Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-19, 16:58
  #32233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Lisa var väl från Skövde, 5 mil från Blomberg så någon barnsbensförälskelse var nog svårt att få till.
Man har hittat en handske. Normalt har man två händer. Vart är den andra? Borde ha hittats då man t.o.m hittat smådelar av en mobil. Eller var det kanske sista fyndet.


Eller var det sista fyndet MPS gjorde, som ingen benämnt med namn, och som ledde till att bröderna togs in på förhör? Och att Lisas kropp hittades samma kväll.
2015-06-19, 17:03
  #32234
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det brukar heta att det finns risk för att bevis förstörs eller MGM försvinner. Har Sverige utlämningsavtal med Litauen?
Ja, det är en del av det avtal som följer med Europeiska Unionen.
2015-06-19, 17:06
  #32235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F0REVER
Det känns som att bevisen ditplanterade. Hade de verkligen velat göra sig av med dem så hade de lätt kunnat bränna upp dem eller tagit bilen och åkt ut långt ut med dem.

Om det visar sig att det inte finns något dna-spår efter dem som kan binda dem till brottet så borde man testa dna:t mot de som var med i missing people. Någon av dessa skulle lätt kunnat plantera ut dessa fynd och det är inte så svårt att joina dem.

Kanske var det någon annan som visste att hon jobbade där på helgerna och hade planerat in detta i detalj. Här pratar vi alltså om någon expert som inte lämnar spår efter sig och som känner till området och vilka som skulle kunna bli syndabockar.

Jo elda gick ju bra i fallet Gabriel/Lidköping, Ida/Trollhättan . Åka iväg i bilen med en kasse tillhörigheter till en saknad person och kanske riskera att bli stoppad av polis med hund, tror inte det.
Intressant att få veta om det kommer fram senare om de upphittade tillhörigheterna var rena från fingeravtryck/DNA, både offrets och GM/MGM.
2015-06-19, 17:08
  #32236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Eller var det sista fyndet MPS gjorde, som ingen benämnt med namn, och som ledde till att bröderna togs in på förhör? Och att Lisas kropp hittades samma kväll.

Lisas kropp var nog det fyndet, på kvällen där, sen togs männen in då de befann sig ca 100m från fyndplatsen. Klockan 01 anhölls dem, fyndet gjordes vid 23~. Också en konstig tid att gå ute nära fyndplatsen och leta efter en katt. Några från MP ska tidigare under veckan ha påvisat för polisen att de 2 bröderna betett sig misstänkt.
Så har jag förstått det.
Men vi vet inget om några fler fynd alls.
__________________
Senast redigerad av chrisemil 2015-06-19 kl. 17:13.
2015-06-19, 17:12
  #32237
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Eller var det sista fyndet MPS gjorde, som ingen benämnt med namn, och som ledde till att bröderna togs in på förhör? Och att Lisas kropp hittades samma kväll.
Det ska i så fall vara om det var så påtagligt att det kunde vara Lisas att polisen "identifierade" det på telefon.
Polisen kom till platsen strax efter polisen tog in de tre.
Men jag tror mer på att det var, som polisen säger, att mps sa att de misstänkta betett sig underligt.
2015-06-19, 17:12
  #32238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Lisas kropp var nog det fyndet, på kvällen där, sen togs männen in då de befann sig ca 100m från fyndplatsen. Klockan 01 anhölls dem, fyndet gjordes vid 23~. Också en konstig tid att gå ute nära fyndplatsen och leta efter en katt. Några från MP ska tidigare under veckan ha påvisat för polisen att de 2 bröderna betett sig misstänkt.
Så har jag förstått det.
Men vi vet inget om några fler fynd alls.

Nu är du ute och cyklar.

