Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-19, 15:57
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det är det vi gör, men allt tjafs om att det omöjligt kan vara litauerna är väldigt naivt.
Vi får diskutera det vi har, inte slänga in en massa orimliga teorier om att det ska röra sig om en besatt beundrare från dagis!

Tvärtom ganska logiskt att det inte är Litauerna, kanske ska spalta upp det för annars får jag på pälsen för det, vad menar du? etc

1.Litauerna ÄR skötsamma personer, förmodligen skötsammare än någon du känner

2. Skötsamma Litauer är enligt min erfarenhet väldigt skötsamma, man får gå till frälsningsarmen i Sverige för att finna likar.

3. Finns inga motiv för att de skulle attackerat Lisa och även noll bevis.

Jag vet att många kommer kommentera men dom är oskyldiga och mördaren läser nog detta och grämer sig, fan tänker han, jag la ju ut bevis så dom skulle få skulden? Tuff skit dom tar dig snart..
Senast redigerad av Mickeavensis 2015-06-19 kl. 16:00.
2015-06-19, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Absolut, materialet ska bara inte till domstolen utan även till försvararna.

I detta fall ligger ansvaret även på domstolen som ska kommunicera allt material med båda parter.

Ja, det är just jag antar att inte finns mycket mer mot MGM nu, än vad som fanns när de häktades. Om det fanns tekniskt bevisning som på något sätt talar emot dem så vore det väl idiotiskt av advokaterna att överklaga häktningsbeslutet?
2015-06-19, 16:00
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, det är just jag antar att inte finns mycket mer mot MGM nu, än vad som fanns när de häktades. Om det fanns tekniskt bevisning som på något sätt talar emot dem så vore det väl idiotiskt av advokaterna att överklaga häktningsbeslutet?

Det vore inte idiotiskt på så sätt att de är bundna av deras klienters önskemål. Även om ett överklagande är döfött har advokaten en plikt att överklaga om hans klient begär det, och utan att veta hur diskussionerna förevarit mellan advokat och klient kan vi inte vet vad som föranledde överklagandet.
2015-06-19, 16:01
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Tycker du har rätt i vad du skriver utom när det gäller skyddande av brottsling. Det är inte att jämföra med vittnesmål av närstående där man inte ens får lov att vittna under ed.

Man får inte skydda en brottsling även om det är en närstående person. Det kan vara en förmildrande omständighet men oftast då när brottet är milt. Annars kunde man bara gömma sig hos en närstående och låta hen ta hand om alla bevis eftersom denna skulle vara immun.

På exakt vilket sätt hustrun har skyddat bröderna vet vi inte. Men att man hjälper den som begått ett brott undkomma eller genom att undanröja bevis räknas som skyddande av brottsling.

Är brottet grovt (t.ex. att undanröja ett mordvapen eller hjälpa förövaren att fly) är påföljden lägst fängelse i sex månader och högst fyra år.

Är brottet milt (t.ex. att inte självmant anmäla att man vet eller ha sett någon begå ett brott) är påföljden böter eller fängelse i högst ett år.

Citat:
Ursprungligen postat av A-gubbe
Hur blir det om man tror den man skyddar är skyldig och sen visar sig personen varit oskyldig
eller som i våran exempel, då polisen tror att bröderna är skyldiga?

Måste man bevisa skuldfrågan hos den skyddade för att fälla den som skyddar?

Man kan ju rimligtvis inte bli fälld för skyddande av brottsling om man inte skyddar någon brottsling.
2015-06-19, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Det vet jag (menade inte bokstavligt talat), och jag menade inte att halva Sverige letade efter henne om det också behöver förtydligas. Dock gick det väldigt snabbt från att hon anmäldes saknad till att polisen drog igång sökandet, och därifrån växte sökinsatsen väldigt snabbt. Redan på måndagen klassades det som en särskild händelse av polisen och ett större antal enheter, en helikopter, sökhundar och militär, sattes in i sökandet. Ett par dagar senare sattes även MP med andra frivilliga in och i slutändan deltog tusentals människor i sökandet. Självklart hade GM, vem denne än är, aldrig kunnat räkna med en sådan respons så snabbt. Och självklart var detta avgörande för att man kunde hitta Lisa Holms kropp. Hade inte sökandet kommit igång så snabbt så hade GM fått mer tid på sig att på ett "ordentligt sätt" göra sig av med kroppen istället för att bara gömma undan den, och då hade den kanske aldrig ens hittats.

