Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-20, 14:57
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Polisens och åklagarens yppandeförbud strider svårt mot rättssäkerheten. Det beror på att de inte belägger sej själva med yppandeförbud utan kan gå ut med egna synpunkter i ärendet - oemotsagda. Polisens smussel är över huvettaget ett problem för rättssäkerheten. Det smusslas exempelvis med av vad Lisa dog. För en intresserad allmänhet blir därför smusslande poliser suspekta. Har dom begått stora misstag i utreningsarbetet som de på detta sätt vill dölja? Hade
Lisa varit vid liv i dag om polismisstagen hade undvikits? Det är frågor man måste ställa sig. I dag går polisen ut med påståendet att bröderna visat kyla under söken efter Lisa eftersom dom "helt kallt" suttit och fikat på sin veranda medan söken pågick. De var omtyckta och respekterade för stor yrkeskunnighet i byn. Men de kände inte en käft framgår det. Detta berodde på att de inte kunde svenska sägs det. Jaha. Men då kanske de inte läste svenska tidningar eller såg på svensk tv. Hur stor behållning har man av det om man inte kan tillgodogöra sig innehållet? Därav följer att de antagligen bara hade en svag aning, om ens det, av att en flicka var saknad och att det stora
larmet med åtföljande pådrag hade utlösts. De betraktade det hela men visste inte ens vad Missing People var. Polisen måste sluta smussla och gripa oskyldiga.
På vilket sätt skulle yppandeförbudet strida mot rättssäkerheten?
Du kanske helst hade sett att letandet och utredningen sändes live på tv det är inte allmänhetens uppgift att lösa brott eller döma brottslingar.
Sen har väl inte polisen gått ut med att dom var kyliga, detta skedde väl i pressen?
Att dom inte skulle förstått att L var saknad eller att hon eftersöktes är ren bullshit, dom testades för dna redan på måndagen när dom hittade handsken och dom var fullkomligt medvetna om vad som hänt.
Även deras samtal med mamma där det utrycktes oro om att dom skulle bli misstänkta för mord visar att dom var fullkomligt medvetna om försvinnandet och letandet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Jag skulle nog gå på det första svaret. Människor har en förmåga att lägga till och dra ifrån när de återberättar en sak. Det första brukar vara mest rätt. Om det är lite spontant menar jag, inte om de fått en vecka på sig att tänka efter innan de lägger det första svaret men så är ju inte fallet här.

Det egendomliga är att AJ kan hitta någon handske överhuvudtaget , eftersom ladan redan har genomsökts av polisen.
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Polisen har sagt att de tagit ner allt som har med wifi och mobil telefoni att göra för teknisk undersökning. Så om de varit vid caféet 18:20, så har de teknisk bevisning att framföra vid nästa pressträff!

Då hoppas vi att den eller de som tagit Lisa nån gång tidigare använt sig av cafeets wi-fi och haft telefonen på vid bortrövandet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Precis, det har framgått att de alla skall ha gått ut tillsammans. Caféägarinnan har berättat att hennes sällskap blev upphämtade i en bil och att Lisa gått i motsatt riktning med hjälmen i handen. Troligtvis kan man tänka sig att Lisa avsteg från sällskapet runt 18:18-18:19 och gick till sin moped som hon ställer hon sig vid och skriver sista messet till sin far. Kanske tar hon också tid på sig att ta på sig extra byxor inför hemfärden. Någonstans vid 18:23-18:25 borde hon kontaktats av en eller flera män rent statiskt, detta styrk av att nyckeln satt kvar i mopeden, hon var precis på väg att åka.

Jag tror hon blev överrumplad av någon eller några här och sprang, för det känns ologiskt att en förövare lurar ett tilltänkt offer över en trafikerad väg. Det känns också väldigt logiskt att Lisa i så fall sprang mot vägen, för hennes vänner åkte just iväg där och hon söker i det läget såklart hjälp och hopp åt det hållet...