Fyndet gjordes under eftermiddagen. Männen som befann sig i närheten kontrollerades av polis. Polisen återgick till fyndet. Männen gick hem. De hämtades av polis runt kl. 20 i sin bostad. Vid 22 tror jag att de anhölls, någon av dem ännu senare än så.
Någon gång under kvällen påträffas BO. 00.30 hölls presskonferens.
Fyndet som ledde till hittandet av kroppen gjordes alltså på eftermiddagen, och kroppen hittades senare. Och mittemellan där hämtades de tre MGM.
Från början var de inte gripna, utan bara inhämtade för förhör.
2015-06-19, 17:12
  #32239
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Lisas kropp var nog det fyndet, på kvällen där, sen togs männen in då de befann sig ca 100m från fyndplatsen. Klockan 01 anhölls dem, fyndet gjordes vid 23~. Också en konstig tid att gå ute nära fyndplatsen och leta efter en katt. Några från MP ska tidigare under veckan ha påvisat för polisen att de 2 bröderna betett sig misstänkt.
Så har jag förstått det.
Men vi vet inget om några fler fynd alls.
Nej, trion togs in från bostaden: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sv...et/a/23469865/
2015-06-19, 17:15
  #32240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Lisas kropp var nog det fyndet, på kvällen där, sen togs männen in då de befann sig ca 100m från fyndplatsen. Klockan 01 anhölls dem, fyndet gjordes vid 23~. Också en konstig tid att gå ute nära fyndplatsen och leta efter en katt. Några från MP ska tidigare under veckan ha påvisat för polisen att de 2 bröderna betett sig misstänkt.
Så har jag förstått det.
Men vi vet inget om några fler fynd alls.

Jag hade uppfattat det som att MPS gjorde ett fynd, bröderna betedde sig "hotfullt" och ringde polisen som beslöt sig för att ta in dom på förhör samt kommenderade MPS att backa tillbaka från fyndplatsen därefter undersökte polisen fyndet vilket ledde dom vidare till att hitta Lisa. Därefter anhölls letterna.

Men jag kan ha uppfattat tidsföljden helt fel.
2015-06-19, 17:16
  #32241
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Ja spekulera kan man göra så länge man inte låser sig fast vid nån ståndpunkt som är helt galen och vidhåller sin ståndpunkt mer beroende av stolthet än av rimlig sund förnuft
Nu har du ju ändrat dig en gång i tråden och efter det låst fast dig vid en enda ståndpunkt...att bröderna är oskyldiga.
Citat:
Tycks vara ett ganska enkelt scenario, två fulla polacker/öststatare dricker vodka i huset dom bor i, drar ut en runda och ser tjejen varav dom försöker prata med henne, hon blir rädd och springer dom efter i full karriär, när dom kommer ifatt slås hon till marken och dom våldför sig på henne, avsvimmad så blir gm rädda och beslutar ta hem henne till bostaden eller dess närhet, nånstans dödas hon för att undvika upptäckt, nån av gm har tappat typ polskt ciggpaket el dylikt som riktar polisens uppmärksamhet mot polackerna..
Här var det två fulla polacker...klappat och klart, lås in dom eller häng dom högt.
Citat:
Jag börjar känna mig osäker på om det verkligen är Litauerna som är dom skyldiga, all efterforskning visar motsatsen, kanske polisen som vill "gena" och ta ett lätt offer...
Efter ett antal inlägg om skyldiga polacker uppdagas det att dom är litauer och helt plötsligt känns det inte så säkert att polisen tagit rätt personer...
Citat:
Tycker inte man behöver heta GW för att stilla undra, varför finns inga tekniska bevis? Flickan måste ju bragts om livet och ev förflyttas av 2 lantarbetare som bor i närheten, och inga tekniska bevis funna? Det är inte konstigt om dom är oskyldiga, annars får dom försöka fälla på indicier och det kan jag köpa om det är nåt komplicerat brott, men här? nej..
Varken GW, du eller jag vet vad polisen hittat, föremål som hittats måste analyseras innan man kan vara säker på att dom kan användas som bevis.
Polisen har talat om att man hittat kläder, kan man hitta dna fån någon av bröderna på så är det tekniskt bevisat att dom varit inblandade på något sätt.
Citat:
"Råkar var oskyldiga" det är ju ett övertramp av gigantiska mått om dom är oskyldiga nåt som dom får bära med sig i resten av deras liv, blir uppriktigt förbannad å deras vägnar att dom ska ses som mindre värda för att dom kommer från Litauen
Dom sitter inte häktade för att dom är från Litauen, dom sitter häktade för att polis, åklagare och tingsrätt bedömer dom som misstänkta till den grad att dom kan häktas.

