Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camling
Konstigt att ingen i tråden reagerat på att den äldre brodern pratar med mamman 19.30 på fredagskvällen, och då säger att den yngre brodern är och fiskar. Inte långt innan det här har de varit vid Martorp och betett sig misstänkt. De grips av polis 19.45 just den fredagskvällen (polis kör iväg med de 20.18). Men påstår att yngre brodern är och fiskar! Han sprang hem för att hinna bli gripen då, eller?
Dessutom "sa" ju den äldre brodern att om det verkar nappa ska han också eventuellt ut och fiska. Alltså var inte den yngre brodern ens på väg hem enligt det samtalet 19.30.
Men alla greps i bostaden 19.45! Och det var rätt många som klockade när de greps i bostaden.
Med andra ord - jag tror knappast han var och fiskade.
Källa: VG.no
Tror man kan ta svenska tidningars intervjuer med modern med en nypa salt, hur har de gått till, vilket språk etc. Har man förstått varann, språkförbistring.
2015-06-18, 17:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Om det handlar om våldtäkt, då undrar jag: om Lisa blivit körd varje dag till och från cafét, hur kan GM veta att just olycksdagen blir hon inte hämtad? Och hur vet GM att mopeden tillhör Lisa och inte en av de andra tjejerna?

Finns ju någon som har pratat med henne den dagen och som också kan ha anledning att titta runt på ägorna hur det ser ut, såg kanske moppen där bakom caféet.
2015-06-18, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Trion greps 22:00. Källa: Häktningsframställningar

Nja... de fördes till polisstationen 20.18. Står i aftonbladet att de anhölls 01.00.

De greps ju 19.45 för förhör....betyder inte att man då gjort en anhållan än
2015-06-18, 17:17
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Det håller jag inte med om, tyvärr. Ett överklagande indikerar enkom att det går att ifrågasätta TR:ns beslut om häktning på sannolika skäl.

Man bör iaktta försiktighet med påståenden som det citerade.

Själva överklagandet må möjligen indikera att det går att ifrågasätta tingsrättens beslut men skillnaden mot de flesta av tingsrättens beslut är skälen för detta beslut eller omständigheterna för beslutet är offentliga. Vi således kan inte avgöra om det är berättigat att ifrågasätta det eller inte. Vidare ska det stå klart att många beslut överklagas trots att det inte finns skäl att ifrågasätta dem.

Det viktiga är emellertid inte det ovanstående utan att en till instans får chans att gå igenom materialet. Ett beslut som sedermera kommer från hovrätten har alltså gått igenom två instanser och det bör stärka allmänhetens förtroende för att det är riktigt. Sen är problemet detsamma även med hovrättens beslut, vi kommer inte få veta de exakta omständigheterna bakom domstolens bedömning men i vart fall kan vi veta att målet prövats av två instanser, och det kan aldrig vara skadligt för allmänheten.
2015-06-18, 17:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nja... de fördes till polisstationen 20.18. Står i aftonbladet att de anhölls 01.00.

Det nappade kanske inte så brodern kom hem från fisket strax efter det att den andra hade berättat för deras mor?
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
jag har funderat lite på bilder av olika hus jag sett på google street view... det finns ett hus ca 404 meter från mgm hus i ostsydostlig riktning. det står en moped på tomten från bilderna som är tagna 2011 att döma. det är ju rimligtvis en då femtonårig pojke som bodde där, och han bör vara i nittonårsåldern nu, är det någon som vet något om det huset och eventuellt den unga mannen som kan tänkas bo där?

det är inte många meter ifrån stället där BO hittades heller, men det är bara funderingar jag har, det borde rimligtvis redan vara kollat av polisen eller alla privatspanare här inne, som sagt var... bara en liten fundering. här är koordinaterna iallafall... 58.539146, 13.351826

Citerar mig själv eftersom jag inte fick något gehör... Är det någon som har koll på det hus jag menar?
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Konstigt att ingen i tråden reagerat på att den äldre brodern pratar med mamman 19.30 på fredagskvällen, och då säger att den yngre brodern är och fiskar. Inte långt innan det här har de varit vid Martorp och betett sig misstänkt. De grips av polis 19.45 just den fredagskvällen (polis kör iväg med de 20.18). Men påstår att yngre brodern är och fiskar! Han sprang hem för att hinna bli gripen då, eller?

Dessutom "sa" ju den äldre brodern att om det verkar nappa ska han också eventuellt ut och fiska. Alltså var inte den yngre brodern ens på väg hem enligt det samtalet 19.30.

Men alla greps i bostaden 19.45! Och det var rätt många som klockade när de greps i bostaden.

Med andra ord - jag tror knappast han var och fiskade.

Källa: VG.no
De försökte fixa alibi genom att hålla kontakt med mamman och berätta om olika sysslor de utförde om dagarna även om de gjorde något helt annat. Tänker jag spontant i alla fall. Frågan är ju om det är möjligt att förhöra mamman om vad de har berättat under veckan och se om det går ihop?
2015-06-18, 17:19
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Nej, det är inget vardagsarbete att ta hand om döda kroppar bara för att man är polis. Det kan ta riktigt hårt att se en mördad ung flicka. Jag vet.

Jo det är det säkert,men att reagera så här är det vanligt?
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Kan intyga att han fiskade den tidpunkten och att äldre brodern var hemma då.
Finns det någon verkstad nära Martorp? Och finns det något vattendrag att fiska i nära Martorp?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det där med styckning verkar lite långsökt,Dels måste det vara upplyst,dels så tar det säkert ganska lång tid och sen kom pappan och ev mera folk dit tidigt för att leta och måste ha sett något.
Men.....vid upptäckten av offret så "satte sig en polis och grät så han skakade,en hundförare borrade in huvudet i hundens päls och grät och en kriminaltekniker stirrade tomt framför sig".Varför? Under sitt polisarbete så måste de ha tagit hand om många döda på det ena eller andra sättet och inte reagerat så dramatiskt,så något utöver det vanliga var det.

Tror själv inte BO har blivit styckad eller hoppas inte det för familjens skull. Poliserna har varit väldigt inställda på sin arbetsuppgift och när väl BO hittades sä kan jag tänka mig att mycket släppte för dem. Kan själv tänka mig att många har barn själva. Poliser är inga robotar, dom har känslor som alla andra människor.
2015-06-18, 17:20
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Om det handlar om våldtäkt, då undrar jag: om Lisa blivit körd varje dag till och från cafét, hur kan GM veta att just olycksdagen blir hon inte hämtad? Och hur vet GM att mopeden tillhör Lisa och inte en av de andra tjejerna?

Bra frågor, grunnar säkert polis på med, passar ihop med min teori att NÅN visste mycket väl vad som händer på stället just den söndagskvällen, visst kan vara en slump nån som går förbi etc men jag tror nån planerat detta och att det inte var nåt brott i stundens hetta eller ingivelse
2015-06-18, 17:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

De greps kl 22:00, och anhölls 00:40, 00:40 resp. 01:15. Läs häktningsframställningarna om du inte tror mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in