Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-22, 23:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror varken att litauerna känt till Lisa eller hade lagt märke till henne, i alla fall inte innan mordet förutsatt att litauerna är skyldiga. I så fall tror jag att jag Lisa frågade någon lokal gäst eller anställd på kafét redan på lördagen om det fanns någon på bygden som kunde sälja sprit till henne, med tanke på den annalkande skolavslutningen. Hon fick telefonnumret till litauerna eller lämnade sitt nummer till någon som kände till litauerna. Sedan tjatade hon på pappan om att få åka moppe till jobbet på söndagen. Därefter vet jag inte vad som kan ha hänt. Men att mobilen blev förstörd kan bero på att GM inte ville att kontakten mellan henne och Lisa skulle synas.

Jag förkastar helt teorierna att litauerna skulle ha blivit besatta av Lisa på grund av hennes skönhet. Så extraordinärt vacker var hon inte och dessutom dras inte alla män till samma typ av kvinnor. Därtill kommer att en inte helt galen man knappast våldtar och mördar en kvinna som han känner sig dragen till, i alla fall inte vid första mötet. Lisa var knappast något helgon heller, hon kan mycket väl haft lite hemligheter precis som vilken 17-åring som helst. Jag hoppas att polisen förhört hennes kompisar och att de berättat om hon lovat fixa sprit till kompisgänget.
Polisen har kollat Lisas telefontrafik. Om hon har ringt litauerna skulle inte HR behöva konsultera åklagaren.
2015-06-22, 23:02
Medlem
boqpods avatar
Kan de som är övertygade om att moppen körts tillbaka av GM förklara varför man isåfall är så dum som lämnar kvar nyckeln i och påsen med BOs saker ligga intill den?

Är det då inte VÄLDIGT uppenbart att något har hänt föraren till moppen? Vem som helst reagerar ju på ifall nycklarna sitter i och ingen är i närheten. (Kanske inte vid en första anblick, men ganska snart konstaterar en mentalt frisk människa att något kan ha hänt).

Hade GM gjort dig av med nyckel och påse hade det tagit betydligt längre tid att misstänka att något allvarligt hänt.
2015-06-22, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quieenie
Fick tidigare vatten på min teorikvarn.Det ska enligt tidigare uppgift ta ca 4 min att "moppa" från fiket till Martorpsbyggnaden.Lisa messade 18.23,lägg till ca en halv minut för att ta på hjälmen och handskarna samt starta upp moppen och köra iväg ca 18.28 når hon kurvan vid Martorp.Förvånansvärt mycket kan hända på två minuter.Klockan 18.30 är mobilen "död",ev.trampad på av GM.När hon inte kan ringa så kanske hon skriker.Det är då en GM kan få panik och göra allt för att tysta skriket.

Gm kan,om han sett Lisa komma körandes på morgonen,förmodligen gissa sig till att hon ska köra samma väg tillbaka vid 18.30-tiden.Eftersom det är söndag är det inte många andra på plats i eller kring Martorpsbyggnaden.Förmodligen inte bröderna heller.Som sagts tidigare är det tillfället som gör tjuven,om fiket är offside,så är denna plats det,gånger tio.

Det är klargjort att Lisa sågs sista gången vid fiket.MEN det finns inget vittne på att hon försvann just därifrån.Därför tror jag hon "försvann" på ett betydligt "lämpligare" ställe.

Det är svårt att få med sig en levande Lisa bort från fiket, men det är faktiskt ännu svårare att få med sig henne avliden.Visst,du kan ha bil.Men du ska nerver av stål för att inte riskera att bli upptäckt.

Eller är personen stor och stark med en allvarlig empati störning...
2015-06-22, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det är nog inte hälsosamt för litauerna att vistas i det fria just nu, skyldiga eller oskyldiga.
För detta krävs att någon annan ska kunna bindas till brottet, tämligen självklart.

