Citat:
Ursprungligen postat av
Smuts-Allan
Den mest sannolika tidpunkten är ju en sak, frågan är hur stor felmarginal man har utifrån den tidpunkten.
Jag är ingen rättsläkare men spontant känns det som att det finns gott om mord där man inte kunnat ange tidpunkten för döden med närmre precision än ett spann av dagar. Och i fall där det gått längre tid ibland spann av flera veckor.
Det här påståendet du gör att det finns ett organ vars nedbrytning är mer eller mindre helt oberoende av yttre omständigheter, för mig låter det orimligt. Om det fanns ett sådant organ, varför ens bry sig om annat som larver osv?
Märk väl att jag begränsar mig till detta fallet som är 5 dagar.
Man måste bry sig om allt, och det är därför jag talar om variablar.
Genom att undersöka ALLT så kan man inom den här korta tiden komma rätt nära.
Man kan tex ta bort mycket genom uteslutning, har kroppen varit nedsänkt i vatten? Nej, sånt syns
Har kroppen varit nedfryst. Nej, tja då behöver man inte räkna på en massa kylvariablar...osv, osv.
När alla dessa saker är lagda på plats så kan man därmed komma fram till en tidpunkt genom studier av organen. Jag vet inte hur lång tid det måste gå innan en nedbrytning har "planat ut" och man inte längre kan prata timmar men jag tvivlar på att det är inom en 5-dagarsperiod.
Hoppas att det framgår att jag enbart skriver utifrån mina egna "amatörkunskaper".