Citat:
Så, i din fantasi förutsåg du ett scenario där folk kommer att ifrågasätta litauernas skuld in absurdum? Jag förutser att vissa, som tycks ha ett obotligt förtroende för åklagare, kommer att ifrågasätta liatuernas oskuld in absurdum. Även om de frias och avförs kommer vissa att hävda att de är skyldiga iaf. Det finns fortfarande folk som hävdar att TQ är skyldig till de mord han dömdes för.Det fanns endast bindande tekniska bevis för att Kristoffer befattat sig med kroppen, inte för själva mordet. Huruvida parallellen är relevant eller inte kan man förstås ha olika åsikter om. I det här fallet var det inte häktningen jag diskuterade. Jag förutsåg ett möjligt scenario där åtminstone några av alla "Jag tror inte litauerna är skyldiga"-postare kommer att hänga fast vid sin ursprungliga uppfattning trots en rad tunga indicier mot dem och sitta och bygga upp avancerade konspirationsteorier och bortförklaringskedjor med alternativa GM. DET hände i Vatchareeya-fallet och med tanke på hur många som redan investerat en hel del i sina "Tänka utanför ramarna"-teorier så är det verkligen inte otänkbart att det skulle kunna bli så här med.
Kommer det tyngre, direkt teknisk bevisning och dessutom erkännande från en eller bägge bröder så lär däremot diskussionen bli mer begränsad.
Angående om själva häktningen är korrekt: För att kunna bedöma det måste man dels ha tillgång till den information som förebringades rätten och dels ha relevanta expertkunskaper i vad som krävs i svensk rättspraxis för att nå upp till "sannolika skäl". Eftersom ingen av oss har det förstnämnda och få eller knappt nån det sistnämnda så går det inte att diskutera den frågan. Man kan givetvis ha allmänna åsikter om att det är för lätt att häkta folk i Sverige. Vi ser ju bl.a. en gammal fängelsekund som sitter och skriver en hel del inlägg på just detta tema. Personligen är jag inte särskilt intresserad av vad nuvarande eller fd kriminella individer har för uppfattning i frågan.
Kommer det tyngre, direkt teknisk bevisning och dessutom erkännande från en eller bägge bröder så lär däremot diskussionen bli mer begränsad.
Angående om själva häktningen är korrekt: För att kunna bedöma det måste man dels ha tillgång till den information som förebringades rätten och dels ha relevanta expertkunskaper i vad som krävs i svensk rättspraxis för att nå upp till "sannolika skäl". Eftersom ingen av oss har det förstnämnda och få eller knappt nån det sistnämnda så går det inte att diskutera den frågan. Man kan givetvis ha allmänna åsikter om att det är för lätt att häkta folk i Sverige. Vi ser ju bl.a. en gammal fängelsekund som sitter och skriver en hel del inlägg på just detta tema. Personligen är jag inte särskilt intresserad av vad nuvarande eller fd kriminella individer har för uppfattning i frågan.
Men att förutsäga hur diskussionen kommer att bli är slöseri med hårddisk. Den som lever får se. Just nu diskuterar vi vem som kan vara skyldig till Lisas död.