Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-19, 12:52
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Varför detta ständiga fokus på AJ som tänkbar GM?

Rohna, som verkar ha god insyn i spaningsarbetet, hävdar ju att man funnit Lisas ägodelar även alldeles nära brödernas hus. Så vad är mest sannolikt - i verkligheten och inte i ett deckarmanus - klantiga GM eller en förslagen GM som lagt ut spår för att ge någon annan skulden?

Bröderna eller någon av dem, bör vara rätt GM.
Att dådet begåtts under viss grad av onykterhet, på deras enda lediga dag i veckan, är troligt.

Du har rätt.

Problemet är att verkligheten sällan är särskilt spännande eller förvånande. Ett mord eller ett dråp har ytterst sällan de mystiska omständigheter vi ser i filmer eller läser i deckare.

De flesta av de som skriver härinne (med några få lysande undantag) är influerade av filmer och deckare. Många är dessutom, om jag får gissa när jag ser stilen på skriftspråket, ganska unga. Därför har man svårt att acceptera att det hela förmodligen redan är klart. Det blir för ospännande helt enkelt. Det är därför tråden fylls med oändliga spekulationer och totalt vettlösa påståenden.

Omständigheterna är inte särskilt märkliga. Och vi som inte har insyn i polisens material vet helt enkelt inte hur mycket de har på bröderna.

Det skulle förvåna mig mycket ifall det visar sig vara en helt annan gärningsman och bröderna går helt fria. Däremot verkar det troligt att endast en av bröderna skulle begått själva gärningen.

Verkligheten är inte som på film. Oftast.
2015-06-19, 12:56
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag håller med och detta förtjänar att påpekas gång på gång. Även om "Hans och Greta"-teorin är en logiskt möjlig förklaring till de fynd vi känner till så är klantighet, okunskap och panik hos gärningsmannen/männen det också.

Det är öht lite av en kardinalregel i brottsutredningar att man inte ska räkna för mycket med kalkylerande och iskall planering hos misstänkta gärningsmän. De flesta som begår grövre våldsbrott gör det under inflytande av droger och/eller olika typer av personlighetsstörningar och är definitivt inte intelligentare än genomsnittet. Det begås många misstag här på Flashback när folk sitter i sina fåtöljer i lugn och ro och funderar ut scenarion som mer liknar hur folk beter sig i Agatha Christie-deckare än i den krassa verkligheten
Men håll med om att alla upphittade fynd skulle passa bra i en Agatha Christie-deckare .
2015-06-19, 12:56
Medlem
Hur vanligt kan detta vara? Sadistiska mord någon som älskar makt som vill se livet rinna ur en människa. I sådana fall kunde det varit planerat utav någon med medhjälpare som har samma sjuka böjelser. Hon kanske blivit plågad i en tortyr kammare eller liknande sedan flyttad? Finns väl sjuka människor som njuter att titta på utan att vara fysiskt medverkande eller? Likt jägare så har de sedan tagit med sig troféer. Denna eller dessa rovdjur kanske gjort likadant flertal gånger utan att bli upptäckta mendenna gången gick det fel. En teori liksom alla andra...
2015-06-19, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Varför detta ständiga fokus på AJ som tänkbar GM?

Rohna, som verkar ha god insyn i spaningsarbetet, hävdar ju att man funnit Lisas ägodelar även alldeles nära brödernas hus. Så vad är mest sannolikt - i verkligheten och inte i ett deckarmanus - klantiga GM eller en förslagen GM som lagt ut spår för att ge någon annan skulden?

Bröderna eller någon av dem, bör vara rätt GM.
Att dådet begåtts under viss grad av onykterhet, på deras enda lediga dag i veckan, är troligt.

En intressant detalj där, enda lediga dagen i veckan+öststatare+alkohol=60+%? Går det att spåra i efterhand vilken promillehalt en person kan tänkas haft aäven dagar efteråt?
2015-06-19, 12:58
Medlem
Eventuella fel män som mördade Lisa Holm. Det borde kolla Lisas facebook om nån ung kille som
vill velat mörda henne....

Jag tror att Poliser kan inte hitta mördare... Mördare flinar därute någonstans i byar eller stad...
Mördare hånar oss alla.... när Lisa Holm är borta...
2015-06-19, 13:00
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, men det var ju bara ett exempel. Besviken blir man till exempel på folk som man har litat på, men som bryter ens förtroende. Jag tycker inte att språkbruket är så himla märkligt av en medieotränad person.

Fast nån har ju gjort, och rimligen någon med god lokalkännedom. Finns det någon annan som storyn går ihop bättre med? Gör det inte det, är ju det går inte ihop ett icke-argument.

Den vars arbetsgivare är den enda kontakten med auktoritet som vederbörande har, och som kommer från ett samhälle där det är viktigare med kontakt med auktoriteter än i Sverige kan nog göra det oavsett.

Hypotesen att alla fyra är skyldiga tycker jag låter väsentligt mer osannolik än nånting annat.

De håller jag med om, och visst kan folk vara snabba att döma. Men då tycker jag faktiskt att du kan ge Arne samma förståelse som de häktade, och inte bygga upp ett berg av misstankar på att han i en intervjusituation som han veterligen inte har någon som helst erfarenhet av tidigare, har använt ett språkbruk som du själv inte skulle ha valt.
Tror inte att AJ har svårt med språket eller är så glömsk att han inte skulle minnas en sån situation när han blir intervjuad.
2015-06-19, 13:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Du har rätt.

