig rätten att ha kvar min personliga uppfattning i skuldfrågan. Utan att hävda att den på något vis borde påverka de ej dömdas framtida rättigheter i samhället.
Pyromanen på Öland skrevs namnet på i förväg vill jag minnas för folk var rädda för honom. Han hade ju kommit undan många mord innan det var ett enda litet misstag som fällde honom. Hoppas ett misstag är begånget även i detta fall...
Senast redigerad av Nybromannen 2015-06-21 kl. 16:59.
2015-06-21, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Användaren som var från Kinnekulle och hade hört sig för i trakten angående grisspåret sa ju att det inte var Martorp utan Hovsgärde som var platsen hon hittades. Enligt användaren så var det grisuppfödning på Hovsgärde. Går detta att kolla upp på något sätt?

http://www.hitta.se/kartan!~58.53922,13.36942,17z/tr!i=bAsJJNoz

Jag har inget hittat om GU och som du skriver så tror jag att hovsgärde skulle kunna var där hon hittades. Någon har också skrivit att någon hyr/ arrenderar Hovsgärde av AJ.

intressant också är att det vid Hovsgärde finns en å som går genom en slags dunge.

http://www.hitta.se/kartan!~58.54022,13.35929,16z/tr!i=DiP3aqRU
Senast redigerad av larsnilssonabcd 2015-06-21 kl. 16:58.
2015-06-21, 16:54
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Om man är högerhänt ... hur gör vänsterhänta
Statistiken säger att mördare är högerhänta.
2015-06-21, 16:55
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har definitivt inte trollat om grisar kopplat till kasserade bakverk, dock så har information framkommit som gör att jag inte ser det som sannolikt att någon har hämtat kasserade bakverk vid caféet eller att L har slängts åt grisar. Ja, det är äckligt, mord är också äckligt, riktigt grisigt kan det vara.
Det fetade... varför inte? Finns det en grisuppfödning i närheten så är det mycket troligt att osålt bröd från bageriet hamnar där. Frågorna som inte har fått något säkert svar än är om det finns en grisfarm i området... och vad hittades där?

Här är returbröd från Pågens som ges till grisar.
"Brödet från Pågens utgör en mindre del grisarnas mat. Det är en bra affär för Pågens
som kan sälja felbakat bröd och returbröd. Och det är en bra affär för bönderna som
betalar ungefär halva spannmålspriset för brödet.
Dessutom är det bra för grisarna:
– Det har en smakhöjande effekt på födan, säger An***s Wib***."
https://www.gp.se/gpplus/1.1163105-plast-och-metall-i-grisfoder?m=print

Här är en månskensbondes blogg.
"Man hör så mycket om all mat som slängs. Och så har man grisar. Man säger till sig själv: Tänk om grisarna kunde få äta upp all mat som slängs. Man går till affären med surdegsbageriet, som bakar på närproducerat, ekologiskt mjöl och säger som det är: Jag misstänker att ni slänger bröd. Mina grisar vill ha det. Man räknar med att bli utkastad.

Och så säger innehavaren: Vi kommer överens om två dagar i veckan när du kommer hit och hämtar brödet. Varpå jag och mina grisar plötsligt får 100 kg prima surdegsbröd varje vecka. Gratis. Som alltså hade hamnat i en sopcontainer annars."
http://svinmannen.blogspot.se/2014/01/slanga-brod.html
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Källa på det?

Sen så behöver man inte vara skyldig för att man blivit dömd, än mindre häktad.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1006295-hogre-ersattning-till-oskyldigt-haktade?m=print

CITAT:
"Årligen begär cirka 1 700 personer ersättning genom Justitiekanslern, JK, för att de varit
oriktigt frihetsberövade. Av dem får 90 procent skadestånd. Av landets 11 000 häktade
får alltså cirka 1 500 personer, cirka 13 procent, ersättning av staten. Mörkertalet kan
vara stort för ytterst är det bara den som suttit häktad som vet om han är skyldig eller
oskyldig. 2011 betalade JK ut drygt 40 miljoner kronor i skadestånd för dessa
frihetsberövade.
" slut på citat

