Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 23:47
Medlem
Magkänslan säger att det inte är dessa bröder. Allt känns så himla skumt.
Enligt mamman fanns det folk som såg de dricka kaffe 8 min innan Lisa skickade sms?
Mycket kan väl hända på 8 min dock..
Nä allt känns konstigt.
Hoppas ingen blir oskyldigt dömd bara
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
I Expressens intervju med MGM:s familjemedlemmar framkommer.

"
– Min äldste son hittade en handske i den lada där han arbetade på måndagen. Han lyfte upp den, tittade på den och lade tillbaka den. Hans svenske chef gjorde det också.
– Några timmar senare kom polisen dit och sa att de inte fick arbeta mer där.
Bröderna fortsatte under veckan att berätta för dem där hemma att de fått avge DNA-prov - och under ett Skype-samtal med hustrun såg hon hur en polis kom på besök till gården.

I fredags kväll, vid halvåtta tiden svensk tid, pratade den äldre av bröderna med sin mamma senaste gången.
– Hans fru höll på att laga middag och min yngre son var ute och fiskade. Hans storebror sa att han också tänkte gå ut om det nappade.

Mamman berättar samtidigt att hon varit i kontakt med människor i Sverige som känner hennes söner. De hade sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus vid kvart över sex på kvällen - samma dag som Lisa försvann vid 18-tiden.

Anledningen till att polisen intresserat sig för hennes söner kan enligt uppgifter till mamman vara för att sönerna på fredagen, en tid innan Lisa Holms kropp hittades, ska ha befunnit sig i en verkstad cirka 100 meter från platsen där Lisa Holm hittades, utan kunna ge en god förklaring till varför de var där.

De berättar att ingen av bröderna dricker alkohol, annat än vid speciella tillfällen.

Den litauiska polisen har uppgett för litauiska medier att en av bröderna var bekant sedan tidigare. Det visar sig vara ett mindre brott. För tio år sedan när den äldre brodern arbetade för en budfirma så försvann en tv under en transport. Han anklagades och fick betala en mindre summa böter.

"

Bra info...

Vem fan går och fiskar i ett område där det pågår en intensiv sökjakt efter en flicka som mycket väl kan ligga död i vattnet?

Middag 19:30, sen fiska ... var det inte vid den tiden Missing People mötte dem vid verkstaden? Hur kan de äta, fiska och vara i verkstaden samtidigt? Och varför kunde de inte berätta vad de gjorde där om killen nu så tydligt kunde redogöra allt han gjorde till mamman?

Så, de dricker inte alkohol? Vem fan frågade? Mycket märkligt att berätta det helt oombett. Suspekt. Talar tvärt om för alkoholism.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunne
Jag har en nära familjevän som bor i Skövde och jobbar som samordnare från MP. Min bror pratade med han idag då han varit extremt upptagen tills nu, med all rätt. Det jag fick reda på gjorde att det vred sig ritkigt ordentligt i magen och jag käde mig tvungen att dela detta. Först och främst har MP ingen skyldighet till Polisen att hålla inne med information förutom de som Åklagaren bett skriva ett sekretessavtal med, vilket bara ska vara med max ett 10-tal personer. Antagligen de som gjort fynden.

Fakta som har dokumenterats av MP, detta har det även skrivits lite om i media:
-Poliser som bryter ihop när kroppen hittats
-En hundförare spyr utanför platsen där kroppen hittats
-Endast tekniker har tillgång till BP (fortfarande)
-Enl MP är detta den största Polisinsats NÅGONSIN (med alla inkopplade kanaler ~ca 250 poliser/tekniker)
-Locket är på från alla håll från Polisen, verkligen ALLA håll.

Tydligen skall kroppen ha blivit brutaliserad. Styckad i flera bitar. Kan vara för nermalning (spekulation).
Nu blir jag tyvärr en 3ehandskälla och som akademiker vet jag att det inte är optimalt sanningsenligt att lyssna på en sån men ni får tro mig eller ej. Kände att jag ville få ut detta då sömn denna natt blir svårt.

