Citat:
Ursprungligen postat av
FranzLisztBlevEj75
Helt fel är väl att ta i.. Jag tolkade frågan i en mer "vardaglig" mening, alltså om det fanns en rimlig sannolikhet för att SD är störst, inte i en strikt matematisk mening.
Bara för att vara jag tvungen att kolla sannolikheten för SD>M && SD>S (enligt min modell). Den var ca 3*10^-24 %.
Visst, sannolikheten är säkert mycket låg och din modell är som jag tidigare sagt enligt mig det bästa vi har att utgå ifrån.
Samtidigt är den som jag uppfattar den endast en statisk bedömning som utgår från att alla OU från respektive OI är deras bedömning om läget idag. Men läget är att SD har en extremt starkt trend nu så bara sedan majmätningarna kan SD ha gått fram kraftigt. Det är inte strikt matematik vi pratar om här utan förändringar i väljarsympatier.
Lägg därtill att flera av oss är av den uppfattningen att flera OI har tydliga viljor att påverka opinionen och därför inte kan anses tillförlitliga eller seriösa. Då har vi en betydligt större osäkerhet och högre sannolikhet än vad statiska matematiska metoder säger.