Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-19, 11:50
Medlem
Största mysteriet är väl ändå hans och greta-spåret och kroppens placering?

Ingen mördare bör normalt sett inte placera en kropp som pekar på att hen är inblandad, än mindre lägga spår hem till sig själv.

Visst, än är inte den siste idioten född.
2015-06-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Mamman har inte påstått att hon pratade med sönerna i samband med att Lisa försvann. Däremot pratade hon med den äldre sonen samma dag som sönerna greps.

Hon hävdar däremot att någon i Sverige säger sig ha sett sönerna fika 18.15 just innan Lisa försvann. Om det finns ett sånt vittne vet inte.

Hon talade med den äldre sonen samma dag som sönerna greps..

Då kan det ju vara han som berättade för sin mamma att kl 18.14 satt dom utanför huset och fikade den dagen som Lisa försvann.
Och då har dom varken sett eller hört ngt ang den unga kvinnan

Och varför var det så viktigt att sitta gemensamt och fika kl 18.14?

Jag läser i tråden att den yngre brodern uppfattats som tillbakadragen och undvikande den veckan som det var fullt pådrag för att hitta Lisa.
Det är inget märkligt beteende i mina ögon

Den äldre brodern upplevs som lugn - en iskall typ om dessa uppgifter stämmer
2015-06-19, 11:51
Om någon blir dömd betyder knappast det att den faktiskt skyldige blir det. Det har vi sett ofta i det svenska rättssystemet, speciellt vid offentliga fall.

Palmemordet, Joe Rahman och Tomas Quick är väl praktexempel på denna groteska rättsröta vi har i detta land.

Sen finns det högt uppsatta jurister som bevisligen är rena rättshaverister. Göran Lambertz och Christer Van der kwast mfl.

Jag skulle hellre lita på Colombianska maffian än det svenska rättssystemet!
2015-06-19, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commanche
Det enda troliga är att BO var vid medvetande och slängde grejorna. Det märkliga är att försvinnandet och mordet skedde med störst sannolikhet på drygt en timme.
Om det hade tagit längre tid är jag säker att någon borde ha sett nåt märkligt.
De som misstänker AJ är helt ute och cyklar. AJ beteer sig precis sin vilken annan gubbe som helst från landsbygden. Och under hela den här situationen har han agerat precis som vem son helst hade agerat i en sån situation.

Konstigt att man skulle slänga sin tfn då. Har den krossats innan är det lika märkligt att sedan ge den tillbaka till offret. Men vem vet vad som har hänt.
2015-06-19, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vore intressant att veta vem som jobbar med djuren i den byggnad där Lisa hittades. Bröderna har vad jag förstår mest anknytning till ladan vid caféet och byggverksamhet. Har bröderna verkligen sådan koll på stallarna och de som jobbar där att de skulle våga sig på att gömma något där med risk för upptäckt.

Har bröderna observerats gå in eller ut från djurstallet eller enbart synts nära stallet på Martorp?
Bröderna har jobbat där i flera år och har nog "anknytning" till hela gården inte bara ladan vid caféet. AJ sa också i en intervju att de hade fullt förtroende. De har förmodligen tillgång till i stort sett alla ekonomibyggnader och där låsta utrymmen på gården.
2015-06-19, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Tänk efter nu... Vad talar emot? 25 minuter hinner man mycket på.

Om min granne skulle fika skulle jag inte ens notera det. Och om jag skulle notera att de fikar, så skulle jag inte fästa någon vikt vid att de fikar, till den grad att jag noterar tiden. Folk har inte alibi om de är hemma! Eller befinner sig i närheten av platsen en flicka försvinner.

Det handlar inte om alibi för de häktade. De måste komma med bra förklaringar till varför de är oskyldiga och lita på att det finns teknisk bevisning som friar dem och pekar ut andra gärningsmän.

"Alibi" att man fikar och ringer till mamma är inget att komma med. Det är mer en bekräftelse, på att även kriminella är beroende av en mammas gränslösa kärlek och tro på sina barn.

Min känsla är att de inte förstod att det skulle krylla av folk i omgivningarna, så de hann inte städa upp efter sig. Just den omständigheten att de hade tillträde överalt, och att det var låst där Lisa hittades är graverande.

Oskyldiga personer är inte rädda att bli misstänkta för brott. Min tanke är att om ett brott begås i min hemort, så skulle inte jag tänka på alibi eller vara rädd för att få skulden.
Medlem

Drivs av C, vad mer än C? Bor var?[/quote]

Bor inte här. Ses sällan här. Tror bostadsort är sthlm.
Lite osäker på detta dock jämfört med mina övriga uttalanden.

