Citat:
Ursprungligen postat av
pungspark63
Visst finns det våldtäktsmän eller mördare som gjort liknande sker tidigare och många som gjort mindre grova brott tidigare, när det gäller mord har jag för mig att det är det brott som har lägst risk för att en fälld begår igen.
Två orsaker till detta är att du sitter inne jävligt länge och många mord är planerade och det krävs ganska mycket innan man mördar någon...kanske svårt att bygga upp ett sånt hat eller hamna i en sits att du är beredd att mörda igen.
Vid ett andra mord sitter du nog för gott och kommer knappast ut igen.
Den som kunde bidra till att mordet löstes skulle få 50 mille om jag inte minns fel...vet inte om belöningen står kvar men om du vet vem så kanske du skulle fundera på att gå i pension.

Mycket möjligt men risken att en förbrytare återfaller i brott vill jag påstå är högre än den är om jag som ostraffad ska grovt misshandla/våldta/mörda någon.
Sen tror jag det ligger nåt i klyschan att om en människa suttit större delen av sitt liv i fängelse, varför skulle hen vilja ut i samhället där ingenting väntar på honom? Jobb lär han inte få som dömd mördare/våldtäktsman.
I fängelset där han suttit 10-15 år så är han någon och blir bekräftad än vad han blir ute på gatan, hen blir snarare mer trygg i fängelset än osäkerheten ute i samhället.