2015-06-19, 15:05
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Frågan är om muslimerna är så eniga. Men ja...skulle vi få typiska minoritetspartier, typ muslimska eller arabiska, somaliska partier är det parlamentariska systemet mycket illa ute.

Citat:
Ursprungligen postat av Johan.Rheborg
Jag tycker det är konstigt att det inte har hänt än. Men när det väl blir aktuellt är jag säkert på att ett sånt parti kommer explodera och mycke väl ta sig in i riksdagen. Tror dock inte det är till någon fördel för muslimerna då föraktet bara kommer växa hos svenskarna när dom ser det.

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Finns redan.

http://hizb-ut-tahrir.se/

Hizb-ut-Tahrir pratar om kalifat, sharialagar och upprättandet av islamiska staten och grejer. Hyggliga killar som det verkar - man får hoppas att dom står under SÄPO-bevakning. Den dagen dom här killarna ställer upp "med islam som ideologi" - vad händer då med våra homosexförespråkande värdegrundsdemokrater i dom andra partierna?

SDs "bruna förflutna" och "odemokratiska värdegrund och människosyn" kommer då att likna mest en helsvensk sommaridyllisk Astrid Lindgren-saga i jämförelse.

Ondskedifferensen kommer att vara som att jämföra Madicken med Pol Pot ungefär. Det kommer att kortsluta våra politiker helt om vi får in hardcore-islamister i vårt politiska system.
Läser ni inte ens två inlägg ovanför erat eget?
😐

Muslimskt parti finns.
2015-06-19, 15:07
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Partimodellen uppdaterad med gårdagens otroliga Sentio. Modellen visar på 19.8% stöd för SD nu, högsta siffran någonsin! Och S fortsätter sitt ras.

Jag skulle vilja säga definitivt nej. Ska man tro min modell är det faktiskt inte ens nära.

Sentio har ett bra track record för att mäta SD med hög noggrannhet, men inte med speciellt bra precision. Dessutom underskattar Sentio både M och S något.

Om jag tittar i detalj på vad Sentios mätning innebär i termer av så kallade viktade residualer, som för en perfekt modell ska vara N(0,1)-fördelade, är dessa ca 1.6 för SD, -0.6 för M, och -1.3 för S.

Alltså, inte nog med att Sentio pga systematiska fel inte ger en rättvisande bild av förhållandet mellan SD, M, och S, deras senaste mätning har enligt modellen dessutom slumpmässiga fel som alla bidrar till att förstärka intrycket av att det är jämnare än vad det faktiskt är.

Kan du förklara det markerade är du snäll? Hur kan man ha ett bra track record med hög noggrannhet angående opinion och samtidigt ha dålig precision? För mig framstår det som en självmotsägelse
2015-06-19, 15:08
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
I takt med att Sd växer och S minskar kommer också ett större antal välavlönade politiska tjänster och poster att hamna hos Sd istället för hos S. Det är bland dessa arbetslösa socialdemokratiska politiker och politruker man kan förvänta sig en vilja att gå över till Sd för att göra karriär där istället. Sd bör säga nej till sådana övergångar.
Dom som är ansvariga för dagens situation bör inte välkomnas, däremot bör sådana som Vidar Andersson eller Skyttedal kunna beredas plats, alltså sådana som har vågat ifrågasätta.
2015-06-19, 15:13
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Kan du förklara det markerade är du snäll? Hur kan man ha ett bra track record med hög noggrannhet angående opinion och samtidigt ha dålig precision? För mig framstår det som en självmotsägelse
Antar att det betyder att de har ett bra sätt att vikta men att de också har ett stort slumelement eftersom mängden intervjuade är mindre.

Noggrannhet är lite som hur bra du är på att sikta med ditt gevär. Precision är som hur slumpmässigt geväret träffar. En gammal musköt kanske träffar någonstans slumpmässigt inom en metar av punkten du siktar på. En modern pistol kanske träffar inom några centimeter.

Så för ett riktigt tillförlitligt resultat behöver man båda. En bra metod för noggrannhet och ett stort antal mätvärden för precision.

Om jag fattat det rätt... ett stort "om".
2015-06-19, 15:14
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Borde du inte ganska enkelt kunna se trendlinjernas skärningspunkter för SD och S respektive SD och M? Förstår om det skulle bli väldigt hypotetiskt, men vore ändå kul att veta.

Problemet är delvis vad som är trenden. Ska man ta en linjär modell, kanske en kubisk, eller något mycket mer sofistikerat? Ska den baseras på de tre senaste månaderna eller kanske på ett hel år tillbaka?

Och hur vet man att en trend, hur den nu är definierad, kommer hålla i sig i framtiden?

