Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madmor
Jag var i affänen i Hällekis och handlade. Det är inuti ett svinstall hon hittades. Männen som pratade utvecklade sina åsikter på ett sätt som fått mig att må väldigt dåligt.
Kan du konfirmera att det är i denna byggnad hon hittades (den till höger)?

Var i svinstallet låg hon?

http://media.shootitlive.com/DNGBDEcwP7ovoCALMSL3Bwe1WFq/1200.jpg?project_id=jonkopingsposten/206
2015-06-18, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Nu är jag ingen bonnapåg, men håller man kor inomhus såhär års? Ska inte de ut och beta?

De skal iallefall inn og melkes to ganger i døgnet.
2015-06-18, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Är det ur detta perspektiv man såg förhöret som föregick gripandet?

https://www.google.se/maps/@58.541596,13.344207,3a,75y,186.3h,76.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1sYAMCGa_F9Nr7DC8NwxJQxw!2e0!7i1 3312!8i6656
Förhör hade de väl först på polishuset, om du syftar till id-kontrollen så vågar jag inte svara för det kan ha vart var som helst. Det var på en liten stig som gick mitt emellan träd och en åker.
Expressen sprang ju runt och filmade och jag vet ju heller inte hur långt ifrån de stod och filmade, vare sig under id-kontrollen eller direkt efter i hämtandet.
2015-06-18, 13:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingisking
Hörde precis från säkra källor att LH hittades styckad och inslängd till grisarna i ladugården delvis därför obduktionen tar sådan tid för är svårt att hitta gärningsmannens dna på en styckad kropp som grisarna tuggat på. Sjuka jävla idioter må dom brinna i helvetet

Om jag hade en tia för varje "säker källa" som påstått saker här på FB som visat sig vara ren bullshit så skulle jag kunna sluta jobba tror jag.

Den ryktesspridning som startar lokalt när ett grovt brott inträffar är nästan värd ett kapitel i sig själv. Ganska intressanta psykologiska mekanismer. En stor källa till vansinniga och totalt felaktiga rykten är att människor okritiskt sprider information utan att fråga efter originalkällan. Om du inte är ett troll så är det fullt möjligt att din "säkra källa" är en person du verkligen inte har nån anledning att tro att den skulle ljuga för dig. Problemet är att infon kanske vandrat i tio - tjugo led till din pålitliga granne eller jobbarpolare och förvanskats på vägen (tänk "viskleken"). Kanske var den som startade ryktet nån som bara spekulerade utifrån nåt den hört - en spekulation som på vägen förstärktes tills den var en absolut sanning.

Det finns alltid anledning att påminna om ett av de mest spridda men totalt felaktiga ryktena i modern tid: Att Ted Gärdestad var "33-åringen" som ett tag var misstänkt för att ha mördat Olof Palme. Jag hörde det själv på 80-talet från folk jag såg som absolut pålitliga vuxna. Alla var "100% säkra" på att det stämde. Ändå var ryktet totalt felaktigt.
2015-06-18, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennyCrane
"Nu återstår endast avspärrningar vid ladan mittemot kaféet samt litauernas bostad" (Expressen)

Borde man inte ha kvar avspärrningarna längst vid mordplats/fyndplats? Kan det vara så att LH hittades i den lada/uthus vid bostaden som vi diskuterat nyss? Detta förutsätter att den fortfarande är inkluderad i avspärrningen av "litauernas bostad".

Men jag kan isf inte förstå den stora avspärrningen vid Martorp

Jag tror att brottsplatsen kan vara Martorp och fyndplatsen det huset vid bostaden.
2015-06-18, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Medans Expressen stod vid MGMs bostad så spärrade de av Martorp ungefär samtidigt.

Finns det bara en "Expressen"? De kanske har fler folk på plats som spridit ut sig lite?
2015-06-18, 13:44
Medlem
GW hade ju rätt om Quick redan innan den usla bevisningen hade blivit granskad. Han går på magkänsla (höhöhö) och statistisk sannolikhet. Och det är väldigt osannolikt att det är de här bröderna. Så man skulle bra gärna vilja veta hur bevisningen ser ut.
Schabblar polisen bort de andra ev. spåren nu eller undersöker de dem parallellt?
Medlem
Lite OT kanske men: hade allt detta hänt om det var "kajsa" eller ägarinnan som var sist kvar? Jag försöker se ett motiv. Om det hänt oavsett vem som blev kvar sist så tyder det på slumpen. Hade litauerna mördat helt random? Ställer mig lite tveksam till det. Om det nu inte är sexrelaterat eller dylikt.

Men tänk på det, finns ett motiv eller är det slumpen som gjorde att det just hände Lisa?
Medlem
Bruce_Lees avatar
Kan det vara så att man inte hört något om hovrätten går på samma spår som tingsrätten för att det är svårt att bedöma hur bindande bevisningen är?
Jag vet inte hur lång tid ett häktningsbeslut brukar ta men det känns lite som att detta är så komplicerat så det tar längre tid än vanligt.

Visst skulle advokaterna överklaga yppandeförbudet i samma veva?
2015-06-18, 13:45
Medlem
Mickeavensiss avatar
Detta är ju en stark indikation till att bevisningen är svag och bygger på enbart indicier.

""Skälet är att de (Litauernas advokater) inte anser att den bevisning åklagaren presenterade för tingsrätten når upp till sannolika skäl - vilket innebär två veckors häktning""

Advokaterna om några har ju en helhetsbild av samtliga bevis och fakta hittills.
2015-06-18, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Jag tror att brottsplatsen kan vara Martorp och fyndplatsen det huset vid bostaden.
Som jag trott hela tiden, sen varför tekniker va på plats vid martorp ??? Kolla dom verktyg? Vet inte
2015-06-18, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge12
Finns det bara en "Expressen"? De kanske har fler folk på plats som spridit ut sig lite?
De hade flera reportrar ute. Men det dröjde lite innan de hade nån på plats på Martorp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in