Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-19, 12:00
Medlem
Forever Winters avatar
Jag tror vi just nu bevittnar ett polisiärt debacle av historiska mått.
MGM verkar vara allt annat än barnamördare och konstellationen 2 bröder och en maka är väldigt märklig. Lägg till att bevisningen av allt att döma verkar vara svag så ser det mörkt ut. Advokaterna hävdar unisont att bevisningen inte håller för den högre graden av misstanke. Alltså finns ingen teknisk bevisning av tyngd.

Jag tror poliserna har panik och famlar i mörkret.
2015-06-19, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Drivs av C, vad mer än C? Bor var?

Bor inte här. Ses sällan här. Tror bostadsort är sthlm.
Lite osäker på detta dock jämfört med mina övriga uttalanden.

Att gården där BO fanns ägs av AJ och så gjort en längre tid är dock tveklöst.[/quote]

Men om C driver gården och själv är bosatt i Stockholm måste han rimligen ha ett antal anställda som ansvarar för den dagliga skötseln av nötkreaturen. Vilka är dom?
2015-06-19, 12:01
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Skulle snarare vilja säga att det ses sällan i det svenska rättssystemet jämfört med andra länder. Dock är det de fallen som ofta hörs mest.

Nej det stämmer absolut inte. Vi i Sverige har nån slags uppfattning att vi är hederligare och mindre korrupta än andra Europeiska lände, vilket är åt helvete fel.

Att Thomas Quick tex blir oskyldig dömd 7 gånger, med alla kraftansträngningar från alla instanser genomgående under en så lång period är en sådan rättsskandal att man fullständigt häpnar.

Jag kan inte komma på ett enda fall i hela västvärldens historia där något dyligt ens varit i närheten av att inträffa.

Har du några exempel så får du gärna slänga upp dem.
2015-06-19, 12:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Hon talade med den äldre sonen samma dag som sönerna greps..

Då kan det ju vara han som berättade för sin mamma att kl 18.14 satt dom utanför huset och fikade den dagen som Lisa försvann.
Och då har dom varken sett eller hört ngt ang den unga kvinnan

Och varför var det så viktigt att sitta gemensamt och fika kl 18.14?

Jag läser i tråden att den yngre brodern uppfattats som tillbakadragen och undvikande den veckan som det var fullt pådrag för att hitta Lisa.
Det är inget märkligt beteende i mina ögon

Den äldre brodern upplevs som lugn - en iskall typ om dessa uppgifter stämmer
Det enklaste är att du läser artikeln själv, så ser du vad som sagts i intervjun. Bland annat detta:

Citat:
Mamman har haft kontakt med personer i Sverige som känner sönerna, som berättat att de sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus kvart över sex på kvällen, samma kvälls om Lisa försvann.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/801088-mamman-till-de-misstankta-broderna-i-fallet-om-lisa-holm-talar-ut

Betyder det att hon talar sanning? Nej. Kan hon tala sanning? Ja. Tids nog får vi veta.
2015-06-19, 12:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Fortfarande. Mamman säger detta efter stt ha talat med bekanta som i sin tur sett bröderna fika. Det är alltså dessa bekanta som talat om för mamman att de sett bröderna sitta och fika. Sen om det är sant kan jag inte svara på

Bekanta? Finns det fler litauer i området? Eller har mamman svenska bekanta i området?
Senast redigerad av -Info- 2015-06-19 kl. 12:07.
2015-06-19, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag tycker fortfarande att hans beteende ihop med uppgifter om andra som också hittat handsken, är underligt och intressant. Han beskrev själv så exakt hur han "tog den med sina fingertoppar". Samtidigt sägs både kollegan och MGM också tagit upp handsken. Hur många fingertoppar har tallat på vanten?
Kan AJ skydda någon, lägga villospår och haft med sig handsken till ladan på morgonen? Försökt förmå andra att hitta den men till sist gått med den till polisen själv?

Av hela bygdens invånare så känner förmodligen AJ bäst dessa tre MGM
Brödernas mamma säger i tidningen att ena brodern och hans chef hittar handsken
Därefter hämtar man AJ som plockar upp den
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Jag tror vi just nu bevittnar ett polisiärt debacle av historiska mått.
MGM verkar vara allt annat än barnamördare och konstellationen 2 bröder och en maka är väldigt märklig. Lägg till att bevisningen av allt att döma verkar vara svag så ser det mörkt ut. Advokaterna hävdar unisont att bevisningen inte håller för den högre graden av misstanke. Alltså finns ingen teknisk bevisning av tyngd.

Ja, det är märkligt. Om inte kvinnan, som inte fikade klockan 18.15, råkade slå ihjäl Lisa och maken och svågern städade upp. Fast varför skulle hon ha gjort det?
Medlem
Titianas avatar
Denna C som driver gården, är det den nämnda son som dömts för sexualbrott?
Det anges att han bor på annan ort men om han driver gården istället för AJ borde han rimligtvis komma dit mellan varven.
AJ talar om en kollega...är det sonen?

