2015-06-19, 10:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
I en enskild mätning, kanske, men det är sällan man resonerar med hjälp av statistik på det sättet eftersom att det är så väldigt hypotetiskt. Mätresultaten anges brukligt med ett konfidensintervall som anger just felmarginalen. För SD är det säkert +/- 2%, eller så, likaså för M och S. Intervaller anger egentligen att ett parti med 95% säkerhet har ett stöd i det intervallet. Att hypotetiskt säga att S och M befinner sig vid itnervallets golv och SD vid dess tak behöver i och för sig inte vara fel, men jag skulle inte ha använt siffrorna på det sättet. Med tanke på SDs succésiffror ser jag heller ingen anledning att resonera så. Att nämna siffrorna 18%-20%-22% räcker gott och väl.

Det var fortfarande inget dírekt svar på frågan som ställdes.

Svaret är ja, osäkerheten är så pass stor speciellt i en enskild mätning, att det helt klart ligger inom felmarginalen att SD kan vara Sveriges största parti nu. Att jag och kanske heller inte tror att det är så riktigt än har lite med frågan att göra.
2015-06-19, 10:49
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Visst, men tänk på att de på ca 5-6 månader ökat med 10%-enheter, samma antal som de gjort på 12 år.
Främst p.g.a. maktkartellen DÖ, inte för attt det är sossestyre.
2015-06-19, 11:15
Medlem
polsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren

Statstelevisionen borde ju ta upp varje OU på något sätt och åtminstone nämna den, om än inte analysera.
I dagens nyhetssändningar har de nämnt Novus och fokuserat på att SD slog rekord i mätningen, men man nämner inte med ett ord varken Sentio eller YouGov. Det handlar väl om den gamla utfrysningen av institut som gav för höga siffror åt SD, som enligt miljöpartisterna i statsmedia (och eventuellt deras konspirationsteorier) var orimliga, så att ett omnämnande av siffrorna skulle "gynna de främlingsfientliga krafterna" och utfrysningen kunde motiveras av "demokrati"-skäl.

Att man fortfarande plockar ut vissa russininstitut beror väl på att man inte klarar av att erkänna sitt tidigare misstag och därför på omoget prestigetänkande. Det är så typiskt för det svenska mediaklimatet.

Nu gick förvisso inte motionen på MP:s kongress om att staten skall godkänna alla OU (!) igenom, men bevisligen finns det ju PK-krafter som ser ett problem i att sådana här undersökningar ger svar som de inte vill ha.
2015-06-19, 11:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsk
Nu gick förvisso inte motionen på MP:s kongress om att staten skall godkänna alla OU (!) igenom, men bevisligen finns det ju PK-krafter som ser ett problem i att sådana här undersökningar ger svar som de inte vill ha.

Är det sant, föreslogs det verkligen att staten, dvs. regeringen ska bestämma vilka OU som får redovisas?
2015-06-19, 11:41
Medlem
Vad jag vill vet är när undersökningen som visar SD som Sveriges största parti kommer. Man får en liten känsla av att det inte är så långt bota speciellt eftersom DÖ sattes i verket efter dessa undersökningar gjordes. Kanske inte mer än 2-3 månader?

Man kan ju nästan garanterat snart se SD som Sveriges iallafall näst största parti. Många moderater utkämpar troligtvis en ambivalent kamp inom sig själva just nu om huruvida de ska hoppa i livbåten nu snabbt som fan innan skeppet sjunker. Och även många sossar har fått nog av sitt partis vansinne.
2015-06-19, 11:42
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Bortsett från skattepolitiken, vad är det för skillnad på höger och vänster i Sverige?
Det är väl det som är poängen - SD växer p.g.a. DÖ:s usla invandringspolitik, inte p.g.a. "höger" eller "vänster"..
2015-06-19, 11:44
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Partimodellen uppdaterad med gårdagens otroliga Sentio. Modellen visar på 19.8% stöd för SD nu, högsta siffran någonsin! Och S fortsätter sitt ras.

Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Är det en korrekt slutsats att SD kan vara Sveriges största parti om man beaktar felmarginalerna?

Jag skulle vilja säga definitivt nej. Ska man tro min modell är det faktiskt inte ens nära.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om vi utgår från Sentios senaste undersökning, vilket är rimligt då Sentio har ett mycket bra track record, så måste svaret bli ja. Det måste rimligen ligga inom felmarginalen att SD kan vara Sveriges största parti nu.

S hade 23,9% och SD 22,1%, en skillnad på 1,8%-enheter kan inte ligga utanför felmarginalen. Det krävs endast att S+M vardera tappar 0,6 procentenheter till SD för ska bli största parti.

Sentio har ett bra track record för att mäta SD med hög noggrannhet, men inte med speciellt bra precision. Dessutom underskattar Sentio både M och S något.

Om jag tittar i detalj på vad Sentios mätning innebär i termer av så kallade viktade residualer, som för en perfekt modell ska vara N(0,1)-fördelade, är dessa ca 1.6 för SD, -0.6 för M, och -1.3 för S.

