2015-06-20, 15:26
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Och hur menar du att det ska gå till? Anser du det vara rimligt att en arenaägare ska hålla arenan stängd för andra evenemang i princip hela sommaren? Och var det verkligen klart att AIK skulle spela EL när dessa arrangemang bokades in?

Verkligheten är ju sådan att stora artister och större evenemang bokas upp på med avsevärt längre framförhållning än vad UEFA har vid publicering av speldatum. Speldatumen för EL och CL kvalen publicerades vad jag minnas i mitten/slutet på april. Arenaägarna, oavsett om det är en klubb, kommun eller ett privat fastighetsbolag har ett ansvar att driva verksamheten så den går runt ekonomiskt vilket kräver att arenan utnyttjas optimalt och de kommer sannolikt aldrig acceptera att låsa arenan för en klubb som har svårt att fylla arenan vid matcher mot mindre kända motståndare.

Dags att lyfta blicken och inse att har man byggt ett misslyckat skrytbygge som gått med förlust varje år hittills så kommer alltid ägarna att prioritera sådan verksamhet på arenan som ger dem tillräckliga inkomster för att minimera förlusterna och gå runt. Det innebär att en allsvenskt fotbollsklubb alltid kommer att få stå tillbaka för större publikdragande arrangemang, om inte fotbollsklubben är beredd att ta den extra kostnad det innebär att arenan står outnyttjad den tid då fotbollsklubben inte använder den för match.

Jag har inte annorlunda åsikter än dig i frågan, jag är helt insatt i problematiken. Och det är den problematiken som gör att jag inte vill att AIK ska spela på FA överhuvudtaget.

Hur såg ekonomin ut på Råsunda? Det var betydligt billigare att spela där iaf.
Citera
2015-06-20, 19:47
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Jag har inte annorlunda åsikter än dig i frågan, jag är helt insatt i problematiken. Och det är den problematiken som gör att jag inte vill att AIK ska spela på FA överhuvudtaget.

Hur såg ekonomin ut på Råsunda? Det var betydligt billigare att spela där iaf.

Var ska de i så fall spela?

Finns ju inte så många andra arenor som matchar en snittpublik på 15K och som tar 40-50K inför derbyna med DIF och Bajen. AIK som klubb har ju knappast råd att bygga eget utan får nog acceptera att försöka leva i symbios med SvFF. Inte vill ni väl spela på plastmattan på Tele2? Som för övrigt lär ha samma problematik.

Visst var det betydligt billigare hyra på Råsunda, men så var det ju en gammal och utsliten arena som i princip var "gratis" att äga för SvFF. SvFF ekonomi efter bygget av Nationalarenan är ingen lysande läsning, underskott i storleksordningen 40 mille i fjol. Kommer nog att krävas en två-tre konkurser för arenabolaget innan den kan ge en intäkt till ägarna.

Och även om AIK skulle bygga egen arena så skulle den också behöva ha extra arrangemang utöver era hemma matcher för att bära sig. Det är inte bara byggkostnad på allt från 250 miljoner och uppåt som ska betalas, sannolikt så rör det sig om minst den dubbla summan för en vettig stadion i Stockholm. Det tillkommer en rätt saftig driftskostnad som följer med ett nybygge.
Citera
2015-06-20, 21:27
Avslutad
Citat:
Och det är den problematiken som gör att jag inte vill att AIK ska spela på FA överhuvudtaget.
Är nyfiken, vart vill du att Aik skall spela menar du?
Citera
2015-06-21, 00:38
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Är nyfiken, vart vill du att Aik skall spela menar du?

Finns inga realistiska alternativ tyvärr, man får väl dras med den i 50 år.
Citera
2015-06-21, 04:13
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Finns inga realistiska alternativ tyvärr, man får väl dras med den i 50 år.

Som vi blåvita får dras med GU. Är det inte underbart? Alla fans på plats ser felbygget från dag 1, och blir fast med skiten i 20-50 år.

Älska livet.
Citera
2015-06-21, 07:43
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Som vi blåvita får dras med GU. Är det inte underbart? Alla fans på plats ser felbygget från dag 1, och blir fast med skiten i 20-50 år.

Älska livet.

Gamla har sina klara brister helt klart, och vi kan väl vara glada över att slippa problematiken med att både vi och Häcken inte spelar EL i sommar. Vår första match (om vi inleder hemma) går under gothiaveckan och då skall det ju spelas finaler på Gamla på fredagen. Vi spelar på torsdagen. Inte hört nåt om att det skulle krävas flytt men ändå.

Varför i h-e inte Gothias finaler spelas på Häckens egen arena eller som ifjol på SKF Arena på Heden kan man ju undra.