Förövaren kommer i kontakt med henne i ladan och får tag i henne och hennes arm och handsken flyger av. Nu skriker Lisa som in i helvete och detta uppskattas såklart inte av förövaren som blir riktigt nervös, förövaren/arna är nu så engagerade i uppståndelsen att de vet att det inte finns någon återvändsgränd i detta. Någonstans i detta område tystas nog Lisa ganska snabbt, jag vet inte hur men strypning ligger nära tillhands. Hon hämtas garanterat upp i en bild på ladans baksida och transporteras därifrån.

Hennes mobil kan vi spekulera i. Kanske hann hon plocka fram den i uppståndelsen och försökt ringa i sin flykt men olyckligtvis tappat den, eller så fick GM tag i henne och tog mobilen och slängde den i marken. Kanske hade hon mobilen i sin hand som hade en handske på som senare återfanns i ladan? GM kan ha dragit mobilen ur handen på henne och samtidigt fått med sig handsken. GM slänger sedan mobilen i marken, kanske hinner Lisa springa en bit till. Men någonstans på gården bakom denna lada mitt emot kaféet mördas hon, det är min övertygelse. Anledningen till det var att i den kaosartade situationen tysta flickan som skriker ut av sina båda lungors fulla kapacitet.

Jag är inte nödvändigt säker på att hon våldtagits, även om det nog var ursprungstanken. Det var en fager flicka som kanske var svårt att motstå för den här mannen/männen.
För det ser ut som situationen eskalerat utanför ramen av vad GM hade tänkt sig och då helt enkelt strypt/slagit ihjäl flickan i panik.

GM hade garanterat en bil och nog kört in på gården bakom ladan och härifrån transporterat bort flickan. Jag kan inte tänka mig att personen gjort av med liket före han hämtade tillhörigheterna. Det styrker min tes att hon mördades i samband med den initiala interaktionen. Det som tyder på att GM varit stressad är att han lyckats ta med sig mobilen men inte handsken t.ex.

GM har också haft en viss tid att fundera över vad fan han ska göra nu, en död/livslös flicka i bak.
Troligtvis har GM handskar på sig, inte allt för osannolikt arbetshandskar. Han kanske till och med är så smart att han vet att o han plockar av kläderna snabbt med sina arbetskläder så kommer färre spår hamna på kläderna. Han gör således av med kläder och tillhörigheter fort, med stor sannolikhet fortfarande med flickan kvar i bilen.

Nu till det som borde utesluta att det är någon utan för Blombergs/Kinnekulle kretsen. Man transporterar INTE en flicka till en närliggande gård, som ligger också väldigt öppet samtidigt som du kan påträffas av de som bor där. GM kunde så himla lätt bara åka vidare åt vilket län han önskat och där dumpat flickans kropp.

Man måste köra uteslutningsmetoden, det är alldeles för osannolikt, för galet. Spekulationer om pappans militära bakgrund är ren Hollywood och sånt händer extremt sällan i verkligheten. Inte ens mycket högre måltavlor i världen faller så ofta offer för sånt här.

Det brukar vara simpla anledningar, en opportunistiskt handling som omöjligen kan varit planerad. Och då måste det vara någon som haft/har anknytning till området, som känner sig hemmastadd i bebyggelsen.

Så min övertygelse är att det är någon som arbetar/arbetat på dessa ägor. Det lutar också åt en person som gjort liknande saker förr. Det talar emot att det är gästarbetarna, men inte nödvändigtvis. Men sättet hon förts bort på, beslutsamheten att genomföra mord och platsen hon hittades tyder ändå på en man som gjort detta förut. Helena?

