2015-06-20, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lustighet
Jo, vi människor är ungefär som vilken art som helst, då vi är besläktade med varandra (jag menar främst däggdjur nu).

Du utgår ifrån det samhälle vi lever i nu när du säger "att försvara med våld är inte en del av människans vardag". Tänk hur liten den vi har levt i vårt moderna samhälle jämfört med hur länge människan har funnits så får du lite perspektiv på det och då inser du även att vi har samma instinkter såväl då som nu.

Vårat intellekt har utvecklats enormt från stenåldern skulle jag vilja påstå, det är det som har möjliggjort att vi faktiskt befinner oss där vi gör idag, och inte på just stenåldern.

Att hävda att vi fungerar på samma sätt då som nu framstår helt enkelt inte som speciellt rimligt.
Citera
2015-06-20, 22:10
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Men kvinnor har väl inte samma "försvarsinstinkter" som män har, och därför borde de lämna över den uppgiften till mannen. För naturligt sätt är det mest funktionellt att låta hanen ta striden pga muskelmassan och testosteronet. Det finns nog inte en kvinnlig djurart i världen som hellre offrar hela sin säkerhet bara för att "den själv vill lösa det utan hjälp".
Därför tycker jag det är lite konstigt att vissa kvinnor vill lösa det själv utan hjälp av mannen. Eller ja, det beror ju såklart på farlighetsgraden av situationen. Blir kvinnan och mannen knivhotade kanske denna "jag-vill-lösa-det-själv"-mentaliteten inte bubblar fram hos kvinnan? Vem vet...

Sant, men det går inte att bortse att vi fortfarande är samma människor som på stenåldern och att vi fortfarande har samma instinkter kvar (möjligtvis något muterade/anpassade till vårt levnadssätt, men inte mycket skillnad).

Det har egentligen inget med saken att göra, jag tänkte bara av ren nyfikenhet

Okej, tja eftersom vi lever i ett civiliserat samhälle där slagsmål inte hör till vardagen så är det liksom inte den första punkten jag funderar kring när det gäller killar (om han kan slåss).

Men jag tycker nog att det rent sexuellt är upphetsande att känna att killes kropp är stark och kapabel och så vidare och i det upphetsande med det ingår bland annat föreställningen att han skulle vara bra på att skydda mig. Det gör mig mer villig att låta honom göra vad han vill med mig så att säga. Och jag tror det är en medfödd biologiskt grundad känsla som jag inte alls har något intresse av att göra mig kvitt. Jag är en hyfsat feminin och klen kvinna som inte har särskilt mycket erfarenhet av våld, vilken genomsnittlig kille som helst skulle antagligen göra ett betydligt bättre jobb att försvara mig än vad jag själv skulle.

Egentligen är emellertid killens förmåga att slåss inverkan på hans attraktivitet bara viktig när det gäller oförmåga. Om killen förmedlar intrycket till mig att han inte kan eller vill försvara mig om vi på grund av olyckliga omständigheter skulle hamna i en farlig situation, då är det väldigt, väldigt avtändande.
Citera
2015-06-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHollyhockGod
Att kunna slåss kan väl vara attraktivt. Tjejer gillar att känna trygghet. Är man stor och stark är det ingen nackdel. Är du militär eller polis eller något liknande yrke där man lär sig slåss är det inte heller någon nackdel.

Läser du romantiska böcker är de fulla av riddare, pirater och diverse tuffingar som kan ta hand om sig själva och, ännu viktigare, henne. Det är en viktig egenskap hos den perfekte mannen - att kunna besegra drakar.

Men att verkligen se en slåss, gorillafighter med knytnävar, tror jag ingen tjej gillar. Det finns nästan inga situationer när man behöver göra det utom i självförsvar. Jag tror snarare tjejer kan få uppfattningen att man är idiot och kanske sjuk i huvudet om man går omkring och muckar gräl och ger sig på folk. Kvinnor gillar gentlemän även om de är gangsters.

Sista meningen var intressant. Vad är det som är så uppskattat hos gentlemän undrar jag då? Varför är det bra för överlevnaden?
Citera
2015-06-20, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Vårat intellekt har utvecklats enormt från stenåldern skulle jag vilja påstå, det är det som har möjliggjort att vi faktiskt befinner oss där vi gör idag, och inte på just stenåldern.

Att hävda att vi fungerar på samma sätt då som nu framstår helt enkelt inte som speciellt rimligt.

Nej vår hjärnas kapacitet har inte alls utvecklat sig mycket sen stenåldern, hjärnan har i människans alla tider varit flexibel och därför möjliggjort att vi kunnat anpassa oss så bra till där vi är idag. Om vi skulle placera en vanlig "stenåldersavkomma" i vår värld skulle den växa upp och bli precis som vem som helst.

Om ditt argument skulle stämma skulle även våra kroppar förändrat sig under tiden, vilket de inte har. Tidsskillnaden är för kort för att en så grov förändring skall kunna ske.
Citera
2015-06-20, 22:15
Medlem
Evilyns avatar
Utvecklingen går framåt.
Man behöver inte slåss för sin överlevnad längre. Det som var bra förr i tiden är inte nödvändigtvis det som är bra att kunna nu.

