Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Nu är allt snurrat och vinklat 1500 ggr, finns inget mer att spekulera i förens vi får veta mer

Jo, C.B. Han bør vi diskutere.
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ketchup25000
Om ovan tider stämmer på nåt ungefär så tar det anmärkningsvärd lång mellan hon går runt hörnet och tills hon skickar sms:et (~13 min). Om man lyckas lista ut varför det tar så lång tid så är man nog nära att knäcka detta.

Några funderingar:
  • Som jag har förstått det så står mopeden parkerad bakom caféet, väl undangömd från vägen. Att någon skulle ha påkallat hennes uppmärksamhet från håll är därför osannolikt.
  • Det är också osannolikt att hon skulle lämnat en påse jämte sin moped samt nyckeln för att av någon anledning bege sig någonstans, inte minst om det var blåsigt.
  • Med ovan anledning är det enda sannolika att hon har blivit attackerad bakom caféet.
  • Alltså måste gärningsmannen antingen ha gömt sig bakom caféet och väntat eller tagit sig dit. Att personer skulle ha hastat dit känns som en onödig risk för att bli upptäck av någon. Det mest sannolika är alltså att personer har gömt sig.
  • Det betyder också att gärningsmannen vetat att L åkte moped och att de stod parkerad på baksidan samt ungefär när dom brukar stänga caféet.
  • Men, varför väntar gärningsmannen sisådär 13 minuter innan han går till attack?
  • Och återigen, varför tar det så lång tid innan hon skickar SMS:et?
Hon kan ha satt sig på någon av stolarna och pustat ut, kollat in sociala medier, skickat sms etc. Om gm hade varit ute efter LH borde hen/de slagit till innan hon satte sig på mopeden. Därför tror jag att gm trodde att alla hade lämnat kafeterian och att det uppstod en situation när gm körde in bakom kafeterian med någon typ av fordon.
Senast redigerad av B0B0-emulator 2015-06-20 kl. 23:06.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kicki.sweden
Det kan ju faktiskt vara så att hon stod och höll jobbarkompisen sällskap medans hon väntade på bussen? Den gick väl 20 över om jag minns rätt.....

Är busshållplats = cafét? Fast busschafissen kanske vet vilka som skall åka, givet man står vid vägkanten.

I så fall stämmer tiden bra med Lisas SMS. Då är det endast 7 minuter det rör sig om innan mobilen dör.
2015-06-20, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoFabulous
Jag tycker att han säger "ena" som du säger att han tittar ner och gör en grimas just för att han försagt sig.
http://unionen.de/temp/lisasena.mp4
http://unionen.de/temp/lisasena.mp3

Rent psykologiskt så tycker jag annars inte att hans blick ner i bordet och grimas passar in.
Man gör inte så helt utan anledning, hans grimas och känslouttyck och hur han ser ut efteråt känns precis som att han skäms för att han försagt sig.
2015-06-20, 22:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Är busshållplats = cafét? Fast busschafissen kanske vet vilka som skall åka, givet man står vid vägkanten.

I så fall stämmer tiden bra med Lisas SMS. Då är det endast 7 minuter det rör sig om innan mobilen dör.
Nej, det finns ingen busshållplats vid kaféet.
2015-06-20, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag håller med om att det mest sannolika är att hon blev överfallen eller bortförd vid mopeden, eftersom hennes väska eller påse låg kvar där och nyckeln satt i.

Vad gäller de felande 13 minuterna som flera andra varit inne på, så ser jag inget problem. Tidpunkten för SMS:et vet vi exakt, men ~18.10 betyder 18.10 ± 5 min. Kan mycket väl ha tagit cirka 8 min att säga hej till kompisarna, gå till mopeden, dona med den och plocka fram mobilen.

Bussen gick 18:20 och alltså måste kollegorna lämnat i alla fall 18:15. Då pratar vi minst 8 minuter. Det är fortfarande för lång tid. Det tar 1 max 2 minuter att skicka iväg ett kort SMS. Om det nu var blåsigt så tror jag inte man står där och "donar" i onödan. 5 minuter hade jag kunnat acceptera.
2015-06-20, 22:59
Medlem
Citat:
Om ovan tider stämmer på nåt ungefär så tar det anmärkningsvärd lång mellan hon går runt hörnet och tills hon skickar sms:et (~13 min). Om man lyckas lista ut varför det tar så lång tid så är man nog nära att knäcka detta.

Några funderingar:
  • Som jag har förstått det så står mopeden parkerad bakom caféet, väl undangömd från vägen. Att någon skulle ha påkallat hennes uppmärksamhet från håll är därför osannolikt.
  • Det är också osannolikt att hon skulle lämnat en påse jämte sin moped samt nyckeln för att av någon anledning bege sig någonstans, inte minst om det var blåsigt.
  • Med ovan anledning är det enda sannolika att hon har blivit attackerad bakom caféet.
  • Alltså måste gärningsmannen antingen ha gömt sig bakom caféet och väntat eller tagit sig dit. Att personer skulle ha hastat dit känns som en onödig risk för att bli upptäck av någon. Det mest sannolika är alltså att personer har gömt sig.
  • Det betyder också att gärningsmannen vetat att L åkte moped och att de stod parkerad på baksidan samt ungefär när dom brukar stänga caféet.
  • Men, varför väntar gärningsmannen sisådär 13 minuter innan han går till attack?
  • Och återigen, varför tar det så lång tid innan hon skickar SMS:et?