Att hänga ut godsägaren som du gör skulle väl kunna ses som ett rejält övertramp, han är vad vi vet inte misstänkt så polisen har inte hittat något som gör honom misstänkt i den grad att han kan häktas.

Citat:
Godsägaren kan visst ha ett sexuellt motiv, han träffar Lisa tycker hon är fin ringer sin kontakt , att henne ska vi ha, sen urartar sig allt med mord..
Citat:
Nej pressa "storbonden" han kan nog avslöja ett och annat efter några dygn på häktet
Du får självklart tro vad du vill men dina teorier om godsherren är nog bara önsketänkande.
Citat:
Jag blir inte arg på dig vännen, just bara på den inneboende rasim som skymtar här och där, men jag ska vara korrekt samtidigt, visst finns det rötägg i Litauen förmodligen fler än i Sverige och rötäggen där är absolut farliga, förmodligen farligare än många rötägg i Sverige, men just dessa Litauer är inga rötägg och då är jag ganska säker på att dom är oskyldiga, Litauer är katoliker på allvar inte småfrälsta som en del Svenskar är, utan riktigt troende
Balter, polacker och svenskar tillhör samma "ras", så dina inlägg om polackerna eller svenska godsägare borde även dom ses som rasistiska...
Det finns enligt ditt inlägg fler och värre rötägg i Litauen än i Sverige, källa på det?
Det lät lite "rasistiskt"...
Vad är det som gör att du tror att dessa bröder skulle vara så djupt troende katoliker att dom inte skulle kunna ljuga eller göra en fluga förnär?
Bröderna kan vara oskyldiga men att dom skulle häktats på grund av att dom inte är från Sverige låter helt befängt.
2015-06-19, 17:17
  #32242
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Det vet jag (menade inte bokstavligt talat), och jag menade inte att halva Sverige letade efter henne om det också behöver förtydligas. Dock gick det väldigt snabbt från att hon anmäldes saknad till att polisen drog igång sökandet, och därifrån växte sökinsatsen väldigt snabbt. Redan på måndagen klassades det som en särskild händelse av polisen och ett större antal enheter, en helikopter, sökhundar och militär, sattes in i sökandet. Ett par dagar senare sattes även MP med andra frivilliga in och i slutändan deltog tusentals människor i sökandet. Självklart hade GM, vem denne än är, aldrig kunnat räkna med en sådan respons så snabbt. Och självklart var detta avgörande för att man kunde hitta Lisa Holms kropp. Hade inte sökandet kommit igång så snabbt så hade GM fått mer tid på sig att på ett "ordentligt sätt" göra sig av med kroppen istället för att bara gömma undan den, och då hade den kanske aldrig ens hittats.
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Håller med om att det gick väldigt snabbt o ovanligt från pappan o polisen att "göra så stor sak" av d hela. Och det är oxå ett stort frågetecken, varför var man så säker på människorov bara efter några timmar..ungdomar vid den åldern brukar vara tidsoptimister..
MP kopplades oxå in väldigt snabbt..vanligtvis brukar ju personer som försvinner "annonseras" på Facebook o sen sporadiskt letas efter. Tror detta fall har fått med sig fler svenskar än om kungen himself skulle försvinna.
Tror du inte det var menat att Lisas kropp skulle hittas tidigare då? Spridningen på hennes grejer "leder" ju polisen åt rätt håll..kanske d var menat att hon skulle hittas levande men polisen var för långsam?
Det enda som är ovanligt här är att ni inget begriper
En ung skötsam tjej ska för första gången åka ca 5 mil hem på sin moppe efter att hon slutar arbetet. När hon inte kommer hem försöker familjen nå henne på telefon men den är avstängd. OBS! En avstängd telefon kopplar direkt till mobilsvar.
Då infinner sig direkt frågan... har något hänt på hemvägen eftersom Lisa är så försenad?
Pappan åker mot caféet och söker i diken om utifall Lisa har råkat ut för en olycka. Han hittar inget MEN när han kommer till caféet står Lisas moped där med nyckeln i låset och av henne finns inga spår och hennes telefon är avstängd. Pappan reagerar som vilken normal förälder som helst och börjar söka. Han tar hjälp av vänner inom försvaret först och när det inte ger några resultat så anmäls försvinnandet till polisen.
OM Lisa hade varit en strulig tjej med en historia bakom sig att försvinna så hade inte larmet gått så snabbt. Nu var Lisa väldigt ordentlig och hon skulle aldrig ha försvunnit frivilligt, det är alla som känner Lisa säkra på. På grund av hennes bakgrund så blir det här nästan per omgående "en särskild händelse" och med facit i hand så gjorde polisen helt rätt med rubriceringen där.
I mitt tycke så borde polisen ha kopplat in MPS tidigare för skallgångar, för dom har resurser för att verkligen finkamma området.

