Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Var finns källan på att det bolaget äger eller driver martorp?

Känns som att det kvittar. Har letat som attan nu, men lyckas inte hitta bilden igen.
En bild togs här in mot gaveln och man såg att där fanns kor där inne.
2015-06-21, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har förgäves letat i media uppgifter om att MGMs bil som skulle ha bogserats bort. Jag är inte så säker på de ens hade en bil. Varför jag tycker att MGMs eventuella tillgång till bil det är intressant att veta är att polisen borde ganska omgående funnit spår av Lisa i bilen, om bilen användes till att frakta Lisas kropp.

Det meddelades under liverapporteringen, så därför kan det vara svårt att hitta i skrift.
Det var en silvrig skåpbil. Först stod den där, sen var den borta. Det kan man se på bilder från platsen den aktuella kvällen. Men reportern sa i livesändningen att bilen hade bogserats bort.
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Ja även pyromanen på Öland skrevs namnet på i förväg vill jag minnas för folk var rädda för honom. Han hade ju kommit undan många mord innan det var ett enda litet misstag som fällde honom. Hoppas ett misstag är begånget även i detta fall...

Det är svårt att förflytta en person levande eller redan bragd om livet, mörda och sprida ut tillhörigheter utan att begå en jävla massa misstag... Jag tror inte att det kommer bli svårt att få en eller flera personer dömda för mordet LH.
Medlem
Har man hittat hennes iPhone ännu? Kan vara så att där finns "något" som inte GM vill ska hittas. BO kanske har nån "App tjänst" som laddar upp en "backup" . I så fall finns hela hennes iPhone data hos någon "molntjänst".
Har inte läst alla inlägg - jösses har någon det? De jag läst har varit mer fokuserat på BO 18 tiden och framåt. Vilken tid for BO hemifrån? När kom hon till Cafeet? Hur länge hade hon arbetat på Cafeet? En vecka eller två?
2015-06-21, 17:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det fetade... varför inte? Finns det en grisuppfödning i närheten så är det mycket troligt att osålt bröd från bageriet hamnar där. Frågorna som inte har fått något säkert svar än är om det finns en grisfarm i området... och vad hittades där?

Här är returbröd från Pågens som ges till grisar.
"Brödet från Pågens utgör en mindre del grisarnas mat. Det är en bra affär för Pågens
som kan sälja felbakat bröd och returbröd. Och det är en bra affär för bönderna som
betalar ungefär halva spannmålspriset för brödet.
Dessutom är det bra för grisarna:
– Det har en smakhöjande effekt på födan, säger An***s Wib***."
https://www.gp.se/gpplus/1.1163105-plast-och-metall-i-grisfoder?m=print

Här är en månskensbondes blogg.
"Man hör så mycket om all mat som slängs. Och så har man grisar. Man säger till sig själv: Tänk om grisarna kunde få äta upp all mat som slängs. Man går till affären med surdegsbageriet, som bakar på närproducerat, ekologiskt mjöl och säger som det är: Jag misstänker att ni slänger bröd. Mina grisar vill ha det. Man räknar med att bli utkastad.

Och så säger innehavaren: Vi kommer överens om två dagar i veckan när du kommer hit och hämtar brödet. Varpå jag och mina grisar plötsligt får 100 kg prima surdegsbröd varje vecka. Gratis. Som alltså hade hamnat i en sopcontainer annars."
http://svinmannen.blogspot.se/2014/01/slanga-brod.html

Jag tror faktiskt att det var jag som lanserade idén om att någon kanske hämtar kassationer på caféet, idag har det framkommit uppgifter som säger att det är förbjudet att fodra grisar med animaliskt matavfall, smör och mjölk är animaliskt. Jag förmodar att caféets produkter innehåller en del sådant och att det blir en omöjlighet att hålla reda på vilket.

Visst kan det finnas oseriösa djurhållare som är mindre nogräknade, men nja, jag vet inte vad jag ska tror egentligen.

