Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 16:34
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jaha. Jag klassar MP som trovärdiga vittnen. Att bröderna till fots har befunnit sig vid byggboden 100 meter från ladan, pekar det mesta på.

Jag har grubblat på citatet med "500 meter". Antingen så har man slarvigt höftat avståndet till brödernas bostad. Eller så har man stött på den bror som var ute och fiskade. Det skulle vara bra om Rohna kunde upplysa om var de brukade fiska.
Jag har förstått det som att bröderna observerades i närheten av fyndplatsen och betedde sig underligt för att sedan avvika. Polisen fick reda på det och drog efter dem i riktningen de setts gå, och hittar dem efter femhundra meter. Där får de visa ID och blir fotade och antagligen till viss del utfrågade. De släpps och går hem. Man hittar något som kan knytas till Lisa i närheten där MGM observerades. Polisen åker hem till dem och griper dem. Strax efter hittas kroppen.
2015-06-21, 16:34
Medlem
Låt mig upprepa mig om grisarna

Bolaget som enligt uppgift äger Martorp (http://www.proff.se/foretag/gum-egendom-kommanditbolag/k%C3%A4llby/boskap/10628353-1/) sysslar inte med grisuppfödning.

Det finns i princip ingen anledning som helst att tro att hon skulle blivit grismat och är en helt meningslös diskussion.
2015-06-21, 16:36
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Jag har förstått det som att bröderna observerades i närheten av fyndplatsen och betedde sig underligt för att sedan avvika. Polisen fick reda på det och drog efter dem i riktningen de setts gå, och hittar dem efter femhundra meter. Där får de visa ID och blir fotade och antagligen till viss del utfrågade. De släpps och går hem. Man hittar något som kan knytas till Lisa i närheten där MGM observerades. Polisen åker hem till dem och griper dem. Strax efter hittas kroppen.
Det som du skriver är nog en tolkning av en FB-medlem.
2015-06-21, 16:37
Medlem
Nosemonkeys avatar
Blir inte klok på detta, och infon är knapphändig. Följande utgångspunkter är väl dock rimliga:
1. Detta är mycket välplanerat i förväg. I så fall tveksamt om LH var det tilltänkta specifika offret, eller om det var en slump att just hon råkade vara ensam kvar. Det finns vad jag förstår fler tjejer som jobbar på caféet. I så fall tyder det på att GM haft stället under uppsikt ett tag i väntan på ett ensamt offer. Finns inga observationer om person/personer som varit synliga kring caféet en tid (veckor?) före LH försvann? Om detta stämmer kan bröderna/en broder mycket väl vara skyldiga - de har observerats ofta runt caféet. Kan även vara någon annan, som i så fall också har god lokalkännedom.
2. Detta var inte planerat, en slump att en störd person får syn på en ensam tjej och agerar. Med tanke på händelseförloppet inte troligt - betydligt fler misstag borde ha begåtts. Även om detta var en spontan ingivelse tyder det mesta på att personen/-erna har god lokalkännedom.

Hur man än vrider och vänder på det vi vet tyder i princip allt på att GM är en eller flera personer med lokal förankring. Det är en man eller flera män, kvinnor som gör detta existerar i princip inte statistiskt sett. Vad kan det röra sig om, ett hundratal misstänkta? Med info om mobiler mm de aktuella dagarna bör listan bli betydligt kortare. Med tanke på att ingen "strid" tycks ha uppstått är det troligt att LH kände igen GM.

Polisen vet mer än oss, det är någon av bröderna eller båda som gjort detta. Det är välplanerat och de har haft flyt. Frågan är om de kan dömas utan starkare bevis? Detta är vad jag tror.Tanken på att GM kan klara sig undan gör mig smått tokig...
2015-06-21, 16:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av add315
Precis vad jag tror. Man visste vart hon fanns men väntade på mgm att avslöja sig, vilket dom gjorde rejält. Och därför kan de häktad för sannolika Skäl utan tekniska bevisning.

Nej mendet är väl långsökt om något!?!? Att de hittat henne men låter henne ligga kvar med längre tid att vara exponerad för möss och småkryp för att vänta på att misstänkt röjer sig! Usch vad osmakligt.
2015-06-21, 16:39
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det som du skriver är nog en tolkning av en FB-medlem.
Nej det är vad som framkommit på annat mer pålitligt håll.
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Men det låter inte så i artikeln, men är du säker på det i exakt samma lokaler.
Enligt den här artikeln är det samma lokaler.
"L*** Sved*** som tidigare drev sin verksamhet i Varnhems klostercafé öppnar den 14 april caféverksamhet i det gamla magasinet på Blombergs Säteri där det för ett antal år sedan bedrevs restaurangverksamhet
http://www.hallekis.com/xx140409a.htm
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Någon annan än jag som noterat att Expressen i deras senaste artiklar skriver att bröderna misstänks för att ha rövat bort och mördat Lisa Holm.

