Citat:
Ursprungligen postat av
Pingisking
Hörde precis från säkra källor att LH hittades styckad och inslängd till grisarna i ladugården delvis därför obduktionen tar sådan tid för är svårt att hitta gärningsmannens dna på en styckad kropp som grisarna tuggat på. Sjuka jävla idioter må dom brinna i helvetet
Om jag hade en tia för varje "säker källa" som påstått saker här på FB som visat sig vara ren bullshit så skulle jag kunna sluta jobba tror jag.
Den ryktesspridning som startar lokalt när ett grovt brott inträffar är nästan värd ett kapitel i sig själv. Ganska intressanta psykologiska mekanismer. En stor källa till vansinniga och totalt felaktiga rykten är att människor okritiskt sprider information utan att fråga efter originalkällan. Om du inte är ett troll så är det fullt möjligt att din "säkra källa" är en person du verkligen inte har nån anledning att tro att den skulle ljuga för dig. Problemet är att infon kanske vandrat i tio - tjugo led till din pålitliga granne eller jobbarpolare och förvanskats på vägen (tänk "viskleken"). Kanske var den som startade ryktet nån som bara spekulerade utifrån nåt den hört - en spekulation som på vägen förstärktes tills den var en absolut sanning.
Det finns alltid anledning att påminna om ett av de mest spridda men totalt felaktiga ryktena i modern tid: Att Ted Gärdestad var "33-åringen" som ett tag var misstänkt för att ha mördat Olof Palme. Jag hörde det själv på 80-talet från folk jag såg som absolut pålitliga vuxna. Alla var "100% säkra" på att det stämde. Ändå var ryktet totalt felaktigt.