Nja, så farligt är det nog inte. Dessa herrar lär vara välbevakade av span även om dem släpps. Det vore synnerligen korkat att försöka ge sig på balterna om dem skulle släppas imorgon.
2015-06-22, 23:04
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Frågan är vart. Skador på åkrar begriper jag det blir. Marker och ödehus nämns i media via honom själv som rekommendation -vet du nåt mer?
Martorp är givetvis intressant med tanke på att folk har uppmanats söka genom sina ägor.

Edit: Jag anser att MP gjort helt korrekt. Jag är dock nyfiken på hur samarbetet med AJ och polisen såg ut - hur vidsträckta hans tillåtelser var.

Nu är detta min gissningar då jag helt enkelt inte orkar söka. I detta fall var polisen spaningsledare och hade så att säga kommandot. I fall polisen säger till MP att de ska ska igenom what ever så har de nog rätt att göra det....helt annat scenario om man gör eftersök på personer som försvunnit för ett år sen...där polisen inte är närvarande. MP vet rutinerna, vid fynd backar man för att minimera kontamination och tillkallar polisen...något inlägg tidigare hade en massa bra paragrafer

EDIT: har för mig att godsägaren gett sitt medgivande till att det kunde söka igenom allt..på Martorp.
vad tänkte du? Olaga sökning? i stil med USA att det skulle inte hålla i domstol då? Jag tror inte att detta gäller svensk domstol...men kan ha fel.
Senast redigerad av Titiana 2015-06-22 kl. 23:08.
2015-06-22, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrasshunt
Varför bemöda sig med en liten dagskassa, och dessutom exakt där de jobbar? Heeelt ologiskt

Precis.. det är bara narkomaner som gör såna brott. Tycker folk kan släppa sin teori om att litauerna förstås skulle råna fiket. Märklig världsuppfattning.
2015-06-22, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Kan ju vara så att de ägnat sig åt inbrott för att dryga ut lönen. Sedan blir de tagna på bar gärning och dessutom igenkända av BO varpå någon av dem mördar henne för att dölja inbrottet. De är tidigare ostraffade, gifta, skulle snart åka hem och bygga hus osv och har därmed mycket att förlora.

Men jag tror också att kvinnan kan vara oskyldig. Förklarar i så fall kanske delvis varför de inte kunde gömma undan kroppen ordentligt redan första kvällen. Att plötsligt bryta kvällsrutinen genom att hoppa över middagen och åka iväg flera timmar utan förklaring samma kväll som en tjej försvinner i närheten skulle kunna väcka misstankar hos frun.

Det är MYCKET ovanligt att "sådana här killar" drygar ut lönen med skit som detta.
Att de skulle göra det där de varit i tre år, indirekt hos den hand som föder dom = osannolikt!!!
De tjänar bra, ser en framtid, är mycket duktiga arbetare ... lever sitt liv ...... NOPE
2015-06-22, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Polisen har kollat Lisas telefontrafik. Om hon har ringt litauerna skulle inte HR behöva konsultera åklagaren.

Jag vet inte hur kontroll av teletrafik fungerar. Om man ringer till en mobil med kontantkort eller får samtal från en sådan, kan polisen veta exakt vems telefon det är, vem som har ringt och varifrån? Samtidigt vet vi inte vad åklagaren har för bevisning.
2015-06-22, 23:08
Medlem
quieenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Kan de som är övertygade om att moppen körts tillbaka av GM förklara varför man isåfall är så dum som lämnar kvar nyckeln i och påsen med BOs saker ligga intill den?

Är det då inte VÄLDIGT uppenbart att något har hänt föraren till moppen? Vem som helst reagerar ju på ifall nycklarna sitter i och ingen är i närheten. (Kanske inte vid en första anblick, men ganska snart konstaterar en mentalt frisk människa att något kan ha hänt).

Hade GM gjort dig av med nyckel och påse hade det tagit betydligt längre tid att misstänka att något allvarligt hänt.

