2015-06-21, 15:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Det skulle vara intressant att veta om det förekommer grisuppfödning i närheten av den plats Lisa hittades på.
Kafeet måste ju få en hel del bröd och annat över och då blir det ju troligt att någon hämtar detta till tex en närbelägen grisfarm.
Att nämna detta innebär en stor risk att du blir bombarderad av en bonde med typ utfordring bröd grisar?
2015-06-21, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Tittar man på den länkade kartan i trådstarten, där fyndplatserna är markerade, så ligger de åtskilliga hundratals meter från både caféet, där BO jobbade och senast sågs i livet, och de MGM:s bostad. MGM:s bostad ligger nästan som spindeln i nätets mitt, med en ungefär lika radie till caféet, fyndplatserna av delarna till BO:s telefon och den fyndplats där BO hittades död.

Jag vet inte hur fynden låg, om de låg på vägarna eller en bit in på åkrarna. Även om vägarna inte är så många bort från caféet torde det kräva betydande fokus och manskap att finkamma dessa på fynd, vilket också lyckades. Oklart om det finns mer att upptäcka i terrängen.

Oavsett om GM är nonchalanta, stressade eller vad så kan det väl tänkas att fynd som kastats flera hundra meter bort från vederbörandes hem, kan upplevas som säkert. Att någon skulle plantera fynden för att rikta misstankarna mot någon annan är lite för mycket TV och fiktion, det förekommer nog ytterst sällan i verkligheten på ett lyckat vis.

Men vad vet vi om de misstänkta, har litauisk media sagt något om deras eventuella brottsregister?

Om dom haft LH:s tillhörigheter i sin bostad eller vid den och att det vimlar av poliser, samt att dom ev. förhör dom, har dom under uppsikt, då skulle det se märkligt ut om dom begav sig i väg långt bort, dom kanske blivit tillsagda att inte lämna området.

Då blir det rimligt av pytsa ut sakerna från sitt hem så lång bort som möjligt och i detta fallet blir det inte så lång bort, då dom inte kunna komma längre bort, utan det har varit det bästa som erbjöds, det jämfört med att ha sakerna vid eller i sin egen bostad.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Varför skulle då handsken ligga i ladan? har personen i bilen kört 5meter till ladan eller hur tänker du?
Ladan är vid caféet ungefär . Frågan är varför hon skulle ha dött någon annanstans. Kan ha mördats i ladan och förts iväg med bil.
Medlem
Är det fastställt vem som äger Martorp? I sådana fall ska det väl inte vara så svårt att få fram vad det är för verksamhet som bedrivs och en gång för alla kunna avfärda eller bekräfta vissa saker.
2015-06-21, 15:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Jag såg samma saker fast på Expressens live, utanför MGMs bostad. Därav undrar jag.
Martorp är säkert rätt plats, det är inte det jag säger.
Men nåt mysko var det inne på markerna där "slottet" ligger. Och det syntes också i streamen. Poliser som stod på vakt utanför MGMs bostad, rusade från sina positionen in bakom huset där hundarna skällde som värst. Sen utökades avspärrningarna. Alltså ungefär samma scenario som på Martorp.
Och Expressen rapporterade från platsen att "Nu går de in i ett stall".

Ja, det är rörigt värre med alla fynd och uppgifter i både media och tråden. Vet du om det finns en lada där? MP:s presstalesman sa att det viktiga/avgörande fyndet hittades i en lada strax före kl 19 och Lisa återfinns inom avspärrade området.
2015-06-21, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bodychoke
Är det fastställt vem som äger Martorp? I sådana fall ska det väl inte vara så svårt att få fram vad det är för verksamhet som bedrivs och en gång för alla kunna avfärda eller bekräfta vissa saker.

