2015-06-18, 17:23
Medlem
Tlagnojs avatar
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/aik/article20990271.ab

Härligt att man på Sveriges nationalarena i fotboll prioriterar konvent för Jehovas Vittne före europeisk cupfotboll.
Citera
2015-06-18, 17:31
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Nej, jag är en fotbollsälskare sedan 1960 och anser att fotboll i landets två högsta serier ska spelas på gräs. Jag tror att Sverige som landslag förlorar på sikt om det fortsätter mot konstgjort gräs. Som träningsunderlag på vintern får jag väl acceptera i norra Sverige men inte som matchunderlag.

Håller med, man borde uteslutas ur de professionella serierna om man inte har gräs som underlag.
Citera
2015-06-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Ja men du växte troligen upp kring Sydöstra SMåland det är lite skillnad jag pratar om hålor i Norra Svealand och i princip hela Norrland. Erat gräs återhämtar sig.

Det är en enorm skillnad tro mig...

I Malmö kan alla spela på natugräs skitklubbar som BK Olympic har tre fyra gräsplaner som knappt kräver underhåll....

Vad det har att göra med Tele2 är ganska simpelt.
Merparten av spelare som har spelat i en håla som Issac Kiese Thelin är fostrade på konstgräs och inte naturgräs därför kommer de snarare att föredra det och tjäna fördelar att möta lag på konstgräsmattor.

Men nu tar vi det igen då, eftersom du inte förstod.
För träning i norrland och södra sverige vintertid ja då är konstgräs jävligt bra, givetvis.
För matcher i en proffsserie, då ska det vara gräs.

Nu diskuterar vi arenafrågan, och då är det ingen klimatfråga. Borås, åtvidaberg, norrköping, örebro, tele2 arena. Ingen ligger i de områden du diskuterar, så det är inte relevant.

Sedan säger du ju emot dig själv. Jaha, om folk är "fostrade" på konstgräs är det en fördel när de bärjar spela match, men att det är en nackdel när de sedan ska ut i Europa till gräs, det är "skitsnack.."???

Betänk att 85% av Sveriges befolkning INTE bor i de områden du pratar om.
Citera
2015-06-18, 21:46
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Men nu tar vi det igen då, eftersom du inte förstod.
För träning i norrland och södra sverige vintertid ja då är konstgräs jävligt bra, givetvis.
För matcher i en proffsserie, då ska det vara gräs.

Nu diskuterar vi arenafrågan, och då är det ingen klimatfråga. Borås, åtvidaberg, norrköping, örebro, tele2 arena. Ingen ligger i de områden du diskuterar, så det är inte relevant.

Sedan säger du ju emot dig själv. Jaha, om folk är "fostrade" på konstgräs är det en fördel när de bärjar spela match, men att det är en nackdel när de sedan ska ut i Europa till gräs, det är "skitsnack.."???

Betänk att 85% av Sveriges befolkning INTE bor i de områden du pratar om.

Fast det är en tidsfråga Europakvalmatcher i Champions LEague får spelas på arenor som Tele2.
Cesena i Italien spelar på konstgräs (finns några lag till i de två högsta serier)
Tromsö spelar på konstgräs
CSKA Moskva
Lokomotiv
Spartak spelar alla på samma stadium med konstgräs
Bayer Leverkusen spelar på "hybrid gräs"
Liksom många av EPL lagen med stora arenor
Red Bull Salzburg kör Konstgräs

Det kommer komma mer å mer.
Ta ett lag som Parma som är helt ruinerat nu varför ska inte de investera i konstgräs (de har inte haft råd att betala vaktmästare och greenkeepers på över ett år)....

Citat:
Från och med säsongen 2005–2006 tillåter Uefa tävlingsmatcher på konstgräsplaner, om dessa uppfyller bestämda kriterier. Luzjnikistadion i Moskva blev historisk med både den första Champions League-matchen på konstgräs, liksom den första kvalmatchen till EM (Ryssland–England 17 oktober 2007).
Citera
2015-06-18, 22:09
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/aik/article20990271.ab

Härligt att man på Sveriges nationalarena i fotboll prioriterar konvent för Jehovas Vittne före europeisk cupfotboll.

Vad tycker du man skulel göra? Avboka två evenemang som redan är planerade och klara. Det hade varit skillnad om matcherna lottades först och bolaget bokat andra evenemang samma dagar trots detta. Visst, jag hade inte gillat om Bajen hade varit i samma sits men våra lag har arenor som inte enbart är avsedda för fotboll och då kan sådant här hända. Det viktiga är att vi har förtur i alla de matcher som kan planeras in långt i förväg.
Citera
2015-06-18, 22:58
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Vad tycker du man skulel göra? Avboka två evenemang som redan är planerade och klara. Det hade varit skillnad om matcherna lottades först och bolaget bokat andra evenemang samma dagar trots detta. Visst, jag hade inte gillat om Bajen hade varit i samma sits men våra lag har arenor som inte enbart är avsedda för fotboll och då kan sådant här hända. Det viktiga är att vi har förtur i alla de matcher som kan planeras in långt i förväg.

