Det enda som är ovanligt här är att ni inget begriper
En ung skötsam tjej ska för första gången åka ca 5 mil hem på sin moppe efter att hon slutar arbetet. När hon inte kommer hem försöker familjen nå henne på telefon men den är avstängd. OBS! En avstängd telefon kopplar direkt till mobilsvar.
Då infinner sig direkt frågan... har något hänt på hemvägen eftersom Lisa är så försenad?
Pappan åker mot caféet och söker i diken om utifall Lisa har råkat ut för en olycka. Han hittar inget MEN när han kommer till caféet står Lisas moped där med nyckeln i låset och av henne finns inga spår och hennes telefon är avstängd. Pappan reagerar som vilken normal förälder som helst och börjar söka. Han tar hjälp av vänner inom försvaret först och när det inte ger några resultat så anmäls försvinnandet till polisen.
OM Lisa hade varit en strulig tjej med en historia bakom sig att försvinna så hade inte larmet gått så snabbt. Nu var Lisa väldigt ordentlig och hon skulle aldrig ha försvunnit frivilligt, det är alla som känner Lisa säkra på. På grund av hennes bakgrund så blir det här nästan per omgående
"en särskild händelse" och med facit i hand så gjorde polisen helt rätt med rubriceringen där.
I mitt tycke så borde polisen ha kopplat in MPS tidigare för skallgångar, för dom har resurser för att verkligen finkamma området.
Hur kan ni vara så säkra på det är Lisas grejor som har hittats och var dom har hittats? Vi har bara en del luddiga uppgifter från polisen och en herrans massa spekulationer här i tråden. Jag kan slå vad om att när fupen kommer så är dom flesta fynden inte Lisas grejor utan bara saker slängt/tappat av random person.
När det gäller den uteblivna "tekniska bevisningen" så är det troligen så att det finns bevisning men ingen får säga att dom har det innan det är fullständigt undersökt av kriminaltekniskt laboratorium.
Det här är inget konstigt och locket är på tills undersökningen är klar och dessutom skulle läckor kunna vara förödande för utredningen.
Det här är ju samma sak som när polisen på natten inte till 100% kunde säga att det var Lisa dom hade hittat utan använde uttrycket "troligen". Inte förän Lisa var identifierad av anhöriga gick polisen ut med att det var Lisa som var hittad.
Jag följer ofta trådar om försvunna personer och i dom flesta fall så är det personer med en historik av missbruk, psykiskt ohälsa, annat riskbeteende och/eller strulighet som det söks efter.
I fallet med Lisa fanns inget sådan historik och då blir det väldigt obehagligt och misstankarna om brott infinner sig direkt.
När jag hade läst om Lisas försvinnande och den här tråden kom upp så gjorde jag inlägg nr 2 i tråden och redan där skrev jag.. Det känns inte bra detta

... och från den stunden växte klumpen i magen. Jag har både barn och barnbarn och sånt här är min största fasa
Som förälder hade jag reagerat exakt likadant som Lisas pappa. Är ungen ordentlig så går larmet!