Citat:
Ursprungligen postat av
Butter200
Helt rätt, att bli häktad är inte detsamma som att bli dömd som en del här tycks tro. Först häktning, sen väcks ev. åtal, och till sist så blir det rättegång, och där kommer den friande eller fällande domen. Så går det till i en rättsstat.
Någon skicklig jurist kan säkert rätta mig men om jag inte minns helt galet så har jag för mig från en kurs med en åklagare att trappan grovt kan delas in såhär:
Skälig misstanke: ca 30-50%
Sannolika skäl: ca 50-80%
Tillräckliga skäl (för åtal): >80%
Utom rimligt tvivel (fällande dom): ca 95%
Alltså, om åklagaren ens ska väcka åtal så måste hen ju tro på möjlighet till fällande dom och göra bedömningen att det är iaf 80% sannolikhet att rätt mgm sitter häktade. Precis som GW säger: Utan teknisk bevisning eller erkännande kan vi knappast förvänta oss fällande dom.
Nu har jag inte plöjt igenom alla 2500 sidor i tråden, så detta kanske tagits upp tusen gånger redan, men att så många tagits in för dna-prov borde väl indikera på att några främmande spår hittats på/nära LH eller hennes tillhörigheter? Om de spåren gav träff på mgm skulle väl åtal väckas bums? Eller?
Hoppas att de skyldiga (om det nu är någon som bragt henne om livet) hittas och får hårdast tänkbara straff. Jag lider med hennes stackars annhöriga. Vilken jäkla mardröm.