Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Citat från trådstarten:
-------- TIDSLINJE SÖNDAGEN DEN 7/6 --------

~17:xx - Kaféets ägare ringer och frågar personalen hur det har gått. (exaktare tid och källa behövs!)
~17:55 - 4:e kollegan lämnar platsen före de andra, tar mopeden som står bredvid Lisas

~18:09 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
~18:10 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, går runt hörnet till sin moped, R och L låser dörren och går till bilen

~18:15 - R och L har lämnat platsen
18:20 - Bussen till Skara som Lowe tar går* (tack anv. herrtanke för denna info)

18:23 - Lisa sms:ar sin pappa (bekräftat av Polis)

~18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder
[...]

[/url]
~ = antaganden och väldigt väldigt ungefärliga tider

Alla tider är ungefärliga utefter uppgifter i media.

Om ovan tider stämmer på nåt ungefär så tar det anmärkningsvärd lång mellan hon går runt hörnet och tills hon skickar sms:et (~13 min). Om man lyckas lista ut varför det tar så lång tid så är man nog nära att knäcka detta.

Några funderingar:
  • Som jag har förstått det så står mopeden parkerad bakom caféet, väl undangömd från vägen. Att någon skulle ha påkallat hennes uppmärksamhet från håll är därför osannolikt.
  • Det är också osannolikt att hon skulle lämnat en påse jämte sin moped samt nyckeln för att av någon anledning bege sig någonstans, inte minst om det var blåsigt.
  • Med ovan anledning är det enda sannolika att hon har blivit attackerad bakom caféet.
  • Alltså måste gärningsmannen antingen ha gömt sig bakom caféet och väntat eller tagit sig dit. Att personer skulle ha hastat dit känns som en onödig risk för att bli upptäck av någon. Det mest sannolika är alltså att personer har gömt sig.
  • Det betyder också att gärningsmannen vetat att L åkte moped och att de stod parkerad på baksidan samt ungefär när dom brukar stänga caféet.
  • Men, varför väntar gärningsmannen sisådär 13 minuter innan han går till attack?
  • Och återigen, varför tar det så lång tid innan hon skickar SMS:et?
2015-06-20, 22:37
Medlem
Har ingen noen teorier ang C.B? Eller er han ferdigdiskutert?
Senast redigerad av RumleGaasegg 2015-06-20 kl. 22:47. Anledning: felstavning
2015-06-20, 22:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Huset mitt emot ladan och manskapsboden hade varit till salu en längre tid, har för mig att priset låg på 3,6mkr, detta hus har alltså stått tomt under detta mord, annonsen togs nyligen bort, någon som kommer ihåg var länken finns till detta hus i denna megatråd ?

En tanke här:
Om nu huset var osålt den 7/6 så har vi faktiskt en person till att kolla på, och det är den mäklare som har hand om försäljningen, eftersom mäklare till 95% har visningar på Lördagar och söndagar. Att sen annonsen togs bort i denna cirkus kan ju göra en lite misstänksam, om nu inte huset är sålt, så jag skulle vilja veta om kåken är såld och om mäklaren brukade hänga på Cafét före sina visningar......

Talar du om den röda ladugården till höger som Skövde Nyheter påstod att kroppen hittades i?

Hur som helst så är teorin med mäklaren väldigt långsökt.
2015-06-20, 22:41
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kroppar och kroppsdelar bärs, om så är praktiskt möjligt, på bår, eller möjligen i liksäck. Annat är oetiskt.

Har du några belägg för det? Jag kan se flera skäl till att man skulle välja ett mer anonymt alternativ och jag kan inte förstå vad som skulle vara oetiskt med det?
2015-06-20, 22:42
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Har ingen noen teorier ang B.C.? Eller er han ferdigdiskutert?

Vem är B.C. ?
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ketchup25000
Om ovan tider stämmer på nåt ungefär så tar det anmärkningsvärd lång mellan hon går runt hörnet och tills hon skickar sms:et (~13 min). Om man lyckas lista ut varför det tar så lång tid så är man nog nära att knäcka detta.

