Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-28, 18:50
Medlem
Rakel-Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den troligaste orsaken till att hon gick in i ladan är att hon blev kissnödig. Har du någon bättre teori?

Att två män skulle överfalla och dra iväg henne är mer absurt. Dessutom, varför tog de inte moppen? Utan den hade polisen inte vetat var den skulle börja leta.

Vet inte vad som är troligast att man går in i en lada över vägen och lämnar nyckeln i låset för att kissa eller, för att hjälpa till med något som snabbt och resolut påkallar uppmärksamheten ....

...Naturligtvis på ett sätt som gör att det kan vara svårt att tacka nej, tex någon ber om hjälp för att en annan just har fallit samman. Här finns ju väldigt många perspektiv att välja mellan innan man kan konkludera det sannolikaste alternativet till att någon eventuellt självmant gått in i en lada, eller hur.

Om en urinvägsinfektion varit aktuell så borde ju tecken på sådana varit uppenbara. Om en eller två män var mer intresserade av henne än mopeden så gav de nog sig på henne i stället för moppen.
Medlem
madtops avatar
Citat:
Den troligaste orsaken till att hon gick in i ladan är att hon blev kissnödig.

Men ännu troligare är att hon inte gick in i ladan.
Medlem
Jag funderar på det här med Martorp. Allt har säkert sagts tidigare men jag är lite fundersam.

Hon hittas inuti ett skåp. På en gård. Vem har lagt henne där? Vad jag har förstått behövde polisen bryta sig in? Eller var det i en annan byggnad? För om de behövde bryta sig in till byggnaden hon befann sig i betyder det att den som la henne i skåpet hade nyckel.

Och det är inte jättemånga som har nyckel.

Vem f*n lägger henne i ett skåp inne i en byggnad på en gård? Dessutom inte långt från där hon försvann. Man VET ju att hon kommer att hittas för eller senare, antagligen rätt snart. Har GM fått panik? Inte varit beredd på det stora fokus och alla som letar, och inte kunnat förflytta henne? Var skåpet isåfall ett första stopp och tanken att förflytta kroppen när allt lugnat ner sig? Eller las kroppen i skåpet direkt?

Oavsett känns det som att GM inte varit särskilt lyckad i sitt brott.
2015-06-28, 18:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Men ännu troligare är att hon inte gick in i ladan.
Hur hamnade handsken i ladan då? Den var inte ett villospår, eftersom det fanns riktiga spår där.
2015-06-28, 18:52
Medlem
Citat:
Du skrev främmande män som om det vore fakta. Men, om de var fler än en, varför körde de inte undan moppen? En ensam man kunde inte göra det.

För att de sket fullkomligt i moppen såklart!De skulle mörda och våldta helt enkelt.Moppen.....suck
2015-06-28, 18:53
Medlem
Citat:
Hur hamnade handsken i ladan då? Den var inte ett villospår, eftersom det fanns riktiga spår där.

Att den har blåst in är ju ganska troligt som redan varit på tapeten. Kan blåsa rätt rejält där över vägen.
2015-06-28, 18:55
Moderator
OYs avatar
Kollegorna lämnar caféet i bil och är stressade för att hinna med en buss, inte lätt att minnas om man möter en bil. Kan ju vara så att tjejerna mötte gärningspersonen som strax efter att de lämnat parkeringsplatsen svängde ner bakom caféet. Vägen kröker sig så de kunde knappast se om en bil svängde ner till caféet. Lisa gjorde sig i ordning för avfärd och sms:ar pappa, därför är hon kvar bakom caféet när gärningspersonen kommer dit.

Låter det orimligt?
2015-06-28, 18:57
Moderator
OYs avatar
Citat:

Gärningspersonen kanske körde henne till ladan, död eller levande, har du ens tänkt den tanken?
2015-06-28, 18:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kollegorna lämnar caféet i bil och är stressade för att hinna med en buss, inte lätt att minnas om man möter en bil. Kan ju vara så att tjejerna mötte gärningspersonen som strax efter att de lämnat parkeringsplatsen svängde ner bakom caféet. Vägen kröker sig så de kunde knappast se om en bil svängde ner till caféet. Lisa gjorde sig i ordning för avfärd och sms:ar pappa, därför är hon kvar bakom caféet när gärningspersonen kommer dit.

Låter det orimligt?
Nej, inte alls. Fortsätt på hypotesen. Vad hände se'n?
2015-06-28, 18:59
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bättre teori eller inte, men jag har fört fram hypoteser om att gärningspersonen och Lisa råkade korsa varandras vägar. Mordet verkar inte särskilt planlagt, just därför så tror jag att Lisa råkade på sin baneman och att tillfället gjorde mördaren så att säga.

Det du beskriver är självklart det mest sannolika och det skulle förvåna mig oerhört om det inte gått till på det viset. Jag är dessutom övertygad om att det endast är en (1) mördare, den andra brodern är nog endast skyldig till skyddande av brottsling, griftefrid mm.

Men man kan möjligen spekulera i vad som triggade mordet. Antingen något psykbryt liknande Carolin Stenvall eller så är det sexuellt betingat.
2015-06-28, 19:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
För att de sket fullkomligt i moppen såklart!De skulle mörda och våldta helt enkelt.Moppen.....suck
Om de hade kört undan moppen hade polisen inte vetat var den skulle börja leta.
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Att den har blåst in är ju ganska troligt som redan varit på tapeten. Kan blåsa rätt rejält där över vägen.
Det blåste åt fel håll. Jag tror inte ens polisen tror på den teorin längre, även om den trodde det till att börja med.
2015-06-28, 19:00
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Den troligaste orsaken till att hon gick in i ladan är att hon blev kissnödig. Har du någon bättre teori?

Att två män skulle överfalla och dra iväg henne är mer absurt. Dessutom, varför tog de inte moppen? Utan den hade polisen inte vetat var den skulle börja leta.

Den troligaste orsaken till att hon gick till ladan ? Om hon nu gjorde det, för det är det ju ingen som vet.

Om hon gick dit, finns det betydligt sannolikare gissningar att ta till.

Tex. ... att hon blev ditlurad, utav GM under falskt flagg, kanske att han behövde "hjälp" med något. Hon kände kanske igen MG och ville inte neka. Om hon var i Ladan, bör hon ha gått dit själv. Det verkar som en alldeles för hög risk att släpa någon över vägen. Gissar att GM hade sin bil på baksidan och snabbt förde bort henne. Då skulle förklaringen över mopednyckeln kunna stämma.

Att mopeden sen inte blev flyttad skulle kunna bero på att när han kom tillbaka efter fullbordat gärning, var redan LH´s pappa med vänner i gång och letade.

Nej, sen tror jag som inte dom var två, tror endast på en GM, den yngre utav dom, den långa förhandlingen gällde den äldre, vilket i min tolkning och gissning kan svara mot att det var svårare att få till övertygande som höll. Jag håller det inte för självklart att han initialt vetat om brottet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in