Citat:
Ursprungligen postat av
Nordanvindarna
Du har rätt.
Problemet är att verkligheten sällan är särskilt spännande eller förvånande. Ett mord eller ett dråp har ytterst sällan de mystiska omständigheter vi ser i filmer eller läser i deckare.
De flesta av de som skriver härinne (med några få lysande undantag) är influerade av filmer och deckare. Många är dessutom, om jag får gissa när jag ser stilen på skriftspråket, ganska unga. Därför har man svårt att acceptera att det hela förmodligen redan är klart. Det blir för ospännande helt enkelt. Det är därför tråden fylls med oändliga spekulationer och totalt vettlösa påståenden.
Omständigheterna är inte särskilt märkliga. Och vi som inte har insyn i polisens material vet helt enkelt inte hur mycket de har på bröderna.
Det skulle förvåna mig mycket ifall det visar sig vara en helt annan gärningsman och bröderna går helt fria. Däremot verkar det troligt att endast en av bröderna skulle begått själva gärningen.
Verkligheten är inte som på film. Oftast.
Här är ett tänkbart scenario: (Trots min allmänna kritik mot att man sitter och spekulerar här på de tunna, tunna fakta vi har)
OM det stämmer att kroppen hittades i ett låst utrymme dit bara några få personer förutom bröderna har tillträde så KAN det vara så att polisen genom förhör har kunnat konstatera att samtliga dessa har övriga personer har trovärdiga alibin för fredagen. Inklusive den 80-årige "godsägaren"
I det läget blir det bara oerhört långsökta och märkliga konspirationsteorier kvar om man vill förklara det här på något annat vis än att en eller bägge bröderna har först mördat flickan och sen transporterat kroppen till skjulet.
Då framstår också häktningen på sannolika skäl som mer lättbegriplig, trots avsaknaden av provsvar som innebär bindande, tekniska bevis.
Var, hur och varför Lisa mördades ser jag inget skäl att inkludera i scenariot just nu - det skulle inte bli bättre än andra postares "magkänslor" eller "teorier" om vad som inträffat.