Alltså, inte nog med att Sentio pga systematiska fel inte ger en rättvisande bild av förhållandet mellan SD, M, och S, deras senaste mätning har enligt modellen dessutom slumpmässiga fel som alla bidrar till att förstärka intrycket av att det är jämnare än vad det faktiskt är.
2015-06-19, 11:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Vad jag vill vet är när undersökningen som visar SD som Sveriges största parti kommer. Man får en liten känsla av att det inte är så långt bota speciellt eftersom DÖ sattes i verket efter dessa undersökningar gjordes. Kanske inte mer än 2-3 månader?

Man kan ju nästan garanterat snart se SD som Sveriges iallafall näst största parti. Många moderater utkämpar troligtvis en ambivalent kamp inom sig själva just nu om huruvida de ska hoppa i livbåten nu snabbt som fan innan skeppet sjunker. Och även många sossar har fått nog av sitt partis vansinne.

Ingen kan förstås med säkerhet veta hur länge trenden håller i sig men om vi utgår från att den skulle göra det lär vi redan under sommaren få se i Sentio eller Yougov att SD är Sveriges största parti.

Skrev förresten inte Lena Melin på Aftonbladet också en ledare för någon månad sedan att SD skulle bli största parti runt Augusti om trenden håller i sig? Eller var det bara största parti bland männen som hon förutspådde?
2015-06-19, 11:51
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Det var fortfarande inget dírekt svar på frågan som ställdes.

Svaret är ja, osäkerheten är så pass stor speciellt i en enskild mätning, att det helt klart ligger inom felmarginalen att SD kan vara Sveriges största parti nu. Att jag och kanske heller inte tror att det är så riktigt än har lite med frågan att göra.
Svaret är inte ja. Det är väl i och för sig klart att man skulle kunna säga att SD kan vara största parti. Det behöver man emellertid ingen statistisk grund för att påstå, men att basera det på dessa siffror är inte seriöst och kommer inte att tas på allvar. Bättre att invänta dagen då man med fog kan påstå det och nu nöja sig med att säga att SD kan ha stabiliserat sig på 18-20%, en drömsiffra för bara ett år sen.
2015-06-19, 11:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Sentio har ett bra track record för att mäta SD med hög noggrannhet, men inte med speciellt bra precision. Dessutom underskattar Sentio både M och S något.

Om jag tittar i detalj på vad Sentios mätning innebär i termer av så kallade viktade residualer, som för en perfekt modell ska vara N(0,1)-fördelade, är dessa ca 1.6 för SD, -0.6 för M, och -1.3 för S.

Alltså, inte nog med att Sentio pga systematiska fel inte ger en rättvisande bild av förhållandet mellan SD, M, och S, deras senaste mätning har enligt modellen dessutom slumpmässiga fel som alla bidrar till att förstärka intrycket av att det är jämnare än vad det faktiskt är.

Om vi håller oss till valresultat tycker jag Sentio har lyckats väldigt bra, speciellt för SD men jämfört med andra dessutom bra för övriga partier.

Däremot betraktar även jag en så kraftig uppgång som ett utslag av brus så jag tror också att chanserna är blygsamma för att SD ska vara största parti idag. Däremot ska man inte underskatta betydelsen av att folk får höra sådana här siffror och därför var det positivt att det nämndes två gånger i Aktuellt igår.
2015-06-19, 11:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Svaret är inte ja. Det är väl i och för sig klart att man skulle kunna säga att SD kan vara största parti. Det behöver man emellertid ingen statistisk grund för att påstå, men att basera det på dessa siffror är inte seriöst och kommer inte att tas på allvar. Bättre att invänta dagen då man med fog kan påstå det och nu nöja sig med att säga att SD kan ha stabiliserat sig på 18-20%, en drömsiffra för bara ett år sen.

I min värld behöver man grund för att påstå att det inte kan vara så när man påstår att det inte kan vara så. Att det sedan inte är sannolikt räcker inte.
2015-06-19, 12:04
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ingen kan förstås med säkerhet veta hur länge trenden håller i sig men om vi utgår från att den skulle göra det lär vi redan under sommaren få se i Sentio eller Yougov att SD är Sveriges största parti.

Skrev förresten inte Lena Melin på Aftonbladet också en ledare för någon månad sedan att SD skulle bli största parti runt Augusti om trenden håller i sig? Eller var det bara största parti bland männen som hon förutspådde?
Det var största parti hos män hon skrev om, med det gällde ju då undersökningar som visade klart lägre totalsiffror än 20 procent.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article20866002.ab

Som sagt, den här trenden lär ju definitivt infrias rätt snart, och detsamma kommer nog också att gälla största parti inom LO. Det räcker ju enligt SIFO som knappast angett de högsta värdena för SD att sno åt sig 5 procent till från sossarna, och det kan man ju säkert uppnå i år från april eller när nu den mätningen kom och till i höst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in