Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tycker att den här uppgiften, om den är sann, är det mest intressanta som har framkommit de senaste tusentals sidorna här i tråden.

Vi har en uppgift om en viss ladugårdsförman som arbetar på gården, vem är han förman för, samtliga som arbetar på Martorp borde vara av intresse.

1. Vem är det som äger/arrenderar den del av ladan som skall innehålla grisuppfödning och
2. Vem ansvarar för daglig skötsel av djuren?
3. Vilka områden ansvarar ladugårdsförmannen

Personligen är jag mest förvirrad av alla dessa byggnader och delar av dessa som benämns utifrån användningsområde (nuvarande alt tidigare) t.ex. svinhuset, mjölkboden, maskinhall, verkstad, arbetsbarack.

Önskar jag haft en karta över hela ladugårdskomplexet på Martorp där just det skulle framgå.
Speciellt med tanke på att det dröjer innan FUP:en kommer. Ibland kanske vissa byggnader har flera namn beroende på vad dom kallas i vardagligt tal av bybor och stadsbor.
Medlem
MissMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Att bröderna är ostraffade betyder inte att dom inte begått brott innan. Brottsuppklarings statistiken i Litauen är nog inte speciellt hög.

Jag skrev fall. Inte att någon dömts.
Dom har bott i Sverige ganska länge.
Medlem
Hur man än vrider och vänder på det känns det som att något inte stämmer. Litauerna har säkert nåt med det hela att göra. De är ändå anhållna på sannolika skäl så nånting har polisen på dom.

Vet vi egentligen att de blev tagna innan Lisa hittades? Kanske hittade polisen Lisa först och sen tog in Litauerna efter det?! Även om polisen vid presskonferensen sa att de hittade Lisa "senare" så behöver det kanske inte vara efter att bröderna hade gripits...

Ett ytterst märkligt fall är det hur som.
2015-06-21, 14:02
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Att bröderna är ostraffade betyder inte att dom inte begått brott innan. Brottsuppklarings statistiken i Litauen är nog inte speciellt hög.
Varför skulle den uppklarade brottstatistiken vara lägre än i Sverige? Jag tror den är betydligt högre än i Sverige men o andra sidan så är det ju därför så många östeuropeer begår brott här och det kan ju även bröderna gjort.
2015-06-21, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
När du skriver "har hjälpt till" menar du då "har" som i att de har hjälpt till innan de blev häktade eller menar du ännu längre tillbaka? Frågan är intressant för det kan betyda att de har haft tillgång till ladan vid mordet eller inte haft det. Om man nu överhuvudtaget låser lador på landsbygden men det bör man väl göra förmodar jag.

Vet du vem som är ansvarig för att ge grisarna mat?

Jag känner inte till några namn på de anställda.

Än är inget huggit i sten
bara såpbubblor .....
2015-06-21, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Jo mitt inlägg vänder sig mot de som argumenterar för självmordsteorin. Att flickan hade varit konstig den aktuella dagen för att hon ämnade att ta livet av sig efter arbetspasset. Den konstige kunden har polisen säkert kollat upp. Detta är dock tidiga artiklar och i senare artiklar påstås det att denna störige kund inte existerade. Vilket är märkligt.
Självmordsteorin har jag lyckats missa i den här långa långa tråden...
Medierna är inte tillförlitliga, särskilt inte kvällstidningarna, så när har de fel i det här fallet då - fanns bråkstaken på cafét eller inte? Kan vi inte veta.
2015-06-21, 14:04
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Det är intressant att de båda bröderna överklagar men frun låter bli.................

Inte konstigt att hon inte överklagar. Om hon skulle släppts ut, vart skulle hon tagit vägen ensam? Kanske ingen vän att bo hos, och kan inte lämna landet. Bostaden kanske fortfarande avspärrad, ensam och säkert rädd med ev hotbild över sig. Låter som om det är tryggast på häktet....
2015-06-21, 14:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
1. Vem är det som äger/arrenderar den del av ladan som skall innehålla grisuppfödning och
2. Vem ansvarar för daglig skötsel av djuren?
3. Vilka områden ansvarar ladugårdsförmannen

Personligen är jag mest förvirrad av alla dessa byggnader och delar av dessa som benämns utifrån användningsområde (nuvarande alt tidigare) t.ex. svinhuset, mjölkboden, maskinhall, verkstad, arbetsbarack.