Anledningen till att jag tog upp det här var för att finna en förklaring till hur offer och gärningsperson kanske mötte varandra bakom caféet, och inte alltför krystat och fantasifullt.
2015-06-21, 17:03
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Men innan var det restaurang och catering i många år varav AJ's son drev verksamheten till en början.

Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Men det låter inte så i artikeln, men är du säker på det i exakt samma lokaler.

http://www.hallekis.com/arkiv/xx031217a.htm

Publicerats 2003-12-17

"Restaurangen i Blomberg skall arrenderas av Roser

Restaurangen i Blomberg som ägs av Gustav Jönsson vid J&J Nordic skall nu utarrenderas till bröderna Roser som äger Stadshotellet i Skara. Driften av Blombergsrestaurangen kommer att skötas av Karl Nilsson som är anställd av bröderna Roser och som även har sina rötter här i bygden."

"Man kommer att ha ett samarbete med J&J Nordic med visningar, vodka- och vinprovningar."
2015-06-21, 17:04
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Jag har inget hittat om GU och som du skriver så tror jag att hovsgärde skulle kunna var där hon hittades. Någon har också skrivit att någon hyr/ arrenderar Hovsgärde av AJ.

intressant också är att det vid Hovsgärde finns en å som går genom en slags dunge.

http://www.hitta.se/kartan!~58.54022,13.35929,16z/tr!i=DiP3aqRU
Jo då är det kanske möjligt att det är där den yngre brodern har varit och "fiskat".
2015-06-21, 17:04
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De skulle väl kunnat sagt det redan nu?! Det är just det som ä är en egenhet jag finner märkligt. Ingen har sagt något under begäran att få uttala sig anonymt till någon journalist. Annars brukar det direkt komma någon kommentar från någon "som vill vara anonym". Alla har bara haft gott att säga utifrån det lilla som kan sägas (eftersom man inte känner litauerna närmare).

Kan väl kanske vara att någon sagt något till polis och man därför inte hört något. Men att eljest komma långt efteråt och påstå att de gjorde det och det låter ju inte annars så trovärdigt. Folk vittnar ibland om sådant de tycker eller tror har hänt. Vilket inte nödvändigtvis är sant.. Lika lite som det är någon absolut sanning att genuint trevliga människor aldrig skulle begå ett grovt brott. Otroligt många psykopaterär utåtriktade och trevliga.
Om det kommer långt efteråt kan det handla om suggestion och masspsykos, "ja just det när jag tänker efter, har han inte tittat lite lystet på mig?"
Det kan vara så att det är så här tyst, och inga läckor, för att ingen vet ett skvatt.
Det gick kanske lite väl fort att gripa litauerna, men det framkommer nog vad det var som gjorde dem misstänkta.
2015-06-21, 17:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det fetade... varför inte? Finns det en grisuppfödning i närheten så är det mycket troligt att osålt bröd från bageriet hamnar där. Frågorna som inte har fått något säkert svar än är om det finns en grisfarm i området... och vad hittades där?

Här är returbröd från Pågens som ges till grisar.
"Brödet från Pågens utgör en mindre del grisarnas mat. Det är en bra affär för Pågens
som kan sälja felbakat bröd och returbröd. Och det är en bra affär för bönderna som
betalar ungefär halva spannmålspriset för brödet.
Dessutom är det bra för grisarna:
– Det har en smakhöjande effekt på födan, säger An***s Wib***."
https://www.gp.se/gpplus/1.1163105-plast-och-metall-i-grisfoder?m=print

Här är en månskensbondes blogg.
"Man hör så mycket om all mat som slängs. Och så har man grisar. Man säger till sig själv: Tänk om grisarna kunde få äta upp all mat som slängs. Man går till affären med surdegsbageriet, som bakar på närproducerat, ekologiskt mjöl och säger som det är: Jag misstänker att ni slänger bröd. Mina grisar vill ha det. Man räknar med att bli utkastad.