Hur kan ni vara så säkra på det är Lisas grejor som har hittats och var dom har hittats? Vi har bara en del luddiga uppgifter från polisen och en herrans massa spekulationer här i tråden. Jag kan slå vad om att när fupen kommer så är dom flesta fynden inte Lisas grejor utan bara saker slängt/tappat av random person.

När det gäller den uteblivna "tekniska bevisningen" så är det troligen så att det finns bevisning men ingen får säga att dom har det innan det är fullständigt undersökt av kriminaltekniskt laboratorium.
Det här är inget konstigt och locket är på tills undersökningen är klar och dessutom skulle läckor kunna vara förödande för utredningen.
Det här är ju samma sak som när polisen på natten inte till 100% kunde säga att det var Lisa dom hade hittat utan använde uttrycket "troligen". Inte förän Lisa var identifierad av anhöriga gick polisen ut med att det var Lisa som var hittad.

Jag följer ofta trådar om försvunna personer och i dom flesta fall så är det personer med en historik av missbruk, psykiskt ohälsa, annat riskbeteende och/eller strulighet som det söks efter.
I fallet med Lisa fanns inget sådan historik och då blir det väldigt obehagligt och misstankarna om brott infinner sig direkt.
När jag hade läst om Lisas försvinnande och den här tråden kom upp så gjorde jag inlägg nr 2 i tråden och redan där skrev jag.. Det känns inte bra detta ... och från den stunden växte klumpen i magen. Jag har både barn och barnbarn och sånt här är min största fasa
Som förälder hade jag reagerat exakt likadant som Lisas pappa. Är ungen ordentlig så går larmet!

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
– Vi har höjt upp brottsrubriceringen till olaga frihetsberövande eller människorov, säger polisens presstalesman Chri**er Fu**org.
http://www.expressen.se/gt/stort-sok...nnen-tonaring/

Vad kan ha hänt? Mopeden kvar på arbetsplatsen och hon skickade ett sms om att hon var på väg hem. Det känns inte bra detta

Edit: GT har uppdaterat sin artikel.
"Nycklarna satt i mopeden"
När flickan inte kom hem körde hennes anhöriga i motsatt riktning för att leta efter henne.
Utanför arbetsplatsen stod hennes moped parkerad med nycklarna i tändningslåset.
Den försvunna flickans mobiltelefon har också varit avstängd sedan hennes anhöriga började bli oroliga för att hon inte kom hem.
2015-06-19, 17:21
  #32243
Medlem
Finns denna person kvar i området? Var inte AJs son inblandad i den spritfabriken också? Se länkat inlägg.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
__________________
Senast redigerad av julusa 2015-06-19 kl. 17:26.
2015-06-19, 17:24
  #32244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, trion togs in från bostaden: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sv...et/a/23469865/

Enligt den sidan ja, men polisen har inte gått ut med någon sådan information, det är medias tolkning och vi har en annan, tror det är pga att en granne vittnat om en katt av något slag.

Sen har ju polisen inte sagt tidsföljden heller, så jag kan ha fel också, jag hade en bild för mig, andra en annan.
För mig de säger mer på presskonferensen som kom dagen efter fyndet.
https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM
__________________
Senast redigerad av chrisemil 2015-06-19 kl. 17:26.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback