Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 13:47
Medlem
Ola Kronkvist, Lektor i polisvetenskap Linnéuniversitetet: "hur bråttom är det egentligen att få se ansikten på tre människor som du aldrig träffat eller kommer att träffa?"

http://www.expressen.se/debatt/facebook-ska-inte-doma-lisas-mordare/
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Ja det tycker jag med, det är därför jag tog upp det. Ifall nån annab såg samma och reagerade på det också.

Det skulle kunna vara länken till Martorp.
Medlem
missmones avatar
Ok nu vet jag var PC bor. Det jag kan se då är att PC bor vid ett helt annat vattendrag än det som man borde misstänkt att LH låg i. Alltså borde inte PC ha märkt av något av allt ståhej runt ärendet som någon användare påstod.
2015-06-18, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det där är ju någon virrpelle som skrivet. De bröt sig troligtvis in i den gula byggnaden rakt fram också, då bilder finns när polisen är därinne. Området var avspärrat, så det var kanske det enda journalisten såg och körde det som ett scoop?
Här är någon som tagit en bild bara på den byggnaden:

http://imengine.hall.infomaker.io/imengine/image.php?uuid=06ec7ec0-e99c-4322-895a-36f56ee13f28&type=preview&source=false&function=ha rdcrop&width=880&height=587&q=80

Som du ser är en dörr öppen, och det är troligt att det var där de bröt sig in.
2015-06-18, 13:48
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Detta är ju en stark indikation till att bevisningen är svag och bygger på enbart indicier.

""Skälet är att de (Litauernas advokater) inte anser att den bevisning åklagaren presenterade för tingsrätten når upp till sannolika skäl - vilket innebär två veckors häktning""

Advokaterna om några har ju en helhetsbild av samtliga bevis och fakta hittills.

Men om du vänder på det så finns det även tecken på att de bevis som finns är tillräckligt starka för att häkta dem på sannolika skäl misstänkta för mord. Därmed inte sagt att det är så det är.
2015-06-18, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Ok nu vet jag var PC bor. Det jag kan se då är att PC bor vid ett helt annat vattendrag än det som man borde misstänkt att LH låg i. Alltså borde inte PC ha märkt av något av allt ståhej runt ärendet som någon användare påstod.

Så hvorfor gjorde han det? Merkte det altså. Han sier selv at han merkte det og derfor søkte rundt der på søndagskvelden.

Tillegg: På sin fyrahjuling.
Senast redigerad av RumleGaasegg 2015-06-18 kl. 13:52. Anledning: Tillegg
2015-06-18, 13:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Detta är ju en stark indikation till att bevisningen är svag och bygger på enbart indicier.

""Skälet är att de (Litauernas advokater) inte anser att den bevisning åklagaren presenterade för tingsrätten når upp till sannolika skäl - vilket innebär två veckors häktning""

Advokaterna om några har ju en helhetsbild av samtliga bevis och fakta hittills.

Men advokaterna agerar också utifrån vad deras klienter vill. Medan åklagaren har en skyldighet att bedriva en objektiv och allsidig utredning så är advokatens enda uppgift att försvara sin klient. Advokaten får visserligen inte stå och ljuga medvetet i rätten, men i övrigt kan hon vara hur partisk som helst och komma med vilket svammel hon vill som argument för sin klients oskuld.

Frågan är varför du har fastnat i föreställningen att de antagligen inte är skyldiga. Du har inte ens en tiondel av den information i fallet som åklagaren och polisen sitter på. Dessa bedömer att det finns sannolika skäl att misstänka att en eller bägge bröderna är skyldiga till mordet. Dessutom är de proffs på saken. Kan du inte förklara för oss varför du - en amatör som kanske max vet 10% av det som polisen vet ändå anser dig begripa saken bättre än vad de gör???
2015-06-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det skulle kunna vara länken till Martorp.

Ja vem vet. Bara att jag kände så starkt när jag hörde hundarna och såg polisens reaktioner. Så jag trodde att "nu har de hittat henne". Blev därför förvånad när det hela sedan fortsatte med Martorp. För det jag såg och hörde, gjorde att saken redan var avgjord där.

Den andra kartbilden som nån länkade till åt mig...den pyttelilla stigen som går ut i åkern, vart leder den?
Det var ungfär så det såg ut i bild, även om jag inte kan säga att det garanterat var där.
2015-06-18, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madmor
Jag var i affänen i Hällekis och handlade. Det är inuti ett svinstall hon hittades. Männen som pratade utvecklade sina åsikter på ett sätt som fått mig att må väldigt dåligt.

Kan som du konstatera att det verkar stämma om fyndplatsen i svinstallet.
Vi vet dock inget om skicket på LH som är byskvaller än så länge, ligg lågt om den delen blir mitt råd.
2015-06-18, 13:53
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Lite OT kanske men: hade allt detta hänt om det var "kajsa" eller ägarinnan som var sist kvar? Jag försöker se ett motiv. Om det hänt oavsett vem som blev kvar sist så tyder det på slumpen. Hade litauerna mördat helt random? Ställer mig lite tveksam till det. Om det nu inte är sexrelaterat eller dylikt.

Men tänk på det, finns ett motiv eller är det slumpen som gjorde att det just hände Lisa?
Motiv:
Ensam ung snygg tjej helt ensam på baksidan av ett café.
Man får anta att rovdjuren har stått i ladan och dreglat ett antal gånger förut men aldrig fått tillfälle.
Men nu, Lisa kom ensam på moped för första gången....och dör samma dag.
Det är ingen slump.
Senast redigerad av AREA-51 2015-06-18 kl. 13:55.
2015-06-18, 13:55
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Så hvorfor gjorde han det? Merkte det altså. Han sier selv at han merkte det og derfor søkte rundt der på søndagskvelden.

Tillegg: På sin fyrahjuling.

Ja det är det som är lite oklart. Han säger väl något i stil med att han tänkte sig att det borde vara livat där nu och därför begav sig dit på sin fyrhjuling. Att inte polisen reagerar är också märkligt. Detta var alltså innan missing people fått tillstånd att leta.
2015-06-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Ja vem vet. Bara att jag kände så starkt när jag hörde hundarna och såg polisens reaktioner. Så jag trodde att "nu har de hittat henne". Blev därför förvånad när det hela sedan fortsatte med Martorp. För det jag såg och hörde, gjorde att saken redan var avgjord där.

Den andra kartbilden som nån länkade till åt mig...den pyttelilla stigen som går ut i åkern, vart leder den?
Det var ungfär så det såg ut i bild, även om jag inte kan säga att det garanterat var där.

Stigen leder ingenstans, bara åker/fält sen. Byggboden står intill skogsbrynet bakom fastigheterna på området Martorp.

Jag mår illa...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in