2015-06-21, 14:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Ponera att en invandrare blir mördad och någon planterar sakerna hos en känd Sd politiker som bor i området som kanske är känd för misshandel och skit hur går tankegångarna då? Visst kan Litauerna vara inblandade på något sätt men inte i mordet tror jag ej. Ville bara vända på steken och få folk att tänka utanför ramarna i ett bredare perspektiv...

Det du håller på med i tråden är inte att "tänka utanför ramarna" även om du tror det själv. Du sitter bara och spekulerar i märkliga teorier utan minsta bevis som stödjer dem.

Vad du inte verkar fatta är att den absoluta majoriteten av oss som tror att det är ganska troligt/sannolikt att en eller båda litauerna är de skyldiga är fullt medvetna om att det KAN vara ett villospår och att de bara har haft oturen att vara på fel plats vid fel tidpunkt. Däremot inser vi det löjliga i att sitta på ett internetforum och säga att man tror att polisen/åklagaren har fel när man själv inte har en tiondel av den information som de har.

Ingen här på forumet - upprepar I N G E N - kan bedöma om häktningen är gjort på rimliga grunder (Om inte åklagaren och hans kollegor sitter och smygläser tråden förstås). Kom igen när det ev. blir åtal och du får tillgång till i stort sett samma material som polisen haft under utredningen, då kan vi snacka.

Som det är nu så är bara "tänka utanför ramarna" = konspirationstomte.
2015-06-21, 14:58
Moderator
OYs avatar
Skulle ni förvåna er om hela trion omhäktas då åklagaren begär mer tid för att invänta analysresultat? Jag har för mig att så skedde i fallet Bangsuan i Boden.
2015-06-21, 14:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Exakt VAD bygger du denna misstanke på? Förutom då att det är "teoretiskt" möjligt?

Det synes finnas en hel del kommentaren i tråden som verkar huvudsakligen baserad på att godsägaren är godsägare. Han har egendom och tar inte uppdragstagare på välgörenhetsbasis när han kan få jobben utförda till avsevärt rimligare kostnad...en del verkar också tycka litaurna jobbade svart, voch eller var dåligt betalda fastän de de får väl ligger på nivå med ingångslöner i de flesta akademiska yrken (och något högre än polisaspiranter).
2015-06-21, 14:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
OM det är sant att de hade nycklarna till ladan där kroppen hittades OCH att denna vanligen var låst så måste jag säga att jag har väldigt svårt att hitta några andra rimliga teorier än att minst en av dem är skyldig. Det är rimligen inte mer än ett begränsat antal människor (5-10 st) som har nycklar och det blir då ganska avancerade och krångliga teorier som måste till för att skriva ut dem helt ur den här historien. Typ en ondskefull lagårdsförman som gömmer kroppen på sin egen arbetsplats och samtidigt lägger ut spår som ska peka mot två kollegor som samtidigt beter sig väldigt märkligt och på egen hand drar MP:s och polisens uppmärksamhet till sig.

Vi vet som sagt väldigt lite, men den typen av scenarion börjar påminna märkvärdigt mycket om de "alternativa teorier" som ett antal personer snurrade in sig i gällande mordet på Vatchareeya Bangsuan. Det var både ondskefulla karatemördare som försökte kasta skulden på en lämplig syndabock genom att smeta blod i hans bil och en rad märkliga omständigheter som förklarades bort som tillfälligheter, missförstånd eller rena felaktigheter för att förklara varför personen som dömdes skyldig till brottet av två eniga domstolar ändå var oskyldig. Sammanfattat av mig här: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Jämförelsen med vatchareeyafallet haltar betänkligt. Där fanns bindande teknska bevis, det gör det inte i det här fallet. Om det finns folk med alternativa teorier i den tråden, vad är det som hindrar att folk med alternativa teorier i den här tråden har rätt? Kommer du alltid att dra upp Vatchareeya så fort någon ifrågasätter det korrekta i en häktning? I så fall kan jag dra upp ett otal exempel på folk som har blivit orätt häktade.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta är det intressanta:
Martorp gård.
- MP gjorde fynd i en lada så de lär ha tagit sig in. Frågan är om det är den högra byggnaden som på bild har en öppning där polisen försöker krypa in.
- Hur öppet låg fyndet? Hur kan det ha missats av djurskötare?
- Var platsen där Lisa sen hittades på låst?
- Vilka har isf tillgång till nycklar? Vilka känner till gården?
- Kan nån som tidigare har jobbat där ha en nyckel kvar?
- hantverkare? Gästarbetare? Bröderna? Djurskötare? Ägare? Arrendator?
- Hur obevakad är gården? Finns övervakningskamera?

