Citat:
Ursprungligen postat av
Tingsnotarien
För att klargöra några frågor som har gått runt kring "teknisk bevisning" och bevisning i övrigt.
Man kan tycka det är konstigt att häkta någon utan teknisk bevisning men nej det är inte så konstigt, varför? Ofta är inte den tekniska bevisningen färdiganalyserad och är den inte det får man luta sig tillbaka på "övrig" bevisning som kan vara alltifrån vittnen till att de misstänkta lämnat icke samstämmiga uppgifter osv. Givetvis måste den icke tekniska bevisningen vara stark för man ska inte gå runt och häkta folk hur som helst på vilka lösa grunder som helst men såvida inte rådmannen missbedömde läget (vi får veta det efter att hovrätten granskat hans beslut) talar en häktning i avsaknad av teknisk bevisning för att övrig bevisning är stark.
Sammantaget
Jag håller inte med GW när han säger att det är ytterst ovanligt att häktas utan teknisk bevisning för det är inte lätt att få fram teknisk bevisning på fyra dagar, dvs. inom den tid man måste häkta någon efter anhållandet, men även om det skulle vara ytterst ovanligt så kan det istället, i detta fall under förutsättning att rådmannen gjort rätt, tyda på att det finns mycket som pekar på bröderna. Sen är det för den skull inte så att det behöver vara dem som är skyldiga till brottet, teknisk bevisning har vänt upp och ner på läget tidigare och är så fallet även här kommer bröderna, på åklagarens begäran, att släppas på fri fot omedelbart.
Tackar för en intressant och tydlig utläggning ang detta om bevisning. Det är just genom det förmodade bevisläget som det finns en chans att tolka läget, både för allmänheten, men även i högsta grad utredningen, avseende det utslag som blev i Tingsrätten, samt det faktum att bröderna överklagat.
Jag tror många här undrar hur man ska tolka det rättsliga läget detta ärende nu befinner sig i, då det är långt ifrån svart/vitt.
Eftersom det är en omöjlig fråga att svara objektivt på, utan att lägga mål i mun på folk, måste en del av iaf min högst personliga uppfattning bakas in i nedanstående:
Dom delar som är värt att ta i fetare stil är:
*Till det första, att rådmannen behöll åklagarens yrkande gällande "Sannolika skäl misstänkta för mord"
*Till det andra, sänkt misstankegrad för kvinnan.
I en ren parentes måste dock nämnas att rubriceringen "Delaktighet i mord" användes inledningsvis, men senare korrigerades i media. I dom offentliga handlingar som finns tillgängligt är detta inte heller ett uttryck som använts.
Eftersom att det högst sannolikt saknats teknisk bevisning vid förhandlingarna, kan det vara av denna anledning den benämningen användes.
Då börjar man automatiskt fundera på varför "Sannolika skäl" kvarstår. För att fortsätta en häktningsperiod är det egentligen inte nödvändigt att hålla kvar denna högsta misstankegrad. En lägre misstankegrad hade också resulterat i häktning för detta grova brott, om än under kortare häktnings-period. Likt kvinnan´s läge.
Det ger två alternativ i mitt huvud (med dom korta beslutstiderna, färskt i minnet):
1/
Bevisläget var tillräckligt starkt redan från början.
2/ (med reservation för min okunskap)
Av en eller flera orsaker säger bevisläget att detta, utan tvivel, kommer ta lång tid att utreda, därav bifall gällande "Sannolika skäl"
3/
???? Går det att få ett alternativ här, helst med förklaring?
Kan du eller någon med mer kunskap berätta hur mitt alternativ "2" står sig och om det ens kan vara en orsak till rättsläget just nu?