Citat:
Ursprungligen postat av
Lustighet
Men kvinnor har väl inte samma "försvarsinstinkter" som män har, och därför borde de lämna över den uppgiften till mannen. För naturligt sätt är det mest funktionellt att låta hanen ta striden pga muskelmassan och testosteronet. Det finns nog inte en kvinnlig djurart i världen som hellre offrar hela sin säkerhet bara för att "den själv vill lösa det utan hjälp".
Därför tycker jag det är lite konstigt att vissa kvinnor vill lösa det själv utan hjälp av mannen. Eller ja, det beror ju såklart på farlighetsgraden av situationen. Blir kvinnan och mannen knivhotade kanske denna "jag-vill-lösa-det-själv"-mentaliteten inte bubblar fram hos kvinnan? Vem vet...
Sant, men det går inte att bortse att vi fortfarande är samma människor som på stenåldern och att vi fortfarande har samma instinkter kvar (möjligtvis något muterade/anpassade till vårt levnadssätt, men inte mycket skillnad).
Det har egentligen inget med saken att göra, jag tänkte bara av ren nyfikenhet

Okej, tja eftersom vi lever i ett civiliserat samhälle där slagsmål inte hör till vardagen så är det liksom inte den första punkten jag funderar kring när det gäller killar (om han kan slåss).
Men jag tycker nog att det rent sexuellt är upphetsande att känna att killes kropp är stark och kapabel och så vidare och i det upphetsande med det ingår bland annat föreställningen att han skulle vara bra på att skydda mig. Det gör mig mer villig att låta honom göra vad han vill med mig så att säga. Och jag tror det är en medfödd biologiskt grundad känsla som jag inte alls har något intresse av att göra mig kvitt. Jag är en hyfsat feminin och klen kvinna som inte har särskilt mycket erfarenhet av våld, vilken genomsnittlig kille som helst skulle antagligen göra ett betydligt bättre jobb att försvara mig än vad jag själv skulle.
Egentligen är emellertid killens förmåga att slåss inverkan på hans attraktivitet bara viktig när det gäller oförmåga. Om killen förmedlar intrycket till mig att han inte kan eller vill försvara mig om vi på grund av olyckliga omständigheter skulle hamna i en farlig situation, då är det väldigt, väldigt avtändande.