Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-19, 12:13
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Om någon blir dömd betyder knappast det att den faktiskt skyldige blir det. Det har vi sett ofta i det svenska rättssystemet, speciellt vid offentliga fall.

Palmemordet, Joe Rahman och Tomas Quick är väl praktexempel på denna groteska rättsröta vi har i detta land.

Sen finns det högt uppsatta jurister som bevisligen är rena rättshaverister. Göran Lambertz och Christer Van der kwast mfl.

Jag skulle hellre lita på Colombianska maffian än det svenska rättssystemet!

Jag trycker det är tråkigt att det föreligger ett sådant misstro hos allmänheten för de svenska rättsskiparna.

Jag kan heller inte säga att jag klandrar de som hyser en sådan misstro på grund av bland annat vissa av de fall du hänvisade till ovan. Men jag vill dock poängtera att av min erfarenhet har vi extremt professionella domare. Jag tror därutöver gemene man har svårt att förstå vilka oerhörda balanser vissa domstolar har (men balanser menar jag antalet aktiva mål på en domstol). När något går extremt fel som t.ex. Rahman och Quick, är detta ett undantag och absolut ingen regel. Det är extremt många mål som en domstol har att hantera och dessvärre sker det misstag ibland men som sagt av min erfarenhet är svenska domare synnerligen professionella och kompetenta. Det är möjligt att det kan ligga djupare problem här såtillvida att en domstol inte får de resurser (antalet domare, notarier, fiskaler m.m.) som krävs när det finns så höga balanser, för det faller till sakens natur överbelastning kan leda till misstag.

Med det sagt förstår jag allmänhetens skepsis men den övervägande majoriteten av svenska domare är extremt duktiga (åtminstone de som jag fått privilegiet att arbeta med).

Tack för ordet.
2015-06-19, 12:16
Medlem
Cubalibre77s avatar
"Men ännu finns inget som binder de litauiska bröderna till mordet på 17-åriga Lisa Holm."

Är detta ett antagande bara eller fakta?

http://www.expressen.se/gt/dna-har-tagits-pa-flera-man-i-lilla-blomberg/
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
--- Om GM skulle lagt tid på att tvätta prylarna, kunde han lika väl ha grävt ner dem där eller slängt dem i sjön med en tyngd. De upphittade delarna tyder mer på naivitet och brådska, tycker jag.---

Givetvis är det så, men jag tror att en vettig väg tillbaka är att köra söderut från Martorp, via Husaby så är man snart på 44:an, svängerr av till Källby och kan ta grusvägen tillbaka till Blombergs säteri. Via caféet vill man förmodligen inte köra.

Om det är vägen tillbaka så finns inte någon sjö att tillgå och grävning utmed denna sträcka är inget alternativ förrän man kommer ut på grusvägen. Det är för god insyn och för mycket trafik på vägarna. Att slänga sakerna utmed grusvägen, förmodligen i växande gröda är naivt men fungerade en kort tid.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Menade den du pratar om originalfilmen/klippet med 13 ja.

Men den filmen blev ju aldrig borttagen vad jag vet?
2015-06-19, 12:17
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Bor inte här. Ses sällan här. Tror bostadsort är sthlm.
Lite osäker på detta dock jämfört med mina övriga uttalanden.

Att gården där BO fanns ägs av AJ och så gjort en längre tid är dock tveklöst.

Men om C driver gården och själv är bosatt i Stockholm måste han rimligen ha ett antal anställda som ansvarar för den dagliga skötseln av nötkreaturen. Vilka är dom?

Svenskar
2015-06-19, 12:18
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
jag har funderat lite på bilder av olika hus jag sett på google street view... det finns ett hus ca 404 meter från mgm hus i ostsydostlig riktning. det står en moped på tomten från bilderna som är tagna 2011 att döma. det är ju rimligtvis en då femtonårig pojke som bodde där, och han bör vara i nittonårsåldern nu, är det någon som vet något om det huset och eventuellt den unga mannen som kan tänkas bo där?

det är inte många meter ifrån stället där BO hittades heller, men det är bara funderingar jag har, det borde rimligtvis redan vara kollat av polisen eller alla privatspanare här inne, som sagt var... bara en liten fundering. här är koordinaterna iallafall... 58.539146, 13.351826

Citat:
Citerar mig själv eftersom jag inte fick något gehör... Är det någon som har koll på det hus jag menar?

Citat:
citerar mig själv igen... det bor tre män på denna adress, en 45 årig man och hans söner som är 20 och 22 år gamla, det kanske är något som polisen redan har koll på, men eftersom de bor strategiskt till så bör de väl förmodligen granskas av polisen. jag vet inte om det räcker med att bo på fel ställe för att bli misstänkt, men åldern på de unga männen känns som en möjlig ålder på en gärningsman.

pappan i detta huset som jag pratar om heter något som börjar på C, är det möjligen han som sköter verksamheten på gården närmast skjulet där BO hittades? hans söner är som sagt var i en ålder som verkar troligare som gärningsmän, men jag säger ju inte att så är fallet... men som sagt var så tittar säkert polisen på deras förehavanden runt tiden för försvinnandet. om det är denne c som har tillgång till byggnaden där bo hittades.

