Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
Någon som vill diskutera fynden som hittats längs med vägen?

Vad finns det för olika scenarion?

Dom jag kan komma på är:

- GM har kastat ut föremålen på väg från cafét. LH finns i bil/på fyrhjuling eller moped. (Moped känns minst troligt).

- GM har kastat ut föremålen från bil, efter kroppen lagts på Martorp. Alltså när GM var på väg därifrån.

- GM har placerat ut föremålen eftersom han är en galen seriemördare som njuter av allas förvirring kring detta.

- GM har placerat ut föremålen i hop om att leda polisen till Litauerna, för att själv slippa undan.

- Den häktade frun, som ville leda polisen rätt då hon inte vågade "tjalla" på sin man och svåger.

- LH lyckades på nåt sätt sprida spår efter sig när hon blev bortförd.

- GM har medverkat i sök och placerat ut föremål under "resans gång". (Inte så troligt enligt mig).

Vad säger ni? Finns det fler tänkbara scenarion?

Det logiska är väl just arr föremålen placerats ut efter att kroppen lämnats, de måste jubla haft tid på sig att ta av sakerna från henne?

Kört henne till gården, våldtagit henne, dödat henne och sen klätt av henne allt, lämnat kroppen och begett sig ut för att göra sig av med henne saker. Man måste väl i så fall hs tagit av henne allt för varför skulle man lämna saker som byxor och jacka men ta med ring, klocka och telefon? Och varför slänga det sönderslaget i öppen terräng när man hade kunnat slänga det längre bort så att det skulle bli svårare att hitta?

Eller så har man bara tagit av henne de små sakerna ( ring klocka etc) och behållt kläderna på för att det var lättast? Men då kan man ju ifrågasätta varför man över huvudtaget tog av ngt som helst och inte bara lät det vara kvar? En tanke är ju att klocka och sånt ev är sånt som gått sönder vid en ev kamp, men då borde kanske spillror av sådant material ha hittats närmare caféet eller ladan?

Kan det vars kvinnan som haft föremålen i en väska och när männen låtsas som ingenting så är det hon som gett sig ut på promenad och dumpat föremål?

Undrar fortf var den lille sonen är? Omhändertagen av osv eller skickad till mormor i Litauen?
Borde inte han också förhöras eller e han för liten?
2015-06-18, 10:42
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
yppandeförbudet verkar ha retat upp advokaterna. Kanske tiggde åklagaren om överklagan genom att gå för långt.

Tror också det har retat advokaterna och jag ska säga i ärlighetens namn att detta är den första gången jag stött på att en domstolen förelagt de närvarande med yppandeförbud (och jag har suttit på en del häktningsförhandlingar). Det är ungefär som att säga att de inte litar på advokaternas omdöme. Det är inte direkt så att advokater går ut och babblar i media om detaljer i förundersökningen och att belägga dessa med yppandeförbud är som att säga "vi litar inte på er".
2015-06-18, 10:44
Medlem
Den som har burit Lisa har också avsatt klädfibrer och hårstrån på hennes kläder. Ibland kan det räcka med att ta tag o någon för att fibrer ska avsättas. För det fall bröderna har haft kontakt med henne, lär detta fastställas genom att fibrer från henne och från dem har blivit överförda.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Iphonen kan väl ha blivit överkörd av fordonet som man kan tänka användes vid transporten ?
tror inte att en sådan tös på 17 år har en cat utan snarare en mer ömtålig modell

Troligt men har de lyckats plocka upp alla småspillror i hasten?
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Tror också det har retat advokaterna och jag ska säga i ärlighetens namn att detta är den första gången jag stött på att en domstolen förelagt de närvarande med yppandeförbud (och jag har suttit på en del häktningsförhandlingar). Det är ungefär som att säga att de inte litar på advokaternas omdöme. Det är inte direkt så att advokater går ut och babblar i media om detaljer i förundersökningen och att belägga dessa med yppandeförbud är som att säga "vi litar inte på er".

Det har skett tidigare. Men, mycket riktigt, det är inte särskilt vanligt förekommande.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
Vilket av dom?