Och så säger innehavaren: Vi kommer överens om två dagar i veckan när du kommer hit och hämtar brödet. Varpå jag och mina grisar plötsligt får 100 kg prima surdegsbröd varje vecka. Gratis. Som alltså hade hamnat i en sopcontainer annars."
http://svinmannen.blogspot.se/2014/01/slanga-brod.html

Jo och många som jobbar och är intresserade av mat har en aversion mot att slänga ma (matens faktiska nyttovärde är högre ändet tillfälliga kilopriset. Det är inte en monetärt baserad snålhet att man tycker det är synd att slänga något kilo rivna morötter även om morötterna kostar 3kr kilot. Det har med inställningen till matens nödvändighet och nyttovärde att man inte vill slänga mat). Det är respektlöst på sätt och vis. Kinnekulle och trakten där i kring verkar att som brukligt är på sådana ställen att många sysslar med något slags hantverk på hobbybasis mer eller mindre. Finns nog säkert folk som bor på jordbruksfastigheter som kanske har en eller två hästar, någon get som de kammar garn och färgar av och kanske höns och grisar till husbehov och som är för liten verksamhet för att godkännas till näringsverksamhet från Skatteverket. Att påstå att det inte finns grisar utifrån att kolla vad de officiella bönderna bedriver går inte.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-06-21 kl. 17:19.
2015-06-21, 17:06
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror faktiskt att det var jag som lanserade idén om att någon kanske hämtar kassationer på caféet, idag har det framkommit uppgifter som säger att det är förbjudet att fodra grisar med animaliskt matavfall, smör och mjölk är animaliskt. Jag förmodar att caféets produkter innehåller en del sådant och att det blir en omöjlighet att hålla reda på vilket.

Visst kan det finnas oseriösa djurhållare som är mindre nogräknade, men nja, jag vet inte vad jag ska tror egentligen.

Anledningen till att jag tog upp det här var för att finna en förklaring till hur offer och gärningsperson kanske mötte varandra bakom caféet, och inte alltför krystat och fantasifullt.
I så fall kan du av detta lära hur lätt det byggs höns av fjädrar.
2015-06-21, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1006295-hogre-ersattning-till-oskyldigt-haktade?m=print

CITAT:
"Årligen begär cirka 1 700 personer ersättning genom Justitiekanslern, JK, för att de varit
oriktigt frihetsberövade. Av dem får 90 procent skadestånd. Av landets 11 000 häktade
får alltså cirka 1 500 personer, cirka 13 procent, ersättning av staten. Mörkertalet kan
vara stort för ytterst är det bara den som suttit häktad som vet om han är skyldig eller
oskyldig. 2011 betalade JK ut drygt 40 miljoner kronor i skadestånd för dessa
frihetsberövade.
"

Antal personer som är oskyldiga och suttit mer än två veckor häktade och som "INTE" begärt ersättning är obefintlig (ca 1%). Då vi kan lugnt säga att ca 87% av de som sitter häktade på sannolika skäl är skyldiga.

Som ett tillägg är det rätt stor skillnad på att vara friad och oskyldig. Rättssäkerheten i Sverige gör att det är ganska många gärningsmän som går fria trots att de skapligt uppenbart är skyldiga till brottet. Rättssäkerheten trumfar ut rättsskyldigheten... Jag skulle tro att även de flesta som friats och i juridisk mening är oskyldiga, faktiskt i själva verket är skyldiga till gärningen.
2015-06-21, 17:09
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo och många som jobbar och är intresserade av mat har en aversion mot att slänga mat. Det är respektlöst på sätt och vis. Kinnekulle och trakten där i kring verkar att som brukligt är på sådana ställen att många sysslar med något slags hantverk på hobbybasis mer eller mindre. Finns nog säkert folk som bor på jordbruksfastigheter som kanske har en eller två hästar, någon get som de kammar garn och färgar av och kanske höns och grisar till husbehov och som är för liten verksamhet för att godkännas till näringsverksamhet från Skatteverket. Att påstå att det inte finns grisar utifrån att kolla vad de officiella bönderna bedriver går inte.
Men inget har framgått som visar på att någon hämtar matrester på caféet, varken till grisar eller andra djur.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in