Iaf, med en extremt enkel linjär modell baserad på väljarstödsskattningen de två senaste månaderna kommer det ta 9.3 månader innan SD är i kapp M och 6.7 månader innan de är i kapp S.
2015-06-19, 15:20
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Problemet är delvis vad som är trenden. Ska man ta en linjär modell, kanske en kubisk, eller något mycket mer sofistikerat? Ska den baseras på de tre senaste månaderna eller kanske på ett hel år tillbaka?

Och hur vet man att en trend, hur den nu är definierad, kommer hålla i sig i framtiden?

Iaf, med en extremt enkel linjär modell baserad på väljarstödsskattningen de två senaste månaderna kommer det ta 9.3 månader innan SD är i kapp M och 6.7 månader innan de är i kapp S.
Wow

om ett år är SD Sveriges största parti?
2015-06-19, 15:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

När det gäller aktieanalys brukar jag låta trenden definieras av ett glidande medelvärde, men frågan kvarstår förstås i vilket tidsperspektiv vi pratar.

Om vi däremot ska förutspå när SD blir största parti baserat på "trenden" skulle jag först göra en grov bedömning om hur många månader det kan ta och använda ett glidande medelvärde som passar det tidsperspektivet. För SD enligt din modell tycker jag att trenden då ser rätt tydlig ut, fortsätt med samma lutning som de haft sedan mars ungefär.

Hur relevant det sedan är att tro att trenden fortsätter är en helt annan diskussion. För M men även för S är trenden heller inte lika tydlig som för SD.

Edit: Nja vi borde nog använda lite längre MA än från mars, men i övrigt så...
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-06-19 kl. 15:32.
2015-06-19, 16:02
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Med stor sannolikhet så kommer vi att se ett renodlat muslimskt parti ställa upp i riksdagsvalet. Inte speciellt många muslimer som lockas av sossarnas genustrams & bögvurmande.

Ja, det är väl bara en tidsfråga innan det första muslimska partiet bildas.
Förmodligen kommer dom att ta en hel del röster ganska snabbt. Speciellt eftersom dom har lite mer sociala påtryckningsmetoder i förorterna och bland övriga muslimer.

Frågan är hur detta kommer att påverka SD. För min del tror jag att SD då ökar ytterligare.
2015-06-19, 16:03
Medlem
longbow4ys avatar
Om SD ökar linjärt är trenden bland icke SD väljare ökande mer än linjärt.
Om konstant antal personer ur en minskande grupp väljare går till SD medför det en exponentiellt tillväxt av SD anhängare bland de som inte röstat på SD tidigare. Samma antal ur en minskande grupp är ovanligt.
Det det sker nu med gruppen nya SD anhängare.
Med det sagt menar jag att vi kan stå inför en historisk ketchupeffekt då tillväxten accelererar mer än linjärt.

Någonting har hänt som förändrat spelplanen helt.
2015-06-19, 16:07
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Ja, det är väl bara en tidsfråga innan det första muslimska partiet bildas.
Förmodligen kommer dom att ta en hel del röster ganska snabbt. Speciellt eftersom dom har lite mer sociala påtryckningsmetoder i förorterna och bland övriga muslimer.

Frågan är hur detta kommer att påverka SD. För min del tror jag att SD då ökar ytterligare.
Meh
Det finns ju redan muslimskt parti.
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
det har diskuterats i dag ett par ggr redan.
😡
2015-06-19, 16:12
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Om SD ökar linjärt är trenden bland icke SD väljare ökande mer än linjärt.
Om konstant antal personer ur en minskande grupp väljare går till SD medför det en exponentiellt tillväxt av SD anhängare bland de som inte röstat på SD tidigare. Samma antal ur en minskande grupp är ovanligt.
Det det sker nu med gruppen nya SD anhängare.
Med det sagt menar jag att vi kan stå inför en historisk ketchupeffekt då tillväxten accelererar mer än linjärt.

Någonting har hänt som förändrat spelplanen helt.
För första gången någonsin blir Ipsos högintressant. De lade sig på 14 procent i maj, men nivån är inte intressant utan förändringen. Kommer Ipsos att bekräfta trenden att ju senare man ligger desto högre ökningstakt, vilket skulle indikera att vi går in i en exponensiell fas?
2015-06-19, 16:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
För första gången någonsin blir Ipsos högintressant. De lade sig på 14 procent i maj, men nivån är inte intressant utan förändringen. Kommer Ipsos att bekräfta trenden att ju senare man ligger desto högre ökningstakt, vilket skulle indikera att vi går in i en exponensiell fas?

Problemet är att de är så oseriösa att det blir svårt att ens använda de som en trendindikator.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in