Att det finns olika teorier.
Jag tror inte att de är Litauerna.
2015-06-18, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Iphonen kan väl ha blivit överkörd av fordonet som man kan tänka användes vid transporten ?
tror inte att en sådan tös på 17 år har en cat utan snarare en mer ömtålig modell

Jo visst! Känns lite långsökt ändå måste ja säga.

Jag ändrar uppfattning rätt ofta kring detta fall, men jag är en av dom som tror att det eventuellt var en olycka och att mobilen isf gick sönder vid olyckan.

Frågan är ju var resten av mobilen är om uppgifterna stämmer att man endast hittat ett fodral och en display..
Medlem
finns det inget dna bevis från förövarna på kroppen eller runt om området?

detta borde ju vara klart så fort labbsvar kommer.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men om häktningen upphör så kan de inte låta yppandeförbudet bestå eller att de så att säga beläggs med ett nytt yppandeförbud, är det korrekt uppfattat?

Det som anges i lagrumet är att det som sades under en förhandling bakom stängda dörrar kan beläggas med yppandeförbud. Lagen säger inget mer. Så vid en bokstavsenlig tolkning innebär det att även om de släpps så får de fortfarande inte prata om det som sades vid denna förhandling utan att hovrätten först häver yppandeförbudet.

Då blir nästa fråga, måste hovrätten göra det? Enligt lag? Nej. Sen kan dem givetvis göra det ändå men någon skyldighet i lag har jag inte hittat.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Kan stämma.

Jag har en känsla av att A**e J har större del i det hela än vad han säger.

Ganska enkelt för han att sätta dit det två gästarbetarna genom att systematisk placera ut fynden som leder tillbaka till dessa två.

Kan ha presenterats tidigare i tråden, men jag tror inte det båda gästarbetarna är aktuella GM.
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vet du om PC har någon anknytning till gården?
Jag tänker då närmast på nycklar.
Nycklar kan ju i och för sig "gömmas" på ganska simpla ställen, lätthittade.

PC bor på en prästgård ca 1 mil från fyndplatsen. Han är utbildad inom maskinteknik och har en förkärlek för motorer. Han är runt 20 år gammal.

Det som väckt intresse är att han redan första kvällen var ute och letade efter LH på sin 4-hjuling. Finns artikel om honom i Skövdes lokala tidning tror jag.

Enligt artikeln så förstod PC att det skulle vara ett himla liv där och begav sig därför dit och letade med sin 4hjuling. Hur han förstod det redan samma kväll när han bor 1 mil därifrån är oklart. Kanske var det andra kvällen han var ute och letade? Men då är frågan hur mång som visste om fallet då.

Han har kunskaper om maskiner uppenbarligen och kan ha jobbat för AJ. Han bor iaf i området och känner nog till det väl. Har han varit på fiket? Inte alls orimligt.

PC är intressant eftersom han är i samma ålder som LH och har inte betett sig helt rationellt med tanke på att han redan var där samma kväll och åkte runt med sin 4-hjuling. Dom som känns som rimliga eftersökare är pappan, pappans vänner och polisen första kvällen och inte PC.

Teorin är att LH råkat ut för något och transporterats över fältet med 4-hjulingen. Saker har ramlat ur LHs fickor under skumpiga färden därav alla fynd. Det verkar ju inte heller som att det är första gångn PC åker runt med sin 4-hjuling i dessa trakter. PC får lite panik när han inser att folk letar och kanske hittar alla saker och kan dra slutsatsen att LH inte förts bort i bil utan transporterats över åkern. Alltså är LH kvar i området och det var väl den slutsatsen polisen drog.

Samt att det är ok alibi för PC att påstå att han letar efter LH om polisen skulle visiterat honom och hittat saker som tillhör LH.

En vän till PC var inne i teåden här och sa att PC är en fin kille. Men det hjälper inte till så mycket. Jag vikl veta vad han gjorde den tiden LH försvann. Kanske höra från någon mer neutral källa om hur PC uppfattas utifrån. Vore fint om PC själv dök upp i tråden men enligt hans vän så var PC en alldeles för bra person för att hänga på flashback.
2015-06-18, 10:46
Medlem
Hänsyn måste väl också tas till den ev tekniska bevisning som ännu inte kommit in , dvs dna analyser osv. , innan de släpps fria ? Rätta mig om jag har fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in