Att gården där BO fanns ägs av AJ och så gjort en längre tid är dock tveklöst.
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Ja något kan ju ha slått slint , som AJ uttryckte det.
Jag tycker fortfarande att hans beteende ihop med uppgifter om andra som också hittat handsken, är underligt och intressant. Han beskrev själv så exakt hur han "tog den med sina fingertoppar". Samtidigt sägs både kollegan och MGM också tagit upp handsken. Hur många fingertoppar har tallat på vanten?
Kan AJ skydda någon, lägga villospår och haft med sig handsken till ladan på morgonen? Försökt förmå andra att hitta den men till sist gått med den till polisen själv?
2015-06-19, 11:55
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Hela diskussionen kring detta är befängd, men även där är samtalet med mamman betydligt nedbantad i den versionen vi har tillgång till och det är fullt möjligt att mamman är medveten om och översätter tidsskillnaden. Inget av detta visar på skuld eller oskuld, för övrigt.

Visst. Men varför skulle någon som bor i trakten uppge för mamman att hen såg sönerna 17.15? På vilket sätt är det klockslaget viktigt? Och varför skulle mamman sedan översätta det till litauisk tid? Eller att mamman frågar någon om den såg hennes barn 18.15 och då mena litauisk tid fastän det är 18.15 svensk tid som är avgörande för alibit? Och att denne person sedan direkt skulle översätta det till svensk tid 17.15? Så krångligt tänker inte de flesta.

Från första början gick polisen ut med att sista smset skickades 18.23 och telefonen stängdes av 18.30. Så alla i området visste om de viktiga klockslagen. Att då börja prata om litauisk tid 18.15 när man bor eller befinner sig i området därLisa försvunnit känns lite för krångligt och märkligt. Men jag är gammal och kanske inte förstår ditt resonemang fullt ut därför.

Betyder det att jag tror att det finns ett vittne? Varken ja eller nej på den frågan. Däremot tycker jag det är onödigt att blanda in litauisk tid när både jag och mamman vet att det är svensk tid 18.15 som är avgörande för alibit.
2015-06-19, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Om någon blir dömd betyder knappast det att den faktiskt skyldige blir det. Det har vi sett ofta i det svenska rättssystemet, speciellt vid offentliga fall.

Palmemordet, Joe Rahman och Tomas Quick är väl praktexempel på denna groteska rättsröta vi har i detta land.

Sen finns det högt uppsatta jurister som bevisligen är rena rättshaverister. Göran Lambertz och Christer Van der kwast mfl.

Jag skulle hellre lita på Colombianska maffian än det svenska rättssystemet!

Skulle snarare vilja säga att det ses sällan i det svenska rättssystemet jämfört med andra länder. Dock är det de fallen som ofta hörs mest.
2015-06-19, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Visst. Men varför skulle någon som bor i trakten uppge för mamman att hen såg sönerna 17.15? På vilket sätt är det klockslaget viktigt? Och varför skulle mamman sedan översätta det till litauisk tid? Eller att mamman frågar någon om den såg hennes barn 18.15 och då mena litauisk tid fastän det är 18.15 svensk tid som är avgörande för alibit? Och att denne person sedan direkt skulle översätta det till svensk tid 17.15? Så krångligt tänker inte de flesta.

Från första början gick polisen ut med att sista smset skickades 18.23 och telefonen stängdes av 18.30. Så alla i området visste om de viktiga klockslagen. Att då börja prata om litauisk tid 18.15 när man bor eller befinner sig i området därLisa försvunnit känns lite för krångligt och märkligt. Men jag är gammal och kanske inte förstår ditt resonemang fullt ut därför.

Betyder det att jag tror att det finns ett vittne? Varken ja eller nej på den frågan. Däremot tycker jag det är onödigt att blanda in litauisk tid när både jag och mamman vet att det är svensk tid 18.15 som är avgörande för alibit.

jag menade ju översätta till svensk tid. Jag har aldrig råkat ut för någon från öststaterna som är så efterbliven att de inte förstår tidsskillnader exakt lika mycket som vi gör.

"Att då börja prata om litauisk tid 18.15"
Vem, gör det? Förstår inte riktigt hur du menar.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-19 kl. 12:01.
2015-06-19, 12:00
Medlem
djembelelles avatar
Om mamman skulle ha snackat med grannarna till sönerna måste dessa vara litauer också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in