Låter tyvärr som det mycket väl kunde varit så. Är helt enig på att Gm med eventuella medhjälpare bor eller har anknytningar dit. Men det nedtystade läget och hur polisen reagerar så kan det även varit planlagt eventuellt sadistiskt mord. Givetvis har inte den/de skyldiga räknat med att de skulle bli låsta på platsen då folk strömmade dit på så kort tid. Då föddes nog den desperata handlingen att försöka leda spåren till de som nu är misstänkta. Tror även som dig att det kan ligga fler mord tillbaka i tiden på de skyldiga..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Det har ju hänt lite skumma grejer, med risk att vi tangerar ot.
L.Ericsson chefen för KSI, hittades drunknad, sen "ramlade" en hög FRA-chef genom ett fönster och dog, och på det så begick Reinfeldts livvakt självmord genom att skjuta sig i magen på toa i Rosenbad, allt detta hände 2012 på ett par månader, finns trådar här på fb, du hittar nästan inget i svensk press men mer i utlandet:
http://leaksource.info/2013/03/10/was-sweden-spy-boss-suicided-over-saudi-arms-scandal/

Notera att Eriksson basade ett tag även över SSG som sen blev SOG.

Kom ihåg att Sverige spelar med i diverse fulspel typ Libyen och Afghanistan, är djupt insoppade i NSA:s skandaler som Snowden avslöjade etc, så det finns anledning att inte räkna ut faderns bakgrund helt.

intressant artikel, gäller det underrättelseverksamhet så innebär
det att starka och hänsynslösa krafter är i rörelse,
MGM kanske offras för att mörklägga hela det bakomliggande skeendet,
vem som då planterat ut upphittade föremål kan ju var och en spekulera i,
men det behöver ju inte vara GM själv,
om man nu vill konspirera,
men verkligheten överträffar ofta dikten som bekant,

artikeln finns på svenska här

http://www.expressen.se/kvp/spionchef-tog-sitt-liv---allt-hemligstamplades/
2015-06-20, 14:58
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Det ligger massa skit i öppningen på marken, drf hänger den inte lodrätt utan står ut!
Förstår du?
Ni pratar om två olika lador, en nära caféet och den andra på Martorp.
2015-06-20, 14:59
Medlem
Att hänga upp sig på att åklagaren säger att det inte finns någon teknisk bevisning än och att ni fortfarande undrar över wifi och en massa andra saker.

Självklart finns det en massa TEKNISK MATERIEL!
Detta tar tid att analysera och genom analyser omvandla detta MATERIEL till BEVIS.

Har nån läst någonstans att de inte har något tekniskt materiel att analysera för att därmed kunna binda en ev. gärningsman till brottet?

Nä, tänkte väl det.
2015-06-20, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztify
Kopplas mobilen/dator/platta upp på WIFI sparas MAC-adressen från den uppkopplade enheten i routern (iaf i mina router jag har)

Däremot är jag osäker på om en mobil som varit i området men inte kopplat upp sig levererar MAC-adress till routern.

Beror såklart på vilken router det är men troligtvis så har den inte loggat det. Jag har ställt in så att min router loggar sånt.
Men om dom varit ansluta till nätverket vid caféet tidigare så borde det bara loggat.

Däremot så kan dom mobila enheterna loggat att dom varit i närheten av specifika nätverk. Om dom haft wi-fi på dvs. Hoppas att gärningsmännen har moderna telefoner så att set går att få ut sån data.
2015-06-20, 15:00
Medlem
Det är ju förvisso inte svenska folkets nyfikenhet på ny info om fallet som spelar någon roll.
Men kan det anses rätt troligt, att Lisa miste livet pga att hon surfade (fejsbookade) en stund för mycket?
2015-06-20, 15:00
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Det egendomliga är att AJ kan hitta någon handske överhuvudtaget , eftersom ladan redan har genomsökts av polisen.

Så den frågan du egentligen ställer är,

vad är troligast, att polisen missade handsken eller att någon lade dit handsken efter ladan genomsökts?
2015-06-20, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Ni pratar om två olika lador, en cnära Caféet och den andra på Martorp.

NEJ, vi pratar om skjutporten på Martorp som glipar/står ut i nederkant!
2015-06-20, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Så den frågan du egentligen ställer är,

vad är troligast, att polisen missade handsken eller att någon lade dit handsken efter ladan genomsökts?

Jag anser det inte möjligt att polisen skulle kunna missa handsken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in