Ägaren AJ och hans verksamheter.
http://www.ratsit.se/19360128-Nils_Gustav_Arne_Jonsson_Kallby/bv_zAWPyaV22zgF0eVBiNLI-BcynJ9KUVjZ_LCLORKg
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Att nämna detta innebär en stor risk att du blir bombarderad av en bonde med typ utfordring bröd grisar?

Grisuppfödare köper eller får (osäker på vilket) ofta partier av bröd som blivit osålt och mindre uppfödare kan säkert tänkas vara intresserade av rester från ett cafée.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
men jag menar när telefonen slutade att fungera, det är då hon troligtvis också ÄR död.
Då menar jag att hon dog någonstans mellan MGM;s bostad och Martorp.

Precis. Sedan tog det omkring 5 dygn innan man inledde sök i detta område. 5 dygn som
MGM haft på sig att undanröja en kropp, under tiden har någon spritt ut villospår.

Senast redigerad av nattavara 2015-06-21 kl. 15:46.
2015-06-21, 15:42
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du påpekar betydelselösa detaljer.
Ingenting är betydelselöst i en sammanfattning, eftersom denna gärna tolkas som ren fakta och vars innehåll ofta citeras gång på gång i diskussionerna.

Citat:
7 min in i det här klippet konstaterar polisen att litauerna finns i närheten. https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM
Han säger att de konstaterar att "det finns personer i området som blir aktuella". Deras hem ligger ju tillräckligt nära för att kunna tillhöra "området".
Citat:
Det är 1,6 km från brödernas bostad till Martorp. https://goo.gl/maps/ncDpT
Så långt kan inte jag få det till.
2015-06-21, 15:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Tittar man på den länkade kartan i trådstarten, där fyndplatserna är markerade, så ligger de åtskilliga hundratals meter från både caféet, där BO jobbade och senast sågs i livet, och de MGM:s bostad. MGM:s bostad ligger nästan som spindeln i nätets mitt, med en ungefär lika radie till caféet, fyndplatserna av delarna till BO:s telefon och den fyndplats där BO hittades död.

Jag vet inte hur fynden låg, om de låg på vägarna eller en bit in på åkrarna. Även om vägarna inte är så många bort från caféet torde det kräva betydande fokus och manskap att finkamma dessa på fynd, vilket också lyckades. Oklart om det finns mer att upptäcka i terrängen.

Oavsett om GM är nonchalanta, stressade eller vad så kan det väl tänkas att fynd som kastats flera hundra meter bort från vederbörandes hem, kan upplevas som säkert. Att någon skulle plantera fynden för att rikta misstankarna mot någon annan är lite för mycket TV och fiktion, det förekommer nog ytterst sällan i verkligheten på ett lyckat vis.

Men vad vet vi om de misstänkta, har litauisk media sagt något om deras eventuella brottsregister?

De ska inte vara kända av polis i Litauen. Nej men de kan likväl blivit "sotade" av någon annansom inte hade som särskilt syfte att försöka misstänkliggöra dem, utan bara slängt sakerna där de passerar ett par gånger om dagen minst.
2015-06-21, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Är det detta hus dom bor i?

http://www.hitta.se/kartan!~58.54065,13.34519,18z/tr!i=A7qPn5pz/search!hq=blombergsegendommejeriflygeln1kaellby!q= Blombergs%20Egendom%20Mejeriflygeln%201%2C%20531%2 095%20K%C3%A4llby!st=prv!t=at/tileLayer!l=1

Klickar man på huset så verkar det varit en kvinna med samma förnamn som Caféägaren som iaf har varit skriven där.

Ett hus som benämns Mejeriflygeln. Apropå namn på alls huskroppar på egendomen.
2015-06-21, 15:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Överbliven mat.

Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Grisuppfödare köper eller får (osäker på vilket) ofta partier av bröd som blivit osålt och mindre uppfödare kan säkert tänkas vara intresserade av rester från ett cafée.

Åtminstone förr i tiden så fick just grisfödare gratis överbliven mat från bl. a. mentalsjukhus.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in