Att man självklart inte bokar in evenemangen från första början när man vet att AIK spelar i EL-kvalet och vilka datum det kan bli hemmamatch. När det sedan är säkert vilka datum som spelas och inte spelas kan man boka in vilka evenemang man vill.

Och det är därför man ska spela fotboll på fotbollsarenor och inte evenemangsarenor. Lite mer detta jag fiskar efter.
Citera
2015-06-18, 23:31
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Hade inte AIK ett avtal med förbundet om spel på FA. Får AIK ersättning för en ev. flytt?
Citera
2015-06-19, 00:14
Medlem
Citat:
Påstår du dig inte vara MFF:are? I sådana fall borde du veta att de inte har konstgräs längre.
Citera
2015-06-19, 08:05
Medlem
kostymnisses avatar
Det är ju ingen som ifrågasätter att:

1.Att konstgräs slår grus varje dag i veckan (man såg ju för jävligt ut efter snöslask matcher på grus...) 2.Att konstgräs är bättre på "bredd-planer" som t.ex. Heden i Göteborg där det spelas fotboll 24/7.

Det jag och de som föredrar att sporten hålls intakt är när konstgräset kommer in i eliten. Där skall det icke vara av den enkla anledningen att det blir en helt annan sport.
Citera
2015-06-19, 08:36
Medlem
Kungblas avatar
Citat:
Fast det är en tidsfråga Europakvalmatcher i Champions LEague får spelas på arenor som Tele2.
Cesena i Italien spelar på konstgräs (finns några lag till i de två högsta serier)
Tromsö spelar på konstgräs
CSKA Moskva
Lokomotiv
Spartak spelar alla på samma stadium med konstgräs
Bayer Leverkusen spelar på "hybrid gräs"
Liksom många av EPL lagen med stora arenor

Det kommer komma mer å mer.
Ta ett lag som Parma som är helt ruinerat nu varför ska inte de investera i konstgräs (de har inte haft råd att betala vaktmästare och greenkeepers på över ett år)....

Varför ljuger du? Snabba kollar på wikipedia visar att av de lag du nämnde är det bara Cesena och Tromsö som spelar på konstgräs.

CSKA Moskva https://sv.wikipedia.org/wiki/Arena_Chimki - Naturgräs

Lokomotiv Moskva https://en.wikipedia.org/wiki/Lokomotiv_Stadium_%28Moscow%29 - Naturgräs

Spartak Moskva https://en.wikipedia.org/wiki/Otkrytiye_Arena - Står inte om det är naturgräs eller inte, men med tanke på att arenan ingår i Rysslands bid för vm 2018 och den här http://visualrian.ru/en/site/gallery/index/id/2473208/context/%7B%22feature%22%3A%22407223%22%7D bilden när man googlar arenans namn så förutsätter jag gräs.

Red bull https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Bull_Arena_%28Salzburg%29 Sedan 2010 naturgräs, alltså ett lag som valde att gå från plast till gräs.

Hybridgräs anser inte jag vara konstgräs då plasten bara används för att förstärka naturgräsets rötter.
Citera
2015-06-19, 09:26
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Att man självklart inte bokar in evenemangen från första början när man vet att AIK spelar i EL-kvalet och vilka datum det kan bli hemmamatch. När det sedan är säkert vilka datum som spelas och inte spelas kan man boka in vilka evenemang man vill.

...

Och hur menar du att det ska gå till? Anser du det vara rimligt att en arenaägare ska hålla arenan stängd för andra evenemang i princip hela sommaren? Och var det verkligen klart att AIK skulle spela EL när dessa arrangemang bokades in?

Verkligheten är ju sådan att stora artister och större evenemang bokas upp på med avsevärt längre framförhållning än vad UEFA har vid publicering av speldatum. Speldatumen för EL och CL kvalen publicerades vad jag minnas i mitten/slutet på april. Arenaägarna, oavsett om det är en klubb, kommun eller ett privat fastighetsbolag har ett ansvar att driva verksamheten så den går runt ekonomiskt vilket kräver att arenan utnyttjas optimalt och de kommer sannolikt aldrig acceptera att låsa arenan för en klubb som har svårt att fylla arenan vid matcher mot mindre kända motståndare.

Dags att lyfta blicken och inse att har man byggt ett misslyckat skrytbygge som gått med förlust varje år hittills så kommer alltid ägarna att prioritera sådan verksamhet på arenan som ger dem tillräckliga inkomster för att minimera förlusterna och gå runt. Det innebär att en allsvenskt fotbollsklubb alltid kommer att få stå tillbaka för större publikdragande arrangemang, om inte fotbollsklubben är beredd att ta den extra kostnad det innebär att arenan står outnyttjad den tid då fotbollsklubben inte använder den för match.
Citera
2015-06-20, 15:07
Medlem
Citat:

Erkänn att du hade gnällt om Eurovision hade annordnats istället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in