2015-06-21, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Av vad jag förstår så kom polis till platsen för försvinnandet tre timmar efter att telefonen slutade fungera.
Så lång tid har GM haft på sig att flytta kroppen med bil. Hur lång tid det tar att gå, cykla eller åka moped är irrelevant.

Det är fullkomligt relevant om gärningsmannen inte haft ett passande fordon med sig och behövt gå och hämta ett.
2015-06-21, 15:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... Exakt vad som behövs då det kommer olika motsägelsefulla uppgifter. Måtte väl finnas nån som har koll på vad som föds upp på en så stor gård på en liten landsbygd?
Ladan till höger vid entrén sades vara maskinhall närmast och med nötkreaturi andra änden.
Ungdjur i ladan rakt fram och ett stall som troligen inte användes på vä sida.
Vet dock inte ett dugg vad som är korrekt när nästa påstår det är grisuppfödning där?
Skjulet/arbetsboden ligger iaf på baksidan.
Nej det är svårt det här med alla djur. Gud Nåde den som kategoriserar svin som nötkreatur.
Då kommer alla bönder på kinnekulle att gå i taket för som bonde vet man minsann!!!. På så sätt gör även spekulationer om vad som funnits i lokalerna ändå svårare, eftersom många FBare inte har vana av bondgårdar. Men en sak är säker.
Där finns en hel j-a drös av djur.!!!
2015-06-21, 15:26
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Modern säger att de befinner sig i en verkstad c:a 100 m från platsen där Lisa hittades. Det är ju inte klarlagt, men hittades hon i byggboden/skjulet så är det 100 m till närmsta lada ganska exakt (gaveln) så vad menas med verkstad på Martorp?
Språkförbistring i flera led, är sannolik. Det viktiga är att hon säger "100 meter", eftersom detta även har sagt om "byggboden". Det borde således vara samma byggnad som avses.
Citat:
1. Varför riskera att stöta på MP så nära platsen där Lisa gömts? Låter oerhört korkat att lämna sin bostad, sedda av flera personer och sätta av till Martorp strax efter 19.30. Mer rimligt vore väl att gå dit nattetid alt. sen kväll när området lugnat ner sig.
Varje dag har väl MP:s avslutat sökningarna kl 22, skulle inte bröderna ha koll på detta likaväl som alla andra i området?
Tja, de har ju heller inte kunnat ge en vettig förklaring till sin närvaro där.
Sen kan jag tänka mig att de var på plats innan MP anlände, vilket kan ha fått dem att snabbt avvika. Och det är ju denna händelse som polisen tolkade med sin "intuition" vilket ledde till att de åkte hem till bröderna.

Citat:
2. Nåt signifikant fynd lär ju vara i högra byggnaden/ladan där polisen bryter sig in och tekniker sen befinner sig i vid 22-tiden. Den består av maskinhhall (mediauppgift) samt nötkreatur (tråduppgift).
Jag skulle gissa att kroppen fanns där.
Boden genomsöktes ju senare på natten.
2015-06-21, 15:27
Medlem
Citat:
Av vad jag förstår så kom polis till platsen för försvinnandet tre timmar efter att telefonen slutade fungera.
Så lång tid har GM haft på sig att flytta kroppen med bil. Hur lång tid det tar att gå, cykla eller åka moped är irrelevant.

men jag menar när telefonen slutade att fungera, det är då hon troligtvis också ÄR död.
Då menar jag att hon dog någonstans mellan MGM;s bostad och Martorp.
Senast redigerad av larsnilssonabcd 2015-06-21 kl. 15:29.
2015-06-21, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Varför jag tror att det inte är de som utfört mordet menar du? Svaret är att det strider mot all logik att någon sprider objekt som kommer från ett allvarligt brott utanför där man bor. I allvarliga brott brukar väl bevismaterial förstöras eller fraktas iväg långt ifrån brottsplatsen rätta mig om jag har fel...
Tittar man på den länkade kartan i trådstarten, där fyndplatserna är markerade, så ligger de åtskilliga hundratals meter från både caféet, där BO jobbade och senast sågs i livet, och de MGM:s bostad. MGM:s bostad ligger nästan som spindeln i nätets mitt, med en ungefär lika radie till caféet, fyndplatserna av delarna till BO:s telefon och den fyndplats där BO hittades död.

