Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 01:21
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
Har hittat en lista över folk i Sverige som suttit för mord i olika många år. Ska läsa igenom alla händelser, kan ju dyka upp något kul där.

Fast jag släpper fortfarande inte det med att Aj vet något...

Jag skrev: "Låt det vara helt klart; i kriminalhistorien har det ALDRIG förekommit att en 80-årig man mördad en 17 årig tjej, och så är helt klart inte fallet här heller."

Finns inte en chans för att du hittar en 79 åring som dödad 17 årig tjej.

Gamlingar dödar folk på sin egen ålder, sin gemål som oftast.

Ja, bonden vet något, nämligen att det är många idioter runtmkring...
2015-06-20, 01:22
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Kan du ge ett exempel på en kobonde som matar sina kor med bröd?
Som ett kompliment till vanligt foder så förekommer det att man utfodrar sina djur med brödrester om det finns tillgång till det.
2015-06-20, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
*

Visa din lista på åldringar som dödat tonåringar, jag vill se denna.

Jag skrev:"Låt det vara helt klart; i kriminalhistorien har det ALDRIG förekommit att en 80-årig man mördad en 17 årig tjej, och så är helt klart inte fallet här heller."

Vem har sagt att jag hittat en lista över åldringar som dödad tonåringar?? Jag säger att jag hittat en lista med folk som begått mord och att det på den listan finns människor som är över 50 år gamla och äldre...hoppa ej händelserna i förväg!!

Bara för att man är 80 år betyder det inte att man ej kan begå ett dåd som är mycket hemskt!
2015-06-20, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
*

Visa din lista på åldringar som dödat tonåringar, jag vill se denna.

Jag skrev:"Låt det vara helt klart; i kriminalhistorien har det ALDRIG förekommit att en 80-årig man mördad en 17 årig tjej, och så är helt klart inte fallet här heller."

Så med din logik så ska man aldrig utreda 80 åringar för mord på 17 åringar eller tonåringar? Eftersom detta aldrig finns dokumenterat i kriminalhistorien att just en 80 åring har dödat en 17 åring. 79 år förövrigt.
Fråga ett. Är alla mord som någonsin hänt dokumenterade i kriminalhistorien? Nej såklart inte. Så att säga att det aldrig hänt kan man inte säga. Vilket du inte heller gör förvisso.
Statistik. Ska man alltid gå efter statistik i mordfall så kommer många mordfall gå olösta.
Bara för att någonting aldrig har blivit dokumenterat så betyder det såklart inte att det aldrig har hänt eller aldrig kommer att hända! Sällsynt, mer osannolikt, javisst. Men det är en jäkla skillnad!

Tänk Fritzl. Kunde någon tro att det skulle kunna hända? Finns hur många otänkbara fall som helst som blivit uppdagade ute i världen. Varför skulle det inte kunna hända i Sverige? Betänk sedan alla som aldrig åker fast, de riktigt smarta och ej uppsendeväckandekåta. Tänk om en psykopat som även är smart och som haft hela livet på sig att träna sina färdighet samt har en jäkla massa pengar på fickan skulle vilja göra något liknande. Är det då möjligt att denne person aldrig åker fast?
Självklart finns det personer som gör brott och återfaller i brott som aldrig har åkt dit en enda gång. Sällsynt, absolut. Aldrig hänt? Definitivt inte!
2015-06-20, 01:31
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det enda som är ovanligt här är att ni inget begriper
En ung skötsam tjej ska för första gången åka ca 5 mil hem på sin moppe efter att hon slutar arbetet. När hon inte kommer hem försöker familjen nå henne på telefon men den är avstängd. OBS! En avstängd telefon kopplar direkt till mobilsvar.
Då infinner sig direkt frågan... har något hänt på hemvägen eftersom Lisa är så försenad?
Pappan åker mot caféet och söker i diken om utifall Lisa har råkat ut för en olycka. Han hittar inget MEN när han kommer till caféet står Lisas moped där med nyckeln i låset och av henne finns inga spår och hennes telefon är avstängd. Pappan reagerar som vilken normal förälder som helst och börjar söka. Han tar hjälp av vänner inom försvaret först och när det inte ger några resultat så anmäls försvinnandet till polisen.
OM Lisa hade varit en strulig tjej med en historia bakom sig att försvinna så hade inte larmet gått så snabbt. Nu var Lisa väldigt ordentlig och hon skulle aldrig ha försvunnit frivilligt, det är alla som känner Lisa säkra på. På grund av hennes bakgrund så blir det här nästan per omgående "en särskild händelse" och med facit i hand så gjorde polisen helt rätt med rubriceringen där.
I mitt tycke så borde polisen ha kopplat in MPS tidigare för skallgångar, för dom har resurser för att verkligen finkamma området.

