Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 22:47
Medlem
Myztifys avatar
Det har ju spekulerats fram och tillbaka om kroppen är flyttad, i en traktorskopa som är upplyft, inget ovanligt att man kör traktor på de sättet då skopan annars skymmer sikt, vilka har tillgång till traktor med skopa..?
2015-06-20, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vem är B.C. ?

Förlåt, jag skrev fel. C.B er rätt.
2015-06-20, 22:48
Medlem
Bouchets avatar
Är detta MGM:s bostad?

https://www.google.se/maps/@58.540689,13.345414,3a,66.8y,207.48h,52.88t/data=!3m4!1e1!3m2!1saURDIYCoEZSey-aKABEU_w!2e0
2015-06-20, 22:49
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Måste du förutsätta ett förlopp där gärningsmannen "går till attack" på en gång? Man kan väl tänka sig att hon kommer ut från kaféet och att GM kommer fram för att "prata" med henne. Situationen är obehaglig och hon försöker säga att hon behöver åka hem. GM ställer sig i vägen för mopeden... Hon försöker fortsätta att prata sig ur situationen...

OBS! Detta är inte en "teori" från min sida, för jag vet verkligen inte vad som hände. Jag vill bara visa att dina idéer liksom många andras bygger på antaganden som är helt godtyckliga och absolut inte behöver vara riktiga. De är oftast inte ens sannolika.

Det kan ju faktiskt vara så att hon stod och höll jobbarkompisen sällskap medans hon väntade på bussen? Den gick väl 20 över om jag minns rätt.....
2015-06-20, 22:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ketchup25000
Om ovan tider stämmer på nåt ungefär så tar det anmärkningsvärd lång mellan hon går runt hörnet och tills hon skickar sms:et (~13 min). Om man lyckas lista ut varför det tar så lång tid så är man nog nära att knäcka detta.

Några funderingar:
  • Som jag har förstått det så står mopeden parkerad bakom caféet, väl undangömd från vägen. Att någon skulle ha påkallat hennes uppmärksamhet från håll är därför osannolikt.
  • Det är också osannolikt att hon skulle lämnat en påse jämte sin moped samt nyckeln för att av någon anledning bege sig någonstans, inte minst om det var blåsigt.
  • Med ovan anledning är det enda sannolika att hon har blivit attackerad bakom caféet.
  • Alltså måste gärningsmannen antingen ha gömt sig bakom caféet och väntat eller tagit sig dit. Att personer skulle ha hastat dit känns som en onödig risk för att bli upptäck av någon. Det mest sannolika är alltså att personer har gömt sig.
  • Det betyder också att gärningsmannen vetat att L åkte moped och att de stod parkerad på baksidan samt ungefär när dom brukar stänga caféet.
  • Men, varför väntar gärningsmannen sisådär 13 minuter innan han går till attack?
  • Och återigen, varför tar det så lång tid innan hon skickar SMS:et?

Jag håller med om att det mest sannolika är att hon blev överfallen eller bortförd vid mopeden, eftersom hennes väska eller påse låg kvar där och nyckeln satt i.

Vad gäller de felande 13 minuterna som flera andra varit inne på, så ser jag inget problem. Tidpunkten för SMS:et vet vi exakt, men ~18.10 betyder 18.10 ± 5 min. Kan mycket väl ha tagit cirka 8 min att säga hej till kompisarna, gå till mopeden, dona med den och plocka fram mobilen.
2015-06-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Måste du förutsätta ett förlopp där gärningsmannen "går till attack" på en gång? Man kan väl tänka sig att hon kommer ut från kaféet och att GM kommer fram för att "prata" med henne. Situationen är obehaglig och hon försöker säga att hon behöver åka hem. GM ställer sig i vägen för mopeden... Hon försöker fortsätta att prata sig ur situationen...

OBS! Detta är inte en "teori" från min sida, för jag vet verkligen inte vad som hände. Jag vill bara visa att dina idéer liksom många andras bygger på antaganden som är helt godtyckliga och absolut inte behöver vara riktiga. De är oftast inte ens sannolika.

