Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-22, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Men hur vet du att utredningen bromsade in? Polisen kan ju inte låta bli att plocka in de som de anser är höggradigt misstänkta bara för att det kanske är någon annan som är skyldig?

De har ju fortsatt att säkra spår och såpass erfarna är de nog att de begriper att det inte är case closed bara för att några sitter häktade.

Fast självklart delas resurserna upp på olika spår och de stora spåren för mycket mer resurser. Om Det bara suttit 2-3 man och följt upp spåren på ett brott som i själva verket har gjorts av t.ex. en främling, då har ett svårare spår fått sämre resurser och hunnit dessutom kallna.
2015-06-22, 17:13
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Bra fråga. Det första föder väl det andra men jag tror dem är väldigt nära att släppa dem.

Det som jag finner konstigt är att åklagaren lyckades få bröderna häktade på "sannolika" i tingsrätten när samma bevisning inte ens verkar räcka till till häktning på "skäliga" i hovrätten? Eller är det kanske just det som hovrätten vill att åklagaren ska kommentera? Att häktningen ska få stå kvar på sannolika och att misstankegraden inte ska sänkas till skäligen misstänka (då omhäktningen ändå skulle behöva ske i morgon).

Hur funkar det när hovrätten överprövar tingsrättens häktningsbeslut? Är det häktning oaktat på vilken grund häktningen skett eller prövar man bara häktning på sannolika och det behöver inkomma ett "andrahandsyrkande" på skäligen? Eller kan hovrätten ex officio sänka misstankegraden från "sannolika" till "skäligen"?

Jag sätter förstås mitt hopp om svar till Tingsnotarien.
2015-06-22, 17:14
Medlem
pancoitalianos avatar
Alltså hur defineras "märkligt beteende" i såna här fall?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag vet inte vad åklagaren har mot kvinnan, du kanske vet?

Jag säger inte att hon inte kommer att släppas om de andra släpps utan det jag säger är att en person som undanröjer bevis eller på annat sätt skyddar en brottsling kan vara fortsatt häktad även om det inte är känt/kan påvisas vem som är brottslingen.

Om kvinnan har undanröjt bevis för att skydda någon så har hon gjort sig skyldig till brott om det kan bevisas att hennes handlingar kan kopplas till mordet.

Just nu är det bara skälig misstanke och sannolikt bara för att hon är fru och svägerska till männen men om misstanken höjs, alltså om det går att bevisa att hon skyddat någon genom sina handlingar, oavsett vem, så kan hon bli fortsatt häktad även om männen släpps.

Om hon blir det eller inte vet jag inte för jag har inte en aning om varför hon är misstänkt.

Mitt fetade: Just där kan finnas en ömmande punkt och med det vill jag säga att kvinnan kan ha rört sig i området (fotvandring-cykel) medan söken pågick men inte direkt vara iögonfallande.
Männen har legat jävligt lågt och försökt vara så "normala" som möjligt medan ingen ens funderar över kvinnan och möjliga fotvandringar och iakttagelser var MPS och polis letar och har letat.

Blod är tjockare än vatten.
Medlem
Men nog känns det väldigt konstigt om man inte skulle kunna lösa detta, LH ses sist på säteriets område i Blomberg och hittas på säteriets anläggning på Martorp. Allt känns så förbannat lokalt och inblandning från utombys är långsökt.
Man tycker att GM borde finnas inom en ganska snäv krets. Ett falla som skulle kunna bli kriminalroman.
2015-06-22, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pancoitaliano

Jag är rädd att det är så illa att det är ungefär vad man vill fråga åklagaren.
2015-06-22, 17:15
Medlem
welcometorealitys avatar
För att citera Advokat Inger Rönnbäck

Citat:
"Saknas helt teknisk bevisning

Advokat Inger Rönnbäck skriver i överklagandet att det "helt saknas teknisk bevisning".
– Med tanke på de stora resurser som avsatts i målet borde någon form av teknisk bevisning nu kunnat anges.
Hennes klient, den 35-årige mannen, bodde i närheten av den plats där Lisa Holm återfanns död. Detta, menar advokaten, kan inte tillmätas bevisvärde.
– Det förhållande att han bor i området och alltså känner till det kan inte utgöra bevisning av nämnvärd styrka.
Hon antyder också att hennes klient, och de övriga gripna, misstänks för att de kommer från Litauen.

Läser man detta så då är det ju självklart att bröderna släpps om det inte kommer några oväntade saker nu, med tekniska bevis eller så, detta är för låga grunder att hålla dessa gripna, fråga GW också.
2015-06-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Hade Lisa syskon?

Ja, en 20-årig syster.
2015-06-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
För att citera Advokat Inger Rönnbäck

Läser man detta så då är det ju självklart att bröderna släpps om det inte kommer några oväntade saker nu, med tekniska bevis eller så, detta är för låga grunder att hålla dessa gripna, fråga GW också.
Men detta uttalande torde ju grunda sig i TR:s beslut från förra tisdagen. Varför är det omöjligt att teknisk bevisning inkommit under dessa sex dagar som följt?
2015-06-22, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har fel, eftersom det är en central del av vad som diskuteras, och rasistkortet togs fram av dem själva! De var rädda för att bli misstänkta för att de var Litauer, och informerade mamma i Litauen om detta, och sen har man sålt tidningar med dessa meningslösa uppgifter.
OK!
Citat:
Det är ofta på meningslösa detaljer som brottslingar åker dit på, som saker som bortsprungna katter som väcker misstankar. Det är ett meningslöst brott, så man kan anta att den som utfört brottet inte är en rationell person i alla avseenden. Det viktiga var ju att Lisa hittades, och vi vet inte om det var på det du anser är meningsfulla uppgifter.
Ja men att i inlägg efter inlägg diskutera katter är knappast relevant i tråden!
Citat:
Det är en önskan att framstå som normal, som slår fel. För de har inte resonerat kring relevanta omständigheter som att de bodde i närheten och har många beröringspunkter med aktuella platser. Det är det som borde ha gjort dem mer rädda för att bli misstänkta, än nationalitet. Särskilt eftersom de fått ett bra bemötande av AJ, grannarna och övrigt folk på orten. Det blir inte logiskt att de blivit utsatta för rasim i Blomberg. Men ändå så använder sig den ena advokaten, av det du kallar "meningslöst" att diskutera, som grund för att få sin klient på fri fot!
Hur kom du fram till det här "geniala" tänkandet och vad bygger du det på?
2015-06-22, 17:17
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
https://www.google.se/maps/@58.547557,13.332802,3a,22.3y,324.55h,87.36t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAUhNspjH9te7NXU-wB3KxA!2e0!7i13312!8i6656

Många bilder tycks vara tagna från andra hållet, dvs inte utifrån vägen.

Tak så mycket DH

Då är denna bilden tagen från baksida av ladans vänstra sida eller hur?:

http://x.cdn-expressen.se/images/c9/ac/c9acc77b27814fc294b7e58a64d05921/16x9/912@70.jpg
2015-06-22, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pancoitaliano

Det var en åsikt från några personer från Missing People som rotade omkring. Jag skulle inte säga att det har högt bevisvärde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in