troligtvis har polisen redan rätt män, men vi har ju inte någon aning med de få detaljer vi har här inne på forumet.
Medlem
Åklagare och polis får uttala sig om fallet i medierna men försvaret har yppandeförbud. Ganska märkligt. Särskilt OM det nu är så att häktningen skett på lösa boliner. Det måste ju få komma till allmänhetens kännedom.
http://www.expressen.se/gt/advokaten-da-kanns-det-alldeles-galet/

Ber om ursäkt om det redan länkats till denna artikel.
Den här tråden är omöjlig att följa med i om man inte hänger här precis hela tiden.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det stämmer, de har anknytning, men det har rimligen även andra personer, och min undran är, är det rimligt att bröderna skulle ta risken att någon annan ser dem hantera Lisa på Martorp eller risken att någon hittar kroppen?

Ett gömställe är inget gömställe om gömman relativt lätt riskerar att hittas. Eller att man riskerar att synas vid gömman.

Jag köper lättare att en som jobbar på Martorp kalkylerar med att bröderna inte rör sig i byggnaderna på Martorp då de jobbar med en annan byggnad på ägorna än att bröderna kalkylerar med att de som jobbar på Martorp sannolikt inte rör sig i byggnaderna där.
Rimligen kan det ha varit vem som helst som har anknytning till gården eller känner den rätt väl. Frågan är om kvarlevorna hittades i något normalt sett låst utrymme. Rör sig troligen om en panikåtgärd att gömma kroppen på gården då man inte kom på något bättre. Det snävar in kretsen av möjlig misstänkta. Bättre hade varit att dumpa i naturen, det finns ett stort vattenfyllt stenbrott i trakten, hela Vänern t.ex.
Senast redigerad av softboll 2015-06-19 kl. 12:23.
2015-06-19, 12:21
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Tänk efter nu... Vad talar emot? 25 minuter hinner man mycket på.
Hypotetiskt, de satt och fikade och runt 18.15 tog de bilen för att göra något fuffens vid cafét. De såg att inga bilar var kvar, trodde att personalen hade åkt och svängde in där bakom där LH just hade skickat sitt sms 18.23.

Av någon anledning uppstod en situation där det ena ledde till det andra och katastrofen var ett faktum. Om det förhåll sig på detta sätt så var det ett oplanerat tillfällighets-dåd. Tiden stämmer in med scenariot att de fikade medan de väntade på att caféts personal skulle åka hem.
Senast redigerad av B0B0-emulator 2015-06-19 kl. 12:45.
2015-06-19, 12:21
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nej det stämmer absolut inte. Vi i Sverige har nån slags uppfattning att vi är hederligare och mindre korrupta än andra Europeiska lände, vilket är åt helvete fel.

Att Thomas Quick tex blir oskyldig dömd 7 gånger, med alla kraftansträngningar från alla instanser genomgående under en så lång period är en sådan rättsskandal att man fullständigt häpnar.

Jag kan inte komma på ett enda fall i hela västvärldens historia där något dyligt ens varit i närheten av att inträffa.

Har du några exempel så får du gärna slänga upp dem.

Finns inga som helst bevis för att Quick blev oskyldigt dömd. Bevisen räckte inte till för att döma honom helt enkelt. En distinktion som många förstår men långt i från alla.

Det kan gå så med bröderna också, men att ens tro det i detta tidiga stadium är bara dumt. Förövrigt har jag aldrig i hela mitt liv sett så mycket dumt i en enda tråd som i den här..
2015-06-19, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Nej, det är det inte, bara för att vi har nåt enstaka rättshaveri under åren betyder det inte att landet som helhet är särskilt korrupt. I "skräpländerna" under Finland som MGM kommer ifrån är det t.ex praxis att sticka åt myndighetspersoner och andra handläggare mutor oavsett vad ärendet gäller, om man vill förvänta sig att kunna få rätt i slutändan. Inte riktigt samma sak i Sverige.

Den här sidan är också en ganska bra oberoende källa att kolla upp för att få en uppfattning av hur det ligger till globalt. Det är inte direkt svenskar som satt samman mätresultaten den grundar sig på, ändå hamnar vi där vi gör:
http://www.transparency.org/cpi2014/results

Tack för den bilden! Sverige är ett icke-korrumperad land som tillsammans med Norge och Finland ligger i toppen i Europa.
2015-06-19, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Bor inte här. Ses sällan här. Tror bostadsort är sthlm.
Lite osäker på detta dock jämfört med mina övriga uttalanden.

Att gården där BO fanns ägs av AJ och så gjort en längre tid är dock tveklöst.

Men om C driver gården och själv är bosatt i Stockholm måste han rimligen ha ett antal anställda som ansvarar för den dagliga skötseln av nötkreaturen. Vilka är dom?
Tidiga uppgifter i tråden sa att markerna var utarrenderade. Men som det verkar är också AJ aktiv i driften, han pratar om att man bygger ny spannmålstork i ladan vid caféet och att bröderna jobbar med allt möjligt på gården. I samband med att handsken hittades var han där för typ morgonmöte om dagens arbetsuppgifter. AJ:s hustru som verka vara den som står för en del har fyra traktorer och en stor frontlastare registrerad på sig, vet inte om sådant brukar ingå i arrende.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in