Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
GW hade ju rätt om Quick redan innan den usla bevisningen hade blivit granskad. Han går på magkänsla (höhöhö) och statistisk sannolikhet. Och det är väldigt osannolikt att det är de här bröderna. Så man skulle bra gärna vilja veta hur bevisningen ser ut.
Schabblar polisen bort de andra ev. spåren nu eller undersöker de dem parallellt?

Enligt spaningsledare i Expressen idag "I nuläget jobbar vi naturligtvis brett så får vi se var vi hamnar. Just nu har vi tre personer som vi har fått tillfälligt häktade. Sedan får vi se hur det går med dem. Vi jobbar med dem och annat. Spekulationer avstår jag från. Jag vill inte gå in på fler diskussioner."

Så det verkar som de jobbar med flera spår
2015-06-18, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Ja det är det som är lite oklart. Han säger väl något i stil med att han tänkte sig att det borde vara livat där nu och därför begav sig dit på sin fyrhjuling. Att inte polisen reagerar är också märkligt. Detta var alltså innan missing people fått tillstånd att leta.

Ja, lenge innan. Han dykte vel upp direkt omtrent....
Jag frågar igjen, nån som vet om PC har alibi?
2015-06-18, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Lite OT kanske men: hade allt detta hänt om det var "kajsa" eller ägarinnan som var sist kvar? Jag försöker se ett motiv. Om det hänt oavsett vem som blev kvar sist så tyder det på slumpen. Hade litauerna mördat helt random? Ställer mig lite tveksam till det. Om det nu inte är sexrelaterat eller dylikt.

Men tänk på det, finns ett motiv eller är det slumpen som gjorde att det just hände Lisa?

Kan bara tänka mig 2 sannolika scenarion i nuläget:

1. GM har hållit koll på Lisa i veckorna hon jobbat där och höll extra koll just den kvällen för att hon hade tagit mopeden för första gången. Att hon blev kvar själv var slumpen som ledde till brottet.

2. GM var ute efter vilken som helst av de unga tjejerna och slumpen var att Lisa var den första som blev kvar själv.

Sexuellt motiv är väl det mest sannolika.
Senast redigerad av djaoni 2015-06-18 kl. 14:01.
2015-06-18, 13:58
Medlem
Innan vi får mer svar så skiter jag i om de är skyldiga eller ej, jag vill veta motivet!. Många säger att det nödvändigtvis inte behöver finnas ett men att två skötsamma och ostraffade gästarbetare helt random går och mördar en 17-årig tjej, knappast.

Hade det varit en jämnårig man eller AJ de tog ihjäl, ja då hade man kunnat ha 10 vettiga motiv men i detta fallet? Sexrelaterade är det enda motiv de kan hävda som är rimligt.

Om de visar sig vara skyldiga ja då behöver ingen spekulera i straff, oskyldiga? Då hoppas jag de får miljonbelopp i skadestånd och en offentlig ursäkt här på fb.
2015-06-18, 13:59
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollungen
Enligt spaningsledare i Expressen idag "I nuläget jobbar vi naturligtvis brett så får vi se var vi hamnar. Just nu har vi tre personer som vi har fått tillfälligt häktade. Sedan får vi se hur det går med dem. Vi jobbar med dem och annat. Spekulationer avstår jag från. Jag vill inte gå in på fler diskussioner."

Så det verkar som de jobbar med flera spår

Det är nog inte mer spännande än att det jobbar alla tips de fått in. Jag läste att de fått in över 800 tips.
2015-06-18, 13:59
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men advokaterna agerar också utifrån vad deras klienter vill. Medan åklagaren har en skyldighet att bedriva en objektiv och allsidig utredning så är advokatens enda uppgift att försvara sin klient. Advokaten får visserligen inte stå och ljuga medvetet i rätten, men i övrigt kan hon vara hur partisk som helst och komma med vilket svammel hon vill som argument för sin klients oskuld.

