Citat:
Ursprungligen postat av
FranzLisztBlevEj75
Problemet är delvis vad som är trenden. Ska man ta en linjär modell, kanske en kubisk, eller något mycket mer sofistikerat? Ska den baseras på de tre senaste månaderna eller kanske på ett hel år tillbaka?
Och hur vet man att en trend, hur den nu är definierad, kommer hålla i sig i framtiden?
Iaf, med en extremt enkel linjär modell baserad på väljarstödsskattningen de två senaste månaderna kommer det ta 9.3 månader innan SD är i kapp M och 6.7 månader innan de är i kapp S.
När det gäller aktieanalys brukar jag låta trenden definieras av ett glidande medelvärde, men frågan kvarstår förstås i vilket tidsperspektiv vi pratar.
Om vi däremot ska förutspå när SD blir största parti baserat på "trenden" skulle jag först göra en grov bedömning om hur många månader det kan ta och använda ett glidande medelvärde som passar det tidsperspektivet. För SD enligt din modell tycker jag att trenden då ser rätt tydlig ut, fortsätt med samma lutning som de haft sedan mars ungefär.
Hur relevant det sedan är att tro att trenden fortsätter är en helt annan diskussion. För M men även för S är trenden heller inte lika tydlig som för SD.
Edit: Nja vi borde nog använda lite längre MA än från mars, men i övrigt så...