Antal personer som är oskyldiga och suttit mer än två veckor häktade och som "INTE" begärt ersättning är obefintlig (ca 1%). Då vi kan lugnt säga att ca 87% av de som sitter häktade på sannolika skäl är skyldiga.
Senast redigerad av matematiker 2015-06-21 kl. 17:28.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har förgäves letat i media uppgifter om att MGMs bil som skulle ha bogserats bort. Jag är inte så säker på de ens hade en bil. Varför jag tycker att MGMs eventuella tillgång till bil det är intressant att veta är att polisen borde ganska omgående funnit spår av Lisa i bilen, om bilen användes till att frakta Lisas kropp.

Teoretiskt så kan polisen redan vid inhämtningen låtit en likhund nosa i eller på bilen och man kan ha fått en indikation. Dock håller det inte som bevis, måste till en teknisk undersökning för att kunna hitta spår och säkerställa att de har med mordet att göra.
2015-06-21, 16:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Sannolikt är som sagt bägge öststatsbröderna inblandade i detta.
Vi kommer säkert vad det lider få höra vittnesmål om flickor som känt obehag, stirrande blickar och mycket mer från de Litauiska bröderna.
Polisens svårighet lär bli att få klarhet vem av bröderna som mördat flickan.
De torskar bägge på människorov och våldtäkt är mitt tips.
Ska som sagt bli intressant senare att få höra hur andra unga tjejer uppfattat dem, sannolikt har de känt obehag.

De skulle väl kunnat sagt det redan nu?! Det är just det som ä är en egenhet jag finner märkligt. Ingen har sagt något under begäran att få uttala sig anonymt till någon journalist. Annars brukar det direkt komma någon kommentar från någon "som vill vara anonym". Alla har bara haft gott att säga utifrån det lilla som kan sägas (eftersom man inte känner litauerna närmare).

Kan väl kanske vara att någon sagt något till polis och man därför inte hört något. Men att eljest komma långt efteråt och påstå att de gjorde det och det låter ju inte annars så trovärdigt. Folk vittnar ibland om sådant de tycker eller tror har hänt. Vilket inte nödvändigtvis är sant.. Lika lite som det är någon absolut sanning att genuint trevliga människor aldrig skulle begå ett grovt brott. Otroligt många psykopaterär utåtriktade och trevliga.
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Statistiken säger att mördare är högerhänta.

Du menar väl att statistiken säger att människor är högerhänta? ;-P
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det fetade... varför inte? Finns det en grisuppfödning i närheten så är det mycket troligt att osålt bröd från bageriet hamnar där. Frågorna som inte har fått något säkert svar än är om det finns en grisfarm i området... och vad hittades där?

Här är returbröd från Pågens som ges till grisar.
"Brödet från Pågens utgör en mindre del grisarnas mat. Det är en bra affär för Pågens
som kan sälja felbakat bröd och returbröd. Och det är en bra affär för bönderna som
betalar ungefär halva spannmålspriset för brödet.
Dessutom är det bra för grisarna:
– Det har en smakhöjande effekt på födan, säger An***s Wib***."
https://www.gp.se/gpplus/1.1163105-plast-och-metall-i-grisfoder?m=print

Här är en månskensbondes blogg.
"Man hör så mycket om all mat som slängs. Och så har man grisar. Man säger till sig själv: Tänk om grisarna kunde få äta upp all mat som slängs. Man går till affären med surdegsbageriet, som bakar på närproducerat, ekologiskt mjöl och säger som det är: Jag misstänker att ni slänger bröd. Mina grisar vill ha det. Man räknar med att bli utkastad.

Och så säger innehavaren: Vi kommer överens om två dagar i veckan när du kommer hit och hämtar brödet. Varpå jag och mina grisar plötsligt får 100 kg prima surdegsbröd varje vecka. Gratis. Som alltså hade hamnat i en sopcontainer annars."
http://svinmannen.blogspot.se/2014/01/slanga-brod.html
Grisarna är bara ett trådrykte som bör kvävas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in