Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-19, 12:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Då försöker jag göra det klarare:

- Den eller de i Sverige som mamman pratat med vet så klart att Lisa försvann efter 18.23 (de befinner sig i trakten där Lisa försvann och följer som de flesta där vad som sker).

- Personen vet att litauerna är gripna.

- Om mamman frågar om hen såg sönerna i samband med Lisas försvinnande så säger personen att hen såg dem kl 18.15. Skulle personen sett dem kl 18.15 litauisk tid (dvs 17.15 svensk tid) så är detta helt ointressant eftersom Lisa jobbade då och jag förstår inte varför personen skulle behöva berätta iakttagelserna av sönerna med ett exakt klockslag i så fall. Likaså förstår jag inte varför den iakttagelse är viktig att berätta för en skärrad mamma.

- Om mamman frågar om hen såg sönerna ett viss klockslag t ex 18.23 så fattar den som är i Sverige, och vet att hennes söner är gripna, att det är den tid Lisa gav ifrån sig sitt sista livstecken, dvs att det är 18.23 svensk tid. Och säger därför att hen såg litauerna 18.15 svensk tid eftersom både hen och mamman vet att det är en avgörande tid för ett alibi.

- Nu kanske hen spontant säger att hen såg sönerna kl 18.15 utan att bli tillfrågad av mamman. Om hen hade sett litauerna kl 18.15 litauisk tid hade det varit ointressant att berätta för mamman. Vid den tiden finns det inget behov att nämna ett exakt klockslag eftersom Lisa jobbade då.

Förstår du nu varför litauisk tid är ointressant?
Jo, den personen som säger sig ha sett det uttryckte naturligtvis svensk tid. Hen var ju i Sverige och kollade på en klocka som visade svensk tid. Därmed inte sagt att hen kollade på klockan just då, men gjorde bedömningen att det var kl 18:15.
2015-06-19, 12:32
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Eller så var tanken att försöka förstöra kroppen på denna plats. "Varför skulle polisen leta i varenda liten vrå? Vad är likhundar? Vad är Missing People?" En snickargrabb från Litauen befinner sig helt plötsligt i en situation som han inte behärskar.

Frågan är iofs om vi inte kommer att se fler gömmanden inne i byggnader i framtiden med tanke på att folk känner till att Missing People finkammar utomhus men aldrig inomhus...

Boden måste hur som helst ses som en tillfällig lösning, så vad man tänkt göra med kroppen sedan är en öppen fråga.
2015-06-19, 12:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Bekanta? Finns det fler litauer i området? Eller har mamman svenska bekanta i området?

Hon sa att det var personer i Sverige som var bekanta med sönerna som sagt klockslaget 18.15. Det behöver inte nödvändigtvis vara litauiska vänner till henne eller sönerna. Kan också vara svenskar, men i så fall några som kunde prata engelska med henne (om hon nu kan engelska) eller med hennes svärdotter.

Citat:
Mamman har haft kontakt med personer i Sverige som känner sönerna, som berättat att de sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus kvart över sex på kvällen, samma kvälls om Lisa försvann.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/801088-mamman-till-de-misstankta-broderna-i-fallet-om-lisa-holm-talar-ut

2015-06-19, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
pappan i detta huset som jag pratar om heter något som börjar på C, är det möjligen han som sköter verksamheten på gården närmast skjulet där BO hittades? hans söner är som sagt var i en ålder som verkar troligare som gärningsmän, men jag säger ju inte att så är fallet... men som sagt var så tittar säkert polisen på deras förehavanden runt tiden för försvinnandet. om det är denne c som har tillgång till byggnaden där bo hittades.

troligtvis har polisen redan rätt män, men vi har ju inte någon aning med de få detaljer vi har här inne på forumet.

Det har ju framgått att flera män topsats, så jag gissar att polisen nog har koll även på dessa.

