Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nej, det är inga nya uppgifter för mig och det finns andra iakttagelser som jag inte postat.

Lisas beteende på söndagen kan naturligtvis ha en helt naturlig förklaring.

Skulle hon betett sig annorlunda än vanligt , så är ju detta ytterst intressant.
2015-06-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazzmon
Jag har inte hunnit med att läsa hela tråden.

Snacket som går här på Kinnekulle är att det är den yngre litauiske mannen som mördat henne.
Ladan hon hittades i, innehåller grisar och de har skötts om som vanligt hela veckan, och djuren har även fått mat och halm under tidsperioden avspärrningarna varit där. Den gården ägs inte av AJ.
Bröderna har hjälpt till med renovering även på den gården

Tråkigt att privatpersoner hängs ut som presumtiva mördare.

Vi får vänta på svaren på alla våra frågor, meningslöst att sitta och spåna.

ok så det var där inne hon hittas..har man inte sett hört känt någonting av Lisa under hela sökveckan?
man bör väl ha skött om djuren även sökveckan
2015-06-21, 13:26
Medlem
MissMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Priset Lisa fick betala för att hon var snygg, attraktiv och mycket vacker var antagligen mycket högt.

Tyvärr blir jag mycket förvånad om det inte visar sig att hon blev riktigt brutalt våldtagen och blev utsatt för lidande under en längre tid av minst en person innan hon mördades.

Om det är en brutal våldtäkt med sadistiskt slut så kan jag till 99% säga att hennes utseende föga spelar roll.
Och åter igen så lär det inte vara första gången för GM.
Är det våldtäkt det rör sig om och det är bröderna som utfört detta så borde det finnas våldtäktsfall sedan innan där dom bor/bott.
2015-06-21, 13:28
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelleIsabelle
Det är ungefär så jag också tänker. I en sån situation tar nam av sig hjälmen och bär den med sig om man inte lämnar den vid moppen. I ett senare skede kan den ha använts för att försvara sig. Eller av GM. Eftersom det då finns DNA på den så har GM sett till att den inte hittas.
Hon lämnade kvar nyckeln i låset och påsen med tillhörigheter på styret men inte hjälmen?
2015-06-21, 13:29
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Lite fakta till tråden för omväxlings skull.

1. Enligt personal på kaféet i Blomberg ska det ha varit en person som på lördagen uppträdde konstigt.

2. På söndagen reagerade gäster på Lisa Holms beteende.

3. Efter stängning försvinner Lisa.

Samband?

Det här hade jag missat. Men det pekar ju ännu mer mot att Lisa kanske valt att ta sigt liv. Det händer tyvärr och är väl mer vanligt bland svenska ungdomar. Har 3 st i min egen krets som tagit livet av sig i ung ålder. Sådana perosner man verkligen inte trodde skulle göra det.
2015-06-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Ursäkta om ni tkr min fråga är dum.
Men förklara gärna vad ockhams rakkniv innebär.

Haha det hade jag ingen aning om heller innan jag hittade Flashback.
Man kan säga att det är ungefär "man ska inte gå över ån efter vatten". Eller inte krångla till det i onödan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv
2015-06-21, 13:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
ok så det var där inne hon hittas..har man inte sett hört känt någonting av Lisa under hela sökveckan?
man bör väl ha skött om djuren även sökveckan

Det lär någon ha gjort, och denne någon har ju knappast haft en anledning att berätta något om det är hen som har placerat Lisa där.

Uppgiften som framkom här i tråden om att AJ inte äger Martorp är intressant, bröderna jobbade inte där vad jag förstår. De har jobbat där tidigare. I och för sig så kan AJ arrendera utrymmen och bedriva verksamhet på Martorp, vet vi hur det förhåller sig, vems är grisarna?
2015-06-21, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazzmon
Jag har inte hunnit med att läsa hela tråden.