Problemet är att verkligheten sällan är särskilt spännande eller förvånande. Ett mord eller ett dråp har ytterst sällan de mystiska omständigheter vi ser i filmer eller läser i deckare.

De flesta av de som skriver härinne (med några få lysande undantag) är influerade av filmer och deckare. Många är dessutom, om jag får gissa när jag ser stilen på skriftspråket, ganska unga. Därför har man svårt att acceptera att det hela förmodligen redan är klart. Det blir för ospännande helt enkelt. Det är därför tråden fylls med oändliga spekulationer och totalt vettlösa påståenden.

Omständigheterna är inte särskilt märkliga. Och vi som inte har insyn i polisens material vet helt enkelt inte hur mycket de har på bröderna.

Det skulle förvåna mig mycket ifall det visar sig vara en helt annan gärningsman och bröderna går helt fria. Däremot verkar det troligt att endast en av bröderna skulle begått själva gärningen.

Essensen av vad du säger är att det här mordet förmodligen har gått till så som det brukar. Det intressanta är att om det förhåller sig som det brukar göra så bör bröderna vara oskyldiga, de avviker ifrån statistiken på ett flertal punkter, GW men även andra utom och inom forumet ser att mordet om bröderna är skyliga är ytterst ovanligt. Ingen regel utan undantag dock.
2015-06-19, 13:01
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag håller med och detta förtjänar att påpekas gång på gång. Även om "Hans och Greta"-teorin är en logiskt möjlig förklaring till de fynd vi känner till så är klantighet, okunskap och panik hos gärningsmannen/männen det också.

Det är öht lite av en kardinalregel i brottsutredningar att man inte ska räkna för mycket med kalkylerande och iskall planering hos misstänkta gärningsmän. De flesta som begår grövre våldsbrott gör det under inflytande av droger och/eller olika typer av personlighetsstörningar och är definitivt inte intelligentare än genomsnittet. Det begås många misstag här på Flashback när folk sitter i sina fåtöljer i lugn och ro och funderar ut scenarion som mer liknar hur folk beter sig i Agatha Christie-deckare än i den krassa verkligheten

Jag håller fullständigt med, Keep it Simple.

Kan någon förklara var MGM:s bostad ligger i förhållande till Cafe-Herrgård-Martorp?
Jag kan inte få upp kartbilden från 1:a sidan.
2015-06-19, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
En intressant detalj där, enda lediga dagen i veckan+öststatare+alkohol=60+%? Går det att spåra i efterhand vilken promillehalt en person kan tänkas haft aäven dagar efteråt?

Nej, även du har alkohol kvar i blodet är det inte möjligt att fastställa promillehalt tidigare eftersom hur snabbt alkohol förbränns är individuellt och även hos individer kraftigt varierande.
2015-06-19, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Nu vet jag inte hur många grannar litauerna har, men de närmsta grannarna är svenskar och de har uttalat sig om att litauerna verkar trevliga men att de inte kunnat prata så mycket med dem pga språkförbistring. Det kan i så fall inte vara dessa grannar som pratat med mamman. Varför skulle mamman ha kontakt med grannar som inte är litauer? Hur skulle hon ha lärt känna dem? Mammans språkkunskaper är knappast bättre än sönernas.
En inte alltför långsökt slutsats är att det funnits fler litauer i trakten, och att dessa är bekanta med mamman och sönerna.

Jag tror det är mycket mer sannolikt att hon syftar till att ha pratat med de andra litaunerna i området. Har inte sett någonstans att det var grannarna som sagt detta.
2015-06-19, 13:04
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Essensen av vad du säger är att det här mordet förmodligen har gått till så som det brukar. Det intressanta är att om det förhåller sig som det brukar göra så bör bröderna vara oskyldiga, de avviker ifrån statistiken på ett flertal punkter, GW men även andra utom och inom forumet ser att mordet om bröderna är skyliga är ytterst ovanligt. Ingen regel utan undantag dock.

Bara för en parameter inte stämmer (ålder-GM) in på textbook-fallet så är det ändå mest sannolikt att fallet inte är mer komplicerat än att MGM är inblandade.

Jag menar att bara för att MGM är äldre än GW:s normalfall betyder det inte att alla teorier skall ställas på kant.
2015-06-19, 13:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Du har rätt.

Här är ett tänkbart scenario: (Trots min allmänna kritik mot att man sitter och spekulerar här på de tunna, tunna fakta vi har)

OM det stämmer att kroppen hittades i ett låst utrymme dit bara några få personer förutom bröderna har tillträde så KAN det vara så att polisen genom förhör har kunnat konstatera att samtliga dessa har övriga personer har trovärdiga alibin för fredagen. Inklusive den 80-årige "godsägaren"

I det läget blir det bara oerhört långsökta och märkliga konspirationsteorier kvar om man vill förklara det här på något annat vis än att en eller bägge bröderna har först mördat flickan och sen transporterat kroppen till skjulet.

Då framstår också häktningen på sannolika skäl som mer lättbegriplig, trots avsaknaden av provsvar som innebär bindande, tekniska bevis.

Var, hur och varför Lisa mördades ser jag inget skäl att inkludera i scenariot just nu - det skulle inte bli bättre än andra postares "magkänslor" eller "teorier" om vad som inträffat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in