Önskar jag haft en karta över hela ladugårdskomplexet på Martorp där just det skulle framgå.
Speciellt med tanke på att det dröjer innan FUP:en kommer. Ibland kanske vissa byggnader har flera namn beroende på vad dom kallas i vardagligt tal av bybor och stadsbor.

... Exakt vad som behövs då det kommer olika motsägelsefulla uppgifter. Måtte väl finnas nån som har koll på vad som föds upp på en så stor gård på en liten landsbygd?
Ladan till höger vid entrén sades vara maskinhall närmast och med nötkreaturi andra änden.
Ungdjur i ladan rakt fram och ett stall som troligen inte användes på vä sida.
Vet dock inte ett dugg vad som är korrekt när nästa påstår det är grisuppfödning där?
Skjulet/arbetsboden ligger iaf på baksidan.
2015-06-21, 14:06
Medlem
Citat:
Om det är så att bröderna inte jobbade på Martorp så faller det mystiska med att de skulle ha lämnat ett pärlband av spår fram till sin egen ytterdörr. Jag har varit inne på det tidigare har jag för mig, att fynden leder förbi stenhuset, det gjordes ett fynd till mellan stenhuset och Martorp. Gärningspersonen har kanske inte alls försökt rikta fokus mot bröderna utan det slumpade sig som så att gärningspersonen dumpade Lisas tillhörigheter på väg mellan caféet och Martorp.

Det kan finnas ett fynd som gärningspersonen har lagt ut medvetet för att rikta fokus mot bröderna och övriga som jobbar i ladan vid caféet, nämligen handsken.

Rätt logiskt tycker jag, att begå ett brott vid caféet och därefter göra sig av med tillhörigheter längs med flyktvägen som råkar gå förbi brödernas bostad. Gärningspersonen var förmodligen stressad och misstaget som gjordes var att ta en av de kortaste och snabbaste vägarna till Martorp.

Om Martorp inte ägs av AJ och bröderna inte jobbar där så finns det faktiskt ingen direkt koppling mellan bröderna och Martorp, det gör att gärningspersonen kan fått för sig att kopplingen ladan vid caféet och Martorp inte kan göras, således säkert att dumpa kroppen i en stallbyggnad invid en väg som leder förbi Martorp.

Vad tror ni?

Jag är inte säker på att bröderna gjort detta men samtidigt så litar jag på att polisen vet vad de sysslar med då de har ett par kilo mer information än oss här. Men kopplingen finns väl? De har jobbat där. En koppling som jag anser är stark. Frågan är om postaren menade innan de blev häktade eller om hen menar ännu längre tillbaka. I vilket fall som helst vet kanske bröderna om det finns ett "hemligt" nyckelgömställe eller om de kanske fortfarande hade tillgång till nycklarna då de är betrodda.
2015-06-21, 14:07
Medlem
Citat:
Du menar alltså att bröderna inte var anställda på Martorp vid tillfället för Lisas försvinnande, intressant i så fall. Då bör de inte heller ha nycklar till byggnaderna kan jag tycka.

EDIT; Med tanke på att grisar finns i byggnaden så kan jag ha en viss förståelse för att någon polis menar att det inte var en trevlig syn, eller hur han nu uttryckte sig, vågar knappt spekulera i vilket skick man hittade kvarlevorna.
Grisar som fått mat som vanligt väljer nog inte att äta lik/människor framför sin vanliga mat ?
2015-06-21, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det har dementerats av en person i tråden att Martorp har grisar - det skulle enbart finnas nötkreatur där.
Så vad är det korrekta?

Vart kommer uppgiften från att hon hittades i en lada och vilken av byggnaderna ska det då vara på gården?

Jag kan enbart delge det som snackas i affären och bland oss boende. Har man nötkreatur borde det funnits betesdjur i anslutning till gården. Hon hittades i den ladan med 3 delad garageport på.
2015-06-21, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
ryktena avviker i så fall från det som framkommit i den här tråden,
och som i alla fall har viss faktagrund

Det har snackats rätt så mycket om att den yngre brodern varit nedstämd etc i tråden.
Rykten på en liten ort brukar ofta urarta.
Precis som innan i tråden då det snackades väldigt mycket om grisar.
Och med tanke på att pressen följt efter sökandet som iglar så tror jag att fyndplatsen Martorp är väldigt trovärdig.
http://www.skaraborgslanstidning.se/article/har-hittades-17-ariga-lisa-holms-kropp/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in