Eftersom hennes kollegor inte såg någon person i närheten så måste personen gömt sig där bakom. Antag att han, som du säger, kommer fram och börjar prata/hindra henne. Det känns konstigt att hon skulle spendera 10 minuter att "prata sig ut ur situationen" för att sedan skicka ett SMS till sin pappa att hon är på väg hem. Om hon lyckas "prata sig ut situationen" så borde hon rimligtvis vara angelägen att ta sig där ifrån snabbt som attan. Att hon skulle stanna kvar och skicka ett SMS ter sig osannolikt.
2015-06-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kicki.sweden
Det kan ju faktiskt vara så att hon stod och höll jobbarkompisen sällskap medans hon väntade på bussen? Den gick väl 20 över om jag minns rätt.....

Hon fick skjuts av den andra kollegan till bussen/tåget
https://www.google.se/maps/place/Blomberg+station/@58.5424715,13.3252219,1311m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x465b245d435c35ad:0x251c7 ea59b900f77!6m1!1e1
Senast redigerad av chrisemil 2015-06-20 kl. 22:53.
2015-06-20, 22:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Eftersom hennes kollegor inte såg någon person i närheten så måste personen gömt sig där bakom. Antag att han, som du säger, kommer fram och börjar prata/hindra henne. Det känns konstigt att hon skulle spendera 10 minuter att "prata sig ut ur situationen" för att sedan skicka ett SMS till sin pappa att hon är på väg hem. Om hon lyckas "prata sig ut situationen" så borde hon rimligtvis vara angelägen att ta sig där ifrån snabbt som attan. Att hon skulle stanna kvar och skicka ett SMS ter sig osannolikt.

Tidsuppgifterna är ungefärliga (utom SMS:et). Se mitt inlägg ovan.
2015-06-20, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Är detta MGM:s bostad?

https://www.google.se/maps/@58.540689,13.345414,3a,66.8y,207.48h,52.88t/data=!3m4!1e1!3m2!1saURDIYCoEZSey-aKABEU_w!2e0

Det är det nog, såg likt ut det man sett på nyhetsbilder.
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:

Knappast.. De kan mycket väl ha varit någon i närheten utan att de la det på minnet. När du åkte från jobbet senast var det någon på eller vid parkeringen då?
Medlem
katws avatar
Teori:

Kan inte affärskollegan till AJ varit med AJ när de träffade Lisa på caféet? Han fick där höra att Lisa skulle åka hem själv.
Kollegan som lämnade före de andra såg ju då en silvrig bil stå konstigt parkerad, sägs det iaf.

En BMW har synts köra rasande fort under kvällen, som affärskollegan också äger. Färgen på den är inte bekräftad dock?
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Om ovan tider stämmer på nåt ungefär så tar det anmärkningsvärd lång mellan hon går runt hörnet och tills hon skickar sms:et (~13 min). Om man lyckas lista ut varför det tar så lång tid så är man nog nära att knäcka detta.

Några funderingar:
  • Som jag har förstått det så står mopeden parkerad bakom caféet, väl undangömd från vägen. Att någon skulle ha påkallat hennes uppmärksamhet från håll är därför osannolikt.
  • Det är också osannolikt att hon skulle lämnat en påse jämte sin moped samt nyckeln för att av någon anledning bege sig någonstans, inte minst om det var blåsigt.
  • Med ovan anledning är det enda sannolika att hon har blivit attackerad bakom caféet.
  • Alltså måste gärningsmannen antingen ha gömt sig bakom caféet och väntat eller tagit sig dit. Att personer skulle ha hastat dit känns som en onödig risk för att bli upptäck av någon. Det mest sannolika är alltså att personer har gömt sig.
  • Det betyder också att gärningsmannen vetat att L åkte moped och att de stod parkerad på baksidan samt ungefär när dom brukar stänga caféet.
  • Men, varför väntar gärningsmannen sisådär 13 minuter innan han går till attack?
  • Och återigen, varför tar det så lång tid innan hon skickar SMS:et?
Hon hinner aldrig skicka messet. Skriver det, blir överfallen (förhoppningsvis dödad) inom de 13 min. Mördaren hittat Iphone och skickar iväg messet för att lugna föräldrarna och få ytterligare minst en timme tid. Men varför hamnar hennes kläder, tel. mm där de gör?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in