Hur kan ni vara så säkra på det är Lisas grejor som har hittats och var dom har hittats? Vi har bara en del luddiga uppgifter från polisen och en herrans massa spekulationer här i tråden. Jag kan slå vad om att när fupen kommer så är dom flesta fynden inte Lisas grejor utan bara saker slängt/tappat av random person.

När det gäller den uteblivna "tekniska bevisningen" så är det troligen så att det finns bevisning men ingen får säga att dom har det innan det är fullständigt undersökt av kriminaltekniskt laboratorium.
Det här är inget konstigt och locket är på tills undersökningen är klar och dessutom skulle läckor kunna vara förödande för utredningen.
Det här är ju samma sak som när polisen på natten inte till 100% kunde säga att det var Lisa dom hade hittat utan använde uttrycket "troligen". Inte förän Lisa var identifierad av anhöriga gick polisen ut med att det var Lisa som var hittad.

Jag följer ofta trådar om försvunna personer och i dom flesta fall så är det personer med en historik av missbruk, psykiskt ohälsa, annat riskbeteende och/eller strulighet som det söks efter.
I fallet med Lisa fanns inget sådan historik och då blir det väldigt obehagligt och misstankarna om brott infinner sig direkt.
När jag hade läst om Lisas försvinnande och den här tråden kom upp så gjorde jag inlägg nr 2 i tråden och redan där skrev jag.. Det känns inte bra detta ... och från den stunden växte klumpen i magen. Jag har både barn och barnbarn och sånt här är min största fasa
Som förälder hade jag reagerat exakt likadant som Lisas pappa. Är ungen ordentlig så går larmet!

Bra där! Detta är vad dom flesta normala människor i tråden misstänker men vi vill alla mer ledtrådar till hur när vem?
2015-06-20, 01:32
Medlem
Släpp nu för fan gristeorin. Det handlar om köttdjur i form av kossor och dom äter fan inga lik. Sök i NLT(lokalblaskan) förra fredagen efter C. En i mina ögon intressant person.
2015-06-20, 01:34
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
I ladan? Men polisen fick ju bryta sig in?

Vilken av ladorna? Många är nämnda.....
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Exakt hur det skulle kunnat gå till är det ingen mening att spekulera kring tycker jag. Dock kan kasserade bakverk och någon som hämtar detta vara en rimlig förklaring till att Lisa stötte på någon bakom caféet.

Att hitta en rimlig förklaring till hur Lisa stötte på någon borde vara av större intresse än att spekulera om händelser som inte är vanligt förekommande, eller?

Allt för att hitta personer som kan ha stött på Lisa helt naturligt då mordet inte verkar vara planerat.

Skulle inte det i så fall vara en slags rutin och i så fall skulle väl Lisa INTE blivit överraskad ?

Någon nämnde tävlingshästar också skulle vara en verksamhet, kanske Lisa tycket om hästar och vad jag förstod skulle det eventuellt då ligga vid cafet. ?
Senast redigerad av larsnilssonabcd 2015-06-20 kl. 01:36.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Så är det troligen. Alla vi undrar vad det var. Nycklar till boden, ladan. Kanske dom hade synts i närheten, med nycklar.

Om det var låst. Så hade någon nycklen. Vem? Lithauerna?
Då måste polisen hittat dessa nycklar antingen på lithauerna eller i deras bostad. Har de inte det så är det någon annan som låst. Vem?

Jag tror inte Lithaurena gömt nycklarna. När det kom fram i pressen att polisen fick bryta sig in i ladan. Vem gick då lägligt ut i GT och berättade att lithauerna hade tillgång till alla husen på ägorna? Lägligt.
2015-06-20, 01:35
Medlem
Vem är C???
2015-06-20, 01:36
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
Vem har sagt att jag hittat en lista över åldringar som dödad tonåringar?? Jag säger att jag hittat en lista med folk som begått mord och att det på den listan finns människor som är över 50 år gamla och äldre...hoppa ej händelserna i förväg!!

Bara för att man är 80 år betyder det inte att man ej kan begå ett dåd som är mycket hemskt!

Nu är 50 åringar också åldringar... det är en skillnad på 50 och 80.

Åldringar dödar jämnåriga, aldrig tonårsflickor (om dessa inte försöker råna eller döda åldringen då förstås, då är det självförsvar)
2015-06-20, 01:36
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
JA till 99,9% SVIN!

Har aldrig sett eller hört en kobonde utfodra sina kor med de, å ja har vart på väldigt många ställen!
Även kor. Vi snackar om brödrester! Inte helfoder. Å ja, jag vet av praktiska erfarenheter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in