Tjejer har gått från att söka starka, beskyddande män till att leta efter en snubbe som kan blanda en bra latte, typ.
Citera
2015-06-20, 22:16
Medlem
Citat:
Nej vår hjärnas kapacitet har inte alls utvecklat sig mycket sen stenåldern, hjärnan har i människans alla tider varit flexibel och därför möjliggjort att vi kunnat anpassa oss så bra till där vi är idag. Om vi skulle placera en vanlig "stenåldersavkomma" i vår värld skulle den växa upp och bli precis som vem som helst.

Har du lust att hänvisa det påståendet till någon hållbar källa?
Citera
2015-06-20, 22:16
Medlem
OnlyHates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Utvecklingen går framåt.
Man behöver inte slåss för sin överlevnad längre. Det som var bra förr i tiden är inte nödvändigtvis det som är bra att kunna nu.

Tjejer har gått från att söka starka, beskyddande män till att leta efter en snubbe som kan blanda en bra latte, typ.

Och det anser du negativt låter det som?
Citera
2015-06-20, 22:17
Medlem
nousernameneededs avatar
Ptja tjejer verkar ju att gilla kampsportare! när kusinen min fick sitt blomkålsöra vart han genast mycket attraktivare än innan
Citera
2015-06-20, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Okej, tja eftersom vi lever i ett civiliserat samhälle där slagsmål inte hör till vardagen så är det liksom inte den första punkten jag funderar kring när det gäller killar (om han kan slåss).

Men jag tycker nog att det rent sexuellt är upphetsande att känna att killes kropp är stark och kapabel och så vidare och i det upphetsande med det ingår bland annat föreställningen att han skulle vara bra på att skydda mig. Det gör mig mer villig att låta honom göra vad han vill med mig så att säga. Och jag tror det är en medfödd biologiskt grundad känsla som jag inte alls har något intresse av att göra mig kvitt. Jag är en hyfsat feminin och klen kvinna som inte har särskilt mycket erfarenhet av våld, vilken genomsnittlig kille som helst skulle antagligen göra ett betydligt bättre jobb att försvara mig än vad jag själv skulle.

Egentligen är emellertid killens förmåga att slåss inverkan på hans attraktivitet bara viktig när det gäller oförmåga. Om killen förmedlar intrycket till mig att han inte kan eller vill försvara mig om vi på grund av olyckliga omständigheter skulle hamna i en farlig situation, då är det väldigt, väldigt avtändande.

Jaha, så det är alltså avtändande om killen inte kan försvara sig fysiskt? Det visste jag faktiskt inte

Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Utvecklingen går framåt.

Faktum kvarstår dock att instinkterna fortfarande är kvar i oss.

Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Har du lust att hänvisa det påståendet till någon hållbar källa?

Tyvärr icke. Du kan dock höra med en duktig evolutionist.
Citera
2015-06-20, 22:25
Medlem
Adriadnes avatar
Citat:
Aha okej, nu verkar jag fått en klarare bild av det hela. Men ang. den sista punkten: OM killen INTE kan försvara sig själv, dig och er familj, är detta då ett stort minus och avtändande?

Ja, det ser jag som ett stort minus och är ganska avtändande... Alltså om jag får intrycket av att OM någonting skulle hända där våld är den absolut enda lösningen för att försvara hans/min/vår familjs liv och hälsa, och han inte skulle kunna göra någonting alls utan bara krympa ihop i fosterställning eller springa iväg... Den tanken är direkt avtändande för mig, ja.

Dock ska vi vara på det klara med att det inte är särskilt många realistiska scenarion som jag kan föreställa mig där våld skulle vara den enda utvägen. Vi pratar alltså om ganska extrema och hypotetiska situationer här.
Citera
2015-06-20, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Ja, det ser jag som ett stort minus och är ganska avtändande... Alltså om jag får intrycket av att OM någonting skulle hända där våld är den absolut enda lösningen för att försvara hans/min/vår familjs liv och hälsa, och han inte skulle kunna göra någonting alls utan bara krympa ihop i fosterställning eller springa iväg... Den tanken är direkt avtändande för mig, ja.

Dock ska vi vara på det klara med att det inte är särskilt många realistiska scenarion som jag kan föreställa mig där våld skulle vara den enda utvägen. Vi pratar alltså om ganska extrema och hypotetiska situationer här.

Är tanken kopplad till instinkt eller skulle du själv lika gärna kunna försvara er familj eller ser du det som mannens uppgift om situation skulle uppstå?
Citera
2015-06-20, 22:27
Medlem
OnlyHates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne

Det är av denna anledning som 8 av 10 tjejer också gillar vältränade större muskulösa killar.
För ni tror att det är dom som kan försvara er i alla lägen, någon gång hoppas jag att du hamnar i en sån situation, och du kommer inse att det inte har med storleken att göra.

Desto större dom är desto hårdare faller dom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in