Håller med om att det gick väldigt snabbt o ovanligt från pappan o polisen att "göra så stor sak" av d hela. Och det är oxå ett stort frågetecken, varför var man så säker på människorov bara efter några timmar..ungdomar vid den åldern brukar vara tidsoptimister..
MP kopplades oxå in väldigt snabbt..vanligtvis brukar ju personer som försvinner "annonseras" på Facebook o sen sporadiskt letas efter. Tror detta fall har fått med sig fler svenskar än om kungen himself skulle försvinna.
Tror du inte det var menat att Lisas kropp skulle hittas tidigare då? Spridningen på hennes grejer "leder" ju polisen åt rätt håll..kanske d var menat att hon skulle hittas levande men polisen var för långsam?
2015-06-19, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Tvärtom ganska logiskt att det inte är Litauerna, kanske ska spalta upp det för annars får jag på pälsen för det, vad menar du? etc

2. Skötsamma Litauer är enligt min erfarenhet väldigt skötsamma, man får gå till frälsningsarmen i Sverige för att finna likar.

3. Finns inga motiv för att skulle attackerat Lisa och även noll bevis.

Jag vet att många kommer kommentera men dom är oskyldiga och mördaren läser nog detta och grämer sig, fan tänker han, jag la ju ut bevis så dom skulle få skulden? Tuff skit dom tar dig snart..

1. Tvivlar inte på att Litauer är skötsamma, men man kan inte dra alla över en kam, om det nu är MGM så har det med all säkerhet rört sig om alkoholinblandning, möjligtvis en knuff där lisa landat fel eller något.

2. Behöver inte ens kommentera den.

3. Källa på att det finns noll bevis?!
Senast det sades något om det är 6 dagar sedan.
Motiv kan vi bara spekulera i, vilket vi gör i tråden.
2015-06-19, 16:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Låt Leif GW och Bo Åström sköta detta så ska vi snart få se att det går i hamn.

Jag har tvivlat på dessa öststatare redan ifrån början.

Vad tror ni om en besatt person? en som var kär i lisa redan sedan barnsben? men aldrig vågat bjuda ut henne?

Lisa var väl från Skövde, 5 mil från Blomberg så någon barnsbensförälskelse var nog svårt att få till.
Man har hittat en handske. Normalt har man två händer. Vart är den andra? Borde ha hittats då man t.o.m hittat smådelar av en mobil. Eller var det kanske sista fyndet.
2015-06-19, 16:05
Medlem
Tingsnotarie, menar du att skälen för häktning och skälen för huvudförhandling lyder under olika regler beträffander objektivitetsprincipen? Jag frågar för att under förundersökningen så måste inte åklagaren delge försvaret all info under objektivietsprincipen, endast inför huvudförhandling, väl?
2015-06-19, 16:08
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Tingsnotarie, menar du att skälen för häktning och skälen för huvudförhandling lyder under olika regler beträffander objektivitetsprincipen? Jag frågar för att under förundersökningen så måste inte åklagaren delge försvaret all info under objektivietsprincipen, endast inför huvudförhandling väl?

Objektivietsprincipen principen innebär i slutändan att åklagaren ska se till att ingen blir oskyldigt dömd. Samtidigt måste han kunna bedriva en adekvat utredning. Så under hans interna utredning behöver han inte delge motparten all info men när de läggs fram inför domstol måste all info fram och inte bara det även sånt som han nu må påträffat som talar emot de misstänktas skuld. Det senare gäller även under utredningen såtillvida att skulle bevis komma fram som talar emot bröderna ska han omedelbart om det är starka bevis begära att häktningen hävs.

Det är inte alltid lätt att vara åklagare då han dels måste upprätthålla objektivetsprincipen, dels bedriva en adekvat utredning.
2015-06-19, 16:08
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis

3. Finns inga motiv för att de skulle attackerat Lisa och även noll bevis.

Varför är dom isåfall häktade på sannolika grunder helt utan bevis ?
2015-06-19, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Varför är dom isåfall häktade på sannolika grunder helt utan bevis ?

Precis, folk i denna tråd utgår från vad som stått i media.. Problemet är att vi inte har en ANING om vad polisen har på dessa bröder.
2015-06-19, 16:11
Medlem
Och en sak till, ang. Litauers skötsamhet.

Med en befolkning på 1/3 av Sverige, så hade Sverige 1/3 av Litauens mordsiffror 2002.
2012 har det jämnat ut sig, men fortfarande är befolkningen mycket lägre än i Sverige.

http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/9/91/Homicides_recorded_by_the_police%2C_2002%E2%80%931 2_YB14.png

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in