Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Måste du förutsätta ett förlopp där gärningsmannen "går till attack" på en gång? Man kan väl tänka sig att hon kommer ut från kaféet och att GM kommer fram för att "prata" med henne. Situationen är obehaglig och hon försöker säga att hon behöver åka hem. GM ställer sig i vägen för mopeden... Hon försöker fortsätta att prata sig ur situationen...
OBS! Detta är inte en "teori" från min sida, för jag vet verkligen inte vad som hände. Jag vill bara visa att dina idéer liksom många andras bygger på antaganden som är helt godtyckliga och absolut inte behöver vara riktiga. De är oftast inte ens sannolika.
Även om det inte är en teori så är det ett naturligt sätt att träffas, ljusår ifrån tjuvar och annat konstigt som skulle ha uppenbarat sig där bakom caféet, älg har också nämnts.
Jag tror faktiskt att Lisa och gärningspersonen bara råkade korsa varandras vägar och söker därför vettiga förklaringar till hur det kunde slumpa sig, som en motvikt till invecklade hypoteser om precis vad som helst. Att gärningspersonen avsåg att hämta något eller bara var ute på promenad känns spontant som rimliga förklaringar tycker jag.
Jag har tittat på vad jag tror är den yngre broderns tycke och smak på Youtube, ett par klipp med tjejer som förefaller att vara i Lisas ålder som dansar hemma framför spegeln, även i övriga klipp genomgående långhåriga tjejer. Behöver inte betyda något men om det är rätt person så kan det säga något om varför han eventuellt blev intresserad av Lisa just där och då, om han nu blev det.
Jag tycker att det är svårt att se något tydligt som pekar på att mordet var planerat eller inte, dock lutar jag åt oplanerat då kroppen och tillhörigheter återfunnits på platser och sådant sätt att det förvånar mig, ett hafsverk. Gärningsmannen har inte förberett sig väldigt noga tycker jag.
Om mordet har föregåtts av ett sexuellt övergrepp, vilket jag tror, så har det varit en impulsiv handling, tillfället uppstod och det var inte genomtänkt, stressad och rådvill dödar han Lisa då han inser att han inte kan komma ur situationen på något annat sätt.
Det är vad jag tror just nu.