Jag vet inte hur fynden låg, om de låg på vägarna eller en bit in på åkrarna. Även om vägarna inte är så många bort från caféet torde det kräva betydande fokus och manskap att finkamma dessa på fynd, vilket också lyckades. Oklart om det finns mer att upptäcka i terrängen.

Oavsett om GM är nonchalanta, stressade eller vad så kan det väl tänkas att fynd som kastats flera hundra meter bort från vederbörandes hem, kan upplevas som säkert. Att någon skulle plantera fynden för att rikta misstankarna mot någon annan är lite för mycket TV och fiktion, det förekommer nog ytterst sällan i verkligheten på ett lyckat vis.

Men vad vet vi om de misstänkta, har litauisk media sagt något om deras eventuella brottsregister?
2015-06-21, 15:30
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bodychoke
Det är fullkomligt relevant om gärningsmannen inte haft ett passande fordon med sig och behövt gå och hämta ett.
Det tog 2,5 timma innan pappan kom till platsen. Finns ju ganska gott om tid.
2015-06-21, 15:32
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
men jag menar när telefonen slutade att fungera, det är då hon troligtvis också ÄR död.
Då menar jag att hon dog någonstans mellan MGM;s bostad och Martorp.
Varför kan hon inte ha blivit strypt vid caféet och sedan fraktad med bil?
2015-06-21, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Så kan det vara, och eftersom att de som såg livesändning, bland annat jag, också hörde hundskall när det sändes ifrån stenhuset så kanske man kan tänka sig att kroppen hittades i dammen mellan slottet och Martorp. Man kan också tänka sig att det är i den dammen som en av bröderna fiskade och då är det kanske inte särskilt märkligt att han befann sig nära fyndet, om han hade fiskeredskap med sig vill säga.
Vi verkar ha sett samna rapportering.
Min uppfattning (men jag har inte optimal hörsel), är att skällandet som från baksidan av det rödvita huset kom ligger parallellt med ett beigt hus inne på "slottets" ägor. Nära huvudentren till "slottet".
Är kass på att lägga upp bilder men finns beskrivet i mina tidigare inlägg.
Skönt att inte vara ensam om att ha reagerat på detta dock!
2015-06-21, 15:33
Medlem
Citat:
Varför kan hon inte ha blivit strypt vid caféet och sedan fraktad med bil?

Varför skulle då handsken ligga i ladan? har personen i bilen kört 5meter till ladan eller hur tänker du?
2015-06-21, 15:34
Medlem
Hade misstänkt alla i området samt däromkring tills de har alibi samt dna visar att de inte matchar.
Hade inriktat mig på att undersöka de som har varit i klammeri med rättvisan extra noga. Har ju pratats om att det finns pedofil dömda som suttit för det b l a där ett fall var med våldsamma inslag. Nu tycker jag inte att namn ska hängas ut här. Det är till polisen ni ska vända er med personliga uppgifter där någon namnges...
Senast redigerad av Nybromannen 2015-06-21 kl. 15:40.
2015-06-21, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Nej det är svårt det här med alla djur. Gud Nåde den som kategoriserar svin som nötkreatur.
Då kommer alla bönder på kinnekulle att gå i taket för som bonde vet man minsann!!!. På så sätt gör även spekulationer om vad som funnits i lokalerna ändå svårare, eftersom många FBare inte har vana av bondgårdar. Men en sak är säker.
Där finns en hel j-a drös av djur.!!!

Det skulle vara intressant att veta om det förekommer grisuppfödning i närheten av den plats Lisa hittades på.
Kafeet måste ju få en hel del bröd och annat över och då blir det ju troligt att någon hämtar detta till tex en närbelägen grisfarm.
2015-06-21, 15:36
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Visst var det någon mediauppgift ifrån början? Sen har det inte hörts något om det. Är frågan om det är locket på eller om det inte stämmer.
Det var sd-politikern Mantas Maceitavicius som uppgett det för Litauisk media.
Han är väl från Litauen, men hur han skulle kunna känna till det begriper jag inte?
Han kan väl inte varit tolken? Är han journalist, eller var det bara något de skrev?
Desinformation?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in