Ha det bra och ta hand om era kära!

Är det sant att hon blivit styckad??
varför styckad? ett försök att dölja sjuka saker man gjort?
Måste dra paraller till Catrin da Costa där ville man ju ha dit en obducent för styckningen.
Jag säger samma sak här vem som helst klarar inte av att stycka en kropp nån som kanske styckar djur skulle klara det.
Vad för aktivitet finns på denna gård?
Eller finns det jägare på gården som är vana stycka djur man skjutit?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Den förste som tog i handsken var en av de anställda. Det var nog inte dumt alls om man är skyldig och plötsligt ser ett bevismaterial som kan ha ens eget DNA... raskt upp med den och du kan förklara varför ditt DNA finns där...
Vore väldigt intressant att veta om den anställde var just nån av Litauerna. De blev ju inte officiellt misstänkta direkt. Och då kanske de "hängde" med sin chef vid ladan, för att, som Arne sa diskutera arbeten som skulle göras...också märkligt att diskutera sånt när de vet att en flicka försvunnit. Nåt e skumt med honom
2015-06-15, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebobb
1990 i Hällekis
Forshem, Österängs Egendom
533 94 Hällekis

Boningshuset på Österäng brann ner till grunden på -80 talet ....
Det blev aldrig uppbyggt igen pga försäkringen ....
2015-06-15, 23:49
Medlem
Citat:
Jag har en nära familjevän som bor i Skövde och jobbar som samordnare från MP. Min bror pratade med han idag då han varit extremt upptagen tills nu, med all rätt. Det jag fick reda på gjorde att det vred sig ritkigt ordentligt i magen och jag käde mig tvungen att dela detta. Först och främst har MP ingen skyldighet till Polisen att hålla inne med information förutom de som Åklagaren bett skriva ett sekretessavtal med, vilket bara ska vara med max ett 10-tal personer. Antagligen de som gjort fynden.

-Enl MP är detta den största Polisinsats NÅGONSIN (med alla inkopplade kanaler ~ca 250 poliser/tekniker)

Tydligen skall kroppen ha blivit brutaliserad. Styckad i flera bitar. Kan vara för nermalning (spekulation).
Nu blir jag tyvärr en 3ehandskälla och som akademiker vet jag att det inte är optimalt sanningsenligt att lyssna på en sån men ni får tro mig eller ej. Kände att jag ville få ut detta då sömn denna natt blir svårt.

Som sagt. Tro mig eller ej. Detta kommer att uppdagas i.o.m eventuell rättegång. Sen till er som tror att man inte kan identifiera ett styckat lik tänker nog inte längre än till näsan. Ett huvud kommer fortfarande se likadan ut om den sitter på en kropp eller ej? Suck...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysturken
Lysturken, jag köper din elokventa plädering. Sexuellt motiv, vad annars...
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
OT, men visst är psykopater impulsiva. Glöm Hollywood-filmernas karismatiska eller iskalla manipulatörer och Hannibal Lecter-typer. Antisocialt personlighetsstörda, med klar empatistörning, finns av både hetlevrat impulsiva sorter och de mer slipade, beräknande typerna. Vill du ha exempel på mördare och seriemördare av båda sorterna kan jag rekommendera boken The Anatomy Of Violence (Adrian Raine).

Om olycksteorin vore korrekt, varför då begå brottet att gömma liket? Obduktionen, förhören och bevisningen kommer nog stt ge svar på hur saker sannolikt skedde.