Några funderingar:
  • Som jag har förstått det så står mopeden parkerad bakom caféet, väl undangömd från vägen. Att någon skulle ha påkallat hennes uppmärksamhet från håll är därför osannolikt.
  • Det är också osannolikt att hon skulle lämnat en påse jämte sin moped samt nyckeln för att av någon anledning bege sig någonstans, inte minst om det var blåsigt.
  • Med ovan anledning är det enda sannolika att hon har blivit attackerad bakom caféet.
  • Alltså måste gärningsmannen antingen ha gömt sig bakom caféet och väntat eller tagit sig dit. Att personer skulle ha hastat dit känns som en onödig risk för att bli upptäck av någon. Det mest sannolika är alltså att personer har gömt sig.
  • Det betyder också att gärningsmannen vetat att L åkte moped och att de stod parkerad på baksidan samt ungefär när dom brukar stänga caféet.
  • Men, varför väntar gärningsmannen sisådär 13 minuter innan han går till attack?
  • Och återigen, varför tar det så lång tid innan hon skickar SMS:et?

Måste du förutsätta ett förlopp där gärningsmannen "går till attack" på en gång? Man kan väl tänka sig att hon kommer ut från kaféet och att GM kommer fram för att "prata" med henne. Situationen är obehaglig och hon försöker säga att hon behöver åka hem. GM ställer sig i vägen för mopeden... Hon försöker fortsätta att prata sig ur situationen...

OBS! Detta är inte en "teori" från min sida, för jag vet verkligen inte vad som hände. Jag vill bara visa att dina idéer liksom många andras bygger på antaganden som är helt godtyckliga och absolut inte behöver vara riktiga. De är oftast inte ens sannolika.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ketchup25000
[*] Men, varför väntar gärningsmannen sisådär 13 minuter innan han går till attack?
[/list]
Kanske därför att de är bekanta med varandra.
Medlem
Citat:
Huset mitt emot ladan och manskapsboden hade varit till salu en längre tid, har för mig att priset låg på 3,6mkr, detta hus har alltså stått tomt under detta mord, annonsen togs nyligen bort, någon som kommer ihåg var länken finns till detta hus i denna megatråd ?

En tanke här:
Om nu huset var osålt den 7/6 så har vi faktiskt en person till att kolla på, och det är den mäklare som har hand om försäljningen, eftersom mäklare till 95% har visningar på Lördagar och söndagar. Att sen annonsen togs bort i denna cirkus kan ju göra en lite misstänksam, om nu inte huset är sålt, så jag skulle vilja veta om kåken är såld och om mäklaren brukade hänga på Cafét före sina visningar......
Ladan på Martorp? vilket väderstreck från gården?
http://www.hitta.se/kartan!~58.53749,13.36521,15z/tr!i=0GSLbzdP/tileLayer!l=1/realestate!a=1
2015-06-20, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bodychoke
Det gör jag med all önskvärd tydlighet, dels i två olika kvalitetshörlurar med markant olika ljudbild (ATH M-50 och Sennheiser HD570), dels mina spektakulärt kassa laptophögtalare.

Fan, skulle vilja höra det du hör men har lyssnat 20 gånger och hittar inget RE. Jag tror mer och mer att det är ett slarvigt avslut på ordet och ingen fadäs.
2015-06-20, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Tycker också 3-4 mil på moped är lite för långt för en 17 åring. Om inte annat för olycksrisken.

Våra söner åkte under sommaren 5 mil enkelt till skolan under tiden vi bodde i sommarstugan. Då var de ganska exakt 15 år och några månader. Varje år samma.
Dessutom hade pappan en bra överenskommelse med dottern med tanke på information. Hon smsade.
Jag vägrar tro på något annat än tragiskt olyckshändelse. Nu är det bara rädsla som stoppar mördaren från att berätta om det.
2015-06-20, 22:45
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Fast jag inte tror att kroppen blivit styckad (för det finns inga fakta som pekar åt det hållet) så måste jag säga att det inte går att avgöra om han säger "ena" eller "senare". Däremot så blir han inte avbruten och jag - som antagligen har lite mer livserfarenhet och förmåga att läsa folk än snittet av trådens amatörpsykologer - tycker inte heller att hans sätt att titta neråt och sluta prata kan tolkas entydigt på något sätt. Det kan mycket väl handla enbart om rörelse inför situationen. De flesta poliser har trots allt inte även under en lång poliskarriär kommit i direktkontakt med unga flickor som blivit mördade på väg hem från jobbet.

Jag kan tycka att det är märkligt att polisen inte har dementerat det vi det här laget.. Jag menar det är ett ganska envist rykte som florerar på diverse sociala medier...
2015-06-20, 22:46
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:

Snälla alla, sluta skriva "ladan, boden" etc. Det är flera lador hus o bodar inblandade, skriv adressen eller var tydlig på annat sätt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in