Snacket som går här på Kinnekulle är att det är den yngre litauiske mannen som mördat henne.
Ladan hon hittades i, innehåller grisar och de har skötts om som vanligt hela veckan, och djuren har även fått mat och halm under tidsperioden avspärrningarna varit där. Den gården ägs inte av AJ.
Bröderna har hjälpt till med renovering även på den gården

Tråkigt att privatpersoner hängs ut som presumtiva mördare.

Vi får vänta på svaren på alla våra frågor, meningslöst att sitta och spåna.

ryktena avviker i så fall från det som framkommit i den här tråden,
och som i alla fall har viss faktagrund
2015-06-21, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mycket möjligt att de kunde tala svenska, men varför gjorde de inte det med grannen då om de nu kan hantera språket?

Citat;

– De har varit hur trevliga och sociala som helst. Även om vi inte förstår varandra på grund av språkförbistring, sa grannen.

Källa:expressen.se

Trådsanning eller inte, jag kan inte hävda att bröderna inte förstår svenska men mycket talar för att de inte kunde göra sig förstådda med det svenska språket.

Mycket talar för att de kom till Sverige för att arbeta och tjäna pengar. Det är ganska vanligt att folk som dem sköter sitt och inte talar med folk, efter arbetsdagar på 10 timmar, 6-7 dagar i veckan. Det är alltid flera som arbetar ihop, så de har inte sociala behov, som grannar flest.

De förstod i alla fall att en flicka var försvunnen, att folk letade efter henne och att det var viktigt att ha alibi för tiden de drack "kaffe"!

Jag utgår ifrån att de förstår mer svenska än vad som framgått, men att de använder favoritfraserna som "att inte förstå svenska".
Senast redigerad av Vresrosen 2015-06-21 kl. 13:37.
2015-06-21, 13:35
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Det här hade jag missat. Men det pekar ju ännu mer mot att Lisa kanske valt att ta sigt liv. Det händer tyvärr och är väl mer vanligt bland svenska ungdomar. Har 3 st i min egen krets som tagit livet av sig i ung ålder. Sådana perosner man verkligen inte trodde skulle göra det.
Enligt personalen och caféägarinnan så var allt som vanligt när de sade hej då för kvällen. Varför då lita på en random flashbackares uppgift om att gäster ska ha upplevt henne konstig? Tillämpar du källkritik överhuvudtaget?
2015-06-21, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det lär någon ha gjort, och denne någon har ju knappast haft en anledning att berätta något om det är hen som har placerat Lisa där.

Uppgiften som framkom här i tråden om att AJ inte äger Martorp är intressant, bröderna jobbade inte där vad jag förstår. De har jobbat där tidigare. I och för sig så kan AJ arrendera utrymmen och bedriva verksamhet på Martorp, vet vi hur det förhåller sig, vems är grisarna?

Hovsgärde ska hon ha hittats, den lilla gården nordöst om Martorp:
https://www.google.se/maps/search/Hovg%C3%A4rde/@58.538331,13.3709049,502m/data=!3m1!1e3
2015-06-21, 13:38
Medlem
MrFolds avatar
Man måste dock komma ihåg (vis av erfarenhet från tidigare brottfall) att även rykten/påståenden som cirklar runt lokalt efter ett grovt brott bland folk som är bekanta med kanske både misstänkta GM, offer och omgivningar ofta visar sig vara felaktiga. Någon säger sig ha hört "ganska säkra uppgifter" om att det var på platsen X man hittade kroppen. Tre personer senare i kedjan har det blivit "säkra uppgifter" och tio personer senare hör nån "garanterat säkra uppgifter" av sin granne som man känt i 30 år som en absolut pålitlig och sanningsenlig person. Sen går man in på Flashback och berättar vad man nyss fått bekräftat.

Men självklart kan uppgifterna om ladan stämma. Intressant att det inte var på "AJ:s" mark - har det inte påståtts i tråden hela tiden att ladan tillhör honom?

Om ladan varit låst i normalfallet och bröderna inte haft nycklar dit så är det ju inte särskilt bra för åklagarens och polisens case.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in