Partimodellen uppdaterad med gårdagens otroliga Sentio. Modellen visar på 19.8% stöd för SD nu, högsta siffran någonsin! Och S fortsätter sitt ras.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bohlwinkel
Är det en korrekt slutsats att SD kan vara Sveriges största parti om man beaktar felmarginalerna?
Jag skulle vilja säga definitivt nej. Ska man tro min modell är det faktiskt inte ens nära.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Om vi utgår från Sentios senaste undersökning, vilket är rimligt då Sentio har ett mycket bra track record, så måste svaret bli ja. Det måste rimligen ligga inom felmarginalen att SD kan vara Sveriges största parti nu.
S hade 23,9% och SD 22,1%, en skillnad på 1,8%-enheter kan inte ligga utanför felmarginalen. Det krävs endast att S+M vardera tappar 0,6 procentenheter till SD för ska bli största parti.
Sentio har ett bra track record för att mäta SD med hög noggrannhet, men inte med speciellt bra precision. Dessutom underskattar Sentio både M och S något.
Om jag tittar i detalj på vad Sentios mätning innebär i termer av så kallade viktade residualer, som för en perfekt modell ska vara N(0,1)-fördelade, är dessa ca 1.6 för SD, -0.6 för M, och -1.3 för S.
Alltså, inte nog med att Sentio pga systematiska fel inte ger en rättvisande bild av förhållandet mellan SD, M, och S, deras senaste mätning har enligt modellen dessutom slumpmässiga fel som alla bidrar till att förstärka intrycket av att det är jämnare än vad det faktiskt är.