I en stressad situation som detta förmodligen var,så var det logiska att få väck moppen.Vart? Jo tillbaka där den kom ifrån.Att någon skulle sakna LH ganska snart var nog ändå uppenbart.Men som sagt, med tidsbrist,för du kan nog inte i denna stund sätta dig ner och fila på detaljerna,så blir det nog lite fel här och var.Ofta det som fäller förbrytare.
2015-06-22, 23:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om Missing People hävdar att de får gå in på folks tomter eller annan mark som inte omfattas av allemansrätt så antar jag att de kan stödja sig på denna paragraf i Lagen om skydd mot olyckor 6 kap:

Det skulle i så fall gälla om Missing People som nu var fallet är inordnade i en större sökinsats beordrad av polis/räddningstjänst där man fortfarande bedömer att det finns en möjlighet att hitta den försvunna personen vid liv.

Observera att denna lag inte kräver någon husrannsakan. Däremot känns det som att man inte bara kan klampa på rutinmässigt, utan man behöver ha beslut från ansvarig räddningsledare i det enskilda fallet.

Vilken/vilka lagar man annars skulle kunna stödja sig mot vet jag inte.

Neeej, det där gäller om det exempelvis brinner i hus eller skog och elden riskerar att nå byggnad med brandfarligt innehåll av explosiv art. Eller att man utrymmer/evakuerar vid risk för jordskred efter skyfall. Man avser skydda mer värd egendom, liv eller hälsa (exempelvis undvika att giftiga kemikalier i större mängd hamnar i vattendrag etc). Den har ett förebyggande syfte för en mer akut risk i bredare mening. Annars kan man väl jämt ränna runt och hävda att det kanske finns någon här som ännu inte är anmäld försvunnen? Men det kan man alltså inte med den lagen.
2015-06-22, 23:09
Medlem
Men nej, sluta nu... Paragrafen ni diskuterar tar sikte på räddningsinsatser där stat eller kommun ansvarar. Sådana paragrafer som ger vissa grupper rätt till saker klämmer man in där de behövs för att omvända bevisbördan, och på samma sätt fungerar Polislagens 10§ som ger poliser rätt att bruka våld. Man kan inte börja läsa mitt i en lag.

Jag skulle nog snarare stödja mig på den allmänna ansvarsfrihetsgrunden i "nödrätten", 24 kap 4 § BrB. Se spoiler nedan för den som är intresserad.

Edit: lade till ett citat samt felskrivning.

Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Tack.

"i den mån
ingreppet är försvarligt med hänsyn till farans beskaffenhet,
den skada som vållas genom ingreppet och omständigheterna i
övrigt"

En försvunnen person kan knappast vara en godkänd anledning för räddningspersonal att klampa in i folks hus. Om man vet att personen blivit kidnappad av en MGM är det det annorlunda, men inte i ett "vanligt" försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om Missing People hävdar att de får gå in på folks tomter eller annan mark som inte omfattas av allemansrätt så antar jag att de kan stödja sig på denna paragraf i Lagen om skydd mot olyckor 6 kap:

Det skulle i så fall gälla om Missing People som nu var fallet är inordnade i en större sökinsats beordrad av polis/räddningstjänst där man fortfarande bedömer att det finns en möjlighet att hitta den försvunna personen vid liv.

Observera att denna lag inte kräver någon husrannsakan. Däremot känns det som att man inte bara kan klampa på rutinmässigt, utan man behöver ha beslut från ansvarig räddningsledare i det enskilda fallet.

Vilken/vilka lagar man annars skulle kunna stödja sig mot vet jag inte.

Senast redigerad av tuschpenna 2015-06-22 kl. 23:28.
2015-06-22, 23:10
Medlem
Jag har minne av att jag sett en bild när storebrodern förs ut från bostaden med orange tröja. Kvinnan står några meter till höger om honom och tittar mot honom och ser väldigt oförstående ut i blick och uttryck kring vad som händer. Direkt jag såg den bilden fick jag känsla av att det var ett ärligt uttryck på något sätt.

Mycket möjligt att hon varit helt bortspelad av bröderna och ej känner till något alls kring detta brott.

Kanske det är mest troligt till och med. Vem skulle inte försöka dölja för sin fru att man våldtagit/tagit livet av en mycket ung kvinna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in