Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-21, 14:40
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
men åklagare får INTE LJUGA och han har ett stort antal gånger uppgett att det saknas teknisk bevisning
Och hur länge sedan var det han uttalade sig?
2015-06-21, 14:41
Medlem
MrFolds avatar
OM det är sant att de hade nycklarna till ladan där kroppen hittades OCH att denna vanligen var låst så måste jag säga att jag har väldigt svårt att hitta några andra rimliga teorier än att minst en av dem är skyldig. Det är rimligen inte mer än ett begränsat antal människor (5-10 st) som har nycklar och det blir då ganska avancerade och krångliga teorier som måste till för att skriva ut dem helt ur den här historien. Typ en ondskefull lagårdsförman som gömmer kroppen på sin egen arbetsplats och samtidigt lägger ut spår som ska peka mot två kollegor som samtidigt beter sig väldigt märkligt och på egen hand drar MP:s och polisens uppmärksamhet till sig.

Vi vet som sagt väldigt lite, men den typen av scenarion börjar påminna märkvärdigt mycket om de "alternativa teorier" som ett antal personer snurrade in sig i gällande mordet på Vatchareeya Bangsuan. Det var både ondskefulla karatemördare som försökte kasta skulden på en lämplig syndabock genom att smeta blod i hans bil och en rad märkliga omständigheter som förklarades bort som tillfälligheter, missförstånd eller rena felaktigheter för att förklara varför personen som dömdes skyldig till brottet av två eniga domstolar ändå var oskyldig. Sammanfattat av mig här: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
2015-06-21, 14:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Jag är inte säker på att bröderna gjort detta men samtidigt så litar jag på att polisen vet vad de sysslar med då de har ett par kilo mer information än oss här. Men kopplingen finns väl? De har jobbat där. En koppling som jag anser är stark. Frågan är om postaren menade innan de blev häktade eller om hen menar ännu längre tillbaka. I vilket fall som helst vet kanske bröderna om det finns ett "hemligt" nyckelgömställe eller om de kanske fortfarande hade tillgång till nycklarna då de är betrodda.

Ja kopplingen finns där de har funnits kring platsen där Lisa fanns och försvann och där en del av hennes saker återfanns. Men de har haft goda självständiga skäl att röra sig kring där, de skulle varit där oavsett. Så jag förstår polisen också mycket är märkligt men det skulle vart ännu märkligare om de inte tagit in dem. Läste att de dock fortfarande arbetar med att säkra och koppla bevisning och jobbar brett att andra gärningsmän kan finnas och att svaren än inte kommit från SKL varför de i dagsläget inte har teknisk bevisning som direkt kopplar dem till mordet (att Lisa fanns relativt nära liksom hennes saker är väl indiciesamband?).
2015-06-21, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Enligt åklagaren så finns det inga tekniska bevis så hur kan du då bygga ditt argument på att det fanns bevis i direkt anslutning till kroppen?

Källa:

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...aknad-av-bevis

Om man inte har tekniska bevis är det faktiskt märkligt att man bortser ifrån att kvinnan kan vara gärningspersonen och inte männen.

Tekniska BEVIS tar ett tag att få fram, uppemot 3 veckor ibland längre!
De har gjort fynd som skickats till teknisk undersökning, så det kommer antagligen fram BEVIS under nästa vecka, om inte så släpps bröderna i morgon (efter överklagan), eller den 30e då de suttit i 2 veckor!

edit: Det kan komma teknisk bevisning som friar männen men sätter dit någon annan så klart!

Åklagaren är den som bestämmer om männen ska häktas, varför tror ni han väljer att häkta dem utan att han har teknisk bevisning?! För att han måste vänta på att den tekniska undersökningen ska bli klar! Sen kan han säga att det finns teknisk bevisning!

LHs kropp är teknisk, hon obduceras, man letar efter hårstrån, hudavlagringar etc från andra personer. Det blir sen till tekniska bevis!
Senast redigerad av chrisemil 2015-06-21 kl. 14:44.
2015-06-21, 14:42
Medlem
Ponera att en invandrare blir mördad och någon planterar sakerna hos en känd Sd politiker som bor i området som kanske är känd för misshandel och skit hur går tankegångarna då? Visst kan Litauerna vara inblandade på något sätt men inte i mordet tror jag ej. Ville bara vända på steken och få folk att tänka utanför ramarna i ett bredare perspektiv...
2015-06-21, 14:44
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Så tror jag med.
GM bör dessutom ha kunskap om gästarbetarna för att kunna strössla bevisen fram till deras bostad. Alt. vill man sätta dit någon annan som bor i samma länga (det finns ju fler hushåll i det stenhuset).