Då tänker vi i samma banor. Hon blev troligtvis attackerad bakom Kaféet. Svårt att se GM från vägen utanför. Handsken i Ladan har nog lagts dit senare. Men jag tror att flickan har en konversation med GM fram tills 18:23 sen pang.
Hon känner åtminstone igen personen utan att fördenskull ha nån personlig relation till GM. Hon kan identifiera GM. En invit av GM som avisas, ordväxling följer, skickar messet, GM ger sig inte, flickan ber GM fara o flyga varvid denne tappar fattningen fullständigt. Typ nåt sånt.
2015-06-20, 23:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Bussen gick 18:20 och alltså måste kollegorna lämnat i alla fall 18:15. Då pratar vi minst 8 minuter. Det är fortfarande för lång tid. Det tar 1 max 2 minuter att skicka iväg ett kort SMS. Om det nu var blåsigt så tror jag inte man står där och "donar" i onödan. 5 minuter hade jag kunnat acceptera.

Vet man vad det stod i SMS:et? Kanske hade hon problem med att starta mopeden?
2015-06-20, 23:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Måste du förutsätta ett förlopp där gärningsmannen "går till attack" på en gång? Man kan väl tänka sig att hon kommer ut från kaféet och att GM kommer fram för att "prata" med henne. Situationen är obehaglig och hon försöker säga att hon behöver åka hem. GM ställer sig i vägen för mopeden... Hon försöker fortsätta att prata sig ur situationen...

OBS! Detta är inte en "teori" från min sida, för jag vet verkligen inte vad som hände. Jag vill bara visa att dina idéer liksom många andras bygger på antaganden som är helt godtyckliga och absolut inte behöver vara riktiga. De är oftast inte ens sannolika.

Även om det inte är en teori så är det ett naturligt sätt att träffas, ljusår ifrån tjuvar och annat konstigt som skulle ha uppenbarat sig där bakom caféet, älg har också nämnts.

Jag tror faktiskt att Lisa och gärningspersonen bara råkade korsa varandras vägar och söker därför vettiga förklaringar till hur det kunde slumpa sig, som en motvikt till invecklade hypoteser om precis vad som helst. Att gärningspersonen avsåg att hämta något eller bara var ute på promenad känns spontant som rimliga förklaringar tycker jag.

Jag har tittat på vad jag tror är den yngre broderns tycke och smak på Youtube, ett par klipp med tjejer som förefaller att vara i Lisas ålder som dansar hemma framför spegeln, även i övriga klipp genomgående långhåriga tjejer. Behöver inte betyda något men om det är rätt person så kan det säga något om varför han eventuellt blev intresserad av Lisa just där och då, om han nu blev det.

Jag tycker att det är svårt att se något tydligt som pekar på att mordet var planerat eller inte, dock lutar jag åt oplanerat då kroppen och tillhörigheter återfunnits på platser och sådant sätt att det förvånar mig, ett hafsverk. Gärningsmannen har inte förberett sig väldigt noga tycker jag.

Om mordet har föregåtts av ett sexuellt övergrepp, vilket jag tror, så har det varit en impulsiv handling, tillfället uppstod och det var inte genomtänkt, stressad och rådvill dödar han Lisa då han inser att han inte kan komma ur situationen på något annat sätt.

Det är vad jag tror just nu.
Senast redigerad av OY 2015-06-20 kl. 23:02.
2015-06-20, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Knappast.. De kan mycket väl ha varit någon i närheten utan att de la det på minnet. När du åkte från jobbet senast var det någon på eller vid parkeringen då?

Hennes ena kollega har uttryckligen sagt att hon brukar kolla så ingen person håller sig kring caféet vid stängning eftersom dom har haft problem med inbrott.
2015-06-20, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Teori:

Kan inte affärskollegan till AJ varit med AJ när de träffade Lisa på caféet? Han fick där höra att Lisa skulle åka hem själv.
Kollegan som lämnade före de andra såg ju då en silvrig bil stå konstigt parkerad, sägs det iaf.

En BMW har synts köra rasande fort under kvällen, som affärskollegan också äger. Färgen på den är inte bekräftad dock?

Pappan till LH skall också äga en BMW, men detta är hursomhelst mycket intressanta uppgifter då vi trott att det var fadern som färdades i 200km/h.
2015-06-20, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Teori:

Kan inte affärskollegan till AJ varit med AJ när de träffade Lisa på caféet? Han fick där höra att Lisa skulle åka hem själv.
Kollegan som lämnade före de andra såg ju då en silvrig bil stå konstigt parkerad, sägs det iaf.

En BMW har synts köra rasande fort under kvällen, som affärskollegan också äger. Färgen på den är inte bekräftad dock?

Finns det någon annan källa/vittnesmål än AJ på att han träffade LH första och enda gången samma dag hon försvann?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in