Citat:
Ursprungligen postat av
Rohna
Tänk efter nu... Vad talar emot? 25 minuter hinner man mycket på.
Om min granne skulle fika skulle jag inte ens notera det. Och om jag skulle notera att de fikar, så skulle jag inte fästa någon vikt vid att de fikar, till den grad att jag noterar tiden. Folk har inte alibi om de är hemma! Eller befinner sig i närheten av platsen en flicka försvinner.
Det handlar inte om alibi för de häktade. De måste komma med bra förklaringar till varför de är oskyldiga och lita på att det finns teknisk bevisning som friar dem och pekar ut andra gärningsmän.
"Alibi" att man fikar och ringer till mamma är inget att komma med. Det är mer en bekräftelse, på att även kriminella är beroende av en mammas gränslösa kärlek och tro på sina barn.
Min känsla är att de inte förstod att det skulle krylla av folk i omgivningarna, så de hann inte städa upp efter sig. Just den omständigheten att de hade tillträde överalt, och att det var låst där Lisa hittades är graverande.
Oskyldiga personer är inte rädda att bli misstänkta för brott. Min tanke är att om ett brott begås i min hemort, så skulle inte jag tänka på alibi eller vara rädd för att få skulden.