Frågan är varför du har fastnat i föreställningen att de antagligen inte är skyldiga. Du har inte ens en tiondel av den information i fallet som åklagaren och polisen sitter på. Dessa bedömer att det finns sannolika skäl att misstänka att en eller bägge bröderna är skyldiga till mordet. Dessutom är de proffs på saken. Kan du inte förklara för oss varför du - en amatör som kanske max vet 10% av det som polisen vet ändå anser dig begripa saken bättre än vad de gör???

Har jag gjort, förklarat vad jag tror, läs tråden, litar mer på vad en insatt advokat säger som har full insyn i ärendet än polis och åklagare som snabbt vill nå resultat.
2015-06-18, 14:00
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djaoni
Kan bara tänka mig 2 sannolika scenarion i nuläget:

1. MGM har hållit koll på Lisa i veckorna hon jobbat där och höll extra koll just den kvällen för att hon hade tagit mopeden för första gången. Att att hon blev kvar själv var slumpen som ledde till brottet.

2. De var ute efter vilken som helst av de unga tjejerna och att Lisa var den första som blev kvar själv.

Sexuellt motiv är väl det mest sannolika.
Det är nog precis vad är ett rovdjur är ute efter ja.
2015-06-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heavenbound
Stigen leder ingenstans, bara åker/fält sen. Byggboden står intill skogsbrynet bakom fastigheterna på området Martorp.

Jag mår illa...
Jag pratar fortfarande inte Martorp utan utanför bostaden.

Id-kontrollen jag såg, såg ut att utspela sig på en liknande stig som den på bilden, dock skulle det lika gärna kunna vart i ett annat land för man såg ingrt mer än en åker, träd och den lilla stigen.

Jag blev förvånad över Martorp för jag satt och väntade på att de skulle bekräfta att de hittat henne i huset vid bostaden, då det såg ut att vara så.
2015-06-18, 14:01
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Innan vi får mer svar så skiter jag i om de är skyldiga eller ej, jag vill veta motivet!. Många säger att det nödvändigtvis inte behöver finnas ett men att två skötsamma och ostraffade gästarbetare helt random går och mördar en 17-årig tjej, knappast.

Hade det varit en jämnårig man eller AJ de tog ihjäl, ja då hade man kunnat ha 10 vettiga motiv men i detta fallet? Sexrelaterade är det enda motiv de kan hävda som är rimligt.

Om de visar sig vara skyldiga ja då behöver ingen spekulera i straff, oskyldiga? Då hoppas jag de får miljonbelopp i skadestånd och en offentlig ursäkt här på fb.

Det som jag personligen tycker talar emot något vidare välplanerat motiv är fynden som gjort på vägen hem till MGM. Det tyder på något oplanerat i mina ögon. Om det var planerat att hon skulle föras bort och mördas så vore det mest logiska att de tog hennes tillhörigheter med sig till den plats de tänkt föra henne.
2015-06-18, 14:01
Medlem
Ravsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Ola Kronkvist, Lektor i polisvetenskap Linnéuniversitetet: "hur bråttom är det egentligen att få se ansikten på tre människor som du aldrig träffat eller kommer att träffa?"

http://www.expressen.se/debatt/facebook-ska-inte-doma-lisas-mordare/
Bara det faktum att man läser den här tråden gör risken för hyckleri stor, men lektorn har ju helt rätt.
2015-06-18, 14:02
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Här är någon som tagit en bild bara på den byggnaden:

http://imengine.hall.infomaker.io/imengine/image.php?uuid=06ec7ec0-e99c-4322-895a-36f56ee13f28&type=preview&source=false&function=ha rdcrop&width=880&height=587&q=80

Som du ser är en dörr öppen, och det är troligt att det var där de bröt sig in.
Samma byggnad? Där är det uppenbarligen stängt och de bryter sig in bredvid dörren.
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/20957842/744/normal/6e6a03983a133/MFZQRTXYTO7JZEUIRT2CEOOFAZS.JPG
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/20957816/800/normal/efc75bb061301/FNY7GXAGOSRMJU9ZTZB8LE7H60Z.JPG
2015-06-18, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Ja, lenge innan. Han dykte vel upp direkt omtrent....
Jag frågar igjen, nån som vet om PC har alibi?
Släpp PC!!! Det är en helt oskyldig person.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in