Det har vad jag känner till inte läckt några uppgifter om att så skulle vara fallet. Ingenstans har jag läst om att polisen tror att hon rövats bort, men så kan ju vara fallet.

Jag har följt denna tråd sen starten och det har nästan uteslutande pratats om att hon ska ha bragts om livet i ladan.

Vad tror ni om Expressens senaste omskrivningar, vet de att hon rövats bort?

Det skulle väl i såfall vara fyndplatsen för kroppen som är mordplatsen då, vilket skulle förklara varför man inte transporterat kroppen längre.

Det känns väl osannolikt att man skulle tagit hennes liv vid ladan och sedan kört kroppen endast till martorp när man hade kunnat köra henne så långt bort som möjligt istället.
Sannolikt är som sagt bägge öststatsbröderna inblandade i detta.
Vi kommer säkert vad det lider få höra vittnesmål om flickor som känt obehag, stirrande blickar och mycket mer från de Litauiska bröderna.
Polisens svårighet lär bli att få klarhet vem av bröderna som mördat flickan.
De torskar bägge på människorov och våldtäkt är mitt tips.
Ska som sagt bli intressant senare att få höra hur andra unga tjejer uppfattat dem, sannolikt har de känt obehag.
2015-06-21, 16:40
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Sannolikt är som sagt bägge öststatsbröderna inblandade i detta.
Vi kommer säkert vad det lider få höra vittnesmål om flickor som känt obehag, stirrande blickar och mycket mer från de Litauiska bröderna.
Polisens svårighet lär bli att få klarhet vem av bröderna som mördat flickan.
De torskar bägge på människorov och våldtäkt är mitt tips.
Ska som sagt bli intressant senare att få höra hur andra unga tjejer uppfattat dem, sannolikt har de känt obehag.

Va? Varför tror du det?
2015-06-21, 16:41
Medlem
Citat:

Finns 2 st. mindre dammar i närheten av Martorp (båda ca 500 - 600. i från).
Samt en liten gård (hovsgärde) som ligger 100-200m från Martorp.

http://www.hitta.se/kartan!~58.54022,13.35929,16z/tr!i=Kh1rXXIl
2015-06-21, 16:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så, i din fantasi förutsåg du ett scenario där folk kommer att ifrågasätta litauernas skuld in absurdum? Jag förutser att vissa, som tycks ha ett obotligt förtroende för åklagare, kommer att ifrågasätta liatuernas oskuld in absurdum. Även om de frias och avförs kommer vissa att hävda att de är skyldiga iaf. Det finns fortfarande folk som hävdar att TQ är skyldig till de mord han dömdes för.

Men att förutsäga hur diskussionen kommer att bli är slöseri med hårddisk. Den som lever får se. Just nu diskuterar vi vem som kan vara skyldig till Lisas död.

"Fantasi"? Kalla det hellre bitter erfarenhet Flashback har haft ett antal krimtrådar där alternativteoretiker (jag tror Hamilkar är upphovsman till begreppet) härjat runt och förespråkat andra gärningsmän. Utan att hittills ha fått rätt i något fall. Förklaringen till det är lika alldaglig som trist: Den nyktra rågan i dessa fall - som tror jag i allt väsentligt vilat på indiciekedjor - har aldrig varit huruvida den åtalade är skyldig de facto till mordet/morden, utan om bevisningen i en rättsstat kan anses vara tillräcklig. Det existerar inga "alternativa gärningsmän" annat än i alternativteoretikernas fantasi.

Vad som är ganska synd är att just den berättigade frågan: Fria eller fälla på tillgängliga bevis, har kommit i skymundan när det har malts på om karatetränare eller andra mystiska personer som ska ha begått mordet fast alla trådar pekar mot den åtalade (och som regel också dömde)

Men visst har du rätt i att ett antal personer sannolikt kommer att fortsätta betrakta även friade och avförda personer som skyldiga. Det är ju inte någon originell teori med tanke på att Flashback regelmässigt pekar ut folk som inte ens är misstänkta av länsman för att vara inblandade i mord. Jag kan dock lova dig att om de blir officiellt friade och avförda så ska jag utgå från att de är oskyldiga. Är det så att detta fall - gud förbjude - slutar med att bevisningen inte räcker för fällande dom, men att de som nu sitter förblir misstänkta i utredningen - ja då förbehåller jag mig rätten att ha kvar min personliga uppfattning i skuldfrågan. Utan att hävda att den på något vis borde påverka de ej dömdas framtida rättigheter i samhället.
2015-06-21, 16:42
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Nej det är vad som framkommit på annat mer pålitligt håll.
Kan du visa originalkällan?

Det blir ju lite tight med tid om de skulle ha hunnits ikapp och sedan gått ut för att fiska (en av dem.)
Fyndet gjordes strax före 19.00.
19.45 anlände polisen till brödernas bostad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in