Gamla Ullevis största brister är en enormt bristande kiosk/toalettkapacitet.
Citera
2015-06-21, 12:12
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Att man självklart inte bokar in evenemangen från första början när man vet att AIK spelar i EL-kvalet och vilka datum det kan bli hemmamatch. När det sedan är säkert vilka datum som spelas och inte spelas kan man boka in vilka evenemang man vill.

Och det är därför man ska spela fotboll på fotbollsarenor och inte evenemangsarenor. Lite mer detta jag fiskar efter.

Visste man att AIK skulle spela EL-kval när man bokade de andra arrangemangen? Visste man vilka datum EL-kvalet skulle kunna komma att spelas när man bokade de andra arrangemangen?

Citat:
Ursprungligen postat av MrBlanko
Erkänn att du hade gnällt om Eurovision hade annordnats istället...

Jag är som sagt inte gnagare och bryr mig därför inte. Men jag skrev också att jag givetvis skulle ogilla det starkt om Bajen skulle fått flytta till Friends av någon oförutsedd anledning (AC/DC, Jehovas Vittnen eller Schlagern spelar ingen roll). Samtidigt kan inte våra lag ha det inflytandet att arrangörerna ställer in mångmiljonarrangemang som råkat hamna på en eventuell speldag när matchen i fråga inte varit inplanerad eller varit en förväntad del av säsongen.
Citera
2015-06-21, 12:56
Medlem
Man har inte direkt någon medkänsla med gnaget, men jag tycker fan nästan synd om gnagarna som får dras med Friends.
Citera
2015-06-21, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Man har inte direkt någon medkänsla med gnaget, men jag tycker fan nästan synd om gnagarna som får dras med Friends.
Det är ju ett fuskbygge redan från början. Att slipsnissarna på förbundet sedan gråter ut i media över att dom inte fick vara en av arrangörerna i EM 2020 säger ju det mesta.
Citera
2015-06-21, 13:11
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Det är ju ett fuskbygge redan från början. Att slipsnissarna på förbundet sedan gråter ut i media över att dom inte fick vara en av arrangörerna i EM 2020 säger ju det mesta.

Fuskbygge är väl att ta i, däremot är den inte riktigt så välplanerad och genomtänkt som man kan förvänta sig av en arena för de pengarna. Det är inte direkt så man upplever att man kommer till en modern, nybyggd arena när man kliver innanför ytterskalet. Där känns Tele2 betydligt modernare och fräschare.
Citera
2015-06-21, 13:24
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Visste man att AIK skulle spela EL-kval när man bokade de andra arrangemangen? Visste man vilka datum EL-kvalet skulle kunna komma att spelas när man bokade de andra arrangemangen?

Datum för när Europa League 2016/17 skall spelas är satta https://en.wikipedia.org/wiki/2016%E2%80%9317_UEFA_Europa_League så nog borde man vetat om datumen redan när man bokade in Jehovas (av alla...) och konserten. Dock vet man ju inte om man får inleda hemma/borta eller är kvalificerade förrän senare.
Citera
2015-06-21, 14:21
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Datum för när Europa League 2016/17 skall spelas är satta https://en.wikipedia.org/wiki/2016%E2%80%9317_UEFA_Europa_League så nog borde man vetat om datumen redan när man bokade in Jehovas (av alla...) och konserten. Dock vet man ju inte om man får inleda hemma/borta eller är kvalificerade förrän senare.

Nä, utifrån den informationen går det inte att påstå att man vet datumen för specifika matcher. Det enda denna information säger är att kvalificering till huvudturneringen sker mellan 2 Juli och 27 Augusti 2015 samt att huvudturneringen spelas mellan 17 September 2015 – 18 Maj 2016. När dessa perioder spikas vet man inte vilka de deltagande lagen till kommande års turnering är, eller vem som spelar i vilken kvalomgång. Dessutom brukar matchdagarna i kvalomgångarna vara fördelade över 3 veckodagar och det framgår heller inte vem som har hemma eller bortamatch. Alltså näst intill oanvändbar information för arenaägaren...

För att undvika konflikt behövs de exakta datumen för respektive omgång och exakt vilka lag som ska spela. För svensk del vet man vilka lag som ska spela EL-kval i november men de exakta speldagarna fastställs inte av UEFA förrän i april eller maj och då är redan de flesta stora arrangemang för sommaren bokade. De är orimligt att arena ägaren ska låsa arenan för andra arrangemang under hela den aktuella perioden enbart för 1-4 kvalmatcher ska spelas under maximalt fyra enskilda dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in