PS. Jag försökte gör en sökning men det kom bara fram en massa random bokstäver...så det kan tyvärr bli en upprepning.
2015-06-19, 12:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe

Polisen har av misstag gripit , åklagaren anhåöllit, ocg tingsrätten häktad två litauiska bröder, och samtidigt också häktad en av dessas hustru för grovt skyddande av brottsling.

Det sista är inte ens möjligt, då hon är gift med den ena häktade, och svågerska med den andre.
Hon har ingen vittneplikt mot närstående, och INGEN kan tvingas att tipsa polisen om brott eller brottslingar i förbindelse med begågna brott. (Det kan ställa sig annaorlunda om läkare och präster får reda på planlagda brott mot liv och hälsa).

Du blandar ihop saker här. Att man underlåter att anmäla någon som man vet begått ett brott är en sak. Det är inte olagligt. Att däremot aktivt hjälpa någon som begått ett brott med att gömma honom, skaffa undan bevis etc är olagligt, även om man är närstående. Viss hänsyn kan tas till att man har en nära relation om det rör sig om ett mindre allvarligt brott. Men när det är fråga om mord så lovar jag att man åker dit oavsett om man är mamma till mördaren.

2015-06-19, 12:06
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag skall här skissa på en modell där jag visar hur mordet kan ha gått till och där det räcker med en inblandad broder. Jag skall även försöka förklara vad som hittats och varför.
Ditt inlägg var mycket bra, och visst är det mer troligt med en enda GM och att den andre brodern eventuellt kan ha hjälpt till att röja undan. Minns att man har påpekat att den yngre brodern uppträtt ovanligt efter Lisas försvinnande.
Kvinnan kan mycket väl vara ovetande om vad som skett.

Kommentarer.
Citat:
Det kan även vara så att GM känt ett behov av att inte slänga kontokort, mobilfodral och display innan han på något sätt tvättat av dem i bensin eller liknande. Mobilens inre kan därför finnas utmed 44:an medan de inre delarna följt med bilen tills GM i lugn och ro kunnat tvätta dem utan insyn från andra.
Om GM skulle lagt tid på att tvätta prylarna, kunde han lika väl ha grävt ner dem där eller slängt dem i sjön med en tyngd. De upphittade delarna tyder mer på naivitet och brådska, tycker jag.
Citat:
Om boden är platsen där kroppen dumpats
MP avblåste sina aktiviteter redan ca 21.15 och vid det laget finns bara uppgifter om att polisen tagit sig in i en lada. Boden gick man igenom senare på natten. Förmodligen är boden den "snickarverkstad" som mamman hänvisade till där sönerna skulle ha setts samma dag som Lisa försvann, vilket de inte har kunnat ge en bra förklaring till.

Citat:
Men om det rör sig om en våldtäkt så finns goda förutsättningar för att tekniker lyckas hitta DNA som binder GM till brottet.
Absolut. Chansen är nog rätt stor att GM har lämnat någon form av spår.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-06-19 kl. 12:09.
2015-06-19, 12:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Bröderna har jobbat där i flera år och har nog "anknytning" till hela gården inte bara ladan vid caféet. AJ sa också i en intervju att de hade fullt förtroende. De har förmodligen tillgång till i stort sett alla ekonomibyggnader och där låsta utrymmen på gården.

Det stämmer, de har anknytning, men det har rimligen även andra personer, och min undran är, är det rimligt att bröderna skulle ta risken att någon annan ser dem hantera Lisa på Martorp eller risken att någon hittar kroppen?

Ett gömställe är inget gömställe om gömman relativt lätt riskerar att hittas. Eller att man riskerar att synas vid gömman.

Jag köper lättare att en som jobbar på Martorp kalkylerar med att bröderna inte rör sig i byggnaderna på Martorp då de jobbar med en annan byggnad på ägorna än att bröderna kalkylerar med att de som jobbar på Martorp sannolikt inte rör sig i byggnaderna där.

EDIT;En av bröderna konstruerar saker på säteriet, det tyder på en intelligens som knappast motsvarar det kaotiska vi har sett prov på. Nej, jag tror inte att konstruktören har med saken att göra, möjligtvis hans bror.
Senast redigerad av OY 2015-06-19 kl. 12:15.
2015-06-19, 12:12
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nej det stämmer absolut inte. Vi i Sverige har nån slags uppfattning att vi är hederligare och mindre korrupta än andra Europeiska lände, vilket är åt helvete fel.

Nej, det är det inte, bara för att vi har nåt enstaka rättshaveri under åren betyder det inte att landet som helhet är särskilt korrupt. I "skräpländerna" under Finland som MGM kommer ifrån är det t.ex praxis att sticka åt myndighetspersoner och andra handläggare mutor oavsett vad ärendet gäller, om man vill förvänta sig att kunna få rätt i slutändan. Inte riktigt samma sak i Sverige.

Den här sidan är också en ganska bra oberoende källa att kolla upp för att få en uppfattning av hur det ligger till globalt. Det är inte direkt svenskar som satt samman mätresultaten den grundar sig på, ändå hamnar vi där vi gör:
http://www.transparency.org/cpi2014/results

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in