Är det detta hus dom bor i?

http://www.hitta.se/kartan!~58.54065.../tileLayer!l=1

Klickar man på huset så verkar det varit en kvinna med samma förnamn som Caféägaren som iaf har varit skriven där.
2015-06-21, 14:45
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Rimligast tycker jag är att hon dog mellan MGM:s bostad och Martorp, som du själv säger är det fullt med folk vid cafet. Ev att man flyttade kroppen omedelbart.

Mina teorier bygger på att de hittat något i anslutning till ladan.bild 39. det kan vara polisen hand för munnen ( bilden tagen snett framifrån )alt en axelklaffs"prydnad". (bilden tagen snett bakifrån)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971375.ab

avspärrningarna var kvar längst där men det är klart att det kan vara fel...kanske bara mordplats men inte fyndplats.
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Att Lisa skulle hittats en låst lada kommer sig såvitt jag sett hittills av en bildtext till en tidningsartikel där det uttrycktes som att polisen brutit sig in i ladan på bilden.. Min bedömning är att det var redigeraren som tog något för givet i brist på information. Någon som sett pålitlig information på något annat ställe om att fyndplatsen var låst?
Här är tidningen med bildtexten:
http://www.skovdenyheter.se/article/...a-holms-kropp/
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Är det detta hus dom bor i?

http://www.hitta.se/kartan!~58.54065.../tileLayer!l=1

Klickar man på huset så verkar det varit en kvinna med samma förnamn som Caféägaren som iaf har varit skriven där.

Där finns 3 eller 4 bostäder i det huset, inget konstigt att någon som heter Lena bor där.
Och ja, det är det huset.
2015-06-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Helt rätt, att bli häktad är inte detsamma som att bli dömd som en del här tycks tro. Först häktning, sen väcks ev. åtal, och till sist så blir det rättegång, och där kommer den friande eller fällande domen. Så går det till i en rättsstat.

Någon skicklig jurist kan säkert rätta mig men om jag inte minns helt galet så har jag för mig från en kurs med en åklagare att trappan grovt kan delas in såhär:

Skälig misstanke: ca 30-50%
Sannolika skäl: ca 50-80%
Tillräckliga skäl (för åtal): >80%
Utom rimligt tvivel (fällande dom): ca 95%

Alltså, om åklagaren ens ska väcka åtal så måste hen ju tro på möjlighet till fällande dom och göra bedömningen att det är iaf 80% sannolikhet att rätt mgm sitter häktade. Precis som GW säger: Utan teknisk bevisning eller erkännande kan vi knappast förvänta oss fällande dom.

Nu har jag inte plöjt igenom alla 2500 sidor i tråden, så detta kanske tagits upp tusen gånger redan, men att så många tagits in för dna-prov borde väl indikera på att några främmande spår hittats på/nära LH eller hennes tillhörigheter? Om de spåren gav träff på mgm skulle väl åtal väckas bums? Eller?

Hoppas att de skyldiga (om det nu är någon som bragt henne om livet) hittas och får hårdast tänkbara straff. Jag lider med hennes stackars annhöriga. Vilken jäkla mardröm.
2015-06-21, 14:47
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Helt rätt.

Kan det ha varit så att Lisa hölls som sexslav i några timmar/dygn innan hon blev mördad/dog av skadorna?

Kan den ena brodern ha tagit henne själv först för att sedan låta sin andra bror också våldta henne och hjälpa till att städa undan osv? Frun kom på allt. Frun kanske placerade ut sakerna...?

Det är intressant att de båda bröderna överklagar men frun låter bli.................

Det kan mycket väl vara så. Men också möjligt är att godsherren Arne Jönsson varit med på dådet tillsammans med sina två drängar.
2015-06-21, 14:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Man vet väl säkert att bröderna bodde hos henne, så "skäligen misstänkt" och inte sannolikt för hennes del handlar alltså om ifall hon visste om att de begått brottet, förutsatt alltså att de är skyldiga? Hon kan ju knappast vara skäligen misstänkt för mord.

Ja självklart - det är ju för grovt skyddande av brottsling hon sitter häktad, det blev otydligt i mitt inlägg.

Observera att skyddande av brottsling kräver aktiv handling av något slag. Att enbart underlåta att rapportera till polisen att en släkting begått ett brott är inte brottsligt, utan det handlar om att man på något vis försöker hjälpa den skyldige att undkomma eller hjälper till att förstöra bevis eller göra något annat som försvårar utredningen.

Mitt stalltips är att hon kommer att släppas på tisdag, men att misstankarna kvarstår. Om det sen blir ett åtal (ifall nu en eller bägge bröder åtalas så småningom) har jag inte grund att göra nån "educated guess" om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in