Men tack för infon.
2015-06-19, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag tycker fortfarande att hans beteende ihop med uppgifter om andra som också hittat handsken, är underligt och intressant. Han beskrev själv så exakt hur han "tog den med sina fingertoppar". Samtidigt sägs både kollegan och MGM också tagit upp handsken. Hur många fingertoppar har tallat på vanten?
Kan AJ skydda någon, lägga villospår och haft med sig handsken till ladan på morgonen? Försökt förmå andra att hitta den men till sist gått med den till polisen själv?
Det kan förstås vara något väldigt skumt och förslaget med hanterandet av handsken. Men behöver inte vara det, det är morgonen efter försvinnandet kvällen före, man hoppas det är som vanligt att det finns naturliga förklaringar till försvinnandet och man har ännu inte blivit uppfyllda av kriminalfallet och agerar som Sherlock själv. Man är uppfyllda av sina egna uppgifter för dagen. Man ser något och kollar om det är något som här hemma där. LÄtt hänt att ta upp det och ge det till polisen och sen inse att man borde gjort tvärtom.
2015-06-19, 12:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jo, den personen som säger sig ha sett det uttryckte naturligtvis svensk tid. Hen var ju i Sverige och kollade på en klocka som visade svensk tid. Därmed inte sagt att hen kollade på klockan just då, men gjorde bedömningen att det var kl 18:15.

Ja, det kan ju vara kl 18.05.

Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Jag tror de har exakt lika mycket koll på tidsskillnaderna som du och jag och att mamman vet rakt av att svenskt tid översätts med en timme. Efter att de bott där i sex år, så översätter mamman troligen omdelebart utan eftertanke vid det här laget, precis som du och jag skulle gjort.

Ja, precis. Det tror jag också. Likaså att både ev vittnen och mamman vet att i just detta fall så är kl 18.15 svensk tid och inget annat.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-06-19 kl. 12:38.
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korthus
Detta ska komma från brödernas mamma hemma i Litauen som jag förstått det. Bör väl således inte vara en helt pålitlig uppgift. Sen bör man även tänka på tidsskillnaden, i Sverige är klockan 17:15 vid tidpunkten ovan i Litauen.

Har grannar sett dom fika kl 18:15 så har det ingen betydelse vad klockan då är borta i Litauen.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Frågan är iofs om vi inte kommer att se fler gömmanden inne i byggnader i framtiden med tanke på att folk känner till att Missing People finkammar utomhus men aldrig inomhus...

Boden måste hur som helst ses som en tillfällig lösning, så vad man tänkt göra med kroppen sedan är en öppen fråga.

Sker det ofta att ett lik mellanlagras, dessutom på ens egen bakgård, när möjligheten fanns att dumpa långt bort eller att gräva ner det?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Det jag undrar är varför han så noggrant berättar för media vilka som tagit i handsken och i vilken ordning, hittade han verkligen den där? Hade han den i fickan kanske? 😁

Och nu verkar tydligen mamman till bröderna påstå att en av bröderna var den som hittat handsken med.
Det borde väl i alla fall polisen ha koll på utav vem Arne själv eller någon av bröderna de fick handsken av. Kan ju i och för sig varit så att en av bröderna såg handsken först och berättade det för Arne som ville ha uppmärksamheten och plockade upp den. Skumt hela händelseförloppet hursomhelst.
2015-06-19, 12:37
Medlem
Undrar om någon vet vad Lisas pappa arbetar med? Militär. Ja. Men mer?

Kanske har det något med händelser att göra?
2015-06-19, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Och nu verkar tydligen mamman till bröderna påstå att en av bröderna var den som hittat handsken med.
Det borde väl i alla fall polisen ha koll på utav vem Arne själv eller någon av bröderna de fick handsken av. Kan ju i och för sig varit så att en av bröderna såg handsken först och berättade det för Arne som ville ha uppmärksamheten och plockade upp den. Skumt hela händelseförloppet hursomhelst.
Har för mig att det stått någon stans att AJ sagt att det var en av medarbetarna som uppmärksammade handsken och först plockade upp den.
2015-06-19, 12:40
Medlem
FritzDaCats avatar
Varför detta ständiga fokus på AJ som tänkbar GM?

Rohna, som verkar ha god insyn i spaningsarbetet, hävdar ju att man funnit Lisas ägodelar även alldeles nära brödernas hus. Så vad är mest sannolikt - i verkligheten och inte i ett deckarmanus - klantiga GM eller en förslagen GM som lagt ut spår för att ge någon annan skulden?

Bröderna eller någon av dem, bör vara rätt GM.
Att dådet begåtts under viss grad av onykterhet, på deras enda lediga dag i veckan, är troligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in