Bra frågor allihop. Självklart är det nyckelfrågor i utredningen för polisen att försöka slå fast.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men vet vi att nyckeln satt i tändningslåset sedan 18:23- 18:30?

Bra fråga, det vet vi inte, men om en MGM kört tillbaka mopeden är det logiskt att nyckeln lämnas kvar, då MGM inte vill ha den med sig hem. Min tanke är att MGM och LH har samåkt på mopeden av någon anledning (t.ex för att skjutsa MGM hem) och att MGM kört den tillbaka. MGM kan varit den som kört mopeden och LH suttit bakpå då dom samåkt och att t.ex LH har ramlat av mopeden och dött.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skulle ni förvåna er om hela trion omhäktas då åklagaren begär mer tid för att invänta analysresultat? Jag har för mig att så skedde i fallet Bangsuan i Boden.
Om överklagandena inte går igenom och vi inte får ny info så pekar det åt ett sådant scenario, ja.
2015-06-21, 15:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Suck nej.
Mitt argument bygger på att det finns tekniska FYND... Läs om, läs rätt!
Tekniska fynd görs i stort sett alltid vid mordfall, fynden ska bara undersökas också!

http://www.ne.se/uppslagsverk/encykl...ers%C3%B6kning

http://www.sydsvenskan.se/malmo/tekn...-mordforsoket/

Klart att det finns tekniska fynd, till exempel en handske och ett mobilfodral eller liknande, dock utgör de inga tekniska bevis så länge inget analysresultat kan användas av åklagaren, och än så länge kvarstår åklagarens uppfattning, det finns inga tekniska bevis.
2015-06-21, 15:00
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Där finns 3 eller 4 bostäder i det huset, inget konstigt att någon som heter Lena bor där.
Och ja, det är det huset.

Nej inte konstigt alls, det är ju ett väldigt vanligt namn. Men var det samma L* som äger som äger Cafét så är det lite bisarrt på något sätt.

Hon fick ju veta tidigt att Lisa ej kommit hem och att hon var saknad tidigt. Så hon skulle ju kunna ha bra koll på vad närmsta grannarna i samma byggnad pysslat med vid samma tid.
2015-06-21, 15:01
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:

Ja och det är normalt då det ofta tar längre än två veckor att få bevisning analyserad. En eller två omhäktningar kan nog åklagaren få utan problem men därefter måste han nog börja få in något för att inte få svettas alltför mycket.

När det gäller kvinnan måste han emellertid vaska fram något tills på tisdag för att höjas hennes misstankegrad annars släpps hon.

Det ovan sagda är såklart under förutsättning att hovrätten inte släpper bröderna redan imorgon.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
När det gäller kvinnan så måste misstanken stärkas för omhäktning. När det gäller männen räcker det med att polisen inväntar analysresultat.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Nej inte konstigt alls, det är ju ett väldigt vanligt namn. Men var det samma L* som äger som äger Cafét så är det lite bisarrt på något sätt.

Hon fick ju veta tidigt att Lisa ej kommit hem och att hon var saknad tidigt. Så hon skulle ju kunna ha bra koll på vad närmsta grannarna i samma byggnad pysslat med vid samma tid.

Inte samma L, se mitt tidigare inlägg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in