Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-19, 16:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Varför är dom isåfall häktade på sannolika grunder helt utan bevis ?

För att åklagaren skall få mer tid att utreda brottet.
2015-06-19, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
För att åklagaren skall få mer tid att utreda brottet.

Varför inte släppa dom medans utredningen görs?
2015-06-19, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
I det här fallet var det väl en chefsåklagare om jag minns rätt, så han har ju redan gjort karriär om man säger och har således inte mycket prestige att hämta i jämförelse med en kammaråklagare exempelvis. Tror inte det är några helfärska poliser som jobbar med fallet heller, för den delen.

Tack, Raffasupportern!

Det glädjer mig :-). Jag håller på läsa en massa FUP och den som har stuckit ut hittills var Arbogamorden. Jag fattar som man har lagt med obduktionsbilder medvetet för att skapa starka känslor. Vi får hoppas på en neutral undersökning där man tar fram allt som talar för Litauerna skuld men också allt som talar emot att de är skyldiga och att man inte gömmer sådant i slasken.
2015-06-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Objektivietsprincipen principen innebär i slutändan att åklagaren ska se till att ingen blir oskyldigt dömd. Samtidigt måste han kunna bedriva en adekvat utredning. Så under hans interna utredning behöver han inte delge motparten all info men när de läggs fram inför domstol måste all info fram och inte bara det även sånt som han nu må påträffat som talar emot de misstänktas skuld. Det senare gäller även under utredningen såtillvida att skulle bevis komma fram som talar emot bröderna ska han omedelbart om det är starka bevis begära att häktningen hävs.

Det är inte alltid lätt att vara åklagare då han dels måste upprätthålla objektivetsprincipen, dels bedriva en adekvat utredning.

Tack. Jag tänker på detta, men du gör nog en tydligare tolkning än jag av nedan. Åklagaren kan hålla på vissa saker under förundersökningen om det gäller information som kan skada undersökningen...Åklagaren har viss makt där så det gäller att rättssäkerheten där håller hög kvalite

Citat:
For example, the suspect and their defense counsel have the right to continuous full disclosure of whatever emerges during the preliminary enquiry - albeit, on the condition that this can be accomplished without harming the enquiry (RB 23:18). The defendant and defense counsel only have the unconditional right to full disclosure of copies of the preliminary enquiry if the prosecutor decides to bring charges (RB 23:21).
Senast redigerad av adminulator 2015-06-19 kl. 16:17.
2015-06-19, 16:18
Medlem
Hur kommer det sig att MP söker av redan genomsökta områden? Fanns det misstanke om att någon lagt ut bevis efter?
2015-06-19, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twofingersboy
Hur kommer det sig att MP söker av redan genomsökta områden? Fanns det misstanke om att någon lagt ut bevis efter?

Nej, tror jag inte, men MP gör ett grundligare sök genom skallgång.
Hundar har nog mest letat liklukt, och när inget sådant hittats har man satt in MP för annat.
2015-06-19, 16:20
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
1. Tvivlar inte på att Litauer är skötsamma, men man kan inte dra alla över en kam, om det nu är MGM så har det med all säkerhet rört sig om alkoholinblandning, möjligtvis en knuff där lisa landat fel eller något.

2. Behöver inte ens kommentera den.

3. Källa på att det finns noll bevis?!
Senast det sades något om det är 6 dagar sedan.
Motiv kan vi bara spekulera i, vilket vi gör i tråden.

Ja spekulera kan man göra så länge man inte låser sig fast vid nån ståndpunkt som är helt galen och vidhåller sin ståndpunkt mer beroende av stolthet än av rimlig sund förnuft
2015-06-19, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Ja spekulera kan man göra så länge man inte låser sig fast vid nån ståndpunkt som är helt galen och vidhåller sin ståndpunkt mer beroende av stolthet än av rimlig sund förnuft

Som du gör?
Sluta nu, det finns statistik på att Litauer inte alls är så skötsamma som du vill få det till, postat länk tidigare.
Jag har inte sagt att jag är SÄKER på att MGM verkligen är GM, men det är den enda rätta förklaringen vi har med tanke på vad vi vet. Att spekulera om annan mördare i nuläget är bara fel!
Låt oss göra det efter häktningsöverklagan är avklarad på måndag!
2015-06-19, 16:23
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Tack. Jag tänker på detta, men du gör nog en tydligare tolkning än jag av nedan. Åklagaren kan hålla på vissa saker under förundersökningen om det gäller information som kan skada undersökningen...Åklagaren har viss makt där så det gäller att rättssäkerheten där håller hög kvalite

Jag såg nu att jag kanske inte besvarade din fråga alltför väl men sitter med mobilen nu och får be att återkomma när jag har lättare att skriva.

Hoppas det är okej, kan skicka dig ett PM istället och för att underlätta kan du väl skicka din fråga i ett PM också så det är lättare för mig att finna den sen.

Tack
2015-06-19, 16:24
Medlem
Det känns som att bevisen ditplanterade. Hade de verkligen velat göra sig av med dem så hade de lätt kunnat bränna upp dem eller tagit bilen och åkt ut långt ut med dem.

Om det visar sig att det inte finns något dna-spår efter dem som kan binda dem till brottet så borde man testa dna:t mot de som var med i missing people. Någon av dessa skulle lätt kunnat plantera ut dessa fynd och det är inte så svårt att joina dem.

Kanske var det någon annan som visste att hon jobbade där på helgerna och hade planerat in detta i detalj. Här pratar vi alltså om någon expert som inte lämnar spår efter sig och som känner till området och vilka som skulle kunna bli syndabockar.
2015-06-19, 16:33
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F0REVER
Det känns som att bevisen ditplanterade. Hade de verkligen velat göra sig av med dem så hade de lätt kunnat bränna upp dem eller tagit bilen och åkt ut långt ut med dem.

Om det visar sig att det inte finns något dna-spår efter dem som kan binda dem till brottet så borde man testa dna:t mot de som var med i missing people. Någon av dessa skulle lätt kunnat plantera ut dessa fynd och det är inte så svårt att joina dem.

Kanske var det någon annan som visste att hon jobbade där på helgerna och hade planerat in detta i detalj. Här pratar vi alltså om någon expert som inte lämnar spår efter sig och som känner till området och vilka som skulle kunna bli syndabockar.

De viktiga fynden är funna av militär + polis samt "privatperson", vilket bör vara mobildelarna och antingen kontokort eller hjälmdel... oklart vilket. MPS främsta fynd är någon form av klädesplagg på platsen där kroppen låg. Känns inte som om det är ett utplanterat villospår...
2015-06-19, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Nej, tror jag inte, men MP gör ett grundligare sök genom skallgång.
Hundar har nog mest letat liklukt, och när inget sådant hittats har man satt in MP för annat.

Är det vanligt att hundar missar ett BO tillhörigheter så? Som jag förstått det så var väl ändå fynden som var närmast cafét relativt nära?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in