Kan man slippa att åka dit för vållande till annans död så väljer man kanske det alternativet, låter det orimligt?
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Är det sant att hon blivit styckad??
varför styckad? ett försök att dölja sjuka saker man gjort?
Måste dra paraller till Catrin da Costa där ville man ju ha dit en obducent för styckningen.
Jag säger samma sak här vem som helst klarar inte av att stycka en kropp nån som kanske styckar djur skulle klara det.
Vad för aktivitet finns på denna gård?
Eller finns det jägare på gården som är vana stycka djur man skjutit?
Det finns absolut ingenting som tyder på att hon blev styckad.
2015-06-15, 23:50
Medlem
Citat:

Börjar komma lite för många sådana här "insider-inlägg" för att man helt skall kunna avfärda dom.. tyvärr. Men det är fortfarande "jag hörde av en kompis kompis" hela tiden. Ovan faller lite på att det blir tvetydigt att de som fann kroppen har tystnadsplikt och har lagt locket helt på, men samtidigt "vet" alla detaljer om allting. Kan precis lika gärna vara spekulationer inom MP som gått överstyr som att det finns sanning i det.
Sedan skall man ju tillägga att transportstyckning inte är helt ovanligt och har ingenting med lustmord att göra. Och rykten om "kropp i 5 delar" kan vara att båda armarna och båda benen avlägsnats från kroppen. Därmed inga konstigheter runt identifiering alltså.

Men tror inte på styckryktena förrän de ev publiceras officiellt eller kommer från bättre källor än "jag hörde att" och "en kompis till kompis sa att".
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja godsägaren son finns på Lexbase för FORTKÖRNING och inget annat!
Namn:
Ni*s GUS**V Jönsson
630**0-6115 Adress:
Utlandet
1. DOM B7974-11

Datum domslut:
2012-06-05

Domstol:
Helsingborgs

DOMSLUT

Begångna brott
1. Hastighetsöverträdelse 3 kap 17 § 1 st och 14 kap 3 § 1 p b
trafikförordningen (1998:1276)
2. Hastighetsöverträdelse 3 kap 17 § 4 st och 14 kap 3 § 1 p b
trafikförordningen (1998:1276)

Påföljd m.m.
Penningböter 4000 kr

Åklagaren:
Kammaråklagare Cathrine Bengtsson
Åklagarmyndigheten

Yrkanden:
Åklagarens yrkande och av denne åberopad bevisning, se stämningsansökningar,
domsbilaga 1 och 2.
Gus**v Jönsson har erkänt gärningarna.
Gus**v Jönsson har beretts tillfälle att slutföra sin talan samt begära att tingsrätten
håller huvudförhandling i målet vid äventyr av att målet kan komma att avgöras
även i avsaknad av sådant yttrande. Gus**v Jönsson har uppgett att han inte har
någon erinran om att målet avgörs utan huvudförhandling.
Tingsrätten har med stöd av 45 kap. 10 a § första stycket 3 p rättegångsbalken
avgjort målet utan huvudförhandling.

Domskäl:
Gus**v Jönsson har erkänt gärningarna och hans erkännande stöds av den av
åklagaren åberopade bevisningen. Åtalet är därmed styrkt. Påföljden ska bestämmas
till penningböter.
Tackar!

Oavsett om hon har blivit mördad eller dött på annat sätt så är jag säker på att de tre anhållna har viktiga informationer. Ju förr de börjar berätta desto bättre.

På kartan nedan så finns deras bostad strax ovanför 'be' i Blomberg skrivet i vitt.
https://www.dropbox.com/s/9q64jg9edao2wfr/Kinnekulle.jpg?dl=0
Fynden är 1 mopeden, 2-5 tillhörigheter och 6 BOs kropp.

De tre anhållnas agerande gentemot MSP och polis nära 6 ledde polisen till platsen. De behöver inte ha varit aggressiva som det skrivits i tråden, men något konstigt gjorde de i samband med att MSP gjorde ett viktigt fynd nära 6. Och alla tre tycks ha ingått i MSP-patrullen.
Medlem
Med reservation för att vara tvåa på bollen; men spontana tanken jag får av ”Gud förbjude att de misstänker oss bara för att vi är litauer” är att ge deras mor en anledning att tillskriva varför de så småningom kommer bli gripna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in